Onze geliefde vierwielers kunnen best wel een beetje tegen kou, maar er zijn altijd manieren om het automobiele leven met -15 net even aangenamer te maken. Neem deze Autoblog-tips ter harte en verklein de kans dat je ’s ochtends ineens bibberend bij de bushalte moet gaan staan.
Eerst maar eens de essentiële zaken:
- Heb jij eigenlijk wel antivries in je koelvloeistof zitten? Als je je radiateur ooit eens met alleen water gevuld hebt is dat niet fijn.
- Idem voor je ruitenwisservloeistof.
- Gebruik je de juiste olie? Met lagere temperaturen wordt dit spul namelijk dikker, niet lekker voor je motor als er de verkeerde viscositeit in zit.
- Zorg dat je accu goed is. Best irritant als je motor wel langzaam ronddraait maar nèt niet kan starten…
- Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.
Belangrijk voor als je niet kunt rijden:
- Neem een sleepkabel mee voor als je jezelf hopeloos vast hebt gezet. En een warme deken voor als er niemand in de buurt is.
Handige dingetjes om de winter mee door te komen:
- Zet je auto in z’n versnelling in plaats van op de handrem. Handremkabels vriezen vast, en dan moet je dus onder de auto gaan zitten met een föhn. Beter van niet.
- Even je deursloten een beetje invetten. Anders krijg je ze niet meer open of nog erger, breekt je sleutel af terwijl je het probeert. Een busje slotontdooier paraat houden kan ook. Geldt niet voor hippe leasesletten met afstandsbediening of keyless go.
- Als je toch met vet rondloopt, smeer het ook even op je deurrubbers. Niets is zo vervelend als een deur die niet op slot zit, maar toch niet open kan. Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen.
- Leg een stuk karton op je ruit zodat je ’s ochtends niet hoeft te krabben (nerd alert).
- Neem sneeuwkettingen mee als je de bergen in wilt rijden; dat is nodig en verplicht.
Vertel deze tips niet door aan niet-autoliefhebbers, dan is de kans groot dat het wat rustiger wordt op de weg en wij met z’n allen niet meer in de file staan. Mocht je per ongeluk toch uit de school klappen, vertel er dan gelijk het volgende bij.
Maak bij gladheid geen plotselinge stuurcorrecties, en leer hoe je moet remmen als je geen ABS hebt. Zorg in vredesnaam dat je een slipcursus hebt gevolgd of in ieder geval een beetje op een besneeuwde parkeerplaats hebt geoefend met je auto, zodat je weet wanneer je grip kunt verliezen en niet bij drie sneeuwvlokjes 30 km/h op de snelweg hoeft te gaan rijden. Of het omgekeerde: dat je op een spiegelwegdek even met 140 door een bocht denkt te kunnen. Neem dit ter harte, dan komen we er wel.
Knap he? Dit hele artikel niet één keer iets over winterbanden gezegd.
UPDATE: lees ook: zo rijd je veilig door de sneeuw!
bassz zegt
Hahahah Mooie Foto:D
jOnas zegt
respect moest die wagen starten :D
dekster zegt
Handig éh, een garage hebben :P
Sjaakk zegt
is het een MG F? ik dacht van wel wel
Gijs zegt
Als je ooit een slipcursus hebt gevolgd, dan weet je dat pompend remmen geen nut heeft… doseren!
Josje zegt
“Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen”
maar zorg dan wel dat je geen water over het raam gooit…
robbie zegt
Nèt niet kan starten? Nèt niet kan aanslaan bedoel je ;)
En in het geval van een stroomstoring kan je altijd nog je Prius als aggregaat gebruiken :D
blokker5 zegt
Maandagavondquiz: welke auto zie je onder het ijs?
RubenBaeten zegt
@Gijs: Pompend is idd niet helemaal een lekkere omschrijving, heb er even wat anders van gemaakt. ;-)
RA999 zegt
@ Blokker5
MG TF ;)
robbie zegt
@Blokker5, MG TF ;)
Roadronner zegt
Met -15 is het handig een karton over de ruit te leggen ja, maar als dan in de auto je adem aanvriest aan de binnenkant van de ruit helpt het nog niet ;) (ervaringsdeskundige)
Eikichi zegt
Mijn vriendin wilde nooit gaan “oefenen” als het eens glad was. Vandaag moest ze wel en ze vond het nog meevallen ook in haar Corsa. Waren veel grotere wagens (model moet je ze niet vragen…, en allemaal vrouwen achter het stuur ;)) die er slechter door kwamen.
BmwMPower zegt
‘Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto. ‘
Meest dure tip. Wel leuk :P
Baldrick zegt
@Blokker5:
MG TF…
RenesisHP zegt
Die foto is gaaf als achtergrond. AB? :D
Belangrijkste tip van allemaal.
Als je s’ochtends je bed uit komt zetten en je glijd lopend naar buiten, bedenk dan eens; Als het te glad is om te lopen zal autorijden ook niet veel beter gaan.
Soms is het gewoon echt te glad om te rijden. ;)
Klassiekerrally zegt
He? Een serieus serieus artikel op autoblog.nl?Even dacht ik nog dat ’t toch lollig werd door de zin: ‘Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.’, maar toen besefte ik dat ook dit jullie bittere ernst is…
Vanavond overigens nog een R32 zien spelen in de sneeuw. Leuk! Fijn geluid ook. Jammer dat ze zo achterlijk duur zijn en dan toch de uitstraling van een stinknormale sjonnie-Golf hebben :(
Klassiekerrally zegt
Oh, achter m’n eerste alinea hoort natuurlijk nog een smiley: ;)
lincoln zegt
een echte autoliefhebber neemt s,morgens een warme douche .. met zijn voertuig ..
luitjes die beweren dat dat “vreemd” is zijn amateurs ..
gelegenheidsliefhebbers dus ..
o,ja .. en aceton ..
Klassiekerrally zegt
@ Blokker5: een MG F of TF. Met de radio aan! (krijg ik nu bonuspunten?)
Tomiseentijger zegt
kijk, je hebt vloeistoffen.
als die koud worden, worden ze stugger zoals water dat bevriest.
olie heeft echter een lagere temperatuur waarop deze bevriest, deze word echter wel dikker.
dit veroorzaakt het moeilijke starten smorgens, wat bij een mindere accu het niet aanslaan tot gevolg zou kunnen hebben…
maar, een diesel heeft echtel altijd een sterke accu, omdat deze de motor met een hoge compressieverhouding aan moet laten slaan.
dus, als je auto niet start, zoek dan jouw buurman met oliestoker op, en vraag hem om een setje bougievonkjes, dan komt alles goed:)
RoT___ zegt
“Als je toch met vet rondloopt, smeer het ook even op je deurrubbers. Niets is zo vervelend als een deur die niet op slot zit, maar toch niet open kan. Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen.”
NEEN! Warm water over je rubbers gooien is funest, daar gaan ze juist kapot van. U zou beter moeten weten heer Baeten.
Siliconenspray over de rubbers spuiten werk ook heel goed, geeft iets minder rommel;)
HaJee zegt
Handig, ik had m’n handrem er vergeten af te halen! Nu kon het nog, morgen niet meer waarschijnlijk!
vla zegt
Druk dit af en kleef hem op je achterbumper, succes gegarandeerd!
michiel zegt
prachtige tekst :D
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen:
Genoeg eten in de diepvries, genoeg drank in de kelder, de rest van mijn inkopen doe ik te voet in de supermarkt hier een beetje verder en naar mijn werk ook te voet ipv mijn fiets.
Hopelijk duurt deze vrieskou niet te lang, ik moet naar redelijk wat feestjes deze maand en met zo’n weer met de wagen op de baan zou het feestje wel eens tegen een paal of dergelijke kunnen eindigen…
Anyway, sterkte aan degenen die dagdagelijks moeten rijden!!!
Sjaakk zegt
paar dingen die in nederland niet voor komen;
-15
bergen voor sneeuwkettingen
wotevajjjj zegt
nog een tip vergeten:
als je weer eens een bitterkoude dag tegemoet gaat, doe dan veel burnout en zorg voor zoveel mogelijk co² uitstoot
als de aarde opwarmt zal je niet veel meer last hebben van al die sneeuw
FelixF zegt
@Sjaakk
Behalve als het wel eens gebeurd ;)
http://www.nu.nl/algemeen/1893993/extreme-vorst-verwacht.html
GeoBem007 zegt
Sjaakk: Verschiet niet van dat eerste. Zou een van de dagen moeten gebeuren.
AutoInformatief zegt
Zeg Sjaak ik moet hier toch zeker een bergje van 3 meter oprijden voor ik de straat uit ben hoor ;) Is dan wel niet erg stijl maar evengoed kwamen er vanmorgen al diverse auto’s met moeite boven hoor!
Maar om één zo’n bergje nu de hele dag rond te rijden met kettingen is ook weer zoiets he :P
Sjaakk zegt
@GeoBem007: oh, het mocht wel eens tijd worden. winter is zowat weer voor bij
@autoinformatief.com: ja oke, maar toch, drie meter is geen berg.
M-lover zegt
beter wel iets over winterbanden gezegd als je het mij vraagt ;)
AutoInformatief zegt
Pietje paulusma heeft het nu over -15 tot 20 in gebieden waar sneeuw ligt. Er ligt toevallig een dikke 10-15 centimer sneeuw voor het huis dus ik denk dat ik alvast wat tipjes van AB kan gaan gebruiken.
AutoInformatief zegt
-15 tot -20 natuurlijk ;)
Panamera zegt
@# Sjaakk schrijft,
5 January 2009 om 22:32
paar dingen die in nederland niet voor komen;
-15
bergen voor sneeuwkettingen
Het wordt vannacht -15 in zuid oost-brabant!
Emile_Benz zegt
Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.
Correctie: gooi er ’n aantal milliliter aceton in…
Zet je auto in z’n versnelling in plaats van op de handrem. Handremkabels vriezen vast, en dan moet je dus onder de auto gaan zitten met een föhn. Beter van niet.
Leve de automaat…dan hoef je niet de handrem te gebruiken. Die lockt in de versnellingsbak (stand “P” voor de niet-wetenden…)
Sjaakk zegt
euhm, brabant ja. daar heb je het al;)
Emile_Benz zegt
maximale verhouding: 16 ml aceton op 10 liter diesel
Sjaakk zegt
je motor kan daar door wel naar kl*te gaan als je teveel doet. dus weet wat je doet.
BOz zegt
@Tomiseentijger: 22.23u ”dus, als je auto niet start, zoek dan jouw buurman met oliestoker op, en vraag hem om een setje bougievonkjes, dan komt alles goed:)”
Wat moet mijn oliestokende buurman in godsnaam met bougievonkjes? :P
Emile_Benz zegt
@ Sjaakk: duh, daarom geef ik toch de MAXIMALE verhouding…
ricardo zegt
Extrahandigtip: bewaar slotontdooier niet in je dashboardkastje.
Citrofiel zegt
“Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”
:lol: Heerlijk Ruben. ;)
@ ricardo; Die blijft ook leuk… :P
Sjaakk zegt
@ Emile_Benz;
ja, maar je hebt van die gasten die denken slim te zijn. ze doen er wat meer in, want als ze weer moeten tanken hoeven ze het er niet weer bij in te gooien.
bisazza zegt
Hoezo global warming???
Jeroen zegt
koop een standkachel net als ik , je wordt wakker doet je ding, je loopt langs alle mensen die zich rot staan te krabben en mensen die vol ongeloof staan te kijken hoe de dampen van je ruiten afkomen , je stapt in een warm autotje en rijd lekker weg. niks krabben niks koud lijden en t is ook nog eens beter voor je motor
Emile_Benz zegt
@ Citrofiel: lach als je begraven wordt…
Thomaz zegt
Ofterwel, een common rail diesel, die vlokt niet, een spuitbus om de ramen te ontdooien ipv karton of krabben en centrale vergrendeling. Niets aan de hand.
Bob zegt
-15C ? Niks aan de hand eigenlijk. Je komt wel te weten gelijk waar je ooit aan onderhoud op bespaard hebt. Die goedkope accu? Tja .. die doet het niet … goedkope antivries .. tja .. ook nie lekker.
Ooit een lek gehad met vocht in de auto ? Dan zijn je ramen ook van binnen bevroren. Die handrem tip is trouwens iets dat je in de bergen standaard moet doen.
arnold zegt
@autoinformatief.com sneeuw daar hebben wij hier in emmen helemaal geen last van :( wel jammer want als er genoeg valt dan komt die bus chaufeur niet langs mijn halte denk ik :(
Kees zegt
Beste tip: koop een huis met een garage.
Trouwens, een carport scheelt al enorm!
Dat water over de deurrubbers vriest zo weer vast, vooral met het weer van nu. En dán kan je weer aan de gang.
Misschien ook goed om op te letten dat je ruitenwissert niet vast gaat vriezen, die kan je namelijk lelijk kapotmaken.
glenne zegt
weet je wat ook handig is als je auto dan uiteindelijk start hem gewoon even stationair laten draaien, kan je de motor al wat opwarmen zodat hij niet gaat uitvallen en kan je ondertussen (moest je geen zo een doek hebben voor je ruiten) ook nog even je ruiten ontdooien en schoonmaken!
en als je auto niet goed start gewoon even contact enkele keren aan en af leggen, zodat je accu warm krijgt!
en mensen die een injectie ingegespoten auto hebben, en hij start niet goed meer in eender welke omstandigheid, dan moet je gewoon een nieuwe injectiekop kopen! kleine kost van 700€
(deze meeste dingen moet ik doen bij mijn auto, mijn injectie kop is kapot, het klepje die de benzine onderdruk houd gaat namelijk niet meer toe waardoor ik enkele keren mijn auto moet aan en af leggen.
is echt klote als je snel ergens naar toe moet!)
donzobar zegt
stook een fikkie onder de motor voor het starten
Endlezz zegt
Na een hele dag binnengezeten te hebben, heb ik toch maar even de wagen van stal gehaald om een frisse neus te halen… en op een verlaten parkeerterreintje in het bos wat te driften. Tot mijn grote verbazing was het geen probleem om de Quattro te laten driften met de EPS uit. Erg leuk :)
Bxl zegt
als echte autoliefhebber weet je dit natuurlijk allemaal al, en ben je vandaag in je auto gesprongen en de hele dag op parkeer terreinen gaan driften! :)
enige vorm van echte winterpret!
Tombnolz zegt
Zozozo we leren nog eens wat bij! Dankje! En stil over winterbanden, die worden al genoeg gehypet! ’t Lijkt wel de nieuwe trend om met zwarte stalen velgen zonder doppen te gaan rijden of het goedkoopste model 5-spaaks op je A6…
Civic_Owner zegt
@Tombnolz,zwarte stalen velgen zijn tof !!
maar dan moet de wagen volledig verlaagd tege de grond hangen,nu da is nie altijd makkelijk.
ik ging eens een toerke met mijn wagen maken in de sneeuw,en moest juist voor een verkeers-drempel stoppen…
ik geraakte er dus niemeer over,en dus hebben mensen (die langs straat liepen) me geholpen al duwend :lol:
btw,ik heb geen stalen velgen,maar vindt da wel nog tof.
Stefan zegt
Op het circuit park zandvoort was er een paradijs. Hele binnenplein bedekt met een cm ijs. Niet wit ijs, maar mooi schaatsijs. Lang leve de winter!
Raptor zegt
Vlokken in je diesel… :-D Het is nu -14°C en ik heb nog nooit in mijn leven startproblemen gehad met een diesel. Als je accu in orde is zou er geen probleem mogen zijn.
@Tombnolz
Winterbanden heeft niks met hype te maken, maar met veiligheid. Maar dat is een andere discussie. Ik heb gewoon winterbanden op mijn alu velgen laten zetten hoor. Zwarte stalen wielen zijn inderdaad lelijk. Zwarte alu’s daarintegen…
markieanta zegt
Ik heb wieldoppies op mijn winterbandjes.
OELEWAPPERT zegt
@Blokker5, MG TF ;)
MrWest zegt
En de allerbelangrijkste tip:
Leg je busje met slotspray NIET IN de auto, anders heb je er nog niks aan ;)
Dieter zegt
Geen warm water gebruiken, maar lauw water. Warm water bevriest veel sneller dan lauw -> De atoomdeeltjes in warm water zijn veel minder geordend en behouden minder hun temperatuur. Ze koelen daardoor sneller af op een ongeordende manier. Wat dus tot gevolg heeft dat er gewoon nog meer ijs op je auto komt.
Lauw water is the key, to your car!
Pino zegt
@ Volvo_440_turbo
das gewoon het probleem verleggen, ik wil u uw auto wel eens zien starten na 2 weken te hebben stilgestaan in de vrieskou :) haha
EL_GRANDE zegt
“Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen”
en de volgende dag krijg je ze alsnog niet open met al dat bevroren water in de sloten en deur
echt de DOMSTE van de DOMSTE gebruiken water als het vriest
Diederik zegt
Haha! Informatief stuk met een glimlach.
Helaas mocht ik geen benzine, want ik ben een leaseslet. Voordeel is inderdaad dat ik geen sleutelgat gebruik. ;-)
Doe mij die sticker van de Vlaeminck (vrij bovenaan) en dan met seizoensgebonden stickers ervoor / erachter:
“Ongestoord de winter door met” [sticker van de Vlaeminck]
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hahaha, go Ruben!
Mooi stukje weer…
DrDre zegt
Nieuw bij uw Renault Mégane Grand Tour Diesel!
Een Gratis Vlokken Test!
rijzerlo zegt
Je kunt ook gewoon winterdiesel nemen… dat vlokt niet. moet je er geen probleem mee hebben op rooie diesel te rijden :)
Simpson zegt
ach, zo koud is het toch niet?
de mensen in siberie trekken een korte broek en t-shirt aan met dit soort weerberichten.
Volvo_440_turbo zegt
@ Pino,
I know! :p Duimen dus maar! Als hij niet start, kom je hem mee in gang duwen? ;)
Maar er zit wel een nieuwe accu in hoor, met twee jaar garantie en als ik toch rij met de wagen doe ik meestal wel redelijk wat afstanden dat ie goed oplaad :)
Peter zegt
Vlokkende diesel? Pffff… dat is wel HEEL erg old school hoor. Tegenwoordig wordt er in de winter standaard overal winterdiesel verkocht. Geen problemen met vlokken. Ik rij al jaren met (lease!)diesels, ook bij heel erg lage temperaturen in het buitenland.. en nooit problemen gehad.
Enne… die winterbanden zijn toch wel erg lekker hoor… zie je al die “ik heb geen winterbanden nodig in Nederland”-vrekken glijden en glibberen waar je met je winterbandjes gewoon kan rijden. Best grappig…
ZonParaplu zegt
Heel handig, vandaag kregen we de passagiers deur niet meer dicht.
Volgens mij had ik de tips wat eerder moeten lezen.
En btw, hier was t vanochtend -15 toen we vertrokken.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ ZonParaplu:
Waar? Limburg??
Benny1 zegt
WATER! in je koelvloeistof doen…. Je kan niet zomaar even kraanwater in je koelvloeistof gooien dat is zo ie zo niet de bedoeling.
34yjiaeshfeh89123 zegt
grappig dat ze gelijk zeiden dat het in heel nederland -15 zou worden , dat was het dus gewoon alleen in limburg, rest van nederland gewoon -1 tot -7
34yjiaeshfeh89123 zegt
nog een tip, rijd niet rond met een bevroren raam met 1 klein kijk gaatje, kan namelijk gevaarlijke situaties op leveren.
autoinformatief.com zegt
Nou zeg mensen kunnen ook overdrijven. Ik keek net het nieuws en waren ze mensen het ondervragen of ze het niet koud hadden want het was toch zeker -6,5 graad! :shock:
Alsof de wereld vergaat :roll:
pasc@l zegt
Wat was ik vanochtend weer blij met mij Volvo met standkachel.
Gewoon zo instappen en wegrijden en ook nog eens niet glijden want 4×4 en goede banden.
Toen ik mijn auto (april) kocht lachtte iedereen me uit met mijn standkacheltje op de optielijst, maar nu ben ik degene die lacht ;-)
rijzerlo zegt
@ pasc@l
Inderdaad, voor deze hele 3 weken dat het echt vriest op de 52 weken die een heel jaar duren lach jij het hardst. Was het de optielijst waard? :P
HammieH zegt
Voor de leasesletten… Eerst denken, dank krabben..
http://www.youtube.com/watch?v=3PiQiuA-WbI
Majinstar zegt
Dit kan niet echt zijn ?
Jeroen zegt
Heeft iemand ooit meegemaakt dat zijn handrem vastgevroren was??
In landen als Noorwegen zet iedereen de auto op de handrem en nog nooit gehoord dat ze vastgevroren waren…
BMW_Z4 zegt
Peter zegt
@Jeroen: Precies… ik sta ook nog steeds te kijken hoe dit soort dingen worden opgeblazen in de pers en door seniorenclubjes als de ANWB. Waar hebben we het over… een paar graadjes vorst. Als daar je handrem al door vastvriest, hoe moet het dan in landen waar het ECHT koud is.
In het algemeen denk ik dat als je gewoon een goed onderhouden auto hebt, er helemaal niks aan de hand is. Het zijn de sukkels die op onderhoud bezuinigen (water als koelvloeistof??) die de problemen hebben.
Anyway, Nederland is ook het enige land ter wereld waar treinen vierkante wielen krijgen door bladeren op de rails, en er spontaan gaten in snelwegen vallen als het een keertje vriest. Net zoals er bruggen vastzitten als het een keer +30 is, en als het een week warm is geweest en er komt weer wat regen, gewaarschuwd wordt voor gladheid. Zucht.
timberleek zegt
ik heb ook wel eens gehoord dat je vlokken in je diesel kan voorkomen door een litertje benzine erbij te tanken.
dus volle tank diesel met een litertje benzine
iemand enig idee?
Diederik zegt
@ Hammieh,
Haha! Hij is zooooo voorspelbaar, maar toch zooooo leuk :D
JD zegt
Warm water over je rubbers heen gooien is niet bepaald slim. Kost je je rubbers. Een idee is om je rubbers met vaseline in te smeren. Ja dat kan ook gewoon het potje vaseline intensive blabla etc. zijn dat je vriendin gebruikt voor haar huid. Werkt echt goed.
Dennis zegt
haha kapotgaan :-D
“Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”
Tombnolz zegt
@ Pasc@l: kan je me eens uitleggen wat dat eigenlijk is, zo’n standkachel en hoe je die bedient? ik vermoed dat die je auto al op voorhand verwarmt zoals een verplaatsbaar elektrisch vuurtje in huis…
Lennard zegt
Warm water over je ruit zou ik niet doen. Kans dat hij dan barst..
Michaël zegt
bijkomende TIP : trek elke bocht aan je handrem !!!
Winter is zo fijn hé :P :P :P
Joost zegt
@ Michael
Zeker neem een bochtig industrie terrein en r(gl)ijden maar:P altijd leuk om te doen!!
Bohica zegt
Hoop auto´s mag je de rubbers niet in vetten want dan kunnen ze juist gaan kraken of fluiten.
Dus neem die tip niet al te hard over want die degene die het wel doen staan misschien binnenkort bij hun dealer te zeiken me rubbers fluiten.
bus zegt
bushalthe haha dat heeft ook geen zin want ik moet ook met de bus maar ze komen al twee dagen niet opdagen :P
dymf zegt
In plaats van rubbers in vetten, kun je ze beter in smeren met Talkpoeder, en dan niet strooien als of het oliebollen zijn.
Maar gewoon effe in een bakje doen, en met een doekje effe alle deurrubbers insmeren. (tip van me pa)
Vinny_93 zegt
’t Is inderdaad een MG (T)F, te zien aan de luchthapper bij de achterwielen.
Ook nog eens te zien aan de typische daklijn.
Demoniac zegt
Zondagavond even met siliconenspray mijn rubbers en slot aan de bestuurderszijde ingespoten, nergens last van :)
karel zegt
nu wordt er toch winterdiesel getankt,dus mag je geen last krijgen van vlokken.
Anders kan je er max 5% benzine bij gooien.
Hagar zegt
Als je een dikke SUV hebt, dan kan je toch niet glijden ?
Of toch ;-)
http://www.maniacworld.com/Portland-drivers-in-the-snow.html
Snickers zegt
“Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”
Wat en humor …
Rolf zegt
Siliconenspray op de rubbers werkt perfect!
Inspuiten en laten zitten, niet uitwrijven!
Handremkabels of trommelremmen kunnen zeer zeker vastvriezen.
Jammer dat je verteld wordt tijdens de rijlessen dat je hem op de handrem moet zetten.
Gewoon in z’n 1 en dan is er niks aan de hand.
Ooit eens gezien dat iemand zijn auto in een haven had geparkeerd en op de handrem had gezet.
De wagen lag even later in het water, doordat de handremkabel gebroken was.
vibe zegt
Even je deursloten een beetje invetten. Anders krijg je ze niet meer open of nog erger, breekt je sleutel af terwijl je het probeert. Een busje slotontdooier paraat houden kan ook. Geldt niet voor hippe leasesletten met afstandsbediening of keyless go.
Hahaha, geniaal :D