Een korte dienstmedeling van de aandeelhouders in Spyker. De Litouwse bank Snoras heeft zijn belang van 29,8 procent in Spyker overgedragen aan Desolery Holdings uit Cyprus. Dat maakte de fabrikant van exclusieve sportwagens gisteren bekend. Snoras behoudt echter het prioriteitsaandeel in de onderneming uit Zeewolde.
Achter de schermen zou er weinig veranderen, zowel Snoras als Desolery Holdings zijn eigendom van het Russische Convers Group. Over “Desolery Holdings” is weinig bekend en de naam doet mij zeer dubieus klinken… Maar dat hoeft natuurlijk niks te betekenen. Volgens Spyker is de overdracht van de aandelen slechts onderdeel van een reorganisatie binnen Convers.
On 25th December this year, SNORO turto valdymas UAB sold 29.8 per cent of the shares of the Dutch car manufacturer Spyker Cars N.V. to the Republic of Cyprus company Desolery Holdings Limited. The company of AB Bank SNORAS group retains the preferred share which grants additional rights to participate in the company’s activity.
“The yearlong successful cooperation between Bank SNORAS group and the Spyker Cars N.V. – the manufacturer of prestigious cars – brought mutual benefit; therefore, we will expand the partnership after selling the shares. The Dutch car producer straightened up after several unsuccessful years and it regained its recognition in the arenas of car production and motoring sports, while Bank SNORAS group, apart from the financial benefit, ensured the glorification of its name on the international market. From the moment of acquiring the block of shares, it was planned that it would not be a long-term investment of Bank SNORAS group. The share sale transaction was profitable for the bank group,” states Naglis Stancikas, the First Vice-President of AB Bank SNORAS and the director of Investment Business Division.
The block of shares was acquired by Desolery Holdings Limited company registered in the Republic of Cyprus. The company is included in the international group Conversgroup.
SNORO turto valdymas UAB became the main shareholder of Spyker Cars N.V. in January this year when it acquired 29.8 per cent of the company’s shares. Bank SNORAS group investments were designated for increasing the operating capital of Spyker Cars N.V. and releasing two new car models (race-car model Spyker C8 Laviolette GT2R and coupé model Spyker C8 Aileron).
Spyker Cars N.V. partnership with Bank SNORAS group also allowed the car manufacturer to gain significant victories in the international and Lithuanian car races. In the beginning of this year, SNORAS Spyker Squadron team of professional and experienced car racers was formed – it represents Bank SNORAS group and the car production company that was managed by it. The team won the main Omnitel 1000 km race in Lithuania and showed successful performance in the Le Mans Series and 24 Hours of Le Mans races this year where it took 4-5 places in various rounds.
Ziggy zegt
Waar blijft die Peking to Paris nou toch??
Mijn geduld raakt bijna op
Mr. X. zegt
van mij part gaat “Nederlands Trots” gewoon lekker falliet. Wat een wanbeleid daar zeg! dingen beloven, met andermans geld andere dingen doen dan je beloofd etc etc…… Leuk een sportwagen uit NL, maar niet op deze manier!
Rick dos zegt
Jeetje zeg! Lekker belangrijk nieuws!
Hebben we geen nieuws over een BMW bumper ofzo? Of een Mercedes achterlicht?
@autoblog
Er is echt wel meer autonieuws dan dit non-nieuws van Nederlandse bodem hoor! Kijk maar eens in Duitsland…
autoblogger zegt
Duitsland? Hebben ze daar ook Spykers?
Anyway, we houden Spyker graag in de gaten. In goede en slechte tijden. Ennuh, als ik er nou een filmpje bij had gezet, was het dan wel belangrijk nieuws geweest? http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/28/spyker-hoeft-jaarrekening-niet-aan-te-passen
Eric zegt
Na het zien van de film “Basic Instinct 2” ,enkele weken geleden op vlaamse kabel, moet ik zeggen dat ik Spyker wel weet op prijs te stellen. Mooi geluid! Jammer genoeg verdween de auto snel van het “toneel”. Ik hoop dat het een replica was op basis van een Pontiac Fiero. Ook hoop ik dat Spyker blijft bestaan. Ze zouden geld kunnen sparen door de productie naar het buitenland te verhuizen. Zo kunnen ze de hoge prijs doen dalen tot een iets aanvaardbare prijs. Want zeg nu eerlijk, meer kosten dan een F430 en 100Pk minder hebben!!!!
Is Cyprus geen belastingsparadijs????
autoblogger zegt
@Eric: daar zou je best gelijk in kunnen hebben…
http://geld.plein.nl/belastingparadijzen/Cyprus/cyprus.html
AutoInformatief zegt
En dan was er na een tijd nieuws geweest dat Desolery Holdings iets met de aandelen doet en dan roept iedereen moord en brand omdat ze niet weten wat er met snoras is gebeurd……..
En aangezien de beiden bedrijven van dezelfde rus zijn zal het inderdaad alleen maar iets van een reorganisatie zijn en verder niets ;)
Baztrd zegt
Ik snap die aversie tegen Spyker toch niet helemaal… Ja, ze hebben op z’n tijd nogal dubieus zaken gedaan, maar ik durf te beweren dat dat bij meer exclusieve (en ook minder exclusieve) merken wel het geval is, alleen omdat Spyker in NL zit, horen we het…
Al met al vind ik dat ze mooie, originele wagens maken. Hoe ze hun bedrijf runnen is niet mijn zaak, als ze echt mensen oplichten, dan hebben we daar een redelijk solide rechtssysteem voor in NL omdat aan te pakken. Ik hoop in ieder geval dat ze blijven bestaan, is toch leuk, zo’n exclusief, nederlands merk.
Rick dos zegt
@autoblogger
Nee, ze hebben geen Spykers. Maar nog wel de fiets van mijn opa.
Ook best wel een berichtje waard lijkt me… ;)
Guan zegt
Het was voor mij sowieso al een tijdje een vraag wat er met de combinatie Snoras – Spijker ging gebeuren, gezien het feit dat Snoras een bank is. Misschien wordt hiermee wel de hobby van de baas veilig gesteld, door de koppeling met de bank ongedaan te maken. Een beetje angstaanjagend zijn dit soort berichten wel, maar misschien valt het allemaal wel mee.
Guan zegt
@ Rick dos, geen nood, die heb ik twee jaar geleden al terug gejat.
mashell zegt
Hey een Spyker bericht, dat is lang geleden. Autoblogger heeft dit bericht niet in de carmageddon reeks geplaatst dus zal het allemaal wel meevallen.
WieAndersDasAuto zegt
@ Rik dos
Die fiets zou wel ondertussen in een auto getransformeerd zijn ;)
robbie zegt
@Eric, die gecrashte Spyker’s waren geen omgebouwde Pontiac Fiero’s ;) Het waren echte Spyker’s! In totaal zijn er 4 auto’s gebruikt voor de film, waarvan er 2 een ‘lege huls’ waren. Oftewel zonder techniek erin.
Als je hieronder klikt kan je een paar foto’s zien:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/04/chinezen-crashen-massaal-spykers
@Guan, de beurskoers van SNORAS daalde de laatste tijd idd nog harder dan die van Spyker. Het is dus goed mogelijk dat Vladimir Antonov op deze manier geprobeerd heeft om de investering veilig te stellen.
Wat ik trouwens wel opvallend vind is het volgende zinnetje:
SNORAS heeft vorig jaar de aandelen gekocht tegen een koers van 4 euro per aandeel. Maar momenteel schommelt de beurskoers van Spyker al een tijdje rond de 2,5 euro per aandeel. Desolery Holdings heeft blijkbaar meer dan 4e per aandeel betaald. Een aardige premium bovenop de beurskoers dus…
Zou deze actie soms ook bedoeld zijn om het vertrouwen van beleggers verder op te krikken en de beurskoers een boost te geven?
Eric zegt
@Robbie,
Ik heb ondertussen op de website van Spykerworld de bewuste foto’s gevonden met een etalage pop voor de man die in de Thames verdrinkt. Er staat ook de nodige uitleg bij. Een 3′ auto was een prototype die ze bijeen hebben geknald. De 4′ en enige echte was gebruikt in de studio. (Dit meld de site in ieder geval).
Mister-E zegt
Desolery Holdings?
Dat zal wel één of andere spookfirma van de Russische mafia zijn….zoals je er veel hebt op Cyprus.
Goed bezig Spyker!
Troyk zegt
Ik erger met helemaal de flip-tyfus aan dat overkritische kutvolk dat voor alle lezers inclusief redacteur bepaalt dat het bericht geen nieuwswaarde heeft.
Dan ga je toch lekker weg! Hou die onzin aub voor je zeg.
Ontopic:
Cyprus heeft een zeer eenvoudig belastingstelsel, dat bovendien heel aantrekkelijk is voor buitenlanders. Buitenlandse bedrijven die in Cyprus geleid worden betalen 4,25% belasting over hun winst. Buitenlandse bedrijven die van buiten Cyprus geleid worden of een partnerschap aangegaan zijn met Cypriotische bedrijven, zijn zelfs helemaal vrijgesteld van belasting. Ook scheepsmaatschappijen waarvan de schepen onder Cypriotische vlag in internationale wateren varen, zijn vrijgesteld van belasting.
autoblogger zegt
@Troyk: inclusief redacteur? als het geen nieuwswaarde heeft dan had ik er niet over geschreven…
Troyk zegt
@Autoblogger
Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel: Ik zeg ‘vóór iemand bepalen’.
Dus iemand comment dat het bericht geen nieuwswaarde heeft en bepaald daaarmee dat jij onzin hebt geschreven en ik onzin lees.
Snaptè? :)
Stephan Tast zegt
“
DesoleryDesolate Holdings”Rick dos zegt
@Guan
Mooi! Wanneer krijgen we ‘m terug? ;)
@das Auto
Nee, als het goed is heeft Guan mijn opa z’n fiets. :P
@Troyk
Ik mag hopen dat je wel doorhebt dat ik dezelfde mening als jou ben toegedaan en dat mijn opmerking sarcastisch bedoeld is. ;)
blokker5 zegt
Het is ook wel heel erg stil vanaf het spykerfront. Dus al het nieuws is mee genomen, danku!
Troyk zegt
@Rick
Dat is dan erg fijn, liggen we weer op één lijn.
Rick dos zegt
Mooi! ;)
ChryslerFan zegt
lijkt het goed te gaan met spyker…
en nu dit weer ik ga tog voor donkervoort ;)