Jawel, het was al aangekondigd dat Porsche een Cayenne met dieselmotor zou gaan bouwen. Maar vandaag heeft dit heuglijke historische moment dan eindelijk plaatsgevonden. En Porsche is er zelfs zo trots op dat ze een persbericht de wereld ingestuurd hebben.
Ik zou het zelf lekker stil houden en mezelf in een hoekje gaan zitten schamen, maar blijkbaar is Porsche al haar heritage vergeten en zijn ze heel trots op een oliestoker van Audi in het vooronder van hun SUV. Waar gaat het heen met deze wereld?
Eerste Porsche met zelfontbrandingsmotor
PORSCHE START PRODUCTIE CAYENNE DIESELLeusden, 29 december 2008 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart is gestart met de productie van de nieuwe Cayenne Diesel. De auto wordt geproduceerd in de Porsche-fabrieken in Leipzig. Porsche voorziet de SUV van een 3,0-liter V6-turbodieselmotor met een vermogen van 240 pk/176 kW. Deze motor wordt geleverd door Audi AG.
De motor van de nieuwe Cayenne onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie. Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. Daarnaast biedt deze Cayenne het pure rijplezier dat kenmerkend is voor Porsche. Niettemin kent de Cayenne Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 11 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 244 gram per kilometer. Met de komst van de Cayenne Diesel zijn er zes uitvoeringen van de Porsche Cayenne beschikbaar.
De Cayenne Diesel is vanaf heden te bestellen en zal vanaf februari 2009 te bewonderen zijn in de dealershowrooms. De auto is standaard uitgerust met de beproefde zestraps Tiptronic S automatische versnellingsbak en lederen bekleding. De prijzen van de dieseluitvoering van de Cayenne beginnen bij 86.500 euro.
B100 zegt
Ha, dit wordt de eerste Porsche die ik er uit trek in mijn 320d. (En hopenlijk ook de laatste.)
Tombnolz zegt
Ik ga me effe afreageren op de volgende voorbijganger.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Diesel… bleh
w0o0dy zegt
Hoezo Porsche? Dit is toch gewoon de VW motor met een paar kleine aanpassingen? Lijkt me dat die gewoon bij VW van de band rolt…. niet? Of hebben ze wat mensen van Porsche met overall in beeld gezet om het plastic afdekplaatje met Porsche erop op de motor te plakken?
WieAndersDasAuto zegt
Het moet toch niet gekker worden? Een Porsche koop je niet omdat je te zuinig bent op je geld…
Whats next? Een 2.0 TDI 170 pk…?
vla zegt
Okee, aannemende dat alle autoliefhebbers van heel Nederland en België hier zitten: ik stel een boycot voor! Elke Porsche van na 2007 is niet meer cool! Hoewel het plaatje wel klopt (SUV+ diesel), is het weer een typisch commercieel stuntje van Porsche. We houden de boycot aan tot ze weer eens een V10 hypercar bouwen!
Rakim zegt
hadden ze dan niet beter die boxer diesel van subaru kunnen gebruiken ;)
robbie zegt
@w0o0dy, dat blok moet toch echt in een Cayenne gehangen worden. En dat doet Audi niet voor ze :D
w0o0dy zegt
@robbie: maar de cayenne wordt toch ook in een VW fabriek in elkaar gezet? In Leipzig meen ik?
C6.R zegt
Voormalig sportwagenmerk Porsche…
Bert zegt
240 pk uit een 3 liter diesel is al niet om over naar huis te schrijven,
maar dat Porsche er nog over opschept dat deze motor voor een typische Porsche rij-ervaring zorgt is wel erg bar!
Van een Porsche hoor je als bestuurder een klein beetje bang te worden, zo hoort het gewoon.
Bob zegt
LOL . .straks ook nog een Porsche minivan … en een bouwbusje.
GeoBem007 zegt
Ze hadden dan toch minstens de 4.2 V8 in mogen lepelen..
Zonde. Schande.
w0o0dy zegt
Misschien hadden ze beter de twin turbo van Jaguar kunnen kopen….. 275pk uit 3 liter en 600nm koppel…. of de 3 liter van de 535D of zo…
WieAndersDasAuto zegt
Toen ze met de Cayenne aan kwamen zetten toen klaagde iedereen ook.
Want het paste niet bij Porsche enzovoort.
Maar nu zie je overaal Cayennes rijden dus ik neem aan dat die door de meeste mensen geaccepteerd is…
En nu komen ze met een Cayenne diesel aan zetten… Je ziet iedereen schrijven dat het niet bij Porsche past enzo. Ik vind het persoonlijk ook schandalig maar het is niet anders. Het zal vast wel goed rijden. En over 2/3 jaar zie je ook veel van die Caynnes met diesel.
En ik hoop wel dat het bij Cayenne blijft… Anders is Porsche geen Porsche meer…
Citrofiel zegt
Diesel, tot daar aan toe. Ze hebben tenslotte ook een SUV, dat hoort net zo goed (slecht) bij Porsche. En diesel hoort bij SUV. Dus. Maar dan aub wel een V8 of V10. :(
@ vla; Ik doe mee! Ook wanneer je hem opheft. ;)
w0o0dy zegt
Porsche is nog wel Porsche…. alleen stelt het qua imago natuurlijk geen reet meer voor sinds ze meer van die SUV hokken maken/verkopen dan sportwagens….. to bad, you’ve been downgraded to boring.
jOnas zegt
Het is wachten op de eerste porsche Pickup
Toy zegt
Voor de liefhebbers: http://cc.porsche.com/icc_euro/ui/pva/fs_global.jsp?RT=1230573133991&PARAM=parameter_internet_de&LANG=de&USER=DE&BOS=win&BV=7&BF=ie4&BORG=microsoft
WieAndersDasAuto zegt
@ wOoOdy
Porsche is nog wel Porsche maar als het zo door gaat met ze, zijn ze dan het sport wagen merk zijn wel waardig?
Ik bedoel je ziet een Ferrari toch ook geen 3.0 diesel in de 599 lepelen?
Ik ben benieuwd wat de volgende stappen van Porsche zijn, de toekomst zal het wijzen…
robbie zegt
@w0o0dy, nope de bodies van Touareg/Cayenne en Q7 worden gezamelijk gemaakt in Bratislava (Slowakije). Maar de Cayenne’s worden uiteindelijk in elkaar gezet in Delitzsch (vlakbij Leipzig).
De V8 motoren worden volgens mij in Zuffenhausen gebouwd. Van de V6 weet ik het niet zeker. Want dat is natuurlijk ook meer een aangepaste VW motor.
VonStroke zegt
Een diesel in een Porsche is al om van te janken maar dat zijn de cijfers precies ook. Ronduit zwak, zeker voor een Porsche nota bene. Moeten ze maar even kijken wat Jaguar uit hun hoed kan toveren, of BMW inderdaad.
rs zegt
V6? geen boxer? ik dacht nu met subaru diesel…
Timmie zegt
@ w0o0dy:
1) Die motor is volgens mij amper aangepast… In pakweg een Audi A5 levert ie ook 240 pk en 500 Nm koppel. Volgens mij zijn de aanpassingen beperkt tot een andere (lees: sportiever klinkende) uitlaat.
2) Ja, misschien was die 3.0l twinturbodiesel wel beter geweest voor de Cayenne, maar die motor is nog niet eens geintroduceerd. En het testwerk met zo’n motor vraagt toch wel enkele maanden. Met dit scenario zou de Cayenne diesel nog zeker een jaartje uitgesteld zijn… En Porsche doet het toch enkel maar uit winstbejag. Daarom mogen ze de diesel-SUV-kar niet missen.
Snappie?
lincoln zegt
(A) dit een noodsprong zijn omdat het zo slecht met ze gaat ??
(B) dit is een weloverwogen beslissing omdat ze het zich kunnen permiteren ??
(C) wordt dit just another cashcow ??
(D) dit is gewoon stom .. omdat het gewoon stom is ??
Timmie zegt
Sorry, deze gaat er blijkbaar 550 ipv 500 Nm krijgen… Zou men het verschil met de Q7 3.0 TDi duidelijk willen houden?
WieAndersDasAuto zegt
@ Timmie
Een Q7 3.0 TDI heeft ook 550 Nm… Alleen de A4 en A5 hebben 500 Nm…
M-lover zegt
het gaat echt slecht bij porshe… ;)
Timmah zegt
Eerst een rouwstoet , nu al een protestmars…
What’s next? Collectieve zelfmoord van alle autoblog leden…
Apache zegt
Porsche zal toch ergens een grens moeten stellen aan deze massamarketing… Ze verliezen hun gezicht nogal.
Jigzoz zegt
“Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging.”
De eerste keer dat ik zoiets lees. Een hoog koppel dat garant staat voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. Heel bijzonder.
Pannekoek zegt
Can someone explain this please..??
”Niettemin kent de Cayenne Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 11 l/100 km.”
slk 32amg zegt
“De motor van de nieuwe Cayenne onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie.”
Dit roept associaties op met de dafjes van weleer; menig eigenaar liep knie letsel op door de kruipneiging van het voertuig en beklemd raakte tussen garage deur en bumper
bozewolf zegt
LMAO. De typische Porsche rij-ervaring? In een brok metaal van ruim over de twee ton en een 240 pk diesel in het vooronder?
Kom op, nou. :)
Klassiekerrally zegt
Het verbaast me dat nog niemand dit plaatje gepost heeft:
*zucht, ik moet hier ook alles zelf doen* ;)
sven zegt
dit wordt een auto voor de vrouw van iemand die net de lotto gewonnen heeft en zijn vrouw haar nissan almera 1.3 dci wil vervangen met iets aan wat hij geld kan uitgeven. hoe komt porsche er maar bij om diesel te gaan gebruiken, laat staan plant om in de volgende serie boxer/cayman een blokje zelfontbrander te gaan leggen. schaamte alom
Ingenieur zegt
Een Porsche Cayenne met een, niet in eigen huis ontwikkelde, dieselmotor “… onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie”. Niet alleen de producent van de auto’s is de weg kwijt blijkbaar, zelfs de importeur doet er nog een schepje bovenop.
Mcello zegt
Ze moeten wel he met die EU normen…!
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, natuurlijke evolutie zeker.
Trouwens, voor al zij die gruwelen van Porsche-hybrides: Dit is de Lohner-Porsche Mixte Hybrid van 1902, ontwikkeld door Ferdinand hem zelve.
RS zegt
‘Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. ‘
Hoe kan een ‘sterk’ koppel garant staan voor een meesterlijke wegligging?
Guan zegt
Ah, eindelijk gerechtigheid. In een tractor hoort een diesel, of er nu Porsche op staat of niet!
tdj zegt
Who cares, de cayenne is toch geen echte Porsche.
JPM zegt
Onvermijdelijk! Als dat is wat de consumenten danwel de overheden willen dat zal Porsche eraan gehoor geven.
Eibo zegt
@ jOnas,
Bedoel je deze:
Misschien ook wel te krijgen met de diesel motor in de toekomst…. Blegh, diesel stinkt!
Thibaut zegt
Beetje als de 924 dan? Of de 914.
Draai of keer het, ’t zullen altijd de 911’s en afgeleiden (en voorlopers uiteraard) zijn die als ‘echte’ Porsches beschouwd worden. Dus wat maakt het uit dat ze in een Cayenne een Audi-diesel lepelen?
Eibo zegt
Tja, waar is de tijd gebleven dat ze porsche motoren in seat’s bouwden? niet dat dat alles was, maar het was tenminste een benzine!
brennie zegt
die trek je er zo uit met een 420cdi ML:)
majah is toch wel mooi wagentje
Potver7 zegt
Porsche heritage????? Die waren ze al uit het oog verloren toen de eerste Porsche-marketeer op het lumineuze idee kwam om een SUV op de markt te zetten (en daarvoor nog een omgebouwde Volkswagen voor te gebruiken ook).
De enige heritage die ik daarin zie, is dat ze uit een onmogelijk voertuigconcept (te veel gewicht op de verkeerde plek) proberen een goed rijdende sportauto te creeren. Iets wat bij de 911 na lang oefenen redelijk gelukt is, en zo’n Cayenne… tsja, het blijft raar om een sportauto te willen maken van iets dat daar in beginsel niet voor geschikt is. Dus zo’n dieselmotor, ach die kan daar ook nog wel bij.
Raptor zegt
240pk voor een auto van 2400kg ?
Die van mij heeft “maar” 136pk maar weegt slechts de helft. In verhouding meer pk/kg dan die Porsche dus…
S.A.B zegt
als je een diesel doet, doe het dan goed….v12 tdi, v10 tdi of die dikke v8.
Ales beter dan die vreselijke v6. Ik ga mijn gt2 maar eens inruilen voor een Gallardo, BAH! vreselijk dit en dat voor een pracht merk als porsche, ik ben er helemaal klaar mee :(
greets!
Bert zegt
@ Das Auto, inderdaad…. toen de Cayenne kwam vond ik het niks.
En alhoewel er smakeloze mensen zat zijn en in zo’n VW / Porsche “SUV” rondrijden vind ik het nog steeds niks, en ik zal het nooit wat gaan vinden.
Porsche hoort gewoon sportcoupé’s te maken, daar zijn ze goed in…
de Cayenne voegt echt totaal niks toe en is nergens beter in als wat er al rondrijdt.
Compleet nutteloos dus in tegenstelling tot een Cayman ofzo, dat is logisch.
Bartholomeo zegt
240 pk in een auto van 2400 kg met de ch waarde van een container.
In hoeveel gaat hij dan van 100-200 ?
GOD zegt
@ Raptor
laat me raden…. BMW E36 318IS
old boys club zegt
–stapt morgenochtend in zijn 1979 4,5L nog geen 1500 kg v8 porsche, ook 240 pk–
Klassiekerrally zegt
@ old boys club: way to go!
Een 928 is tenminste een echte Porsche, al ziet ’t merendeel van de wereldbevolking dat niet in (gelukkig maar?).
Tripple zegt
volgende keer zal porsche wel rekening houden met een paar slimmeriken van autoblog, ja nu blij, iets wat verkoopt kan nooit slecht zijn.
Audi0freak zegt
oh nee… een boycot is mischien wel een goed idee, vind die Panamera ook al niks! Vind dit niks, zit je op de snelweg in je gloednieuwe Cayenne, wordt je ingehaald door een Q7 v12 TDI, of nog erger, een 1993 Ford Transit
Endlezz zegt
Wel grappig, dezelfde motor zit in onze Audi, alleen weegt die een pak minder. Leuk aan de verkeerslichten binnenkort ;)
old boys club zegt
@ Klassiekerrally
:) Nou bedankt, zeker gelukkig.
SimonMc zegt
Ah, what’s the problem here.Een porsche onwaardige motor die in een auto zit die geen echte porsche is.
Werkt voor mij.
Quicknick1987 zegt
Niks mis mee vindt ik, als je tegenwoordig al naar de autosport kijkt (WTCC en Le Mans) tel je niet eens meer mee als je geen diesel hebt, en het is lekker zuinig :-)
mashell zegt
Wat een puristisch gezeur: “Porsche moet zich bij sportcoupes houden”. Mensen die zo simpel denken hadden zich bij luiervullingen produceren moeten houden. Ik snap dat simpele zielen niet tegen verandering kunnen en ze ook nooit zullen begrijpen dat er dan ook geen verbetering kan komen, maar het maakt me wel somber voor de toekomst.
Het enige wat Porsche bij deze diesel te verwijten valt is: nu pas?
Bertus zegt
Tsja, begonnen met trekkers, misschien eindigen ze er ook mee…
thegreencowboy zegt
Dat Porsche een, ook nog eens lullige, diesel in de Cayenne aanbiedt, tsja… Vergeet niet dat het gewoon een commercieel bedrijf is; durf te wedden dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan.
Ik heb plaatsvervangende schaamte voor degene die zoiets koopt, of least. Van eigenaren van Cayennes kon je, tot nu toe, in ieder geval nog zeggen meer geld dan smaak te hebben.
Maar ik ben wel blij dat ik eindelijk eens Porsche’s van die linkerbaan kan af knipperen. Met m’n dieseltje… (sorry, moet diesel leasen…)
Kortom; goed nieuws!
Bert zegt
@ Mashell, Ben je een simpele ziel als je dit persbericht bekritiseert?
Niet alle verandering is goed te noemen en je bent pas een simpele ziel als je daar zelf geen mening over kunt vormen en daarom maar andere mensen naar benden haalt.
Dat maakt jou niet beter hoor, alleen maar een megalomaan.
De Cayenne is gewoon een slechte merk extensie, alleen op financieel gebied goed te lullen en met 240 pk in dat hok rij je echt letterlijk en figuurlijk voor lul.
Dat ding weegt ik weet niet hoeveel, en dan ga je er een tractor motor in lepelen en opscheppen over de gunstige uitstoot?
Supreem zegt
@ Bert:
Zonder Cayenne, in gelijk welke vorm, geen Turbo’s of GT2/3’s. Zo simpel is het.
En al dat puristisch gelul over heritage slaat nergens op. Business as usual in Stuttgart, en maar goed ook.
hans smeulders zegt
ja, heb kennis die met een porsche rijdt en heb er zelf al eens mogen mee rijden. Inderdaad ’t is een sublieme motor die 3.8 en die sound,… zalig…
maar echt exclusief is het toch niet meer om een porsche te zien rijden op straat.
’t Zal ter nu zeker niet op verbeteren nu ze gaan diezelen…
Porsche das toch een sportmerk enne nen diesel in nen sportwagen… komaan zeg…
nie goe bezig mijn gedacht…
’t Is zelfs nog gene porschemotor maar nen VW-motor… helemaal belachelijk…
Oxymoron zegt
Porsche bestaat om geld te verdienen, daar slagen ze tot dusver heel best in. En als de wetgeving van ze eist om modellen te maken die zuinig zijn omdat ze anders de onzuinige niet meer mogen bouwen, dan moet dat maar. Van purisme roken de schoorstenen niet.
Bob zegt
Is dit nog een pompverstuiver?
Mo zegt
Amen Oxymoron.
En wie van jullie heeft er nou echt een Porsche thuis staan? Zeiken om het zeiken.
Jandepandaman zegt
:-( Ik ga pas gillen als iemand Porsches gaat laten rondrijden op puur electriciteit….
…
:shock: Shit….!
:!: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!!!!!
CSL zegt
Begint op de Fiat groep te lijken, die zelfs hun V8 hier en daar in gooien. Maar Audi/VW uiteraard met een veel hogere kwaliteit.
Er blijven weinig echte merken bestaan zo.
Wie riep BMW en Mercedes?
Tombnolz zegt
Ik loop er nu al een hele dag over te tubben, over deze klere-Cayenne. Ik kan het maar niet vatten dat ze de makkelijke weg hebben gekozen door het gewone, armtierige, 3-liter blok van VW erin te rammen… Kijk eens naar BMW -> 3.0sd (BI-turbo) of naar Mercedes -> ML 420cdi (8 cilinders).
Nu is Porsche ook nog eens een van de automerken die nog zeer veel winst boekt, toch minstens (en waarschijnlijk veel meer dan) zoveel als Subaru. Kunnen zij niet wat honderduizende euro’s missen om een eigen supersportieve diesel in mekaar te knutselen? Nee? BMW kan het toch? Subaru kan als mini-fabrikant toch ook z’n eigen blok bouwen? Volvo kon het…
Ik beschouw de Cayenne niet als een echte Porsche, het heeft ook niks te maken met wat Porsche tot nog toe was. Dus dat ze daar een diesel in aanbieden, ze doen maar, mijn respect zijn ze toch verloren, maar doe het dan meteen goed hé. Neen, ze hangen liever de hoer uit… Ze moeten het weten, over een jaar rijden er minstens dubbel zoveel Cayenne D’s rond en er rijden er al zoveel… Is dat wat een sportwagenfabrikant dan ambieert? Een auto met hun embleem erop op élke straathoek? Ik zeg u, het zal ze tegenwerken.
Tombnolz zegt
Ik ga nog eens naar de ouwe Gone In 60 Seconds kijken… Te opgefokt om te gaan slapen…
super zegt
@Tombnolz
gone in 60 seconds, niet overdrijven hoor, ik denk dat ie 0-100 in wel 15 seconds doet.
blokker5 zegt
Ze moeten bij porsche inderdaad zich maar eens achter de oren krabben wat voor merk ze (willen) zijn
stefaan zegt
Beste mensen, de cayenne diesel is een goede zet naar de toekomst toe, vooral in belgie maar ook nog vele andere landen (diesellanden) vergeet niet dat op de 3.0TDI van de q7 niet rechtstreeks in de cayenne gaat, er komt namelijk een Variabele turbo op van de 997 Turbo (VTG) die zal zorgen voor de 550NM, verder laten we de andere VW motoren niet vergeten zoals de Golf 4 R32 motor in de Cayenne V6 en de passat R36 motor in de Cayenne V6 facelift, dit zijn namelijk correct dezelfde blokken en in eerste slecht 250 PK ! en tweede instantie 290 PK! maar met bergen minder koppel dan de TDI, wat enkel alleen maar goed zal staan op de 2300 kg wegende Cayenne! en dit alles aan zeer concurrentiele prijzen aangezien de Tiptronic al in het basispakket van 58.000 euro’s
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: Antwoord C…
Want hoewel diesel natuurlijk voor homo’s is, gaat dit zeeeeeeeker verkopen aan midlife-crisis-mannen-met-buikje die dan trots kunnen zeggen dat ze een ‘Pors’ hebben!
Zeker met zo’n vanaf-prijs.
Een beetje auto kost zo 86 mille tegenwoordig.
janjoopjorisjaapjacco zegt
En niemand beseft dat Porsche dit alleen maar doet om de gezamenlijke uitstoot van zijn modellen naar beneden bij te stellen. Hierdoor kan er aan de bovenkant van het gamma weer een extra gasguzzler worden geplaatst. (Een Cayenne Turbo S ofzo).
Ik durf mijn voet eronder te verwedden dat er binnenkort ook een Boxter/Gayman met een 2.0 turboblokje wordt gemaakt. Gaat alleen maar om het voldoen aan die belachelijke uitstootnormen die overheden stellen.
Oftewel, wees blij dat Porsche dit doet, jullie hoeven er niet in te rijden (want jullie kunnen hem toch niet betalen), maar hierdoor kan de 911 wel gewoon gemaakt blijven worden.
Die jullie ook niet kunnen betalen, dus waar doet iedereen zo moeilijk over?
Rick dos zegt
The ends justify the means.
Er zal heus wel vraag naar zijn en wellicht is het ook onder invloed van de strengere milieu eisen gedaan. Uiteindelijk winnen ze dus op twee fronten.
Het betekent allemaal wel dat ze onafhankelijk kunnen blijven. Dit integenstelling tot hun Italiaanse rivalen. Sterker nog, ze zijn instaat om een groter bedrijf over te nemen. O, en ze hoeven ook niet te overleven op de verkoop van petjes en vlaggetjes. Je toekomst gooien op petjes en vlaggetjes is natuurlijk ook niet bewondernswaardig…
mashell zegt
“De Cayenne is gewoon een slechte merk extensie, alleen op financieel gebied goed te lullen”
Huh? Niet alleen heeft de Cayenne eigenhandig Porsche van de ondergang gered (wordt soms wel iets te gemakkelijk vergeten) het wagentje heeft er ook voor gezorgd dat Porsche genoeg rendement heeft gehaald om Volkswagen te kunnen opkopen.
En als je dan de auto zelf neemt dan is het gewoon een goede auto. Met superieure asfalt eigenschappen en goede terrein eigenschappen. Hoogwaardig afgewerkt en met een best acceptabel imago voor een SUV.
Waarom mogen van de aartsconservatieve puristen merken als Porsche, Ferrari, Bentley niet hun gamma uitbreiden? Zelfs als dat noodzakelijk is voor hun overleven? Merken als Mercedes, BMW en Audi springen in elk gaatje van de markt waar maar een paar euro te verdienen is (er roept niemand dat Audi geen R8 nodig heeft en het niet past bij hun merktraditie) en de andere mooie merken moeten omwille van purisme maar creperen? Kom op toch. Met een Cayenne diesel maak je eigenlijk het ultieme statement dat het voortbestaan van het merk Porsche je aan het hart gaat.
Ik zou me niet schamen om een Cayenne diesel te rijden, ik zou er trots op zijn! En me drommels goed realiseren dat iedereen die er wat over te zeuren heeft hun jaloezie achter purisme probeert te verbergen.
Emil zegt
Eens met mashell!
RenesisHP zegt
Ik geloof dat ik met de mx5 nog sneller accelereer dan deze dieselcontainer. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Porsche? :roll:
Als ze dan toch een VW blok willen gebruiken…. Die v10 is best monsterlijk…
de sjonnies zegt
Oh Oh wat zullen ze lachen als over een jaar of drie als elke derde verkochte Cayenne een dieseltje is!
en dan gauw ook nog een dieseltje voor de Panamerica, want die Cayenne TDi’tjes doen het zo lekker; dus dan ook maar een Boxtertje met een TDI’tje erin; weet je wat, waarom proberen we VAG gewoon niet over te nemen ?
Dan sterven we van de dieseltjes !
janjoopjorisjaapjacco zegt
mx5/rx8owner 12:37
Ik geloof dat ik met de mx5 nog sneller accelereer dan deze dieselcontainer. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Porsche?
Dat gelul over die kapperswagentjes van jou altijd… We weten dat je in een inferieure neproadster en een ander soortig japanees misbaksel toert, maar dat hoef je niet elke keer te vertellen. Autoliefhebbers houden daar niet van namelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@Bert: “de Cayenne voegt echt totaal niks toe”
Jawel, het voegt een pak geld toe aan de bankrekening van Porsche. En daar is het hun toch om te doen zeker, zoals bij elk bedrijf.
RenesisHP zegt
@janjoopjorisjaapjacco.
Goh. Ik heb nog nooit eerder een reactie van je gelezen.
Is dit nu daadwerkelijk het beste wat je kan verzinnen?
“inferieure neproadster”.
Zonder de mx5 hadden er misschien helemaal geen Z4’s of dergelijken geweest. Mazda deed de roadster herleven.
Beetje huiswerk kan geen kwaad. Scheelt een hoop domme reacties. ;)
w0o0dy zegt
@mx5/rx8 owner: tja sommige mensen raken een tikkie gefrustreerd dat zij met zo’n ellendige MPV rond moeten rijden vanwege de rotzooi die vrouw en kinders met zich meeslepen op vakantie en kunnen het dan slecht hebben dat anderen wel lol hebben… niet teveel van aantrekken, na z’n scheiding kan hij misschien wel een leuke auto kopen en dan komt het allemaal weer goed.
Overigens zijn de woorden inferieur en nep bij dit artikel dan wel weer op de plek, alleen niet mbt de mx5 ;)
w0o0dy zegt
Waarom zou iemand in godensnaam de Cayenne Diesel kiezen tov de X5 35d Executive of de MB ML320 cdi met opties voor hetzelfde geld als de Cayenne in basisuitvoering? Beide zijn mooier, sneller en net zo zuinig en toch niet duurder….. conclusie? Badgesnobs kiezen de Cayenne, de rest doet er verstandig aan snel naar de BMW dealer te gaan.
janjoopjorisjaapjacco zegt
Wooooooooody en RX5 owner;
MPV rijder? Ik? Hahahahaha.
Nee hoor, ik dacht het niet. Ik rij gewoon een simpele hatchback, niks bijzonders. Dat wil alleen niet zeggen dat ik op welke manier dan ook gefrustreerd zou zijn omdat ik niet in een plastic dameskapperswagentje van een flutmerk of een kijk-mij-eens-gaaf-klapdeurtjes-hebben-mensen -denken-vast-dat-ik-een-Phantom-rij kleutermobiel rondrij.
En de Z4 vind ik ik ook een hok.
Ik word alleen zo moe van dat gehuil over die prutsmazda’s iedere keer.
Rick dos zegt
w0o0dy zegt
@janjoopjorisjaapjacco: misschien moet je maar eens met een mx5 gaan rijden…. dan snap je waarom vrijwel iedereen die er mee gereden heeft er van onder de indruk is en kun je in het vervolg reacties uit onwetendheid achterwege laten.
w0o0dy zegt
@janjoopjorisjaapjacco: als je zegt ik wordt moe van iedere keer dat geklets over de mx5 zul je mij verder niet horen, dat is een prima mening, moet kunnen. De mx5 voor inferieure neproadster of prutsmazda uitmaken is gewoon domme onwetendheid. Mensen rijden die auto’s niet omdat ze er mensen mee willen imponeren…. ze houden van autorijden en weinig auto’s zorgen voor zoveel plezier, laat staan tegen de kosten.. superspul dus, ook al staat het uiterlijk je misschien niet aan.
janjoopjorisjaapjacco zegt
Ik heb weleens in een MX5 gereden en ik was niet onder de indruk. Te klein, te traag, te japans, te lelijk. Ook vond ik de wegligging helegaar niet indrukwekkend. Te weinig vermogen om met de achterkant te spelen, mits je op een zandweggetje rijdt.
Dan heb ik het nog niet eens over de algehele kwaliteitsindruk die zeer onder de maat is. En laten we de reacties van mensen die een man in zo’n barbiemobiel zien rijden maar helemaal buiten beschouwing laten.
Ik word allen, zoals ik nu voor de derde keer zeg, moe van telkens het laten vallen dat je een bepaalde auto hebt. En als het dan nog een auto van een premium merk is, kan ik het begrijpen, maar mazda?
janjoopjorisjaapjacco zegt
En zullen we het nou weer over Porsches met een dieselmotor hebben?
RenesisHP zegt
Wow, ik kan ook nooit eens rustig douchen. :lol:
@wOoOdy.
Sommige mensen zullen/willen het nooit begrijpen. Des te leuker voor ons. ;)
@janjoopjorisjaapjacco.
Jezus, wat een hoop J’s.
“Dat wil alleen niet zeggen dat ik op welke manier dan ook gefrustreerd zou zijn omdat ik niet in een plastic dameskapperswagentje van een flutmerk of een kijk-mij-eens-gaaf-klapdeurtjes-hebben-mensen -denken-vast-dat-ik-een-Phantom-rij kleutermobiel rondrij.”
Mooie belediging. :D
Lucht het nou op?
Wat wil je hiermee bereiken? Wil je zonodig je gelijk hebben?
Nou, alsjeblieft. Je krijgt gelijk.
Zal mij niet beletten om extra veel plezier te hebben met;
De van volledig lederen interieur voorziene plastic dameskapperswagentje.
De Phantom wannabee kleutermobiel met een waanzinnig motorblokje.
Verdere pogingen tot beledigingen(make my day) worden pas later op deze dag beantwoord. Ik ga nu even winkelen voor mijn vriendin.
Ik heb geloof ik wat goed te maken. :oops:
Tombnolz zegt
janjoopjorisjaapjacco:
Dat je niet van een MX-5 moet weten is je verdomde recht. Iedereen houdt – terecht of onterecht – van bepaalde modellen en niet van andere. Maar wat voor zin heeft het om iemand die met een MX-5 rijdt zo hard te beledigen? Voel je je daar goed bij? Stel dat jij met een Golf rijdt, zou jij het dan appreciëren moest ik dat model afdoen als bompa-auto, grijze muis, 13 in een dozijn, pompverstuivertdi…? En zeg aub niet ja!
RenesisHP zegt
@janjoopjorisjaapjacco.
Nog 1 dan…
“Te weinig vermogen om met de achterkant te spelen, mits je op een zandweggetje rijdt.”
Daar heb ik met mijn mx5 dus weinig last van. Kwestie van aanpassen van het onderstel.
“Dan heb ik het nog niet eens over de algehele kwaliteitsindruk die zeer onder de maat is.”
Het lijkt onder de maat, totdat je ziet hoe verschrikkelijk lang het probleemloos mee gaat. Wat nou onder de maat?
“En als het dan nog een auto van een premium merk is, kan ik het begrijpen, maar mazda?”
Gaan we weer. Premium? WTF…
Maar om jou blij te maken… Ik zal er zeker niet mee stoppen.
Liever een dameskapper mx5 dan een stinkende dieseltank. ;)
“En laten we de reacties van mensen die een man in zo’n barbiemobiel zien rijden maar helemaal buiten beschouwing laten.”
Goh, verdomd positief. Vreemd…
elcaminokid zegt
wat een gelul weer allemaal.
geef gewoon toe: Porsche is een hoer. diegenen die beweren dat het te doen is om de CO2 omlaag te halen om de rest van het gamma te bevoordelen: lees het persbericht nog is door…deze baksteen op wielen haalt in z’n basisversie toch nog altijd 244g/km. da’s 22g meer dan de enige echte Porsche die er op het moment gemaakt wordt, de Cayman. En daar mag van mij gerust een 2.0 of 2.2 benzine Turbo in komen, dat zal minder smet zijn op (of wat er nog van rest) het imago van ooit een der coolste sportwagen makers ter wereld.
Zoals sommige hierboven vermelden: deze auto is idd enkel voor de ‘badge’ janetten. Als het om rijcomfort te doen is, koop een 4-deurs of een wagon, als je echt off-road will koop een Land Rover. En als je dan toch iets op hoge wielen wil, de competitie is ‘mooier’.
w0o0dy zegt
Zoals eerder gezegd…. iedereen die dit hok overweegt kan maar beter naar de BMW dealer rennen en een x535d exec halen…. it wipes the floor with this shit.
w0o0dy zegt
@janjoopjorisjaapjacco: noem mij maar eens een auto die na 14 jaar (130.000km) lekker toeren (en af en toe voluit knallen) niet meer kost dan 300 euro voor onderhoud, apk en een reparatie van 3 tientjes….. PER JAAR! Bijna onverwoestbaar die auto.
Daarnaast…. dat jij de auto niet dwars kan krijgen dat ligt aan je rijkunst niet aan de auto. Ik krijg het ding “full oposite lock”-dwars ook op droog asfalt…. maar goed ik krijg de lease station met voorwielaandrijving ook een halve mini-rotonde driftend rond in de regen…. if you know what you’re doing you can drift about anything.
Back on-topic….. of dit hok te driften valt of dat ie dan op z’n kant gaat dat valt te bezien. Al moet het qua gewicht wel lukken om er goed mee te glijden. But who would want to?
blokker5 zegt
Je kan heel dramatisch roepen dat de cayenne Porsche van zijn ondergang gered heeft maar dat zijn van die wat-als situaties die ik ook bij astrotv hoor. Kijk maar naar een merk als spyker die eigenlijk al jaren terug failiet verklaard zou moeten zijn en porsche zal zijn financieën toch wel (ook voor de cayenne) wat beter op orde hebben dan zo’n klein merkje.
janjoopjorisjaapjacco zegt
@Tombnolz,
Wat is een bompa auto?
Bompa is toch die dode clown van de Pfaffs?
lincoln zegt
wie gebruikt er dan meer dan 240 peekaa in het verkeer ??
ooowww .. jullie zouden dat wel doen als je een Porsche had ..
vraag je dan ook effe af waarom je geen Porsche bezit ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat is die JanJoopJoris… irritant zeg!
OT en nogmaals: ‘de sjonnies’ heeft helemaal gelijk: dit apparaat gaat echt wel TOP verkopen. Er zijn ook landen (bijv. Frankrijk) waar 80% diesels rondrijden. Komt wel goed
janjoopjorisjaapjacco zegt
@Svenska Aeroplan AB,
Doe eens huilie doen…
Jammer dat je niet beargumenteert waaróm ik zo irritant ben.
Jitze van der Meer zegt
Zo vreemd is de “Porsche” nu ook weer niet, want de Touareg en de Cayenne zijn “baugleich”.
De rare 924 van Porsche, die Porsche vroeger had, was ook grotendeels opgebouwd uit Volkswagen en Audi componenten.
De familiebanden zijn trouwens al heel oud.
De Volkswagen kever, de Porsche sportwagen met luchtgekoelde motoren achterin, de Tatra personenauto en ook de Tatra vrachtwagen zijn alle gebaseerd op de constructie van Professor Hans Ledwinka.
Het oudste prototype van de latere kever is een Tatra.
Guido zegt
En dan nog een lelijke leen-diesel tttttttt :P
saasken zegt
en porsche komt ook met diesel voor de boxster en de cayman…
Patrick zegt
Wat is daar mis mee?
En hoezo een leen diesel!! Is het niet een fima dan vw,audi, en porsche? In ieder geval is het wel duits en wast een hand de ander hand!
Dat kun van Spyker niet zeggen, die lenen alle onderdelen, want zij maken niks zelf…dan heb je wat!