Ginetta is de zoveelste in een lange lijst met kleine supercarmakers, en typisch zo’n merknaam die je in mijn beleving net zo goed met koffiezetapparaten zou kunnen associëren. De Britse fabrikant blijkt zich echter al sinds 1958 met auto’s bezig te houden en momenteel een behoorlijk snel exemplaar in de stal te hebben staan, genaamd de G50. En daar gaan ze nu ook nog eens een elektromotor in lepelen. Tja, het heeft Tesla ook op de kaart gezet, dus waarom niet?
De elektrische G50 moet een topsnelheid van ruim 190 km/h kunnen halen, en met drie volle accu’s zo’n 400 km ver kunnen komen. De motor drijft de achterwielen aan en komt van Zytek Engineering, waar ze hem specifiek voor automobiele toepassingen ontwikkelden. Ginetta wil de gehele aandrijflijn samenvoegen in één simpel pakket met slechts drie ‘pluggen’: eentje voor koelwater, een voor 300 V hoogspanning (snelladen) en een voor 12 V stroom.
De auto schijnt pas vanaf oktober getest te worden, en er is nog niets bekend over de introductiedatum of de prijs. Voorlopig moet je het dus nog met de benzine-Ginetta’s doen.
Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!
Klassiekerrally zegt
Ruben, even voor je algemene ontwikkeling ( ;) ):
Ginetta bestaat al 50 jaar en is (in tegenstelling tot veel andere Britse merken) springlevend.
Het vreemde aan de elektrische G50 is dat er nog niet eens een normale productie G50 is met verbrandingsmotor.
Dear Wim,
Many thanks for your email.
We currently only produce a race version of the G50 (with a road car in prototype stages at the moment) we are always looking for new markets to sell our race cars into (both the G20, Junior and G50).
As and when we complete the road version of the G50 we shall look to viable markets to sell the car into.
I hope this helps and if you require anything else let me know.
Kind Regards
Charlie Kemp
Ginetta Cars
Maar hoop doet leven! Ik hou van dit soort merkjes die tegen de stroming in leuke dingen (kunnen) blijven maken.
http://www.ginetta.co.uk/
erik zegt
nice! torquemonstertje vrees ik..
Jesper zegt
@ erik: voordeeltje van de elektromotor he, levert stante pede zn maximum koppel :) ziet er ook lekker nostalgisch uit :D
blokker5 zegt
Ach tegen de stroom ingaan… De specs lijken toch wel heel erg op die van de tesla roadster.. Hij ziet we wel leuk uit maar ik hoop dat hij het van de prijs kan hebben
Savipe zegt
ziet er niet mis uit, ik denk wel dat er meer nieuwe merken zullen ontstaan met elektrische wagens, misschien zijn dat wel de toppers van de toekomst en hopelijk hoort Savipe erbij ^^
Klassiekerrally zegt
Ik vind ‘m echt heel fraai en hoop ‘m ooit te mogen rijden. Pond staat lekker laag! ;)
Bartes zegt
300V is geen hoogspanning, valt nog niet eens onder middenspanning (en het is dus laagspanning). Je mag het wel sterkstroom/krachtstroom noemen, klinkt ook mooi ;).
Ben benieuwd wat ze met 3 accu’s bedoelen. Hoe groot en zwaar ze zijn en of je ze allemaal tegelijk mee kan nemen…
robbie zegt
@Klassiekerrally, en Autosport Magazine heeft de Ginette G50 ook nog eens uitgeroepen tot Car of the Year!
http://www.ginettacars.com/news_details.php?id=37
Het feit dat Zytek Engineering en Ginetta de handen ineen geslagen hebben is overigens ook niet zo heel erg vreemd:
Bill Gibson (Zytek founder) and Lawrence Tomlinson (Ginetta’s Chairman) now have an equal controlling interest in Zytek Engineering.
De LPM1 & LMP2 (Le Mans Prototype racers) van Zytek heten daarom nu (symbolisch) ook Ginetta-Zytek.
http://www.zytekgroup.co.uk
http://en.wikipedia.org/wiki/Zytek_Engineering
gogogomagazine.com zegt
Ruben, dat je het merk niet zo goed kent is tot daaraan toe maar om Ginetta dan te vergelijken met een koffiezetapparaat..
Zoals Wim al zei leuk merk met een lange traditie. Snap niet waarom Ginetta zich niet beter positioneerd om de plek in te nemen die TVR jaren terug al achter zich heeft gelaten; relatief kwalitatief goede auto’s met ‘running gear’ uit een productieauto met ‘striking’ design?
Dat met die elektrische auto begrijp ik dan weer niet zo goed. Ga liever verder expirementeren met een verbrandingsmotor die loopt waterstof, stukken goedkoper en ook realistischer. Zeker als je kijkt hoever je komt met zo’n elektrisch ding…
Johnny Berra zegt
Ik dacht eerst een Aston Martin
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Leuk dat jij dan nog op onderzoek uit gaat! :D
Klassiekerrally zegt
Ik zal eens kijken wat ik bij Ginetta kan bereiken… Trackday met de G50 lijkt me wel wat ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Cool. Had nog nooit van Ginetta gehoord trouwens.
I 8 a 4RE zegt
Het feit dat men hier niet weet wat Ginetta is, mag op zn minst DRA-MA-TISCH genoemd worden.
Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die (zeggen dat ze) van autos houden en geen verstand hebben van de autoracerij …
De Ginetta heeft in 2008 behoorlijk bil geschopt in Engeland en in 2009 komen er idd naast de LMP autos een volledige Ginetta Challenge voor de G50.
De G50 is zelfs meerdere malen in Nederland actief geweest in de Dutch Supercar Challenge in de Supersport 2 divisie…
Thibaut zegt
“… tegen de stroom in gaan…”
Neenee, net niet! ;)