Nissan GT-R versnellingsbakken zijn de stevigste niet, zo blijkt als je er honderd launch control starts mee uitvoert. In Australië vinden ze toch dat dat gewoon moet kunnen, dus komt Pfitzner Performance Gearboxes met een upgrade voor de Japanse supercar.
In de GR6 versnellingsbak van de GT-R ontstaan na een paar harde sprintpogingen haarscheurtjes in de tandwielen, om na enige tijd de eerste versnelling compleet te strippen. PPG plaatst een veel breder tandwiel waardoor het allemaal een stuk minder fragiel moet zijn. Op termijn komen er ook upgrades voor de overige versnellingen voor auto’s met bizar veel pk’s onder de kap.
Vanaf modeljaar 2010 laat Nissan de launch control-knop helemaal weg uit de GT-R om verdere problemen te voorkomen, maar je vraagt je toch af waarom ze niet voor een oplossing als deze hebben gekozen. Misschien omdat ze die gearbox replacement-pagina’s in de handleiding toch volgestempeld moeten krijgen. (via jalopnik)
STJ zegt
De launchcontrol is alleen weg bij de US model de Japanse houdt hem gewoon.
JPM zegt
De Vanquish had daar geloof ik ook altijd moeite mee, maar ja het kost natuurlijk veel te veel geld om die dingen allemaal te vervangen, dus laat je het knopje maar gewoon weg :P
appieflappie zegt
@JPM
Ruben bedoelde waarom Nissan niet al van tevoren bredere tandwielen heeft geplaatst?
Mtyn zegt
Hoeveel sneller trekt hij uberhaupt op met launch control aan? Ik vraag me altijd af of het echt zoveel uitmaakt dat het de moeite is het aan te zetten bij een klein stoplichtpsrintje.
GOD zegt
@ Mtyn
ligt er aan of je met je roze papiertjes aan het zwaaien bent bij een stoplicht.
GOD zegt
wel een simpel maar slim idee om gewoon zon tandwiel te verbreden
VonStroke zegt
Slim inderdaad, maar daar was dus gewoon plaats voor? Bizar eigenlijk.
Svensson zegt
Was toevallig gister op de site van PPG, echt gave spullen maken die mensen zeg, vooral die straight-cut dogboxes… Hier een korte reportage van Ignition DVD:
http://nl.youtube.com/watch?v=-fA94Sxiu4c&fmt=18
GOD zegt
bizar inderdaad, ik snap dat ze gewicht wilden besparen, wat ze uiteindelijk nog niet eens lukt is. maar op zulke onderdelen gewicht besparen door de betrouwbaarheid te laten vervallen is een rare zet van die jappen.
hoorde dat zon versnellingbak 20.000 kost. daar heb je een hewland voor
Svensson zegt
@ GOD: Voor dat geld zou ik het wel weten.. dan inderdaad liever een sequentiële dogbox van Hewland, het liefst met pook graag 8)
GOD zegt
@ Svensson
zekers, precies wat ik bedoelde.
lekker de versnellingen der’in rammen zonder koppeling.
en dat geluid heerlijk.
maar het kan ook te ver gaan
http://www.youtube.com/watch?v=QovPibOqQyc
Svensson zegt
Yep GOD, dat filmpje is mij welbekend, gaat idd wat te furrr. Zo luid heb ik het trouwens nog niet vaak meegemaakt, meestal blijft het bij een wat zachter gejank en natuurlijk die lekker mechanische “klonk” bij het inleggen van de versnellingen!
Hier nog een mooi filmpje:
http://www.102octane.de/videos/osna2008/100octane-41os-opelkadettc-schmitt-inboard.wmv
Versnellingsbak in kwestie is trouwens een Nederlands product, afkomstig van http://www.drenth-gearboxes.com
Peter zegt
Waarom kiezen ze bij Nissan niet voor deze oplossing? Zou het kunnen dat de grotere en zwaardere tandwielen voor enige inertie zorgen en de versnellingsbak een beetje trager maken en zodoende het nut van de launch-control te niet doen? In dat geval is het veel logischer het ding gewoon achterwege te laten.
C70T5 zegt
“waarom Nissan niet al van tevoren bredere tandwielen heeft geplaatst?”
Ik denk omdat ze niet dachten dat iemand zo gek is om dat ding te tunen tot 600+ pk en er vervolgens meer dan 100 launch controls mee uitvoert. Je kan onmogelijk van een originele versnellingsbak verwachten dat deze dat volhoudt.
GOD zegt
ja ik ken drenth die maken zowat alle bakken voor de DSC en ook veel voor de rally sport enzo.
filmpje is ook vet, hilclimbs is het vetste wat er is.
C70T5 zegt
Kwaliteit is gewoon goed hoor. Als je iets teveel launch controls met een BMW SMG uitvoert vliegen de tandwielen je ook om de oren. Zelfde geldt voor de bakken van Ferrari en al helemaal de DSG’s van VW….als die al launch control hebben.
GT-R owner in August 2009 zegt
Even voor de duidelijkheid. Er is niets aan de hand met de “stock” transmissie van Nissan zolang je maar niet de motor opvoert. Nissan heeft zijn transmissie stress eisen gebaseerd op het aantal vermogen en koppel die het blok standaard levert. Elk idioot behoort te weten dat zodra je het vermogen en koppel opkrikt ook je transmissie moet vervangen. Bij die GT-R die zijn transmissie sloopt op een dragstrip heeft onder de motorkap heel wat modificaties plaats gevonden en helaas niet ook bij de transmissie, dat is natuurlijk vragen om problemen!
Hugo zegt
Die gebroken bak van de dragstrip is vooral gekomen door het hoppen van banden bij de launch.
De launch control pulseert het vermogen door wielspin. De dragslicks die de zwarte GT-R uit het filmpje heeft, en geprepareerde ondergrond zorgen ervoor dat de vertanding op dat moment heel hard wordt geladen weer ontladen.
Dit is heel erg slopend voor de bak. Met gewone straatbanden heb je hier veel minder last van.
Als je al je launches zoder slicks en niet op de drag strip uitvoert kom je nog veel verder dan die 100 launches!
zondagsrijder zegt
Zomaar even een vraagje dan: Ik schakel soms achteloos zonder te koppelen, omdat dat vrij makkelijk gaat. Zodra het toerental van de motor, tussen twee versnellingen in, het aantal toeren van de volgende hogere of lagere versnelling bereikt heeft, wordt de pook a.h.w. in de versnelling gezogen. Uit de versnelling trekken zonder koppeling is dan al heel soepel gegaan, evt met behulp van een beetje gas…
De vraag: Als dit hele schakelproces soepel verloopt, dwz: op zijn minst voor de bijrijder onmerkbaar, doet het de bak dan pijn? en zo ja: waar?
CSL zegt
Die domme Amerikanen mollen ook echt alles.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze het iets beter hadden getest en van betere materialen gebruik hadden gemaakt. Er rijden zat 600pk+ M3 rond met zowel standaard SMG of handbak zonder enige probleem. Je moet natuurlijk wel wat sterkere koppeling monteren, maar dat wisten we al.
Overengineered is altijd beter dan underengineered.
robin l zegt
@svenson wat een super cool filmpie is dat zeg vooral ook de finish met die audi enz,,,,echt super dik : )
Citrofiel zegt
Voor de launch-control-verslaafden is dit een oplossing, maar ik vind gewoon dat men niet moet zeuren. Voor een voorziening die er officieel niet eens op zit doet het het nog best goed. ;)
Svensson zegt
@ robin l: Hier is dezelfde run als in de onboard video maar dan gefilmd van buitenaf:
http://www.102octane.de/videos/osna2008/100octane-41os-opelkadettc-schmitt.wmv
Check deze site voor meer hillclimb vids:
http://www.100octane.de/cms/content/blogsection/4/26/
En nu stop ik want ik ga wel heel erg off-topic nu.. :P
STJ zegt
@CSL
Het aantal keer dat je de launch control kan gebruiken op de CSL is ook gelimiteerd, het was een stuk of 10 keer.
Stephan Tast zegt
@GT-R owner in August 2009
Ben ik niet met je eens. Ben je bekend met dit topic op de North American GT-R Owners Club?: http://www.nagtroc.org/forums/index.php?showtopic=25361&st=0
Bij mijn weten gaat het hier om een standaard GT-R.
De garantie op je GT-R vervalt wanneer je de VDC uitschakelt, behalve wanneer je bent vastgeraakt in modder of sneeuw. (NISSAN 2009 GT-R WARRANTY INFORMATION BOOKLET: “This warranty does not cover damage, failures or corrosion resulting from: Operating the vehicle with the Vehicle Dynamic Control (VDC) off, except when rocking vehicle when stuck in
mud or snow (see GT-R Owner’s Manual.”).
Het uitschakelen van de VDC is een voorwaarde om de launch control te kunnen gebruiken, iedere sprint met launch control is dus in principe onverzekerd!
CSL zegt
@STJ
Nooit zoiets gehoord.
btw SMG zit ook op standaard M3. De nieuwe M3 heeft zelfs een 7bak waar je de launchcontrolle op diverse launches kunt instellen.