In mijn ogen was een Prius altijd redelijk nutteloos. Maar een handige Amerikaan heeft eindelijk een functie gevonden voor dit mormel. Het is namelijk een aggregaat op vier wielen. Toen een tijdje terug bij John Sweeney door een sneeuwstorm de stroom uitviel bedacht hij zich dan ook geen moment.
Hij ging knutselen en na een paar technische ingrepen kon hij de stroom van zijn Prius gebruiken voor zijn eigen huis. En terwijl zijn buren dus lekker in de kou zaten kon John een warm bad nemen en TV kijken. Helaas leverde de Prius niet genoeg stroom voor zijn hele huis, maar de opbrengst was toch nog ongeveer 17 kilowatt uur (is dat veel???). Met een normale auto zou een dergelijke constructie ook kunnen werken, maar een Prius heeft nou eenmaal veel meer accu’s. En daar komt nog eens bij de dat verbrandingsmotor van de Prius automatisch aanslaat wanneer de accu’s opgeladen moeten worden. Je hebt er dus geen omkijken naar.
Volgens John sloeg de motor ongeveer elk half uur aan om de accu’s weer wat op te laden. Na 3 dagen stroom leveren had de Prius slechts 19 liter benzine verstookt. Oftewel een gemiddelde van 0,26 liter per uur. Peanuts natuurlijk! Zeker met de huidige lage benzine prijzen. Het contract met Eneco maar opzeggen? En overstappen op Prius power? (via: Jalopnik)
PS: Speciaal voor de die hard Prius fans heb ik nog een video waarin de Blue Man Group de nieuwe Prius laat zien.
gerardo zegt
waarom nou meteen deze wagen weer een mormel noemen. Ik noem jou toch ook niet meteen klootzak! Misschien na een poosje….
Fout zegt
Geniaal :) een goedkoop
17kWu is heel wat trouwens, betekent dus constante benutting (mogelijk) van 17000W, een gloeilamp is gem. 50W een TV gem. 200W enz
Fout zegt
*en goedkoop
Filip_G zegt
vermits wij hier thuis 12kW op een dag verbruiken… is 17kWh zeer mooi!
je kan er 17000watt uithalen op een uur tijd.
een spaarlamp verbruikt 12watt per uur, een TV ongeveer 100 watt per uur, een oven 2000-3000 watt per uur.
sjiek! of de batterijen hierdoor lang gaan meegaan is iets anders ;)
Sjoerd zegt
mooi dashboard heeft die nieuwe prius! Dat is een hele verbetering vergeleken bij het huidige.
lincoln zegt
smerige milieuvervuilers ..
neem gewoon een hometrainer ..
Tombnolz zegt
Zal toch niet zo evident geweest zijn om de batterijen en motor te kunnen inschakelen om andere toestellen aan te drijven… Klopt dit wel?
Roderik zegt
Volgens mijn berekeningen heeft hij met zijn Toyota Prius een rendement van 713%. :S
Ary zegt
kijk dit is wel leuk
ik denk zelf dat prius ook echt bepaalde mensen aantrekt zoals electriciens.
de conventionele auto kan je modden door tuning en uiterlijk.
Maar hybride autos kan je weer zien om te modden met de setup, electronica shizzle en dergelijke, een soort iphone :P
Rob zegt
@ Roderik
ik heb het even voor je na gerekend en het rendement is nog geen 10%
masta rittzio zegt
WOW een Amerikaan die groene vingers heeft??!!
Waar gaat de wereld naar toe?
Dit gaat duidelijk NIET om de doorsnee Amerikaan!
hans zegt
hij moet dan wel een 17 KW omvormer bij de hand gehad hebben?
de busjes op onze zaak hebben 2 KW en das genoeg voor een koffiezetapparaat en en magnetron :)
verder: nicely done!
Yeelen zegt
nieuwe prius lijkt op de nieuwe avensis..
nieuw design maar lijkt zo hol..
ik kijk er toch niet meer naar om.
Citrofiel zegt
Ongetwijfeld komt het uiteindelijk alleen maar veel duurder uit, maar het is een redding in geval van nood. Alle bejaarden en Priussen verzamelen (vaak samen te vinden, dus da’s makkelijk) en de kwetsbaren zo beschermen, in het geval dat er elektrische verwarming is en de rest is uitgevallen… Wacht, dit is een vreemd scenario wat ik hier nu schets, geloof ik.
@ masta rittzio; Groen? Hoezo groen? Hij zorgt ervoor dat wanneer niemand energie heeft, hij nog lekker door kan stoken. Niet erg groen…
Laurens zegt
Hm, dus binnenkort gaat onze Femke Halsema expres stroomstoringen opwekken om hybrides te pushen.
Gelukkig heeft ze het nergens voor het zeggen dus dat gaat niet lukken.
Roderik zegt
@ Rob
Mijn berekening klopte inderdaad niet.
Maar nu kom ik uit op 42% rendement. :?
Rik zegt
@masta rittzio
Mensen die aan tuinieren doen hebben toch groene vingers, igg niks met elektriciens te maken
Wel handig mannetje, dat wel
Rik zegt
@roderik
Mik ze dan ff online, kennen we meekijken en komen we meschien ergens ;)
.Memphis. zegt
Nooit van m’n leven wil ik zo’n hok in m’n garage, maar op zo’n moment moet het wel even zalig zijn als jij daar voor je TV zit in je lekker verwarmd huis, terwijl gans de buurt zit te verkleumen rond een houtkacheltje met wat kaarsen :D.
Sorcerer zegt
0,26 liter per uur kost je dus zo’n 35 cent per uur. Oftewel iets meer dan 8 euro per dag. Oftewel 250 euro per maand. Mwoah… niet slecht :P
Rob zegt
1 KWH = 3.6 E6 J
verbrandingswaarde benzine = 42 E6 J/kg
1 Liter weegt ong 760 Gram
in totaal 19 liter
42E6 * 0,76 * 19 / 3.6E6 = 168,5 KWH
17/168,5=0,1009
rendement is dus 10% indien de accu’s op het eind net zo vol zijn als in het begin
Fordfan zegt
Het zou handiger zijn als die man zijn Prius in de fik stak! Dan zit hij er ook warmpjes bij! (en weer gelijk een Prius minder)
bozewolf zegt
Creatief.
super zegt
@Rob
vraag me af wat het maximale theoretische rendement is bij stationair draaien, ik schat iets van 30%.
Vroegwakker zegt
Natuurlijk is een Hybride over enige jaren een achterhaald ouderwets ding. Maar op dit moment is het de keus tussen een Hybride, of een nu al totaal achterhaald museumstuk. Want dat laatste zijn alle niet-Hybrides.
ace_dave zegt
@super: Rendement van een onbelaste motor kan gerust zakken tot 5 a 10%. Optimaal is een motor 25%, maar dan moet je hem wel ongeveer 90% belasten (ofwel: gassen!). Zo haalt die prius nog geen eens de 3%…
Hierbij mag ik toch wel aannemen dat er geen mongool op aarde rondloopt die de prius in z’n woonkamer dumpt om gezellig een potje mee te roken. In dat geval vang je tevens de restwarmte op en gaat je rendement een flink stuk omhoog.
Mathias zegt
Haha, handige harry’s vinden toch op alles iets. Zalig idee om de Prius als generator te gebruiken.
beunhaas zegt
Helaas leverde de Prius niet genoeg stroom voor zijn hele huis, maar de opbrengst was toch nog ongeveer 17 kilowatt uur (is dat veel???).
nog niet genoeg voor zijn hele huis? gemiddeld verbruik per huishouden ligt ongeveer op 1,5 kWh per uur, of heeft ie soms een kasteel??
Autogek zegt
Hallo mensen, het gaat om 17kilowatt per 3 dagen. Daarnaast had hij wel een warm bad en de rest niet. Dus je kan wel zeggen dat het een onzin auto is, maar ik rij ook zo’n onzin auto en kan het dus wel warm hebben als bij jullie de electrischetijd uitvalt. :-) Daarnaast is de benzineprijs in Amerika veel goedkoper, dus zijn kosten per dag zijn veel minder dan men hier berekent heeft. Groetjes, een hele tevrede Prius rijder.
Martijn zegt
Dan nog zijn de accu’s in een Prius milieubelastend…. hoe zuinig de auto ook is.
Autogek zegt
Die zijn voor meer dan 90% recyclebaar Martijn. Verder recycled Toyota 95% van alle materialen die in een auto verwerkt zijn vanaf 2015. Dus is een Toyota al zo ie zo de groenste auto die je kan hebben.
sky zegt
De wagen is ideaal voor huis-werk-huis-boodschappen verkeerd met nadruk voor veel stads gebruik,niet echt ideaal als lange afstands wagen of je zet die op lpg,das iets anders….
Diesel voor korte ritten zal je met tijd zeker voelen in je geldbeugel…. reden : verstopte roetfilter,injectoren blijven hangen of niet meer werken,gloeibougies vast zitten,inlaat die dichtslibt door egr…hogedrukpompen vastlopen enz… das de moderne diesel dees daags, goedkoop in verbruik en zeer krachtig ,maar aan de andere kant mega veel problemen,kan het weten want ik kom het dagelijks tegen op de weg….gelijk welk merk trouwens.
Waarbij je nog mensen hebt die maar 5000-10.000km in het jaar doen met een diesel en daarbij rond de kerk rijden.
Koop een benzine of een prius.
Velen bereken de kostprijs per km maar niet echt wat de onderhoudskosten zijn van de wagen,met andere woorden de gebreken….
Vroegwakker zegt
Sky, Hoe kom je erbij dat een Prius niet echt ideaal is als lange afstands wagen? Dat is ie zeker wel. Hij rijdt heerlijk en met 160-170 op de Duitse Autobaan nog steeds bijna 1op 17. Wanneer een Prius niet ideaal is voor lange afstanden, dan is bijna geen enkele auto dat.
karel zegt
mmmm iemand enig idee of dat omvormer gebeuren erens stat vermeld op een website??misschien interessant voor mijn dieseltje :-) kijken wat ik daar allemaal op kan aansluiten