G-Power reed ooit al eens naar ongekende hoogte met een M5. Een ‘normale’ Hurricane, zonder “RS” dus, behaalde maar liefst 360km per uur en was daarmee de snelste BMW. Als tjoenert stop je echter niet na een dergelijk resultaat, je gaat door! Niets dan het beste is goed genoeg.
En zo kwam G-Power uit bij het ‘snelste-sedan’ record. Niet het record voor snelste productie-sedan, welke volgens mij nog steeds in handen van de Continental-FS ligt maar gewoon de snelste sedan. Een record dat nog niet zo lang geleden door Brabus vastgezet was op een ruime 365km/u. Brabus had daar een V12 voor nodig waarmee ook het binnenste van de aarde wordt aangedreven, G-Power gebruikt slechts een simpele V10 uit de schappen van BMW en modificeert deze met onder andere 2 superchargers.
Er is dezelfde technische configuratie als in een Hurricane gebruikt, maar de Hurricane RS heeft net iets meer ‘boost’ en behaalt daarmee 750 ipv 730pk. We weten dat 730pk heel hard gaat, 750 gaat alleen net dat beetje sneller. Zo veel vlotter als nodig is om een top van 367,4 km/u te rijden in plaats van 365,7 kilometers per uur.
Het nieuwe record voor sedans, 367,4km/u, is gereden op het testcircuit Papenburg. De baan met een recht stuk waar het juiste gereedschap je zelfs naar 400km/u brengt. Er is dus nog ruimte voor verbetering. G-Power zelf zegt de ‘boost’ nog van 0,8bar naar 1,0 te kunnen brengen. De 400 zullen ze daar niet mee halen. Brabus moet echter met een goed verbeterde SV12S komen, willen ze het record weer wat langer voor zichzelf kunnen houden.
lincoln zegt
“niets dan het beste is goed genoeg” ..
dus dit is de beste omdat ie de snelste is ??
nou .. dan ook maar een sneue reactie terug ..
zo .. echt vet .. matzwart is mijn lievelingskleur .. hebbe hebbe hebbe ..
Alwood zegt
@ lincoln
precies! :D ;) en nog iets zeggen over taxi’s enzo…
Ziggy zegt
ik heb de boost bij mijn oude impreza op 1.3 bar staan en blijft toch heel.
moet welsuper benzine tanken maar dat zal de bmw ook wel moeten.
het verschil van 0.8 of 1.o naar 1.3 is echt waanzinnig!
dus die 400 km/h met een andere overbrenging zal wel haalbaar zijn.
Edman zegt
@ lincoln
Het beste in de zin van topsnelheid snelheid van een sedan. Met een beetje denken kom je er wel :)
Autojunkje zegt
G-power had toch ook een m6 die 380 ging miss kunnen ze de m5 met dezelfde truc verbeteren ?
a_buis zegt
@AJ: m6 is geen sedan? “En zo kwam G-Power uit bij het ’snelste-sedan’ record.”
willie zegt
zo, dat is nog eens even rete-belangrijk autonieuws. kan bijna niet wachten tot het iemand lukt om 367,40001 km/u op de klokken te zetten.
JzAero zegt
Hij zeg ook dat ze het misschien kunnen verbeteren met die technologie ;)
Jochempie zegt
Dat is toch maar één km/u sneller dan de Brabus Rocket? En laten we eerlijk zijn, da’s toch ook een sedan?
Tom zegt
Doe mij de Bentley maar….lekker puur natuur
CooperDriver zegt
@ lincoln: op het gebied van snelheid voor sedans is dit de snelste, dus de beste. Als het doel is topsnelheid te verhogen (wat het doel vaak is van dergelijke tuners die records willen verbreken), dan is dit idd de beste omdat dit de snelste is…
fructis zegt
toch wel grappig waar ze zich tegenwoordig mee bezig houden :D
lincoln zegt
@CooperDriver ..
en als die doeleinden nou nooit tot zijn recht kunnen komen ..
wat is dan het doel van het doel ??
begrijp je wat ik bedoel ?? beetje doelloos dus ..
Bert zegt
Mijn supercharger staat maar op 0.25 ofzo, zal toch es vragen of het nou echt zo onveilig is om dat ietsje op te schroeven, niet dat mijn topsnelheid hoger zal worden daarvan ofzo.
Rick dos zegt
Ik durf te zweren dat het door de verf komt. Kan niet anders…
G. de Groot zegt
De Flying Spur heeft zichzelf inmiddels al overtroffen met de Flying Spur Speed, die had geloof ik een topsnelheid van 322 km/h
Buyck zegt
360km/h is stilaan gewoon aan het worden in het zware segment. Voor een sedan is dat natuurlijk zeer snel maar de 400km/h wordt stilaan de norm of streefdoel.
erik zegt
Dit is toch echt in Papenburg en niet in waar Top Gear de Bugatti teste. Papenburg heeft maar een rechteind van 4 km
http://inet.atppbg.de/images/stories/files/pdf/ovalrundkurs.pdf
Het geheime testparcours van VW ligt bij Ehra-Lessien en heeft een rechtstuk van 9km.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ehra-Lessien
-edit: Je hebt helemaal gelijk, een kleine aanpassing is in het artikel aangebracht.-
Westleah zegt
Eindelijk weet ik wat ik voor de kerst wil!
Nick zegt
“Brabus had daar een V12 voor nodig waarmee ook het binnenste van de aarde wordt aangedreven, G-Power gebruikt slechts een simpele V10 uit de schappen van BMW en modificeert deze met onder andere 2 superchargers.”
Ik neem aan dat jullie wel begrijpen dat een motor met meer cilinder minder efficient is? Toerental daarmee buiten gelaten.
En des te minder cilinder, hoe beter de drukvulling word benut.
Een V12 is in dit geval iets wat je niet wilt hebben, liever nog een 4 in lijn met een enorme turbolader.
Jelmer zegt
Wat me wat verbaasd is dat de overbrengingen lang genoeg zijn. Of is dat ook aangepast en mis ik dat als slecht lezende internetter niet?
Bert zegt
Dat lijkt me wel Jelmer, denk niet dat BMW een standaard verzet voor 360 km per uur heeft gemonteerd. Of de BMW moet 14000 RPM kunnen draaien.
michiel zegt
beeld ik het me in of zie ik zetels vanachter?
CSL zegt
“Continental-FS”
Alleen het opsnelheid begrenzer van de M5 er af halen en een Continental-FS heeft never nooit een kans.
@Nick
Dat is redelijk onzin aangezien Brabus een dikke 6.2liter of meer gebruikt met ik geloof twee turbo’s! En de M5 heeft dus nog altijd een kleinere cilinder inhoud van maar liefst 1.2liter!! En bij een hoogtoerige motor als de M5 is dat toch gelijk aan meer dan 120pk verschil!! Had die M5 dus een 6.2l V12 dan had hij standaard af fabriek al over de 620pk.