Het lijkt er sterk op dat de enige Jaguar dealer in het hoge noorden de kerst niet zal halen. Afgelopen dinsdag wist RTV Noord te melden dat als er niet snel een financier gevonden zou worden Caspers voor het einde van de week definitief zijn deuren zou moeten sluiten. Zojuist probeerde ik de website te bezoeken en die was niet meer bereikbaar. En dat doet mij toch het ergste vrezen. Blijkbaar is de nieuwe XF toch te laat gekomen en hakt de kredietcrisis er hard in.
Caspers is een familiebedrijf dat al bijna 85 jaar exclusieve auto’s levert in Groningen en al bijna 50 jaar Jaguar dealer is. Daarnaast waren ze ook dealer van TVR (ook al zo’n succesvol merk). Zonde om zo’n bedrijf kapot te zien gaan. (via: RTV Noord)
UPDATE 1: Volgens een tipgever worden de dealeractiviteiten van Jaguar Caspers overgenomen door Land Rover (en Carver) dealer De Reefhorst te Oudehaske.
UPDATE 2 (2014): Garage Caspers is tot op heden nog altijd in business. Sterker nog, het schijnt hartstikke goed te gaan en men mag wekelijks vele tevreden klanten helpen. Dit gebeurt al enige tijd onder de naam ‘Garage Caspers’ en inmiddels onder bezielende leiding van Coen Caspers (zoon van Roy).
slk zegt
Jammer. de grote jongens blijven over denk ik zo.
ruv0 zegt
jammer zeg, jaguar blijf ik altijd nog een mooi, tijdloos merk vinden. Eigenlijk ook jammer dat TVR niet meer is blijven leven, die sagaris vind ik echt geweldig!!
w0o0dy zegt
De verwachting is dat ongeveer 1/3 van de autobedrijven het niet gaat redden in z’n huidige (zelfstandige) vorm……en dat zelfs de grote jongens afscheid zullen moeten nemen van meerdere vestigingen uit hun concern.
Citrofiel zegt
Tsja, daar in het nuchtere noorden lopen merken als Jaguar niet zo hard, denk ik. Jammer, dat is zeker.
Bramzel zegt
Heel jammer inderdaad. Caspers is een mooi bedrijf, zou zonde zijn om die te zien verdwijnen.
Tieuw zegt
85jaar hard werken verpest door zoiets als een crisis dat gewoon tussen de oren zit.
Oli4K zegt
Grootste Hummer dealer in de VS failliet, luxe auto dealers in Nederland die het niet meer redden. Het lijkt wel een trend te worden. Sneu voor de mensen die nu hun bedrijf en hun baan kwijt zijn. Toch zegt iets mij dat het ook te maken heeft met de strategische keuzes die (niet) gemaakt zijn.
Rolf zegt
Ik reed er vanmiddag nog langs… het pand is leeg.
Erg jammer, ze hadden altijd bijzondere automobielen staan.
Zal door meer mensen gemist worden!
Jochempie zegt
Inderdaad, altijd een groter risico om iets te verkopen dat mensen willen hebben in plaats van iets dat mensen nodig hebben.
MDA zegt
quote van een autoweekbezoeker:
…Ook voor de dichte deuren van de lege showroom van Jaguar Caspers gestaan. Dood en doodzonde dat zo’n bedrijf het niet heeft kunnen redden. Kom er al meer dan twintig jaar voor folders, en je werd en gelijk behandeld als een klant. Zonde.
DRU zegt
Toch vind ik dat er een luchtje aan zit hoor. Het lijkt alsof iedereen die het al jaren slecht doet met teveel personeel en te weinig visie nu de credietcrisis als excuus gebruikt om zonder schaamte failliet te gaan. Hoe kunnen autodealers in Nederland zo snel al failliet gaan? Het sentiment is aan deze kant van de oceaan pas net een paar maandjes overgeslagen. Als je nu al je deuren moet sluiten… ik geloof het niet.
robbie zegt
@Rolf & MDA, het is dus blijkbaar al definitief. Inderdaad jammer dat ze kopje onder zijn gegaan.
Enkele jaren geleden hebben ze ook nog een tijdje een vestiging in Heerenveen gehad. Maar die vestiging was ook geen lang leven beschoren.
Ik ben benieuwd welke Jaguar dealer de volgende is die om gaat vallen. De XF zorgt/zorgde voor een leuke opleving, maar de rest van de modellen verkoopt dramatisch. En dat zal in deze zware tijden alleen maar erger worden.
robbie zegt
@DRU, vergeet niet dat de marges in de branche al jaren en jaren onder druk staan. De gemiddelde marge van een autobedrijf zit RUIM onder de 1% en dan heb ik het over de gehele bedrijfsvoering dus inclusief de werkplaats. Vaak is dat de enige afdeling van het bedrijf waar nog wel geld wordt verdiend. Op de verkoop van nieuwe auto’s verdienen bedrijven bijna niks.
En daar komt nog eens bij dat je grote risico’s loopt aangezien je kapitaal vast zit in auto’s. Zeker omdat je in 80% van de gevallen een auto inruilt en je kapitaal dus meteen weer vast zit.
Guan zegt
Afgelopen woensdagavond was het er al leeg… :-(
Rene zegt
@Robbie, Dat is op zich al geen basis om een bedrijf langdurig te voeren. Dat zijn geen gezonde marges. Als een bedrijf jarenlang maximaal 1% winst maakt wordt het toch echt tijd voor een evaluatie. Echter is die bij de meeste bedrijven nooit gekomen. Dat is ook de reden dat er een hoop nu failliet zullen gaan. Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat het meerendeel van die bedrijven het anders ook niet gered zouden hebben.
Machoman zegt
Na de opening van de vestiging in Heerenveen ging het bergaf met Caspers las ik en nu met de crisis die er hard inhakt… Jammer want het was een mooi bedrijf met altijd wel een aantal bijzondere wagens
Bert zegt
En door onder andere de monopolisering van vooral de grote duitse merken, het verschrikkelijke schapengedrag van vele mensen die achter elke reclame aanlopen kunnen we straks weer wat fantastische merken in het museum gaan aanschouwen.
Ik weet dat dit “slechts” een dealer betreft, maar net als andere martken (muziek o.a.) zal het platte en massale overwinnen. Massa is kassa, en ambacht zal verloren gaan helaas.
Laurens zegt
Boehoe!
Gelukkig zit het gas onder de grond en is het van ons allemaal!
Anders hadden we ook dicht bij huis moeten aanzien hoe achterlijke boeren met theedoeken rond hun hoofd rondrijden in dikke auto’s :-)
Aygo’s, dat verkoopt daar.
Guus zegt
Dat men geen buffer heeft opgebouwd in de laatste bijna 85 jaar is zeer kwalijk/en ongeloofwaardig. Door enkel deze reden alleen al lijkt het mij bijna onmogelijk om een financier te vinden voor deze droevige onderneming.
Dat deze dealer als gevolg van de kredietcirsis failliet gaat is natuurlijk uitgesloten en een buitengewoon laf excuus. Waarschijnlijk was het de afgelopen jaren al tijden kantjeboord en gaf de kredietcrisis enkel de doorslag. Maar als die er niet was dan had Caspers door een andere recessie de deuren moeten sluiten. Tja 9 man op straat, er gebeuren wel ergere dingen in de wereld, mooi dichtgooien die handel lijkt mij.
En die journalist “het is niet de vraag of er bedrijven failliet gaan; maar wanneer?” Het lijkt me eerder de vraag welke bedrijven failliet gaan.
Guus zegt
@DRU; helemaal mee eens.
@Laurens; ga toch ergens anders lopen klieren, en oordeel iets minder over een provincie waar je zelf waarschijnlijk nog nooit een bezoek aan gedaan hebt, en waar je door je vooroordelen ook nooit zal komen.
sus zegt
Is even off-topic:
ik reed laatst over de snelweg, kom van België en toen zag ik langs de snelweg een megashowroom, Hensing ofzoiets. Is daar een site van te vinden ergens?
Wel een indrukwekkende verschijning.
INSIDEMAN zegt
http://www.hessing.nl
Rolf-207 zegt
@ Laurens…
Daar wonen toevallig geen achterlijke boeren, jij zult wel zo’n stadse kakker zijn, dat zijn mensen die alleen maar denken aan hun zelf! Houdt die opmerkingen gewoon voor je en ga andere mensen niet de grond in trappen!
Ik hoorde 4 weken geleden al dat dit bedrijf failliet was en 2 weken geleden zijn idd ook alle auto’s uit de showroom gehaald!
Saab dealer Jansen uit Zwolle is failliet, evenals transportbedrijf Zegwaard uit Oosterhout! Zonde gewoon en dat alleen maar door zo’n achterlijke crisis!
DavidZ zegt
Komt niet zozeer door de kredietcrisis, maar door de merken die ze verkopen: TVR was duur en kwalitatief dramatisch; Jaguar is al sinds vele jaren verliesgevend, en trekt vooral een nogal oud publiek.
De XF ziet er idd goed uit. Maar of je daardoor meteen een jonger publiek trekt? Jaguar “loopt” al tijden niet. En een dealer met duur groot pand, en kostbare voorraad plus zeer geringe winstmarge: Dan kun je geen tegenvaller hebben.
Tombnolz zegt
Weet je wat te laat gekomen is? Een moderne opvolger van de X-type! Geen enkele jonge zakenman wil toch met een miniatuur-XJ de baan op? En geen enkele jonge zakenman wil toch in een warm salon vol hout zitten? Neen, die wil modern aluminium en strakke troep!
En misschien heeft Caspers het wel een beetje aan zichzelf te danken, wie dat dat nu, Jaguar-stickers kleven op een TVR! :)
lincoln zegt
boehoehoehoe .. en dat terwijl Jaguar helemaal geen benzineslurpers zijn .. en TVR het toppunt van efficiëntie was ..
straks 9 man op straat .. verschrikkelijk ..
ha ha ha ha ha .. Amerikaanse autofabrieken naar de klote .. domme lui met hun benzineslurpers .. straks ?????? lui op straat .. net goed ..
schaam me nederlander te zijn .. dramaqueens ..
Jaap zegt
Veel bedrijven gooien het op de economische crisis terwijl ze feitelijk al een tijd lang slecht draaiden. De crisis kan misschien het zetje zijn omdat de eigenaar er geen vertrouwen in heeft dat het de komende jaren wel beter gaat.
Ik geloof er niets van dat dealers maar 1% marge draaien. Je kunt altijd flink onderhandelen over de verkoopprijs maar de meeste mensen onderhandelen niet tot de bodem, dit geeft al gauw 10% marge. Je wordt een poot uitgedraaid voor onderhoud.
Auto’s worden niet op voorraad gezet maar worden pas besteld bij opdracht. Een slimme autodealer zoekt een goedkope maar goede lokatie, neemt goede verkopers in dienst (geen receptie etc), zet een paar showmodellen neer en probeert zo snel mogelijk van inruilers af te komen. En hij zet zijn klanten niet af zodat ze nog een keer terugkomen.
autoblogger zegt
@lincoln: helemaal gelijk! Maar toch, vlakbij huis…
@Jaap: ja, er wordt zeker gebruik gemaakt van de crisis, terwijl men al langer slecht draaide. Hetzelfde geldt voor personeel, bedrijven gebruiken deze tijd tevens om een beetje op te ruimen.
Emerald Green Jag zegt
Lincoln is een beetje aan het trollen maar dat is zijn stijl, heb ik gemerkt. Prima hoor, daarmee houdt hij de mensen scherp en de discussie levendig.
Go Lincoln!
Het verband tussen de financiële crisis en een noodlijdende autodealer ontgaat mij. Dus Caspers is in twee maanden tijd in financiële nood gekomen? Belachelijk. Er zijn meerderefactoren die aan de situatie van Caspers bijdragen: marktpenetratie, imago bedrijf (verkoop/service/onderhoud), afzetpotentieel, etc., etc.
Dat mensen de hand op de knip houden kan het laatste zetje hebben gegeven voor de huidige situatie.
papa zegt
Ik weet dat voor normale personenwagens de marge op verkoop van een nieuwe auto tussen de 10 en 15 % is, hoe dat met nice-auto’s als jaguar is zou ik niet weten maar ik denk vergelijkbaar.
bob zegt
Hier in het noorden wordt een Jaguar vooral gebruikt in bangerrace/autocross.
Autogek zegt
Natuurlijk heel erg dat mensen hun baan gaan verliezen daar. Maar sorry hoor, er worden per jaar nog geen 700 Jaguars en bijna helemaal geen Tvr’s verkocht in Nederland. Dus ik begrijp al zo ie zo niet hoeveel Merk-dealers er kunnen draaien op deze verkoopcijfers.
Mairsil zegt
@Autogek
Waarschijnlijk gaan de dealers nu onderuit door de verbeterde kwaliteit van Jaguar. Vroeger konden ze voor elke Jag die ze wisten te slijten ook alvast een paar honderd garage uren inboeken, en daar van leven… Nu Jaguars gewoon blijven werken gaat het mis.
Gewoon maar een theorie…
bob zegt
Opmerkelijk is de enorme aandacht voor autobedrijven die het niet redden tegenover een schilder of bouwbedrijfje met ook een paar man personeel.
Heb het idee dat hype hierdoor ook wordt aangewakkerd.
bouwman zegt
De garage staat al leeg…
Laurens zegt
Go bangercross “Bob’s schildersbedrijf” ;-)
Maar het heet hier autoblog, niet bouwblog…..
de sjonnies zegt
Tsja, dat ga je dus krijgen als je dealers als melkkoetje gebruikt, je zult in deze tijden maar dealer zijn van welk merk dan ook: komt er een sneuneus binnen van de importeur en vertelt je dat je pand niet conform de huisstijl is, dan worden er maar auto’s door je strop geduwd, maar de faktuur ligt 2 dagen later al op de mat !
De heren fabrikanten hebben hun dealers tot horigen gemaakt, omzet scoren, netjes in de pas lopen van de fabrikant.
We moeten ons afvragen of de fabrikanten wel dealers verdienen !!!!
JosJ zegt
Ben gister langs Caspers gereden. Showroom is helemaal leeg, en de welkomstbalie e.d. zijn ook al weg… Helaas helaas, ze hadden ook altijd schitterende Land Rovers en Range Rovers staan op hun eigen “Berg” .
FrankyCash zegt
Heeft zo niets te maken met de kredietcrisis. Die heeft het faillissement misschien iets eerder gebracht dan anders, maar failliet waren ze toch wel gegaan.
Gezien de afzet van Jaguars heb je aan 4 of 5 landelijke verkooppunten wel genoeg hoor, alleen onderhoud en dergelijke moet bij meerdere servicepunten ondergebracht worden.
En verder, 9 mensen komen op straat te staan…. Zal allemaal heel ingrijpend zijn voor hun maar geen gejammer en gewoon als een zotte gaan solliciteren. Alleen autoverkoper is misschien niet de juiste baan meer, dat hebben ze de afgelopen jaren namelijk amper gedaan….
Jeroen zegt
misschien toch een doorstart…
http://www.casperstrade.nl/
Rick zegt
Lincoln, waarom moet je altijd maar domme reacties plaatsen op ELKE post hier?
Zou inderdaad jammer zijn als Caspers failliet gaan, vooral omdat ze een bedrijf met veel kennis zijn en de enige zijn in die omgeving.
ESL zegt
Beste Autobloggers,
Het lijkt mij verstandig om hier niet allemaal ‘zogenaamde’ waarheden te
gaan roepen over marges en winst als je er GEEN weet van hebt.
Dealers hebben gemiddeld zo’n 12-15% BRUTOmarge op nieuwe auto’s. Als het een actiemodel betreft, dan kan dit 10% of zelfs minder zijn. Wanneer een dealer een nieuwe auto verkoopt met 5% korting voor de klant, dan is de resterende BRUTOmarge nog 10% (uitgaande van het beste geval van 15% wat meestal niet van toepassing is). Van deze marge gaan alle kosten nog af zoals: onderhoud showroom, voorraad auto’s en inventaris, salaris verkopers, demovloot, garantieclaims, huisstijl, marketing en reclame, indirecte kosten van het pand (afschrijving/gas/water/licht/huur of hypotheek). Kortom, een dealer heeft vaak te weinig brutomarge om onder aan de streep nog wat over te houden aan de verkoop van nieuwe auto’s.
Gebruikte auto’s is ook al moeilijk, maar daar gaat het met de ene occasion soms wat makkelijker mee dan met de andere. Je weet alleen niet wanneer je nu wel of niet een goede zaak hebt gedaan, omdat het vaak inruil-op-inruil-op-inruil is. En hoeveel garantiewerk zit er nog aan een occasion de komende 6 of 12 maanden? Dit verschilt per occasion, maar over een jaar heen kan er wel een waarde per occasion geprognosticeerd worden.
De werkplaats is het onderdeel van een autobedrijf waar meer brutomarge op onderdelen zit (uren niet echt) en dus de NETTOMARGE (winst) ook hoger uitpakt dan bij de verkoop van auto’s.
Het rendement waarover wordt gesproken van rond de 1% (geen marge dus, maar rendement) is voor veel autobedrijven zelfs moeilijk haalbaar. Vergeet alleen niet, dat als een autobedrijf een omzet heeft van € 3.000.000 en een redement van 1%, dus € 30.000, er nog maar weinig banken zijn die dit soort bedrijven willen financieren. Een DFM bank (o.a. financierder voor de automotive branche) wordt uiteraard wat voorzichtiger in de huidige tijd met het aangaan van financieringen of het vergroten het krediet van de lopende rekening van autobedrijven.
Een autobedrijf als Caspers en Janse worden vervolgens de dupe van de kredietcrisis. Banken vinden dat er te weinig rendement wordt gemaakt en zien op korte termijn niets van hun geleende geld terug. Ze zien er geen toekomst meer in, waarna vervolgens de rekeningen worden bevroren. Andere banken willen deze bedrijven uiteraard ook niet te hulp schieten, zodat surceance van betaling aanvragen nog de enige mogelijkheid is voor het autobedrijf.
Jammer vind ik persoonlijk wel, dat sommige merkdealers meer dan 20 jaar loyaal zijn geweest naar hun merk en importeur toe, maar wanneer er wat financiele moeilijkheden zijn er meteen de trucks voor de deur staan om de (niet betaalde) voorraad auto’s op te halen.
Doe met bovenstaande verhaal wat je ermee wil, maar durf niet te beweren dat er onwaarheden in staan… Ik vind het in ieder geval belangrijk dat de mensen die reageren op dit artikel weten hoe de werkelijke situatie is.
bob zegt
@ ESL
DFM bank eigendom PON zeker?
Tuurlijk zegt
Slechte berichten over Caspers gingen al tijden rond in Driebond (dealersgebied in Groningen). onder andere te weinig omzetten en vooral veel te veel geld uitgeven aan autoracen… Tja, daar kan ik persoonlijk geen medelijden mee hebben..
ESL zegt
@ bob
Nee, de Volkswagenbank is of was een onderdeel van DFM voor consumenten.
DFM is gericht op de financiering van (merk)dealers.
http://www.dfm.nl en je weet alles…
Laurens zegt
@ESL
Goed verhaal, duidelijke uitleg, dank voor de genomen moeite om een zinnige bijdrage te leveren! Rendement is uiteraard iets heel anders dan bruto marge op een auto.
Overigens krijgt iedereen wel een salaris in een dealerbedrijf, waarschijnlijk ook inclusief de eigenaar, wat dat betreft wordt er toch wel wat “verdiend”. En er zal ook wel het een en ander “contant” gedaan worden.
Maar of je als nieuwkomer nog in staat bent een garagebedrijf te beginnen, dat is denk ik een ander verhaal. Wat dat betreft is een grondige sanering van de sector niet zo slecht om de winstgevendheid op langere termijn te verbeteren.
Laurens zegt
@ESL
DFM is onderdeel van volkswagen pon financial services (tenminste volgens dfm.nl).
ESL zegt
@ Laurens
Dank voor je reactie! Vind het belangrijk om alles helder en transparant te houden en juist niets te melden wanneer ik er geen verstand van heb.
De eigenaar kan op de loonlijst staan bij een dealer, maar vanwege de juridische aansprakelijkheid of bij meerdere dealerbedrijven participeert de eigenaar of eigenaren vaak vanuit hun eigen (beheer) maatschappij in een dealerbedijf met een ‘x’% aantal aandelen. Hiervoor kan er dan weer een management fee worden afgestaan aan de eigenaar of eigenaren. Ze zijn dan in dienst voor hun eigen rechtspersoon (BV/NV e.d.).
Er zijn uiteraard nog diverse andere constructies te bedenken…
Nu is het een mooie tijd om in te stappen en met de juiste kennis en kunde een GOED dealerbedrijf op te zetten of te continueren. Wel is het universele autobedrijf over het algemeen gemakkelijker om op te zetten of over te nemen dan een merkdealer…
ESL zegt
@ Laurens
Klopt, samen met Volkwagen Financial AG (werkmaatschappij van VW AG Duitsland)
evv zegt
@ esl
Bedankt voor je reactie, ik was van plan ook een en ander te schrijven wat kloppend is.
Persoonlijk vind ik wel dat je kan toevoegen panden vaak te snel worden afgeschreven waardoor de maandelijkse lasten voor een dealerbedrijf natuurlijk flink omhoog gaan.
Zeker in het geval van bedrijven die zelf een pand hebben weggezet en het
verhuren aan hun eigen dealerbedrijf/dealerbedrijven.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar aan jou getyp kan je tenminste zien dat er een “gevorderde” bezig is en niet een particuliere janker die voor economie 1 en 2 gezakt is en/of nooit heeft opgelet met economie.
Thanks!
Tuurlijk zegt
In het geval van het pand van Caspers,
Deze is al een minstens half jaar terug verkocht en vervolgens weer terug gehuurd door Caspers B.V.
Elke ondernemer gebruikt de kredietcrisis als een goed excuus tegen een faillissement. Gezonde bedrijven gaan niet meteen tegen de vlakte.
Jan C. zegt
Ik vind het inderdaad wel een aardig bedrijf, maar idd moet men niet al te hoogdravend doen over een bedrijf waar 10 man werken. Bovendien zullen de goede uit dat bedrijf, ondanks de “crisis” wel een baan kunnen vinden.
autoblogger zegt
UPDATE: volgens een tipgever worden de dealeractiviteiten van Jaguar Caspers overgenomen door Landrover De reefhorst te Oudehaske…
bob zegt
De Reefhorst is al enkele jaren officieel servicepunt Jaguar, dus dit is goed mogelijk.
robbie zegt
@ESL, thnx voor het uitgebreide antwoord. Zelg had ik (stom) marge en rendement even door elkaar gehaald.
Feit is gewoon dat 99,9% van de mensen geen idee heeft hoe laag de rendementen van een dealer zijn. Het is keihard werken om onderaan de streep wat over te houden. Mede door de belachelijke eisen die fabrikanten/importeurs stellen aan je pand, demovloot, personeel etc.
De consument ziet alleen maar grote glazen paleizen met glimmende auto’s en gaan er dus meteen vanuit dat ze ook heel veel geld verdienen. Het leed dat zich afspeelt achter deze glimmende buitenkant ontgaat een heleboel mensen.
En natuurlijk heeft Caspers al jarenlang moeten vechten om het hoofd boven water te houden, maar als op een gegeven moment alles tegen gaat zitten dan is het snel afgelopen. De kredietcrisis is dus niet direct de aanleiding, maar wel de spreekwoordelijke druppel die emmer doet overlopen.
robbie zegt
Nog wat meer informatie over dealerrendementen:
http://www.automotive-online.nl/home/5356-dealerrendement_daalt_naar_1,42procent.html
autoblogger zegt
En nog wat informatie over importeurs ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/15/de-terreur-van-de-importeur
ESL zegt
@ EVV
Klopt, ik heb mijn diploma voor Financial management well gehaald!
@Robbie
Iedereen maakt wel eens een foutje… Importeurs stellen i.d.d. veel eisen aan hun dealers, maar zijn slechts een doorgeefluik van de fabrikant. Daar worden alle mooie huisstijlen en andere beslommeringen bedacht en verspreid aan de importeurs.
@ Jan-C
Bij Janse Premium Cars staan er meer dan 40 mensen op straat en dat vind ik wel een kwalijke zaak. Door de krapte op de arbeidsmarkt en de huidige crisis zijn steeds minder organisaties geneigd om nog mensen aan te nemen.
Silverace zegt
@ESL
je schrijft in je stukje dat ook de garantieclaims van de dealermarge af gaan. Dat is niet het geval, in ieder geval niet voor “reguliere” garantie. Deze worden door de importeur/fabrikant opgehoest.
bob zegt
@Silverace
Sommige dealers hebben wel voor tonnen aan reguliere garantieclaims uitstaan bij de importeur, de uitbetaling hiervan verloopt vaak nogal traag.
robbie zegt
@Silverace, en je moet niet vergeten dat je van de fabrikant/importeur maar een vaste vergoeding per reparatie krijgt. Als je er langer over doet dan heb je pech gehad en mag je zelf die kosten inslikken.
Of wat dacht je van bepaalde zoekklussen (denk aan electronica of rammeltjes). De klant wil dat het wordt opgelost, maar als dealer mag je bijvoorbeeld maar 2 uur claimen. De rest van de tijd is dus coulance en mag je zelf betalen.
Waarom denk je dat dealers niet blij zijn met klanten die hun auto voor een prijs verschil van 200e bij een collega dealer aan de andere kant van het land kopen, maar vervolgens wel bij jou komen zeiken om garantie etc.
Silverace zegt
@bob, @Robbie
beide hebben jullie gelijk, dat is helaas de werkelijkheid.
Ik wilde slechts aangeven dat ESL beweert (die onder in zijn stukje nog uitdaagt om onwaarheden uit zijn stukje te plukken) dat garantieclaims in zijn geheel van de dealermarge op nieuwe auto’s door de dealers zelf moet worden bekostigd. Dat is niet het geval, ondanks dat het de dealers wel geld kost.
Niels zegt
Jammer kwam er vaak even kijken (HELAAS NIET IETS KOPEN!) ze hebben er meestal ook wat Aston Martin staan en Morgan.. mjaa reed er vanmorgen nog langs en zag dat het jaguar beeld al weg was en dat de showroom half leeg is.. Dat zag er jammer genoeg niet best uit!
Voisy zegt
Uit betrouwbare bron kan ik vermelden dat de stekker er uitgetrokken is door een van de grootste banken van NL, die sinds korte tijd steun trekt van de Nederlandse Staat.
De bank maken het krediet van de een op de andere dag zo duur dat het Caspers onmogelijk is gemaakt. In mijn ogen een schande, de banken zouden zich als “zakenpartner” moeten opstellen, zeker omdat zij nu gegarandeerd worden door de staat, echter is niets minder waar.
Jaap zegt
@ESL, hoog tijd dat de dealers de fabrikanten en importeurs onder druk gaan zetten dus. Ondanks dat de fabrikanten klagen vloeien er nog steeds leuke marges naar aandeelhouders zoals bijvoorbeeld de Rapps en de Porsches…
Gerard zegt
Hmmm, ik hoorde zaterdag al dat Caspers failliet is. Het is toch jammer. Aan de andere kant hield de familie Capers er nou niet bepaald een bescheiden levensstijl op na (…)
ESL zegt
@ Silverace
Klopt, de garantieclaims bedoelde ik voor gebruikte auto’s… dus toch nog een foutje! Excuses.
Overigens is het wel waar wat Robbie schrijft, er staan standaard tijden voor garantiewerkzaamheden aan (redelijk) nieuwe auto’s. Ga je e roverheen of doe je wat extra’s voor de klant dan kost het meer dan je vergoed krijgt. Daarnaast is het ook zo dat niet alles wordt vergoed door de importeur, indien de klant iets als negatief of onvoldoende ervaart en de importeur hier anders over oordeelt. Ga je dan mee met de mening van de importeur of wil je de klant tevreden houden en bepaalde werkzaamheden toch uitvoeren?
ESL zegt
@ Gerard
Probeer niet te oordelen op het uiterlijk vertoon… Zakelijk en prive zijn bij de meeste bedrijven twee totaal verschillende kanten, ook financieel…
Gerard zegt
@ESL
Zakelijk en prive zijn inderdaad twee verschillende kanten, alleen kan het een het ander wel beinvloeden, zowel positief als negatief…..
realist zegt
LET WEL:
Als een dealer een omzet draait van 10.000.000 (10 miljoen), en hij draait hier het landelijk gemiddelde rendement van 1,5% op, dan heeft hij na aftrek van al zijn kosten (inclusief zijn eigen vergoedingen) 150.000 winst!
Als je deze winst afzet tegen zijn eigen geinvesteerde vermogen, dan is het een behoorlijk rendement.
Het rendement lijkt doorgaans zo laag omdat het omzet volume (in EURO) vanwege de relatieve grote bedragen die er met auto’s gemoeid gaan, het beeld vertekenen.
Er zijn in het verleden behoorlijk wat garageondernemers geweest die jarenlang met goed ondernemersschap tussen de 1,5 en 7 (!) % rendement hebben gedraaid (en dat nog steeds doen).
Een simpele rekensom leert dan dat er ook behoorlijk wat geld verdiend is in het verleden en dat dat nu ook nog steeds kan!
Zoals je in eerdere opmerkingen kan lezen is het in dit geval de schuld van de bank dat de stekker eruit is getrokken en niet van de importeur. Ik kan me voorstellen dat de importeur wel graag had WILLEN helpen, maar dit gezien de penibele situatie van de fabrikant niet kan of mag.
Het is onzin de importeur of de fabrikant te verwijten een slecht broodheer voor de dealer te zijn. Doorgaans is de importeur / fabrikant gebaat bij gezonde rendementen van de eigen dealers.
Elke insider die enig verstand heeft van de financiele situatie bij dealers en de verhouding die een importeur/ fabrikant met haar dealernetwerk heeft kan bovenstaande beamen.
tjonge zegt
Wat is die Laurens eigenlijk een zeilig mannetje, met zijn kortzichtige en denigrerende opmerkingen.
On topic. Jammer en spijtig om dit te horen.
Guus Goossens zegt
Om verwarring te voorkomen heb ik mijn achternaam er maar bijgezet, want de reactie van een zekere andere Guus is wat mij betreft belachelijk.
Ik was nu jaren klant bij Caspers en ik zal ze missen ( nu al ) want voor een ruitenwissertje moet ik nu wel naar Friesland. De service en koffie was altijd geweldig.
Ik wens dan ook alle nu ex-werknemers en directie en hun familieleden veel sterkte en ik hoop dat er binnenkort een bedrijf in Groningen opstaat die Jaguars kan onderhouden en leveren.
Overigens had ik het wel op prijs gesteld dat b.v. de importeur alle klanten die de afgelopen jaren een Jaguar gekocht hebben een brief zou hebben gestuurd waar de nu gedupeerde Jaguar rijders terecht kunnen voor service en onderhoud, wat mij betreft een beetje in de buurt van Groningen.
Guus zegt
Pardon, Guus Goossens; wil je dat even nuanceren?
Mijn reactie klinkt misschien wat negatief, maar waarom zouden we de waarheid rooskleuriger laten voordoen dan die is? Je moet je niet zo laten leiden door emotie, zo droevig is het allemaal niet.
Sander van Buiten zegt
Het faillissement is per 16 december uitgesproken door de Rechtbank Groningen. En om gelijk maar even wat vooroordelen onderuit te halen: ik ben geen boer maar jurist, niet al te oud (33) en gebruik mijn ’97er XJ6 niet om af te raggen maar om heel zuinig op te zijn.
Verder onthoud ik mij van een oordeel, daarvoor ken ik de situatie onvoldoende en lees ik de faillissementsverslagen wel.
En uiteraard baal ik wel een beetje als ik een dealer onderhouden auto met garantie koop en de dealer valt om tijdens de garantieperiode en er moeten nog dingen gemaakt worden. Maar om dat nu het einde van de wereld te noemen. Auto wordt maandag TuV-gekeurd (stond al) dus dan weet ik gelijk of mijn roofkat in een zak hoort….. ;)
Peter Boekweg zegt
Heel Jammer,
Heb ooit wel zaken gedaan met Roy Caspers. Een integere man, echte autoliefhebber en mooi bedrijf. Vond het daarnaast ook leuk om af en toe even naar al dat moois te kijken. Zonde!!!!
akred zegt
Triest, was een schitterend familie bedrijf,
In de jaren 60 van de vorige eeuw stapte ik als scholier regelmatig van mijn fiets om aan de coehoornsingel bij caspers naar de bijzondere automobielen te kijken die daar in de werkplaats stonden, E types, Mark II’s maar ook Lancia’s
autoblogger zegt
Nog eentje: LandRover-dealer The Adventure in Den Bosch heeft per 1 januari de activiteiten overgenomen van Jaguar-dealer Kroymans Zaltbommel.
Tjalling zegt
Heel erg jammer! Dit was een geweldige dealer en we willen dan ook de familie Caspers en zijn medewerkers enorm bedanken voor vele geweldige jaren goede en eerlijke diensten, maar zeker ook het warme contact!
robbie zegt
Bron: http://www.automotive-online.nl/merkkanaal/5636-reefhorst_neemt_jaguardealerschap_caspers_over.html
"Harry" zegt
Als insider weet ik dat deze man ( Roy Caspers) het familiebedrijf ZELF om zeep heeft geholpen. Het is een rupsje nooitgenoeg en de Kreet : U mag blij zijn dat u in mijn showroom mag lopen en een auto mag kopen” helpt natuurlijk ook niet bij de klanten. Deze man heeft totaal geen fatsoen wat klantvriendelijkheid betreft. Als u eenmaal een auto had gekocht was u lucht voor hem. Jammer van het familiebedrijf en ZEKER het merk Jaguar.
Deze man plaatste zelfverheerlijking boven het bedrijf. Om het nu de crisis de schuld te geven is wel een hele geodkope excuus.
Ben blij dat ik mijn hart even heb kunnen luchten over deze ‘man’. Het personeel wens ik veel sterkte toe. Ze zullen waarschijnlijk nooit meer iets van Roy horen.’
Tjalling zegt
Zo, als jarenlange klant mag ik toch wel melden dat de ervaring die ‘Harry’ heeft gehad met het bedrijf en met Roy, voor honderd procent aan hemzelf gelegen moet hebben, want dit is het enige negatieve verhaal dat ik heb gehoord, in al die jaren.
Ik hoef de geweldige ervaringen die wij met dit bedrijf hebben gehad niet eens op te sommen, want iedereen die klant is geweest weet waar ik het over heb. Ze deden écht alles voor je.
Wat ik helaas wel denk is dat deze gigantische inzet voor de klant, uiteindelijk net iets te groot is geweest en daardoor de commerciële kant van het verhaal enigszins uit het oog verloren is. Een bewonderenswaardig iets natuurlijk, maar niet handig.
"Harry" zegt
Beste Tjalling,
Voor de NIEUWE klanten was hij wel goed, maar hij leefde vér boven zijn stand. De dure speeltjes werden gekocht grotendeels voor zijn plezier ook al ging het slecht met de zaak. Je hebt toch een reputatie hoog te houden toch?!
Deze man had een monoply positie in het Noorden maar hij kon de concurrentie met de vrije dealers niet meer aan. Nogmaals hij leefde ver boven zijn stand. En het is heel goedkoop om de kredietcrisis aan te halen…
P.s. ben je wel eens in de winter in de zaak geweest???Koud he?!
Hierbij wil ik het laten. Nogmaals ik heb zelf zeer slechte ervaringen (als klant) met Roy Caspers.
mark zegt
Harry,
wel een beetje zielig als je iemand die al op de grond ligt tot 2 keer toe moet natrappen. Lijkt erop dat hier een ander soort irritatie dan van een klant sprake is, en die hoort hier niet thuis. Misschien Harry de Vries, een zakelijke concurrent? Je hebt je punt al gemaakt, dus nu gewoon je kop houden, want de echte klanten en showroom bezoekers hebben positieve ervaringen, dat geldt ook voor mij. Ga maar eens naar een andere Jaguar garage, dan begrijp je het verschil. Erg jammer dat de besten als eerste gaan.
Dick zegt
kwam bij toeval op deze blog en wil mijn ervaring met Caspers doorgeven.
Ik woon in gelderland en had een probleem met mijn schakelhandle van de automatische bak.
Ben naar Kroymans gegaan voor reparatie maar omdat men geen tijd had werd er alleen een diagnose gesteld en moest ik later maar terugkomen voor reparatie. Kosten 175 euro.
Toen we een week later met vakantie in Drenthe waren ben ik voor de gein even langs Caspers gereden met het zelfde probleem.Terwijl we aan de koffie zaten werd de auto op de brug gezet en werd inderdaad dezelfde diagnose gesteld als bij Croymans echter met dit verschil dat het probleem werd verholpen zonder verdere kosten. Echte service dus.
Je kreeg daar trouwens aan de balie iemand te spreken die verstand van zaken had en niet een meisje die alleen maar rekeningen kan schrijven.
Jammer dat dit bedrijf het niet heeft gered.
Caspers zegt
wel leuk om van mensen te lezen die ontzettend negattief doen dast deze mesen nee REET van het failietsement snappen, en een verhaal vertellen over een filmpje!
je kan wel merken wie er vaker in het bedrijf is geweest of klant was bij ons, of dat er gewoon mensen waren om te roddelen en vertellen dat het niet zo erg is.
een van de waarheden die wordt gesproken is door Realist, en mischien was het verstandig om zelf een langs te wippen in die tijd, dan wist een helft van jullie die de waarheid niet spreken door te vertellen dat het zomaar omvalt terwijl nog maar net in die tijd een resessie was begonnen, mischien zouden die mensen maar een wat verder moeten zoeken in de waarheid. en kijken wat de andere kant is van het verhaal…
De rest laurens Realist, Guus Goossens, en vele anderen,
Bedankt voor de steun namems de familie Caspers!
Mvr Capsers
harry de vries, de echte dus zegt
per toeval ontdekte ik nu pas nu dit dameskransje, en ik las dat mij negatieve uitlatingen over de firma Caspers toebedeeld werden. wel nu, de Harry die bovenstaande negatieve uitlatingen geschreven heeft dat ben ik dus niet. ik schrijf deze reactie omdat ik mijn naam hier niet aan verbonden wil zien. en Mark, jou ken ik niet… verklaar je eens nader waarom je dit voetstoots aanneemt en daarmee dus mensen schoffeert. hoeveel Harry´s bestaan er wel niet overigens? en wellicht ten overvloede, we zijn nooit concurrenten geweest, maar hebben altijd goed samengewerkt en hopen dat in de nabije toekomst weer te gaan doen.
caspers zegt
Roy caspers is een nieuw bedrijf gestart in Eelde zie http://www.roycaspers.nl
Caspers zegt
Het een jarige bestaan van de firma Roycaspers Service & sales en Caspers track race auto’s verhuur reparatie en preparatie vindt plaats op de data 10-10-2010, Hierbij zal onderandere de Astonmartin rapide en de vantage V12 in Groningen geintroduceert worden, er staat o.a. ook een Rolce Royce phanton en andere leuke auto’s zullen aanwezig zijn.