Oh, oh, heeft Porsche een miskoop gedaan? Nee hoor dat valt wel mee. Maar de financieringstak van Volkswagen heeft vandaag bij de overheid aangeklopt voor garanties met betrekking tot herfinanciering van autoleningen. Volkswagen wil niet zeggen om wat voor bedrag het gaat. Is dit erg? Eigenlijk niet zo. Het is meer een preventieve maatregel van VW die aangeeft dat de kredietmarkt momenteel heel erg krap is. Ook BMW Finance heeft aangegeven dat ze staatssteun overwegen. Daimler zegt niks nodig te hebben. Maar natuurlijk is er nog veel meer gebeurd!
- Als The Big 3 failliet gaan kost dat 4x zoveel als een bailout
- De kans is groot dat de Amerikaanse overheid een car czar (auto tsaar) aan gaat stellen, kandidaten zijn: Lee Iacocca, Steve Jobs (Apple), Ken Watanabe (Toyota), Mitt Romney, Jack Welch
- Wordt Carlos Ghosn (Nissan) de nieuwe topman van GM?
- De Amerikaanse overheid zou in ruil voor de miljarden dollars 20% van de aandelen van The Big Three willen
- Ford zou naast SAIC ook met het Chinese Chang’an onderhandelen over de verkoop van Volvo
- Ford legt de productie voor 1 maand stil
Maar er is gelukkig ook goed nieuws!
- In Detroit wordt gebeden om de hulp van god, met behulp van SUV’s! FILMPJE!!!
- Je kan een Mustang GT kopen voor slechts $18.995 (14.700 euro)
thom zegt
Als The Big 3 failliet gaan kost dat 3x zoveel als een bailout
euhh 4 x
-edit: het is idd nog 1x meer ;) –
Rik zegt
die mustang is niet heel duur ;)
Ken Watanabe…Watanabe.. owja zat die naam niet in nfs prostreet
Arnoud zegt
Ken Watanabe.. Die acteur die Katsumoto speelde in de film The Last Samurai?
En Ford die de productie voor een maand(!!!) stil legt. Ongelooflijk! De vaste lasten gaan wel gewoon door, hoor.
Alfablog.nl zegt
Ook FIAT baas Sergio Marchione zegt het niet te kunnen redden zonder allianties. :shock:
http://www.italiaspeed.com/2008/cars/industry/12/merger/0812.html
autoblogger zegt
@Alfablog: duh, dat wisten we 3 dagen geleden toch al?
Voortaan even wat beter autoblog lezen;)
Darahan zegt
Katsuaki Watanabe is de goede naam van de CEO van Toyota. Ken Watanabe is een acteur, zoals Arnoud al zegt.
robbie zegt
@Darahan, hij wordt ook wel Ken genoemd. Je weet wel net als het vriendje van Barbie :D
de sjonnies zegt
Vreemd blijft echter wel bij dit alles dat de ‘bank jongens’ honderden miljarden hebben gekregen zonder er vooralsnog veel voor te hoeven doen, ik heb absoluut geen clementie met het manangement van de big three, maar hun steun tegenover de bail out van de banken lijkt een fooi waarmee meer dan 1 miljoen banen gered kunnen worden.
Als wij tenmisnte allemaal een Chevy gaan kopen !
En niet een uit Korea !
GP zegt
carmageddon wordt nu wel heel erg irritant!!
onzin allemaal..
JPM zegt
Precies zoals ik al eerder aangaf! De garantieregeling kan ook een oplossing zijn voor de grote drie.
En verder geloof ik geen bal van die zogenaamde study dat een bailout goedkoper is dan een failliessement. Ik zou zeggen kijk naar de Japanse economie, die staan al 10 jaar lang stil door hevig ingrijpen van de overheid in de jaren 90 en groeien niet of nauwelijks. Tuurlijk als je het over een periode van een jaar bekijkt is failliet gaan ongunstig maar over een periode van 10 jaar gezien kan Amerika er alleen bovenop komen door de rotte appels uit hun economie te halen en dat zijn de grote 3 (misschien op Ford na) allemaal.
Bob zegt
Herfinanciering van autoleningen? Wat bedoelen ze daarmee…bestaande leningen aan consumenten?
GOD zegt
“hybrid hope”
kan het nog gekker? ja dus, in amerika kan het altijd nog gekker.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lee Iacocca!!
Kijk, now your talking!!
Hij is DE goeroe en het antwoord op alle problemen!!
Het komt allemaal goed…
Iedereen in autoland boven de 30 weet waar ik het over heb.
Heb even op Wiki gecheckt of hij nog leeft trouwens…
84 jaar maar still alive and kicking:D
w0o0dy zegt
Laten ze Kirk Kekorian en zijn troepen maar op deze klus zetten…. iemand die 3 keer hetzelfde bedrijf kan kopen, reorganiseren en 3 keer met winst kan verkopen kan ook dit varkentje wel wassen.
9000cse zegt
@ JPM
Cher confrère,
Heb je reacties op deze blog, al dan niet met scepsis, met interesse gevolgd. Laat ik voor de lezers van deze blog vooral proberen duidelijk te blijven en aldus vervolgen in algemeen duidelijk Nederlands.
Je hebt hier inderdaad al vaker aangegeven, dat een garantieregeling een oplossing zou zijn voor de “grote Drie”.
Wat ik daarbij mis is een uitleg, die zegt waarom. Ik zie het zo:
Laat ik de grootste als voorbeeld nemen. GM! Heeft in de afgelopen jaren, praktisch elk kwartaal verliezen in miljarden, zo niet tientallen miljarden dollars, om welke reden dan ook, geproduceerd.
NU dringt de tijd! Ze hebben op zéér korte termijn véél geld nodig! Jij zegt nu: “Laat de Staat garanties geven”. Hiermee geef je toch aan, dat “banken” leningen moeten gaan geven, waarvoor de Amerikaanse regering garant moet gaan staan, of niet soms?
Het behoeft toch echt geen magistraal economisch inzicht, om te begrijpen, dat dit nooit zal zorgen voor een duurzame oplossing? Wanneer Amerikaanse banken deze kredieten met Staatsgarantie verstrekken, garandeer ik je, dat er eind maart 2009 door de Amerikaanse Staat betaald zal moeten worden, met rente!
Of de Amerikaanse regering die miljarden nu, in December, voor de zwijnen gooit, of in Maart volgend jaar: Ze zullen het geld kwijt zijn!
Het dilemma voor de USA is echter: Hoe kunnen we verder, wanneer we een zo belangrijke pijler als de auto-industrie onder onze economie zullen moeten missen. Het zou uiteindelijk toch wel erg pijnlijk zijn, wanneer ze een auto-industrie, die wel overlevingskansen heeft, maar van Japanse oorsprong is, moeten gaan ondersteunen.
Maar, laten we wel wezen: Een goede oplossing voor dit dilemma weet ik ook niet zo gauw te verzinnen.
Eric zegt
Ze hebben mijn gebeden aanhoord. Een Mustang aan weggeef prijs. Nu de Dodge Challenger of Charger nog!