Het was even spannend of er volgend jaar uberhaubt wel een AutoRAI zou zijn, maar vandaag heeft de organisatie dan toch de plannen voor de 2009-editie bekend gemaakt. En zoals tegenwoordig wel vaker het geval is, zal de show compleet anders zijn dan voorgaande edities. Automerken zullen geen eigen stand meer hebben waar ze hun modellen zullen presenteren. In plaats daarvan worden de auto’s gegroepeerd op ’type’. Oftewel SUV’s bij SUV’s, sportauto’s bij sportauto’s enzovoort.
Dit wordt gedaan omdat de organisatie van de AutoRAI voor de aankleding en stands zal zorgen. Op deze manier worden de kosten voor de deelnemende merken drastisch omlaag gebracht. Ik vind het wel een goed idee. Op deze manier kan je hele delen van de beurs lekker overslaan. Want wie gaat er nou rondlopen op de afdeling Koreaanse truttenschudders of Franse koekblikken?
Een ander voordeel is dat concurrenten nu naast elkaar staan opgesteld. Kan je tenminste lekker makkelijk de nieuwe Golf vergelijken met de oude Astra. Of de GT-R met de 911 GT2.
Een ander nieuwtje is dat oliemaatschappij Shell zich voor 6 jaar als hoofdsponsor heeft verbonden aan de AutoRAI. Lekker boeiuh hoor ik je denken, maar het heeft ook voordelen. Bij Shell tankstations kan je namelijk RAI kaarten kopen voor slechts 15 euro en die kosten normaal 17 euro (week) of 19 euro (weekend). En je hoeft er niet eens eerst iets voor te kopen bij Shell. Echte gratis korting dus!
Overigens mogen kinderen tot 14 jaar sowieso gratis naar binnen. Misschien toch maar een fake ID regelen?
UPDATE 12:20 – De persconferentie is blijkbaar afgelopen, want er komt meer informatie beschikbaar. Wat opmerkelijke zaken:
– BMW zal WEL aanwezig zijn.
– Daihatsu en Fiat hebben afgehaakt.
– De verschillende hallen zijn: sports cars, family & travel, city & compact en luxe.
– In de Europahal komen speciale launches met maximaal twee auto’s per merk.
– Er komt een Auto Arena met shows:
“Het wordt een continue theatervoorstelling met de auto in de hoofdrol. De bezoekers zulen er de hele dag worden vermaakt”
– De toegangsprijzen gaan omlaag:
Normaal was de maximale toegangsprijs €19. Wie via de website van een deelnemende importeur kaarten koopt, betaalt voor de eerste vijf tentoonstellingsdagen €12. Wie daarna wil komen, kan voor €14 een toegangsbewijs verkrijgen.
Voor een goedkoop kaartje heb je Shell dus niet perse nodig ;)
UPDATE 13:10 – wie zijn er wel/niet aanwezig?
100% Zeker aanwezig:
BMW
MINI
smart
Mercedes
Mazda100% Zeker afwezig:
Subaru
Mitsubishi
Nissan
Fiat
Lancia
Honda
Daihatsu
Renault
UPDATE 14:00 – we hebben een persbericht van de AutoRAI organisatie
AutoRAI 2009: verrassend anders
AutoRAI 2009 wordt verrassend anders: de auto’s staan niet per merk bij elkaar, maar vergelijkbare auto’s worden bij elkaar geëxposeerd. Dit is een compleet nieuw concept, dat volgend voorjaar in Amsterdam RAI voor het eerst in praktijk wordt gebracht. De grote meerderheid van de automerken heeft zijn aanwezigheid toegezegd, zodat de toekomst van Nederlands grootste publieksevenement ook in deze voor de autobranche zo moeilijke periode is gewaarborgd. AutoRAI 2009 vindt plaats van 1 tot en met 11 april in Amsterdam RAI.
In nauw overleg tussen RAI Vereniging, Amsterdam RAI en de exposanten is een verrassend nieuw concept ontwikkeld, dat zowel voor de exposanten als voor de bezoekers aantrekkelijk is. Nog meer dan in andere jaren staat de autobeleving centraal: in plaats van de auto’s per merk bij elkaar tentoon te stellen, worden tijdens AutoRAI 2009 zeven aparte werelden gecreëerd, waar vergelijkbare modellen van verschillende merken naast elkaar worden getoond. Voor de consument betekent dit een ideale manier om zich te kunnen oriënteren op vergelijkbare modellen.
Indeling in zeven werelden
De werelden waarin de auto’s zullen worden tentoongesteld, zijn ‘Luxury’, ‘Family & Travel’, ‘Cabrio’, ‘Sportscars’, ‘Adventure’, ‘City & Compact’ en ‘Green’. De indeling van de auto’s over deze zeven werelden wordt bepaald door het toelatingscomité, waarin naast vertegenwoordigers van
De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht als AutoRAI Arena: hier worden dagelijks live shows aan het publiek gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe auto’s en sportauto’s: elk merk krijgt hier elke dag de mogelijkheid zich in de Arena aan het publiek te presenteren. In de Europahal zal ook het Autovisie Supercar Paddock worden ingericht, waar de snelste en mooiste auto’s van de wereld worden getoond.Internationale belangstelling
“Nederland is veel vaker een testland als het nieuwe concepten betreft. Het is niet zo gemakkelijk vaste conventies overboord te gooien, maar samen met de totale auto-industrie lopen wij nu voorop”, aldus Fernand Molenschot, beursmanager van Amsterdam RAI. “Voor het nieuwe concept bestaat ook vanuit andere landen veel interesse: tegen lagere kosten voor de exposanten presenteren wij een interessantere autoshow, waarbij de beleving voor de bezoeker onverminderd groot blijft. Bovendien mogen kinderen tot en met 14 jaar gratis naar binnen, en ook voor hen is van alles te beleven. Zo richten we in samenwerking met Disney het Duckstad paviljoen in.”
Omdat het 110 jaar geleden is dat door RAI Vereniging de eerste autotentoonstelling werd georganiseerd, worden uit de periode vanaf 1899 tot nu auto’s tentoongesteld. Dit bijzondere jubileum krijgt tijdens de komende AutoRAI extra aandacht. Daarnaast zijn er buitenevenementen gepland, waar de bezoekers bijvoorbeeld ervaring kunnen opdoen met Innovatief Rijden. De toegenomen aandacht van de auto-industrie voor duurzaamheid laten de merken zien onder de noemer ‘Green & Alternative Power’.
Voor het eerst sinds vele jaren wordt AutoRAI gecombineerd met een expositie van motorfietsen, onder de noemer ‘GoMotor!’. Deze is voor bezoekers van AutoRAI gratis toegankelijk.Eén extra publieksdag
Het publiek kan één dag extra van het nieuwe concept van AutoRAI 2009 genieten: de tentoonstelling is geopend van woensdag 1 april tot en met zaterdag 11 april. Op dinsdagavond 31 maart bestaat voor de grootste liefhebbers zelfs de mogelijkheid in een exclusieve omgeving van al het moois te genieten tijdens de Exclusive Preview.
Robert zegt
Goed idee, de Rai is toch bij gebrek aan primeurs een veredelde showroom. Voor de consumet is het dan prettig dat die makkelijk auto’s kan vergelijken die overwogen worden.
Stephanovic zegt
Citatie: Want wie gaat er nou rondlopen op de afdeling Koreaanse truttenschudders of Franse koekblikken?
Reactie: DAAR GAAN WE WEER!!!
autoinformatief.com zegt
Lijkt me inderdaad een leukere opstelling, de concurrenten naast elkaar etc.
En waarom moest dat Tankstation om de hoek nu ineens een andere leverancier krijgen dan Shell…… :evil:
Alfablog.nl zegt
Primeurs vindt je er nooit… Maar toch kan ik het nooit laten, te gaan kijken ;)
Midas zegt
Dure grap voor de organisatie: een beetje stand kost al gauw meer dan een ton (200m2), uiteraard zonder de auto’s. Normaal gesproken wordt een belangrijk deel van de beursorganisatie bekostigd door de standhouders, dus ik vraag me af hoe ze dit gat denken te gaan vullen.
Midas zegt
Overigens wel een prima idee: normaal gesproken sla je altijd wel een paar stands over, maar nu krijg je alles door elkaar te zien. Leuk voor de bezoekers!
Kevski Style zegt
@ Michiel v/d Brink:
Wanneer laat jij eigenlijk meer los over of we jou daar mogen verwachten?
Sven zegt
nu heb je dus wel veel meer standbemanning nodig, bij elke auto moet je iemand zetten.
d0lf zegt
gelul. nicht moglich. no fucking way. (!!) :O
Simpson zegt
het is wat met die crisis, nog even en de huishoudbeurs en de autorai worden gecombineerd!
nou schat, tot straks he?
jamesBROWN zegt
Want wie gaat er nou rondlopen op de afdeling Koreaanse truttenschudders of Franse koekblikken?
Hahaha :D hulde!
@Midas: Lijkt me wel te doen; je laat de merken wat meer betalen voor de ruimte, maar ze hoeven zelf niks meer te bouwen… Plus, ik denk dat als je de hele RAI laat bouwen door 1 of 2 bedrijven, de prijs ook wel wat lager uitvalt dan wanneer elk automerk er zijn eigen bouwsels neerplant.
We zullen zien :)
donkeyKONG zegt
@Midas
dat zeg je goed, het kost de standhouder een ton niet de RAI, die hadden het al een paar jaar van tevoren ingepland en zitten met een lege beurs als het niet doorgaat, zo verdienen ze tenminste nog iets.
Stijn zegt
Dan moet er bij elke wagen een merkvertegenwoordiger staan? Mooie jobcreatie dat wel…
®uben zegt
@ stijn:
Heb twee jaar geleden voor Audi op de stand mogen staan was een super beleving. Maar daar stond ook voor iedere auto één stand medewerker. en bij meerdere merken was dat ook al zo dus of je nou echt kan spreken over een jobcreatie dat weet ik niet. Ik weet wel dat het bijna allemaal IVA-studenten zijn.
blokker5 zegt
ja en nu moeten de autobedrijven hun geld aan de organisatie afstaan
Emile zegt
haha staat de Savage mooi tussen de Gallardo en de Vantage v8
niels zegt
Shell heeft zich voor zes jaar als hoofdsponsor verbonden aan de AutoRai. Een logische gedachte is dus dat Shell voor een groot deel voor de kosten van de standbouw gaat opdraaien.
Verder: een prima initiatief als je het mij vraagt.
niels zegt
Wellicht krijgt Ferrari ook een prominente rol, want: Shell staat bijna synoniem voor alles wat Ferrari als embleem opgeschroeft heeft gekregen.
johan zegt
@ ruben
Goed bezig pikkebaas! ga eens werken! ;) gegroet je klasgenoot
Oly zegt
@ aflfoblog.nl
vergeet je niet even ons nederlands (trots) spyker met de c8 laviolette. Dat was toen der tijd een primeur voor de autorai.
robbie zegt
UPDATE De persconferentie is blijkbaar afgelopen, want er komt meer informatie beschikbaar. Wat opmerkelijke zaken:
– BMW zal WEL aanwezig zijn
– Daihatsu en Fiat hebben afgehaakt
– De verschillende hallen zijn: sports cars, family & travel, city & compact en luxe
– In de Europahal komen speciale launches met maximaal twee auto’s per merk
– Er komt een Auto Arena met shows:
– De toegangsprijzen gaan omlaag:
Voor een goedkoop kaartje heb je Shell dus niet perse nodig ;)
JPM zegt
@ Oly
De Spyker was daarvoor al te zien op het Concours d’Elegance op paleis het Loo.
robbie zegt
UPDATE Honda is NIET aanwezig…
®uben zegt
@ johan:
Johnson boy :) haha
Jesper zegt
Dit betekent dus ook dat het als bezoeker totaal volledig KUT is om de hal met sportwagens te bezoeken, aangezien het daar natuurlijk altijd zwart ziet van de mensen… beetje foto’s maken kun je ook vergeten… :?
En nog iets, hoe gaan ze die modellen indelen? Op basis van segment? Nogal lastig lijkt me. Zet je een Quasqai naast een Golf of een Tiguan bijv.? :P
Majinstar zegt
Alleen de 7 serie en volgens mij de Z4 zullen er zijn. Maar ja volgend jaar wordt toch een flop en vele mensen zullen niet komen, omdat de betere merken gewoon uitblijven.
robbie zegt
UPDATE Ook Nissan zal niet aanwezig zijn (is het probleem van Jesper ook gelijk opgelost ;) )
Een betere ontwerper zegt
Volgens autoweek is het niet eens nodig om de fransen bewust over te slaan, zij zeggen dat Renault Peugeot en Citroensap er niet eens zullen zijn.
Ik begin steeds meer na te denken om deze Rai maar over te slaan…
robbie zegt
UPDATE 13:10
100% Zeker aanwezig:
BMW
MINI
smart
Mercedes
Mazda
100% Zeker afwezig:
Subaru
Mitsubishi
Nissan
Fiat
Lancia
Honda
Daihatsu
Renault
luc zegt
Ik zie al honderden autospotters voor me bij de supercars.
Rik zegt
zijn er toch een hoop die afhaken
Rijzerlo zegt
Hmm, krijgt een beetje een motorshow essen-achtig tintje dus…
Benjamin1 zegt
volgens mij wordt het niks meer met deze rai, als zoveel merken niet komen, hoeveel zin heeft het dan? Is er al bekend welke exotische merken er zeker zullen zijn?
Alfablog.nl zegt
Benieuwd of Alfa Romeo aanwezig is.
MDA zegt
je kan beter een rondje dealers Amsterdam Zuid/Arena doen. Dan heb je wel alle merken.
Kees zegt
Jammer dat er toch enkele merken afhaken, maar heel fijn dat BMW er toch is!
Subaru, Mitsubishi en Nissan hadden meestal toch nog wel aardige stands, vooral als hun rally kanonnen er stonden.
Maarja, wat er ook te doen is, ik ben er zeker weten te vinden!
robbie zegt
UPDATE De Franse koekblikken afdeling is ook gesloten. Citroën, Peugeot en Renault zijn niet aanwezig.
@Alfablog.nl, Kroymans twijfelft nog over de deelname van Alfa aan de AutoRAI. Maar gezien het feit dat ze daar nou ook niet echt ruim in het geld zitten…
westy B zegt
entree wordt goedkoper, parkeren duurder
stand wordt goedkoper, indeling en personeel duurder – bij elke auto een babe met een doos vol folders
de helft van de fabrikanten blijft weg en de andere helft kan je niet bekijken want er lopen teveel kinderen rond…..
en dan vergeet ik waarschijnlijk de files nog….
bye bye rai
Kees zegt
“een babe met een doos vol folders” sjonge…
Mazda, Maserati, Lotus, Caterham, Ultima, Audi, Volkswagen, Skoda en Seat komen ook!
Ford en Donkervoort twijfelen nog. Donkervoort vanwege een drukke raceagenda…
robbie zegt
UPDATE Persbericht van de AutoRAI organisatie geplaatst. Dan kunnen jullie het allemaal op je gemak nog even doorlezen ;)
Benjamin1 zegt
Leuk dat persbericht, maar ik haal er niet uit welke merken nou wel en welke nou niet komen. Het komt er gewoon op neer dat de AutoRai zoals we m kennen niet meer bestaat. Zelfde idee als met de E3, een grote gamingbeurs in Amerika, die afgelopen jaar ook een stuk kleiner was. Toch blijf ik erbij dat het onzin is om voor die paar merken naar de AutoRai te gaan.
Doe het dan goed, en ga lekker een dagje naar de IAA in Frankfurt, daar staan alle merken, en je kan een leuk stukje Autobahnen ipv in de file staan naar de AutoRai… :D
Marco zegt
Dus als ik het goed begrijp, alle merken door elkaar heen, gerangschikt op doeleinde, op een kleedje, met af en toe een bloemstukje.. klinkt verdacht veel als een 2dehands autobeurs..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
1 April!
En iedereen trapt erin…
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zou behoorlijk shit zijn voor Saab trouwens: die winnen iedere RAI weer de ‘stand van het jaar’ verkiezing…
Verder kunnen de merken dan hun Corporate Identity niet voldoende uitstralen dus zal vreeeeeeeemd en lastifg verhaal worden!
Majinstar zegt
Hahahahahaha MDA.
Antoon zegt
Nou zo ga ik iig niet, dan ga ik wel bij de diverse dealers langs. Je kijkt op basis van merk en vaak minder op klasse. Dat prijsverschil is vaak wel te overbruggen. Mensen identificeren zich met een merk. Bovendien wil geen automerk naast de concurrent staan lijkt me.
Onzin ook om het op categorie te doen. Wij bepaalt die categoriën? Tegenwoordig valt elke auto in een zelf verzonnen categorie ( SUV, SAV etc. etc. ). Jammer jammer jammer
RoT___ zegt
@ ®uben: Enig idee hoe je als niet-IVA student ook daar kan komen? Lijkt me best gaaf om te doen!
Twijfel of ik ga, eerst maar eens even de definitieve lijst van aanwezige merken verwachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ RoT: je inschrijven in een modellenbureau.
(Als ze niet heel hard gaan lachen dan, weet niet hoe je eruit ziet…)
Anders leverde normaliter de importeurs de standbemanning, ga ervan uit dat dit nog steeds zo is. Bel er eens een zou ik dan zeggen
Jordey zegt
Eigenlijk is dat slecht nieuws, want je zei het zelf,.. Wie gaat er nou bij de Daihatsu en de Franse koekblikken staan. Iedereen gaat nu dus naar de sportwagens en de suv’s. Tja,.. Onlogische verklaring vind je ook niet
Majinstar zegt
( Iedereen gaat nu dus naar de sportwagens en de suv’s. Tja,.. Onlogische verklaring vind je ook niet )
Dus iedereen gaat staan bij de 7 serie en de Z4. :D
lincoln zegt
denk niet dat er veel geld binnen gaat komen ..
als je ouder dan 14 bent heb je er nix te zoeken ..
®uben zegt
@ RoT_______:
Ik was zelf ook een iva-student, wij mochten alleen als ( tweede jaars ) dus toevallig trof ik het dat ik een RAI jaar had, wij moesten begin van dat jaar twee merken aangeven waarvoor jij zou willen staan. En dan verschillend per merk had je dan een sollicitatie gesprek, brief of iets dergelijks.
Vervolgens als je dan geselecteerd was dan had je weer verschillend per merk een aantal trainingsdagen etc.. en dan was het twee weken knallen op de RAI super lange dagen maar voor mij wel twee super weken, verkeerde in een goed hotelletje om de hoek van de RAI en iedere avond goed gegeten en natuurlijk ’s avonds amsterdam in na het werken en dat ging dan tot vaak een uurtje of twee door en dan volgende ochtend weer knallen en dat dan twee weken lang ( uithoudingsvermogen vereist!! ) .
Ik weet verder wel dat merken die niet met IVA-studenten werkten dan dealers aanschreef om een één of twee verkoper te laten komen en dat dan voor een paar dagen of een week.
Verder zou ik het niet weten hoe je dat zou kunnen gaan doen. maar idd zoals Svenska Aeroplan AB: al zei, een rokje aantrekken en dan bij een modellenbureau gaan solliciteren ( of catering, gastvrouwen bureau )
succes ermee !!
marruk zegt
Uhm, guys, op de site van De Telegraaf staat dat Citroen en Peugeot ook afwezig zullen zijn.. Halen die iets met Renault door elkaar of zijn jullie iets vergeten? Ik kijk ook liever naar een m3 dan een 407, maar als alle ‘modale’ merken wegblijven, dan wordt het een bijzonder klein showtje… en dat vind ik ook niet leuk.
gunmeat zegt
Domme fout van de rai. Zoals velen hierboven ook zeggen: 3 kwart van het publiek zit in de “sportwagenhal”.
Verder haken veel merken af. Hoeveel “waarde” heeft een autoshow nog als 1/3 van de merken de pijp aan Maarten geeft?
Als ik auto’s uit een segment wil zien ga ik wel voor het A-segment naar een parkeerplaats van een supermarkt op een doordeweekse dag. Voor het C segment naar een gemiddeld bedrijventerrein. En voor het E segment naar de millionairs fair..
marruk zegt
@Gunmeat:
Voor het E-segment naar de millionairs fair?
Dan zijn er volgens jou wel heeel veel mensen miljonair in Nederland…
RoT___ zegt
@ ®uben: Opzich zou ik dan via mijn werk moeten kunnen kijken, werk namelijk bij Citroën. Maar goed, daar maak ik schoon dus of ze dat nou zo serieus zullen nemen valt te betwijfelen.
Praatjes houden kan ik in elk geval wel, 2 jaar geleden zat ik in de C6 aan mijn oom uit te leggen wat het head-up display inhield, bleek toen ik klaar was dat de rest van de auto ook vol zat en er buiten nog mensen meeluisterden. Toch wel grappig om te merken dat ze naar je uitleg luisteren en vooral je daarna aankijken met een blik van “hoe weet ‘ie dat?”.
Sowieso lukt het dit jaar denk ik niet, gezien dat ik ook nog gewoon naar school moet. Misschien over 2 jaar maar eens wat informeren bij importeurs.
gunmeat zegt
@ Marruk:
Voor jou kennisgeving: Favoriete merk bij milionairs is nog altijd Volvo..
Nederlanders hebben nu eenmaal een houding van doe maar gewoon dan doe je gek genoeg, en je kop niet boven het maaiveld steken.
1. Volvo (19%)
2. BMW (16%)
3. Mercedes Benz (14%)
4. Audi (10%)
5. Volkswagen (9%)
Citrofiel zegt
Zo’n beetje de helft van de merken komt dus niet. Ben benieuwd of er nog mensen zo stom zijn om er naartoe te gaan dan.
Autogek zegt
Als ze het nu eens gewoon doen zoals in Belgie. Daar is de Autobeurs om auto’s te kopen. Niet alleen om een rondje te kijken. Kunnen ze gelijk met prijzen gaan stunten. Dan wordt er misschien ook nog wat extra verkocht. Ideeetje????
marruk zegt
@gunmeat:
Dat zal wel, maar dat is bij alle Nederlanders zo.
Ik ga er niet op in, een Touareg is wat anders dan een 7.
pbj zegt
moeten jullie allen niet een eigen show gaan organiseren? jullie weten het namelijk allemaal zo goed hoe het zou moeten!
Emile zegt
doen we
remco zegt
Het slaat echt nergens op, geef mij de normale rai maar.
Ik ga al jaren naar de rai, en ga ook naar de autoshows in Parijs, Frankfurt en Brussel.
Maar als dit echt op deze manier gaat, dan zien ze mij niet meer op de rai.
Robert zegt
Waar slaat dit op… waarom moeten ze dit nou veranderen????
Waarom moeten bepaalde automerken afhaken? Dat vind ik zo jammer!!!!
Nu ga ik zeker met minder plezier naar AutoRai 2009! Subaru, Mitsubishi, Nissan, Fiat, Lancia, Honda, Daihatsu, Renault zijn niet mijn favoriete merken (dat is Mazda, gelukkig is die wel aanwezig), maar het blijft natuurlijk balen!!
Hopelijk is het geen succes en is het volgend jaar weer normaal !!!