Terwijl Europese producenten lekker doorplannen met marktintroducties van 2010 tot 2015 zijn de Chinezen alvast begonnen, zoals verwacht. Byd zal vanaf 15 december de F3DM op de markt brengen, een plugin-hybride die je via het stopcontact kan opladen… GM, lees je even mee?
Byd is lekker bezig. Het bedrijf werd in 1995 opgericht als producent van batterijen en nu werken er meer dan 100.000 mensen. De batterijen van BYD worden wereldwijd gebruikt en gaan nu ook een grote rol spelen in de automotive tak van het bedrijf. BYD wil in 2015 een van de grootste autofabrikanten van China zijn en zal binnenkort ook Nederland en andere delen van Europa binnenvallen. Onlangs werd ook bekend dat Warren Buffet een aandeel in Byd had genomen, waarschijnlijk een goede investering.
De accu op de elektrische F3DM kan meer dan 2000 keer worden opgeladen en moet zelfs nog blijven werken na 600.000 kilometers. De auto kan in 15 minuten voor 80 procent worden opgeladen! Na 9 uur langzaam opladen is de batterij 100 procent. Het vermogen is 125KW, dat is ongeveer 160pk en gelijk aan de dynamische prestaties van een 3-liter motor. Helaas is de actieradius nog een de kleine kant, na één keer opladen kan de auto 100km rijden (zonder benzine).
Ringmaster zegt
Zie! Niks Carmageddon, gewoon innoveren zoals de Chinjappen.
We zijn luie westerse honden!
Josje zegt
tjeh, dat blijft toch nog altijd het grote struikelblok he… die actieradius.
dan nog: ga aan de huidige pomp accu’s verkopen. zorg dat iedere auto 2 accu’s kan hebben, waarvan 1tje is aangesloten, en de andere overneemt als de 1e accu onder het niveau komt waarin hij nog kan werken.
automobilisten kunnen dan bij het tankstation die lege accu wisselen, en hem weer voor back-up inzetten.
nadeel van dit systeem is dat iedere auto dezelfde soort/formaat accu’s moet hebben…
StormRAM zegt
Leuk voor in de stand, maar ver(der) kom je er niet mee…
En ja, ze zijn wel ergens snel mee, die Chinezen! ;)
$imon zegt
Inderdaad, de actieradius is nog wel een probleem. Maar, binnen niet al te lange tijd zal ook dit probleem steeds kleiner worden daar de actieradius steeds meer zal toenemen.
100km zou voor mij met het dagelijks gebruik toereikend zijn, hoef ik de elektrische bolide slechts 1x per week op te laden. hmm…toch wel erg prettig en een stuk voordeliger.
Mairsil zegt
@Josje
Had ik ook aan zitten denken, maar het grootste nadeel is niet alleen dat je overal dezelfde soort accu’s moet hebben, maar vooral dat je daardoor ook geen (rendabele) mogelijkheid hebt om een betere soort accu’s te introduceren, terwijl daar juist zoveel winst te behalen valt.
Moet je je voorstellen dat je bij benzinemotoren om de een of andere reden uitwisselbare motorblokken moest hebben… Dan reden we nu nog met 20pk twee-takt motoren die 1:8 halen.
dotternetta zegt
Hoezo 100 km te weining? Ik denk dat 90% daar onder blijft voor woon-werk verkeer. Wat gaat ie kosten?
JanJansen zegt
80% in 15 min is indrukwekkend. Even stekker erin, een kopje koffie drinken en je kunt weer 80km. Dit zou voor mij al een prima leefbaar alternatief zijn tot de volgende generatie elektrische auto’s op de markt komen. Deze auto zal niet voor iedereen een alternatief zijn, maar voor woon-werk zal er niet veel tegenin te brengen zijn.
ps wat nou als dit aanslaat. Gaat dan de km heffing op de schop en komt er belasting op accu’s?
Sven zegt
als de actieradius 250-300 kilometer is dan is dat voor 85 % van de nederlanders voldoende.
Dus daar moeten ze gewoon aan werken, ze hebben nu gewoon geprobeerd een betaalbare elektrische auto op de markt te zetten en daarom hebben ze bespaard op de accu’s.
En als je in 8 minuten je accu 80% vol hebt dan heb ik daar geen probleem mee. Als ik nu ga tanken ben ik al snel 5 minuten bezig.
Sven zegt
edit voor eigen post: 80% in 8 minuten is nu al mogelijk, maar daar hebben ze ook op bespaard
Laurens zegt
Hmmm, bij een actieradius van 300 km en 8 uur laden is wintersport heen 4 dagen, terug 4 dagen, en dan een uurtje skiën?
300 km is in 95% van de gevallen wel voldoende, maar wat doet een autobezitter dan met die 5%. Verplicht een andere auto huren voor de vakanties ed?
Wel slim van de Chinezen zich op een nieuw autotype te storten, dat verhoogt de acceptatie bij de klant. Beetje zoals de medium size SUV’s uit Korea.
Jesper zegt
JanJansen zei zojuist iets heel engs, maar ook iets heel rëeels…
Als de roverheid “ineens” gaat inzien dat accu’s over het geheel genomen vervuilender zijn, gaan ze die ineens 3x zo zwaar belasten. En er gaat een elektro-tax o.i.d. komen… wat ook weer nadelige gevolgen heeft voor het overige huishouden :?
Wel goed initiatief van BYD trouwens!! Als de carrosserie niet zo’n enorme rip-off was geweest had ik er serieus over nagedacht.
Wat haalt dit trouwens bij de NCAP? Ik voel dr weinig voor om na een kusje tegen een lantaarnpaaltje die accu op schoot te hebben :P
Mikeee zegt
Ik denk alleen wel dat de afschrijving gigantisch zal zijn omdat het in de pas loopt met ontwikkeling van de drivetrain.
Stel dat je voor dezelfde prijs een jaar later een BYD (of ander merk/model) kan kopen met 3x de actieradius maar dat de accu’s/elektronica niet verwisselbaar/upgradebaar zijn?
Nu al lees je over ontwikkelingen die accu’s 10x de huidige capaciteiten geeft.
RijNouNsDoor! zegt
Kan iemand met een technische achtergrond uitrekenen hoeveel stroom er in die 15 minuten in moet om op te laden. Mijn gevoel zegt dat dit niet met een 220 16/20 ampere of zelfs 380 volt gaat lukken. Dus niet in ieder stopcontactje, dat zou jammer zijn…
Wilco zegt
Plaatje lijkt net de Mercedes C klasse
SPK zegt
Ik geeft oe dat Europese fabrikanten iets te langzaam zijn met dit soort auto’s, maar dat komt ook omdat die zich met iets bezig houden waar de chinezen geen boodschap aan hebben: Kwaliteit.
Zoals Jeremy Clarkson gister al zei: er is nog nooit één fatsoenlijke auto uit een communistisch land gekomen. Dus eerst zien, dan geloven.
Rik3 zegt
@ Josje:
die accu’s wegen toch 500 kg of zo.
Lijkt me iets te veel om even bij het tankstation om te wisselen.
Floryn zegt
geweldig van en voor de chinezen. Wij westerlingen denken altijd dat onze automotive branche het beter kan en doet. Toch zie je dat het gebrek aan innovatie bij alle bestaande grote bedrijven ze de kop gaat kosten. Ik hoop echt dat “onze” producenten toch nog op tijd in staat gaan zijn om ook electrische vehikels te prduceren. Laar alle kennis die hier in Europa bestaat over het produceren van auto’s niet verdwijnen. Anders moeten we weer twintig jaar in auto’s gaan rijden waarvan het interieur bijvoorbeeld aanvoelt als een stuk kringloop bankstel.
PierrePP zegt
Hier klopt iets niet… In het artikel staat dat de accu’s 600.000 kilometer mee moeten kunnen gaan en de actieradius is 100km zonder benzine te gebruiken. Dat zou dus 6000 keer laden betekenen… dat is wel ietsje meer dan de in het artikel genoemde 2000 keer laden ;-)
Bas zegt
…”Terwijl Europese producenten lekker doorplannen met marktintroducties van 2010 tot 2015″…
Had moeten zijn:
Terwijl de oliemaatschappijen de westerse autobouwers nog tot 2015 in de tang houden met lobby’s en smeergeld…
JanJansen zegt
@ Bas
Geloof jij die conspiracy-theorie-whoo-who?
@ PierrePP
Ik zat mezelf ook al af te vragen waar die 400.000 km zijn gebleven.
2000 x 100km is bij mij ook nog altijd 200.000km.
@ RijNouNsDoor
Dan zou er dus in 15min evenveel (of meer, gezien verliezen) energie door een stroomkabel moeten gaan dan hij in 60 min verbruikt bij 100km/uur. Laten we het er op houden dat Als er voor 100km/uur 11,3 kW nodig is dan moet er minimaal 45kW door de kabels gaan. Beetje veel voor een stopcontact, maar voor 3 fasen krachtstroom wel te doen.
(ps. als iemand een onjuistheid in mijn berekening ziet, graag je visie).
Citrofiel zegt
De actieradius zal best vaak voldoen, maar voor de zekerheid lijkt me 200 km toch wel het minimum, zelfs in een klein land als NL. In grotere landen met grotere afstanden is het al helemaal te weinig. Dat is waarschijnlijk waarom de gerenommeerde fabrikanten nog even doorsleutelen…
timberleek zegt
nog maar een paar problemen op te lossen
het gewicht van de accu’s. haal dat naar beneden en je actieradius schiet al omhoog.
de actieradius zelf. het klinkt wel heel mooi 100km. en is bij het meeste woon-werk verkeer ook wel genoeg. maar mensen willen ook nog wel eens op vakantie. (en dan niet naar het grasveldje om de hoek).
en de manier van accu wisselen heeft niet echt toekomst. het gewicht boeit niet zo voor dat. bij mij op mijn werk rijd je de accu’s gewoon met de hand uit de heftrucks (+/- 300kg). maar het probleem is alle accu’s die je dan nodig hebt. als je ziet hoeveel mensen per dag tanken. met 100 km max is dat nog vaker. je moet wel voor iedereen een accutje hebben en op kunnen laden. heb je praktisch een loods nodig bij elk tankstation. kost ook nog eens een vermogen om aan te leggen/ vernieuwen.
en je legt dan ook nog de ontwikkeling stil. dan kan je namelijk maar 1 soort accu gebruiken.
johnnyt-jet zegt
onderzoek zegt dat een afstand van 70 km per dag is wat wij gemiddeld afleggen.
Bas zegt
@JanJansen
Autoindustrie die geld krijgen van oliemaatschappijen om geen zuinige auto’s te bouwen….
Is geen conspiracy-theorie-whoo-who.
Oliebobo’s kopen octrooien op de uitvindingen die brandstof besparen (die weer worden gedaan door onze knappe technologen van onze westerse autoindustrie)…da’s een bekend verhaal.
Wij willen zuinige auto’s…de autoindustrie kan ze bouwen….maar de oliemaatschappij wil de meeste centjes halen uit de laatste oliedruppels.
Dat is ook het mooie van dit Chinese verhaal….die hebben geen …of in elkgeval minder….oliebaten. Die hebben veel meer aan auto’s die juist minder dure olie nodig hebben.
Heel slim van ze om daar zo snel mee te komen.
Over de BYD
Als ie goed uit de NCAP test komt wil ik m wel….die 100km is…indien niet voldoende…altijd heel mooi meegenomen.
plop zegt
Misschien alvast beginnen je huis te verwarmen met elektriciteit hé, in plaats van met diesel (stookolie). Dat kan je al in 2008.
Oh ja en die verhaaltjes van die octrooien, teveel science fiction stationsromannetjes gelezen…
Roger zegt
@plop
Dat van die octrooien is niet allemaal SF. Als je een uurtje hebt;
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40004478/media/40102294/
Ben benieuwd naar je reactie.
En als we vindingen als de roterende gasklep niet binnen 2 jaar in een auto terug zien, moet ik Bas toch echt gelijk geven. Meer info over de roterende gasklep: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Roterende-gasklep,-revolutie-voor-de-benzinemotor2.htm
Zoals de Heineken-reclame: “And now we wait.”
Buyck zegt
Yes! Laat de concurrentiestrijd maar losbarsten!
Herman zegt
Ik zou hem zeker overwegen, deze auto’s worden toch geimporteerd door autobinck?
Ik bedoel.. je kan weer rondrijden zonder dat je zorgen maakt om de benzine prijs. Lekker touren.
De tijdige goedkope olie prijs is wel leuk.. maar denk maar niet dat het zo blijft. Opec gaan hun kraantjes dicht draaien binnenkort.
BYD is de grootste accu producent in china. En zoals een benzine of diesel motor de core business is van de huidige consument. Heb je hier eigenlijk een perfecte situatie.
Een batterijfabricant die in de auto industrie stapt.
Waarom zijn europese auto fabricanten niet op accu’s gaan rijden? Omdat ze geen accu’s maken maar motoren…. Dan zouden ze afhankelijk moeten worden van een accu leverancier die toch al meestal in china zit.
Die modellen van BYD zijn geloof ik onder licentie… de chassis.
DM betekend dual mode.. dus benzine motor en elektrisch.
De gewone is zonder benzine motor.
Deze zonder benzine motor kan 300 km doen met een accu pack die 2000x minimaal kan opgeladen worden.
Dat betekend dus een levensduur van 600 000 Kilometer.
De chinezen lopen al een behoorlijke tijd voor in de elektrische voortuigen industrie. Dat merk je mischien niet.. maar in china zelf rijden veel mensen op elektrische scooters en fietsen. De auto is de volgende stap.
Crash testen zijn allemaal voldoende voor europese markt volgens de importeur die wij als heel vertrouwelijk beschouwen.. autobrinck heeft een rijke geschiedenis.
Jah de chinezen komen en er is geen houden aan…… technology is immers kennis en het is geen speciale formule die je in een auto stopt. Jah mischien de batterij technologie.. want die maakt je of breekt je.
De rest van de technology bestond al jaren.. elektro motoren en aanstuur elektronica.
Zoals wij vroeger japanners uitlachten… doen wij dat nu met de chinezen.
Denk daar maar eens over na.
Arie zegt
Als je een beetje visie hebt, begrijp je dat de voeding van dit soort voertuigen de brandstofcel gaat worden. In de huidige proeftuin zijn we alleen nog bezig de andere technologie uit aan het testen. De oplossing ligt in het distributienetwerk voor waterstofgas. Daar moeten we aan gaan werken. De brandstofcellen hebben we al. Voor een vermogen van 40 kW is niet groter dan een diplomatenkoffertje. De gastank met een druk van 700 Bar en een inhoud van 80 liter is er. Heb vertrouwen in de toekomst.
timberleek zegt
je moet alleen nog aan waterstof komen
dat is nog steeds een probleem
het heeft enorm veel energie nodig om te produceren
timberleek zegt
en btw. een 700 bar tank met een hoog ontvlambaar gas is niet erg praktisch bij een aanrijding
RobertPunt zegt
ik zie toekomst voor weg restaurant om de 90 km opladen voor 5 euro
databekker zegt
Niet slechte. Een Byd is een leuk karretje. Als de prijs leuk is zie ik geen probleem om mijzelf tot bezitter van een Byd te laten zijn na het betalen van het aankoop bedrag aan de Byd autodealer medewerker.