Er zijn weldegelijk schatten te vinden in de VS. Echter hebben die ook een kapitaalinjectie nodig alvorens ze geld op gaan brengen. Niets is meer gratis! De crisis bij de Amerikaanse merken heeft nu ook Nederland bereikt.
- Kroymans ziet het importeren van Corvette, Hummer en Cadillac niet meer zitten. Het contract heeft een opzegtermijn van twee jaar.
- De Mustang verkopen zijn nog nooit zo laag geweest. In november zijn er maarliefst 50% minder Mustangs verkocht dan vorig jaar. De verkopen over heel 2008 liggen ruim 30% lager. Hadden ze dan toch de Focus CC als Mustang uit moeten brengen? In de eighties verkocht het gedrochtje ook.
- De meneren praatgraag zijn verwikkeld in een tweestrijd. Jeremy Clarkson wil de ‘Big Three’ plat laten gaan, Jay Leno is juist vóór financiële steun.
- De kruistocht van de ‘Big Three’ gaat door. Ford, GM en Chrysler zijn nu aanbeland in Canada voor financiële steun. Ze willen in totaal een kleine zeven miljard.
- Chrysler CEO Nardelli claimt inmiddels 240 gesneuvelden in de strijd. Tweehonderdveertig Chrysler dealers zouden het stokje er bij neer moeten hebben gooien omdat ze de financiën niet meer rond kregen.
- Ondanks dat GM de gesprekken in November stop heeft gezet dringen verschillende senatoren nu aan op een fusie tussen GM en Chrysler. De fusie zou een flinke kostenbesparing op kunnen leveren.
Race_Kees zegt
Echt een leuke serie blogs/columns dit, ik lees ze met plezier.
Heb voor de lol die game maar weer eens erbij gepakt. :)
lincoln zegt
AMC is kapot gegaan bij gebrek aan staats steun ..
Chrysler heeft 30 jaar lang veel mensen aan het werk gehouden door 1 simpele staatslening (die vroegtijdig kon worden terug betaald) ..
Mustang komt met nieuw model dus verkoopt gewoon niet .. da,s normaal ..
voor de rest zoeken ze het maar uit daar ..
nu weer terug naar NedCar .. waar alles teminste wel goed gaat ..
DavidZ zegt
Het heet fusie maar is in de praktijk een overname. Een zinloze meestal, omdat en 75% van de overnames compleet mislukt of niks toevoegt, en omdat het vaak 1 decennium duurt vooraleer er (positieve?) resultaten merkbaar zijn.
Maar ja, hardleers, arrogant en dom zoals de meeste brallerige auto-CEO’s zijn zullen er gelukkig nog vele “fusie’s” volgen.
Leedvermaak blijft prettig natuurlijk :)
Zulke bedrijven integreren duurt jaaaren, 1 nieuw model op de markt brengen minimaal 4 jaar, de eerste generatie is vaak niet winstgevend, dus wachten op de 2de, ben je dus zo 10 jaar verder……
Ik neem aan dat BMW heeft geleerd van de catastrofale overnamen van LaRo en Jaguar, en dat ze die fout niet zullen herhalen met die Opel meuk. Wat dat betreft kunnen veel firma’s een voorbeeld nemen aan Toyota.
Is Spyker al failliet trouwens?
Rick dos zegt
Zozo, zelfs in Canada steun zoeken….
Van opscheppers tot bedelaars in minder dan een jaar tijd.
Volgens mij ook weer een recordje…
vla zegt
De grote drie kunnen toch nooit al die leningen terugbetalen?
vla zegt
Oh en btw:
Deze is nu wel toepasselijk.
JPM zegt
Waarom staat de Amerikaanse overheid niet gewoon garant voor de lening van banken aan de grote drie. Op die manier hoeven banken niet bang te zijn dat ze geld verliezen, krijgen de grote drie hun geld en heeft de overheid nog een kansje dat ze (als wonderen bestaan) geen geld hoeven te betalen. In Europa gebeurt dit al veelvoudig. Tot zover heb ik nog geen negatief aspect van het garantstaan gemerkt.
luc zegt
GM moet opel veilig stellen en verkopen aan een concern dat het beter blijft doen dan GM. Dat lenen van GM heeft volgens mij totaal geen nut meer.
Rob USA zegt
@Rick Dos: Doe maar weer stoer,want zoals je weet en je ook wel eens zelf gezegd hebt, is the USA de grootste markt voor bmw dus wees gerust de klap komt vanzelf ook bij het jouw zo geliefde merkje. Bel de jongens (autofabrieksarbeiders van bmw ) maar dat ze alvast hun kerstvakantie kunnen boeken vanaf nu tot medio maart.
Rick dos zegt
@RobUSA
Heel goed. En probeer mij nou eens te overtuigen dat je een appel met een peer kan vergelijken.
lincoln zegt
wat maakt het allemaal uit ook ..
gewoon een kwestie nu wakker worden en scherp blijven ..
goed voor iedereen ..
en nu helemaal voor de consument .. en dat zijn wij ..
joepie dus ..
M-lover zegt
aan het aantal nieuwe auto’s dat geleverd wordt (bij een bmw dealer) was het anders verleden week nog niet te merken dat er crisis was en bmw slechte zaken deed… 1-serie diesels doen het zeer goed bij de mensen met een iets kleiner budget, bmw moet het al lang niet meer alleen hebben van de dikkere modellen!
hopelijk staan er achter een paar jaar mooie 1’tjes goedkoop op de occasionmarkt!
Mijn tip aan BMW: amerikanen, ok, maar laat ze dan lekker veel betalen zodat we in europa ietsje korting krijgen ;) (eigen economie eerst! :p)
lincoln zegt
@autoblog.nl ..
mijn complimenten voor de Carmageddon auto-soap ..
lekker cheessie met grappige insinuaties en veel stof tot discussie ..
goed bezig .. (mag ook wel eens gezegd worden) ..
Citrofiel zegt
@ M-lover; Dat zal een uitzondering wezen, want zoals je waarschijnlijk weet doet BMW het ook minder goed, met 25% minder verkopen… Dus doe niet alsof BMW onkwetsbaar is, en de economie altijd te slim af is…
sim zegt
@ ROB USA , RICK DOS
De verkopen van BMW zijn de laatste maanden met 25% gedaald zo dat ieder merk deelt in de malaise waar de autoindustrie zich nu in bevindt.
De duurdere modellen zullen goed blijven verkopen maar de modellen als de 1 en de 3 serie die eigenlijk bedoelt zijn voor mensen die wel willen maar niet kunnen met een bmw rijden zullen de grootste klappen krijgen.
De markt die het meest zal groeien is de markt van kleine familie wagens van het type Fiesta, Peugeot 207 enz.
Veel rijplezier voor weinig geld en verbruik.
Citroen AX 1.1i zegt
Denk net als sim dat het A en B segment verder zullen groeien….Als je het puur rationeel bekijkt is dit ook logisch met de trend van huishoudens die gemiddeld uit steeds minder personen bestaan.