The world as we know it no longer exists. Dat is kort gezegd de boodschap van Fiat CEO Sergio Marchionne. In een interview heeft hij aangegeven dat er in zijn visie over 2 jaar nog maar 6 grote autoproducenten zijn. De rest zal gefuseerd zijn of failliet verklaard. Natuurlijk zullen er ook nog wel een paar kleine nichespelers overblijven. Maar er is nog maar ruimte voor 6 grote spelers op de markt.
Alleen als een fabrikant 5,5 miljoen auto’s per jaar kan bouwen zullen ze in staat zijn om het hoofd boven water te houden. Op dit moment zijn dat Toyota, GM, Volkswagen, Ford en Renault-Nissan. Over 2 jaar denkt Marchionne dat er een Amerikaanse, Duitse, Japanse, Frans-Japanse, Chinese en een pan-Europese producent overblijven. En aangezien je toch mag aannemen dat deze man weet waar hij het over heeft kunnen we misschien eens speculeren welke partijen er allemaal met elkaar gaan fuseren/samenwerken/failiet gaan. Kortom welke 6 grote spelers blijven er over.
Ik zal alvast aftrappen met mijn voorspelling.
Amerika
GM en Chrysler gaan uiteindelijk toch fuseren en weten op die manier (vraag me niet hoe) het hoofd boven water te houden. Wellicht dat Ford zich ook nog aansluit?
Duitsland
Als er in Duitsland 1 concern is dat de grootste kans heeft om te overleven dan is dat VW/Porsche. Breed modellen gamma, winstgegevend en voldoende volume. En Daimler, BMW en Opel dan? Geen idee. Samenwerken met merken uit andere landen? BMW neemt toch Opel over?
Japan
Over het feit dat Toyota het meeste sterke Japanse merk ik bestaat denk ik geen twijfel. Wellicht dat ze nog wat branchegenoten opkopen. Zodat ze op die manier blijven bestaan.
Frans-Japans
Hiermee kan alleen maar gedoeld worden op Renault-Nissan, maar wellicht dat de alliantie nog wordt aangevuld met andere Franse/Japanse merken?
China
De kans is natuurlijk heel groot dat de Chinese overheid de verschillende producenten dwingt om te fuseren/samen te werken zodat er een krachtigere organisatie zal ontstaan. En wie weet kopen ze her en der nog wel wat Europese/Amerikaanse automerken op.
Pan-Europees
Wie zal het zeggen? Een concern dat bestaat uit BMW, Daimler, Opel, Fiat en PSA (Peugeot Citroen)?
De uitspraken van Marchionne maken voor mij alleen nog maar eens duidelijk dat er de komende jaren grote dingen staan te gebeuren. De branche zal op zijn grondvesten schudden en gezworen vijanden zullen gedwongen worden om samen te werken danwel te fuseren. Het is eten of gegeten worden. (via: zibb)
Jimmie zegt
Gewoon weer doomdenkerij, als de recessie voorbij is klopt er weer niks van deze theorie…
Bob zegt
Deze theorie is niet nieuw werd 15jaar geleden al voorspeld. Uiteindelijk zal het daar ook naar toegaan maar termijn die Fiat noemt is wel heel snel.
Markus zegt
Ik denk dat de wereld wel op een iets grotere schaal zal veranderen dan alleen in de automotive branche…
sebastianchubasco zegt
volgens mij is Marchionne aan het vissen voor een mogelijke fusiepartner…
ik zie wel wat in een alliantie tussen mercedes, bmw en fiat…
Sjoerd zegt
Bedrijven als Hyundai en Mitsubishi gaan echt niet onderuit omdat het wat minder gaat met de autoverkopen. Dat zijn mega industrieelen waarbij het auto’s maken maar een heel klein deel van het bedrijf is.
Jostiej zegt
@ Sjoerd
Nee ze zullen niet ten onder gaan, maar ze kunnen wel hun automobiele tak afstoten/verkopen.
joep zegt
Dat zal allemaal wel loslopen. Ik kan me een artikel herinneren dat ik een jaartje of 10 geleden las, waarin door verschillende insiders dat er ‘op den duur’ (ze spraken, dacht ik, over een termijn van 15 jaar oid) wereldwijd nog maar drie grote autoproducenten actief zouden zijn, en porsche als kleine onafhankelijke 4e.
We weten inmiddels dat zelfs dat van porsche al niet waar is…
Bob zegt
@Sjoerd
Mitsubishi…die zijn toch al eigendom van Chrysler?
lincoln zegt
en Fiat kan het weten ..
want die draait nu al zeggen en schrijven 2 jaar zonder staats-steun ..
die suffe is trouwens Korea vergeten te noemen ..
vla zegt
Nou, dat zei mijn vaders baas zo’n jaar of 15 geleden al.
Bob zegt
@de vlaeminck
je vaders baas had een glazen bol op buro staan?
lincoln zegt
@robbie .. Ford zal nooit .. maar dan ook nooit met GM fuseren .. duidelijk ..
vla zegt
@ Bob
Nah, hij wist wel (verdomd) goed hoe hij zaken moest doen. Je kent het type wel hé? ;) Hij verdient echt wel respect, het was een zakenman vanjewelste.
lincoln zegt
@VLA .. je vaders baas zei ook alleen maar wat hij gehoord had bij het zilveren huwelijksfeest van zijn tante mien en oom karel .. van zijn dronken neefje zijn buurvrouw .. en hij weet nog steeds niet zeker of het nou 15 of 50 jaar was wat hij verstond ..
Laurens zegt
6 fabrikanten is voldoende voor gezonde concurrentie. Met 3 ging het ook (in Amerika). We zullen wel zien.
Mathias zegt
De vraag is of het iets gaat veranderen voor de consument?
marruk zegt
Dat er 6 grote concerns overblijven betekent dus gewoon dat BMW en VW en Ford en Toyota en Ferrari en Alfa en Renault en PSA en weet ik veel wat, blijven bestaan. Alleen gaan er een hoop overbodige managers tussenuit en gaan ze wat meer onderdelen uitwisselen. That’s it. Wie dat met wie gaat doen, daar weten we over 10 (2 is wel heel erg aandachttrekkerij vind ik…) jaar wel meer van. Dit is geen nieuws…
Victor zegt
@bob, 15 jaar geleden voorspelt, toen kwam het ook niet uit, en ik accht het nu ook onmogelijk
robbie zegt
@lincoln, ok als jij het zegt ;)
sebastianchubasco zegt
@marruk
“alleen gaan er een hoop overbodige managers tussenuit en gaan ze wat meer onderdelen uitwisselen.”
mee eens… alleen ben ik bang dat met die managers ook een hoop basisonderstellen verdwijnen waardoor er nog minder verschil tussen de merken onderling zal zijn.
LPJ zegt
Dus wat hij eigenlijk zegt, is dat hij zijn eigen bedrijf niet meer ziet bestaan binnen 2 jaar? Leuk … Zit hij te vissen naar een fusie met BMW? ( http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/08/fiat-en-bmw-gaan-samenwerken )
ikke zelf zegt
Waarom denk je dat alle amerikaanse concerns jaren geleden al de samenwerking opzochten met europese merken (denk aan oa:daimlerchrysler) juist omdat ze toen al wisten dat ze op de amerikaanse manier het hoofd niet boven water konden houden. ik denk verder dat het allemaal wel mee zal vallen met europese en japanse merken het zijn solide ondernemingen die zich allang bewezen hebben, en de storm waait wel weer over het is alleen jammer dat iedereen mee doet aan deze onzin praat ipv gewoon doen wat je moet je doen
VonStroke zegt
Er zullen sowieso fusies volgen maar 6 concerns lijkt me net iets te weinig om goed te zijn. Het zal denk ik zover niet komen. Ik mag het hopen althans want nog meer onderling gebruik van onderdelen komt de liefhebber niet ten goede.
Rx-7/6Us Owner zegt
als ze bedoelen dat als ford blijft bestaan dat mazda dan ook blijft…dan heb ik niks te klagen.
Floryn zegt
laten we nou ophouden met fuseren in de US of A zien we waar dat toe leidt.
atanaz zegt
Nou ik denk zowieso dat er maar 1 echte koreaans auto overblijft en 2 japanse. 2 Amerikaans, Misschien 2 chinees.. 2 of 3 Duitse bedrijven.. en 1 Frans en 1 italiaaansss over blijven die automerken die dan nog over blijven zullen dan in nouwe werking zijn.
en dan misschien nog een paar van die specialcars…
9000cse zegt
Marchionne noemt twee jaar en dat is m.i. wel erg vlug. Ik denk, dat een periode van vier à vijf jaar eerder het geval zal zijn. Maar dan zal er waarschijnlijk een hele grote omwenteling hebben plaatsgevonden.
Twee jaar is, denk ik, te kort, omdat we dan hoogstwaarschijnlijk midden in de recessie zitten. In die tijd zal het koren van het kaf gescheiden worden. Wat ik bedoel is, dat er voor een goede fusie beoordeeld zal worden, welke producenten of merken levensvatbaar zullen zijn. Financiëel sterke bedrijven zullen geen armoedzaaier willen overnemen, om de eigen positie niet onnodig te verzwakken.
Ik verwacht, dat er in de komende twee à drie jaar een behoorlijk aantal merken gaat verdwijnen, die misschien na een faillissement door een sterk merk overgenomen zouden kunnen worden, om er het eigen merk te gaan produceren.
Tevens verwacht ik, dat de combinatie van de huidige recessie en de recente energiecrisis ertoe zal leiden, dat het accent zal komen te liggen op innovatieve technologie. Daarmee bedoel ik zuinige, efficiënte auto’s. Weliswaar met een eigen karakter en gezicht, maar met een stuk minder macho-uitstraling en -aandrijving.
Het begrip individueel vervoer zal m.i. anders ingevuld gaan worden. Electrische en hightech hybride zal de boventoon gaan voeren en ik vrees, dat de meest fervente powerfreaks zich tevreden zullen moeten gaan stellen met opnamen van evenementen, waarop de beste acceleratietijden, rokende banden en adembenemende topsnelheden te zien zullen zijn. Helaas zullen zij daarbij de verfijnde, sfeerverhogende geur van verbrande fossiele brandstof moeten missen.
Laat één ding duidelijk zijn: Ook ik ben niet heel erg blij met de ontwikkelingen, wanneer ze uit zullen komen zoals ik die hierboven heb geschetst. Maar ik ben ervan overtuigd, dat het niet anders zal kunnen. De huidige toestand laat volgens mij echter niets anders toe. En toch hoop ik, dat iemand me van het tegendeel kan overtuigen!
Bakker E.P. zegt
Hij vergeet India, ruim een miljard miljoen inwoners, met als bekendste industrieel Tata.
lincoln zegt
eigenlijk zijn we ook wel verwend met een overdaad aan keuzes die je kan maken als je een auto wilt aanschaffen .. de 1 nog perfecter dan de ander .. en allemaal nog betaalbaar ook ..
gelukkig zijn de consumenten nu de democratische factor ..
behalve voor Fiat ..
want die tjenken om het minste of geringste weer om overheids centjes ..
w0o0dy zegt
@lincoln: daarbij vergeet je voor het gemak even dat Fiat voor het overgrote deel ook dankzij de overheid in de problemen geraakte. Doordat ze verplicht werden fabrieken op te starten in gebieden zonder autoverleden en dus door ex-boeren in de productie te laten werken……
lincoln zegt
@wOoOdy .. tuurlijk zullen ze aan voorwaarden hebben moeten voldoen ..
gratis geld bestaat niet ..
ik vind het gewoon een rare uitspraak van de Fiat CEO ..
wat als hij gelijk heeft ??
wat als hij ongelijk heeft ??
kan je er op wedden ofzo ??
dat soort dingen hoor je voor je te houden als je professioneel bent ..
zet totaal geen zoden aan de dijk ..
maarja .. hij zal er zijn belang bij hebben .. al kan ik logischer wijs niet uitvogelen welke precies ..
shrink zegt
Hmmm, fusie tussen o.m. Fiat en BMW….. Eindelijk echt Alfa’s met achterwielaandrijving?? :-)
Rick dos zegt
Het maakt mij alleen maar duidelijk dat ze zitten te broeden op een selffulfilling profecy.
Zo’n achttien jaar geleden (niet lang ná de beurskrach van ’87) werd precies hetzelfde geroepen. Toyota zou toen BMW opkopen, FIAT en VAG zouden niet meer bestaan etc. etc. En 18 jaar later bestaan ze nog steeds.
Ik zeg niet dat er niets zal veranderen, maar dit riedeltje wordt volgens mij om de zoveel jaar weer eens onder het stof vandaan gehaald en uit de kast getrokken.
Ik ben wel benieuwd wat de ontwikkelingen zullen zijn.
Er za
DavidZ zegt
Uitspraken van dezelfde meneer die bij hoog en bij laag blijft volhouden dat Alfa naar de USA gaat en meer van die grootheidswaarzin? Alfa kan niet eens in Europa een fatsoenlijke modellenopvolging voor elkaar krijgen (147 en 166…), en qua betrouwbaarheid en garantie zitten ze nog lang niet op Japans niveau. En dan maar praatjes over het veroveren van de Amrikaanse markt….ja daar zitten ze te wachten op ondergemotoriseerde veel te dure Italiaanse auto’s met een twijfelachtige reputatie….
*wedt 250 euro dat die we-gaan-naar -Amerika-plannen van Alfa (weer) niet doorgaan*
sebastianchubasco zegt
@lincoln
er is weinig reden tot twijfelen als het om de staat van dienst van Marchionne gaat. je weet (kennelijk niet) dat Marchionne fiat uit de rode cijfers heeft gehaald, terwijl ze een paar jaar geleden in net zo’n slechte conditie waren als de amerikaanse fabrikanten. in die tijd wist fiat zich snel te vepakken en kwamen ze met de nieuwe panda op de proppen. terwijl bill ford en consorten vrolijk de ene na de andere bezineslurper uitbrengen, hadden ze een stayer nodig die voldoet aan de amerikaanse behoeften maar tegelijkertijd zuiniger omspringt met brandstof. een financiele crisis komt eroverheen en ziehier het resultaat…
samenwerkingen zijn van tijdelijke aard, en terechte keuze wanneer het slecht gaat.
lijkt mij logisch als de verschillende fabrikanten bij elkaar lobbien. en lijkt me ook logisch als ze bij de overheid aankloppen als ze door de overheid gemandateerd zijn.
A. de Wit zegt
HEEFT MARCHIONNE EEN GLAZE BOL OF IS HIJ GOD!!!!!!
lincoln zegt
@sebassie .. zekerzzz geen minachting naar die beste man toe ..
maar borrelpraat verkondigen zonder zelfbelang .. daar geloof ik niet in ..
daar is hij te gehaait voor ..
dusssssss .. wat zou de reden voor deze uitspraak kunnen zijn ??
sebastianchubasco zegt
@lincoln
nou, bijvoorbeeld een samenwerking in europa met dat wat niet VAG is…
lincoln zegt
@sebassie .. maar ik heb juist de indruk dat Fiat dat soort dingen helemaal niet nodig heeft op dit moment ..
ze verkopen al een hoop losse motoren .. en de bedrijfswagens met PSA legt ook geen windeieren ..
sterker nog .. fiat Spa heeft een heel goed modellen gamma op het moment .. en zeer goede motoren ..
ik zou niet weten met wie Fiat zou willen fuseren ..
sebastianchubasco zegt
@lincoln
mijn droom is nog altijd dat ferrari ford opkoopt… ;)
Citrofiel zegt
Sergio! Doe niet zo eng! :|
Mercedes zegt
ik moet lachen echt heel erg hard lachen nou ja de beste man heeft ergens wel gelijk ik zie bmw niet met mercedes fuseren dus sommige merken moeten wel ten onder gaan alleen.. alleen.. alleen.. tja historie speelt ook wel een rol denk je nou dat die duitsers bmw of mercedes failliet laten verklaren of laten overnemen door een ander merk? ik lach me rot die sufferd van een italiaan vergeet ook te vermelden wat er met hyundai gaat gebeuren; alsof dat een kleintje is zeg!
wat ijlt die vent nou; iedereen beetje bang lopen maken?
dit is een oud verhaal
ik vind fiat best een leuk merk maar bemoei je met je eigen zaken zou ik zeggen
Pannenkoek zegt
6 grote autofabrikanten binnen 2 jaar; ik zie het nog niet gebeuren, maar de Fiat-meneer zal met die uitspraak ongetwijfeld zelf iets willen bereiken.
BMW heeft vage interesse in zowel Fiat als Opel, maar zal ze niet allebei willen hebben. Bij Fiat hebben ze wat sportieve combinaties en bij Opel een nieuw sterk marktsegment. Fiat heeft veel overeenkomsten, is dus goed te combineren en heeft duidelijke interesse gezien het bericht.
Mercedes zal echt niet fuseren met BMW. Nog geen enkele aanleiding toe, maar misschien willen ze wel profiteren van de malaise bij de Amerikanen en een goedkoper marktsegment aanboren. Misschien ook wel interesse in Opel.
Ford zal sowieso Volvo en misschien ook Mazda moeten afstoten om het hoofd nog even boven water te kunnen houden. Misschien iets voor Tata? Deze zijn duidelijk geinteresseerd in de autoindustrie. Hebben tenslotte niet zo lang geleden ook al Landrover en Jaguar overgenomen. Volvo past daar uitstekend bij.
GM en Chrysler moeten fuseren en dan nog ziet het er echt heel slecht uit.
Een gedwongen fusie met Ford is echt niet ondenkbaar in deze situatie.
En wat zal GM met Saab doen? Deze zullen ze willen verkopen, Saab zit in een slecht lopend duur segment, maar aan wie? Deawoo zit in het goedkope segment en zullen ze willen behouden om te overleven.
PSA zal in de toekomst toch ook iets moeten, maar ik verwacht dat dit nog wel even kan duren. Heeft altijd veel samengewerkt met Fiat en Ford.
Misschien iets voor Toyota gezien de laatste samenwerking C1-107-Aygo.
Een feit is dat er wat staat te gebeuren in de autoindustrie, zeker nu de overheidssteun in Amerika niet doorgaat.
johan zegt
wel grappig, heel veel van die fusies werken gewoon niet.
neem nu Honda, zo een beetje het enige zelfstandige merk nog…zijn wereldwijd een aardig groot bedrijf.
en zijn de grootste motorenfabrikant ter wereld!
die hoor je hier nergens in terug. nee die doen niet gek, die doen waar ze goed in zijn en spelen in op de markt.
en willen daarbij niet te groot worden, want dan doe je gek..maar ondertussen lachen ze zich gek met in verhouding de grootste winstcijfers!