“Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik zeg wel: we kunnen maar beter wennen aan hoge brandstofprijzen.” Inderdaad, in mei sprak onze minister van financiën in een uitzending van Knevel & van den Brink deze nu al legendarische woorden uit. De zoveelste leugen van de voormalig Shell-consultant.
Eind 2008 zou de brandstofprijs rond de 2 euro liggen. Helaas Wouter, gaat niet door. Eén liter euro95 doet op het moment ongeveer €1,15. En wat betekent dat? Geen Priussen of imitaties daarvan voor lease-rijdend Nederland. Geen gedownsizede motors meer in de Golf/Leon/1-serie. Terug naar de zes-in-lijn en de 1.8 20VT.
U heeft geen leasebak? Nog beter. Met een occasionmarkt die wereldwijd op z’n gat ligt kopen we voor €11.089 een Touareg V6, of schaf een 2005 Mustang aan voor €12.293. Komt alleen nog wat aan BPM, transportkosten en een RDW keuring bovenop. Mede mogelijk gemaakt door de Wall Street Brokers van deze wereld.
Sorry zon, we gaan nog even door met benzine slurpen.
OELEWAPPERT zegt
Mijn EERSTE auto zoop ook als een maleier. (schrijf je dat zo?) Die ik nu heb niet meer.
Benjamin1 zegt
W00t?
12k voor een Touareg, das eindelijk een normale prijs, VW is toch voor het volk, dan is 12k een redelijke prijs voor dat lompe ding.
Hugo zegt
1 op 6 met de V8 als ik rustig aan doe woohooo!
StormRAM zegt
Hahaha, geweldig stukje! :lol: punten erbij voor de nieuwe blogger! :) de occasionmarkt biedt idd hoop. Heb de advertenties niet bekeken maar elfduizend en een beetje is verdraaid weinig voor een beest als de Touareg! :D
Citrofiel zegt
Motors? Motoren? Of wacht, het mag allebei…
Ja, voorlopig gaat het weer even goed, maar over een paar maanden of maximaal een paar jaar stijgt die prijs weer de pan uit. Ik zou me dus maar voorbereiden op de toekomst… Anderszijds… Genieten zolang je genieten kunt!
Josje zegt
beide auto’s in amerika…. logisch… daar komen ze die slurpers aan de straatstenen niet kwijt.
Die crisis…Wij merken er hier in Nederland NOG nauwelijks iets van, behalve dat de benzine zo goedkoop is.
Ik ben me ook bewust dat die olieprijs kunstmatig hoog gehouden wordt e.d.
maar kijk eens in China en landen die economisch niet zo goed zijn als west-europa. Vrouwen in China geven massaal geld uit aan cosmetische chirurgie en hopen dat als ze er goed uitzien, de baas hun niet zo snel ontslaat…
In plaats van te juigen kunnen we ook eens de andere kant van de medaille bekijken en eens afwachten wat de toekomst ons brengt… Als we pech hebben kunnen ook wij die 12.000 euro niet meer neertellen voor welke auto dan ook.
Bob zegt
Geld moet rollen
lincoln zegt
zelfs al probeert een ambtenaar de waarheid te spreken !!
maarja .. nog doomsday scenario,s zat in de pen .. verzinnen ze gewoon een ander bangmakertje om hun belangerijkheid te waarborgen .. faggots ..
Mo zegt
Wat een onsmakelijk bericht zeg. Alsof iemand een dergelijke crisis kon voorspellen. En de dip is maar tijdelijk. Olie blijft schaars en eindig en die 2 euro grens zullen we eerder bereiken dan ons lief is, helaas.
Bard zegt
Bizar stukje. De vraag naar olie blijft gewoon stijgen: over twee jaar, misschien iets later vanwege de crisis, is de olie gewoon weer duur omdat de vraag het aanbod gaat overtreffen. Vooral kopen dus die dikke V8, maar niet klagen over twee jaar.
Dimitri zegt
Helaas ben ik bang dat Mo gelijk heeft.
Nu zal de 2 euro grens wat later bereikt worden, maar hij zal toch wel bereikt worden.
lincoln zegt
@mo .. kan je nagaan .. en dit wist die man nog het zekerst ..
regeren is vooruit zien enzo ..
jinxed zegt
En ik ben al gaan “downsizen” van 4.4 naar 2.5, nu maar misschien weer groter gaan rijden.
Herman zegt
Ben het helemaal met Mo eens. Onsmakelijk bericht. Sorry Ricardo…
De brandstofprijs is weliswaar laag, maar dat is het enige postitieve. De kredietcrisis treft uiteindelijk iedereen. Als autoliefhebbers moeten we het toch gewoon enorm vervelend vinden dat de branche op dit moment op zijn gat ligt. En daarnaast: zes of acht cilinders zijn natuurlijk mooier dan 4. Maar lagere emissies zijn voor onze toekomst ook wat waard.
jinxed zegt
@Mo,
En de economische recessie zou aan ons voorbij gaan, Fortis was na de 4 miljard kapitaalinjectie gered, de benzineprijs zou stijgen naar 2 euro, enz. De man stapelt fout op fout, zo’n onsmakelijk stuk is het dus niet.
Mairsil zegt
Prijzen van de advertenties zijn een beetje flauw. Ik wil graag zo’n Mustang, maar voor je hem in Nederland op kenteken hebt (incl transport, invoerrechten, bpm, btw) ben je wel ruim het dubbele kwijt.
A. de Wit zegt
Of de brandstof nu 1 of 3 euro kost ik blijf toch groot rijden!!!!
wilco zegt
Heel simpel, downsizen blijft, want de regels zorgen ervoor dat je wel moet. Ik denk echter wel dat de mensen die 2e hands rijden de stap naar een V8 ofzo sneller zullen nemen nu. Zelf ben ik nog niet geneigd dit te doen, ik zet liever het geld dat ik nu bespaar opzij voor andere dingen.
9000cse zegt
@ Ricardo
Ben je nou echt zo onnozel, of is stemmingmakerij je hoogste kunstje? Probeer zelf eens een enigszins redelijke prognose te maken van hoe de autowereld er over 6 maanden zal uitzien. Dan noem ik je een professional in dit beroep en op dit vlak. Zo niet, dan kom je echt niet hoger dan een afgekeurde Telegraafkarikatuur.
De gouden toiletrol zegt
Dom stukje, je denkt toch niet dat ze ons lang laten profiteren van de lage benzine prijs?
Dan ken jij deze regering nog niet.
Martijn zegt
Het lijkt wel of iedereen hier elke keer een nieuwe auto koopt als de benzineprijs stijgt of daalt.
Man. wat zal je het dan druk hebben……
Ik rijd al jaren in een Golf. Om het zuiniger te laten rijden heb ik hem gewoon laten chippen. Reed ie eerder 1 op 18, nu doet ie 1 op 22.
En ik kan je verzekeren….. dit scheelt een hoop en als je dan echt wilt kun je nog gaan ook….
Dus koop gewoon een normale betaalbare auto, geef misschien iets geld uit aan motormanagement en houd die euro’s lekker in de portemonnee ipv bij elke stijging of daling van de prijs een andere auto te kopen…… ( en dan heb ik het natuurlijk niet over de rijke stinkerds hier )
Pino zegt
12K voor een Touareg? waar kan ik tekenen :-p
ricardo zegt
We blijven TE VEEL betalen in vergelijking met andere Europese landen.
Tijd voor VERANDERINGEN!
JeroenTPC zegt
@Ricardo:
Tamelijk kortzichtig stukje heb je geschreven. Nu heb ik echt een hekel aan Bos, maar om over die uitspraak te zeggen dat die heeft gelogen is hetzelfde als beweren dat Bos een half jaar geleden al wist welke kant het met de (wereld-) economie op zou gaan en dan geef je hem toch teveel krediet (haha).
Als je naar de big picture kijkt zal de brandstoffenprijs alleen maar blijven stijgen, daar ben ik van overtuigd (en dat is mijn mening, dus als dat niet zo is kun je niet zeggen dat ik gelogen heb).
Volgende keer liever een stukje van wat hoger niveau.
heidekonijn zegt
“Koopt u gerust deze Duitse klassewagen, u betaalt wel meer nu maar u krijgt later ook meer terug”
P0wned!
Jos zegt
Achja,achja, als iedereen nu gewoon lekker op waterstof gaat rijden blijft de benzine prijs lekker laag en kan ik doorrijden op benzine.
1.15,- de liter.Het is bijna opwindend te noemen
Roger zegt
Wat een grappig stukje, Ricardo.
Ik zal er nog wel eens aan denken wanneer we de olie (ik heb het dus niet over benzine) in euro’s moeten gaan afrekenen.
figo zegt
Ongekende dommigheid van Ricardo! Kijk anders eens naar inmiddels deel 4 van Carmaggedon, zou dat hier ook iets mee te maken kunnen hebben? Als je dit soort teksten nodig hebt om te blijven scoren, vraag ik mij af wat voor functie autoblog eigenlijk heeft!
Tommy zegt
Ja Jos heeft gelijk, als iedereen nu elekrisch of op waterstof gaat rijden is er genoeg benzine voor mij alleen!…. Toch?
Misschien moeten mensen die nu al zuinig proberen te rijden met hun 1.0 of hun common-rail diesels op termijn dan maar overstappen op electrisch, en de echte die-hards met een V6 of groter onder de kap gewoon door laten rijden op benzine. Kan makkelijk uit dacht ik zo.
de sjonnies zegt
Bos had zich idd wel wat voorzichtiger kunnen uitlaten over de brandstofprijzen destijds, de man is immers econoom en een goed econoom
houdt rekening met veranderingen in een markt (vraag en aanbod wat tot speculatie leidt wat tot prijsveranderingen leidt)
De man komt bij Shell vandaan, Shell dat tijdens de 1e olie crisis van 1973 het scenario van een energie crisis al in de kast had liggen en sterker uit de oliecrisis is gekomen !
Me dunkt dat je als minister van economische zaken minimaal 2 andere scenario’s op de plank hebt liggen, wat te doen als er ….. gebeurt en niet regeert in de trend van ze dronken een glas en deden een plas
David zegt
Wheheh… dit artikel is echt mijn smaak. Super!
Jelmer zegt
Sinds wanneer is een nog niet uitgekomen voorspelling meteen een leugen? Op deze manier geven we onze politici wel erg weinig kans.
Zoals een aantal voor mij al aangaven is deze crises behoorlijk onverwacht gekomen, en heeft een economische neergang (bijna) altijd een lagere energieprijs tot gevolg. Dat maakt de urgentie voor de komende jaren er echter niet minder om.
Een beetje makkelijk schreeuwen kan iedereen wel, maar een beetje redelijkheid, logica en onderbouwing zou zelfs op een vermaak gerichte (en vanuit dat oogpunt, goede) weblog geen kwaad kunnen.
Mo zegt
@de sjonnies, economen kunnen de toekomst niet voorspellen. Een tip van mij: dat kan niemand. Je kan op basis van cijfers een betrouwbaar beeld schetsen, dat heet forecasten. Alleen is het niet 100% zeker, maar dat is het nooit. Ik weet nu al dat olie heel schaars gaat worden en dat de prijs nog wel door de 3 euro grens zal gaan, laat staan de 2 euro grens. Maar misschien komen er wel aliens volgend jaar die ons de techniek aanleren om brandstofcellen te maken van 10 bij 10 bij 10 cm waar je 4 jaar auto mee kan rijden. Dan klopt mijn voorspelling niet meer, echter de voorspelling blijft tot die tijd betrouwbaar gezien de huidige situatie en de gegevens die er totnutoe zijn.
9000cse zegt
@ de sjonnies
Volgende keer beter opletten. Wouter Bos is minister van financiën en niet van economische zaken. Dat is Maria van der Hoeven.:evil:
Miljaar zegt
Is toch te gek. Heb zojuist getankt in Lanaken (B.) en betaalde voor euro 95 het bedrag van € 1.085. Diesel en LPG kosten er resp. € 0.889 en € 0.236. DAN is tanken pas weer leuk. Heb dus geen last van het kwartje van KOK maar is toch van de gekke.