Het blijft een terugkerend onderdeel van de woensdagmiddag: Britse auto’s, en dan voornamelijk de modellen waar onze gebrekkig vormgevende oosterburen met hun tengels vanaf zijn gebleven. Het zal allemaal wel dat er doorontwikkelde blokken met een oorsprong vanuit de jaren ’50 voorin ligt, waar het tegenwoordig motoren zijn die aan de euro-zoveel normen voldoen. Drie weken geleden waren onder andere de peperdure Phantom VI, een DBS en een T350 C aanwezig. Deze week begon al goed met een N400.
Bentley Continental T
Een kenmerk van veel Britse bolides is dat ze vrij lomp zijn, ook als ze sportieve intenties hebben. Ergens in het gebied boven de zevenhonderdduizend gulden in de Nederlandse prijslijst van 1998 waren de Aston Martin V8 Vantage en de nog zwaarder ogende Continental T te vinden. Beide voorzien van een V8 met compressor. De T was één van de vele familieleden uit de Continental reeks. Kenmerkend voor deze versie was de 10cm kortere wielbasis die het tot een 5 meter 24 lange coupé zonder beenruimte achterin maakte, en daarnaast was de motor opgevoerd tot 406-426 pk/835-875 Nm en was het onderstel stijver gemaakt. Het bleef een zeldzaam product, maar de ten minste zeven exemplaren in Nederland worden regelmatig gebruikt. Het kenteken geeft vrijwel dezelfde informatie over de auto als de badge links op de kont. Voor mensen die de beenruimte achterin echt nodig hadden kwam later de Continental R Mulliner, een soort kruising tussen de T en de R. Ook een stijf onderstel en 426 pk, maar nu met de lange wielbasis.
technopatat zegt
shit, kheb laatst een XK RS gezien en heb hem niet kunnen spotten geen tijd :'(! opmerkelijk hoe bij de XK-R er een badge XK-R staat, en bij de XK-rs staat er XK, en een beetje verder RS… konden ze dat ook niet gewoon aan mekaar plakken :p! maar wel een zeer vette auto :)
rudie zegt
Tja, zo’n Morgan is toch wel schitterend!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Beautifull!
Die Jag XKR-S is werkelijk schitterend…
Mooie velgen ook!
:D
sjaak trekhaak zegt
Zou het niet leuk zijn om de huidige prijzen er bij te vermelden?
sjaak lombok zegt
Een Morgan +8 is ook een stuk breder dan de +4 en de 4/4. Tevens zijn er dan ook nog ‘wide body’ uitvoeringen. De blauwe hier op de foto’s lijkt mij ook een +8.
VLS54 zegt
Die XJ Portfolio is wel op zekers de mooiste van het stel! Wat een bak, wat een vormgeving, wat een luxe. Jammer dat er geen interieurfoto’s zijn gemaakt…
timh zegt
Cool, ik heb een tijdje geleden een exige S gespot, ikwist niet dat die zó bijzonder was… de rest van de AJ bezoekers kennelijk ook niet aangezien hij maar 168 keer is bekeken.
Rossi zegt
Waar blijft een mooie oude Mini Cooper????
LMV zegt
@ sjaak lombok
Op dit is de +4 en de Roadster breder dan de 4/4 als ik me niet vergis.
Larrs zegt
Zo’n Morgan Roadster is de perfecte mooi weer auto. Die past wel op mijn Sinterklaaslijstje.
Als Sinterklaas het niet lukt dan maar het lijstje aan de Kerstman geven. :P
Marc zegt
Die Lotus komt zo te zien net van de Amsteldijk af… daar zit de Lotus importeur… als ie effe een paar honderd meter door was gelopen had ie er nog veel meer kunnen fotograferen :-)
Maarten G zegt
Met name de Jaguars zijn práchtig
sjaak lombok zegt
@LMV
ik snap je niet helemaal, maar ik denk dat je wil zeggen dat zowel de +4 als de roadster breder zijn dan de 4/4? Nu klopt dat in het geval van de roadster (v6) sowieso. In het geval van de +4 in principe niet – al ben ik even niet 100% zeker van de nieuwe versies. Wel zijn er ook wide body 4 cilinders geproduceerd, echter zijn die behoorlijk zeldzaam!!
Morgan houdt het makkelijk;)
Rene zegt
Jaguar XKR en de Lotus zijn werkelijk prachtig:D
steven zegt
morgan begon in 1909 met de driewielers,
(eigenlijk eerder, maar de productie begon echt in 1909)
er zijn van elk model wel small-bodies (ook de +8) en van wide-body
voor de USA zijn er zelfs +8 met airbags gemaakt,
begin deze eeuw is er de “long door”, die is wat ruimer (we worden gemiddeld groter hé)
…
+/- 22jaar 4/4 gereden
2009 : roadster = eindelijk mijn ‘snelle’ morgan
maar net mailtje gehad dat de nieuwste motor niet gechiped kan worden :( )
Tijmen zegt
“Het model velgen kennen we al langer, want het lag ook onder de gefacelifte versie van de vorige XKR (zeldzaam!)”
Deze vorige gefacelifte XKR staat wel eens bij ons in de straat, zal dan wel eens een paar foto’s maken. Wist niet dat hij zo zeldzaam was :P
OT:
Mooie foto’s, vooral die Jag XJ Portfolio!
Berbertj zegt
Volgensmij heeft iemand uit ons dorp de zelfde roller !
Appeltje zegt
@ Marc
I know, ik kom er wel eens, staan leuke dingen! Laatst die one-eleven (Brits kenteken wel), af en toe een R340, en er staat ook zo nu en dan een gele Ultima Can Am (gewoon die gene die zo nu en dan wordt gespot)
Appeltje zegt
Oh, two-eleven, whatever. Ik kom hem toch nooit tegen dus geen reden om de naam goed te onthouden :-+
sjaak lombok zegt
@ steven,
klopt allemaal, maar +8 is sowieso breder dan de 4tjes.
Is de roadster v6 niet snel genoeg voor jou trouwens? Misschien dan toch maar een 4.6 v8 met chip? of voldoet dat ook niet;)
sjaak lombok zegt
@ steven,
klopt allemaal, maar +8 is sowieso breder dan de 4tjes.
Is de roadster v6 niet snel genoeg voor jou trouwens? Misschien dan toch maar een 4.6 v8 met chip? of voldoet dat ook niet;)
Citrofiel zegt
Details:
In de titel bij de Morgan staat: 8) ipv 8 )
“een V8 ven Rover” (ook bij Morgan)
“Een veel geliefd model” –> veel geliefd? Gewoon geliefd lijkt me genoeg. (RR)
Leuke serie! Die Britten weten echt hoe ze leuke auto’s moeten bouwen!
JobSpot zegt
Waaaauw, die XKR-S one of my favourites..
SjoerdV zegt
Ik wil een foto van een Mini Cooper S mk1!!!! :P
bram zegt
Mooi zo’n Exige rijdt echt geweldig!
bueno zegt
Ik vind er heeeeeeeeeeelemaal niks aan aan dat hele ding niet :continental T geef mij maar een vette murcielago of gallardo.Er is maar een engelse auto die ik zou willen en dat is de BMW mclaren F1 en die kan ik niet betalen maar de rest mogen ze van mij stelen en naar polen exporteren.
Kees zegt
ik mis hier absoluut het geweldige merk Elva van eind 60-er jaren.
Kees zegt
De Bentley ziet er echt niet uit. Mijn 87-jarige overbuurvrouw heeft meer aantrekkingskracht. Yeghh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Henk zegt
Jammer dat de xkrs is uitverkocht…
steven zegt
@ sjaak: er zijn wel degelijk small-body-V8’tjes gemaakt,
die hadden de Moss-versnellingsbak en dat schijnt niet zo’n lekker ding te zijn