Alsof we al niet genoeg aan ons hoofd hebben met de kredietcrisis! Toch vindt een commissie van de Europese Unie het belangrijk om de rolweerstand van banden te verminderen.
Die rolweerstand leidt namelijk tot meer brandstofverbruik waardoor de CO2 uitstoot toeneemt en daar krijgen we de builenpest van lekkere tropische temperaturen op de hele aarde van. Om de CO2 uitstoot met 5% te verminderen moet de rolweerstand van banden worden gereduceerd naar 10,5kg per ton in 2014. Op dit moment voldoet maar de helft van de banden aan deze norm, maar met nieuwe technologische ontwikkelingen zou straks toch een groot gedeelte van de banden moeten kunnen voldoen aan de eis. De normen zullen gefaseerd worden ingevoerd, waarbij in 2012 de norm op 12 kg per ton wordt vastgesteld.
De nieuwe regels gaan een probleem vormen voor de echt snelle jongens die op heel fors rubber rollen. Met de alsmaar stijgende vermogens hebben deze veel grip nodig en daarvoor is een flinke plak zwart goud nodig, dat wordt in de toekomst dus steeds lastiger. (via autoexpress)
Model / breedte van de band.
Bugatti Veyron / 365mm
Ferrari Enzo / 345mm
Lamborghini Murciélago / 335mm
Porsche Carrera GT / 335mm
Maserati MC12 / 325mm
Ruud zegt
Ehh heeft niet iemand een converter wat de max. bandbreedte is tot het max aantal kg’s?? want 10,5 kg zegt mij niet zoveel…
rodger zegt
moet niet gekker worden wat krijgen we straks een nieuwe generatie supercars met dubbel lucht achter
ertje88 zegt
het wordt echt te gek, dit kan echt niet meer.
Als je echt even begint na te denken over wat ze nou allemaal verbieden is dit toch erg tegenstrijdig met de term ‘nuchtere hollander’
fuk die idioten die hiermee op de proppen komen
stelletje onbenullen
Linkador zegt
Dan moeten winterbanden die zachter zijn en meer grip hebben ook verboden worden.
Rule zegt
Binnenkort een dubbele achteras met half zo brede banden?
Of alle sportwagens voortaan 4×4 zodat de krachten toch overgebracht kunnen worden?
Dit is toch te gek voor woorden!
Rob zegt
Als ze er nou eerst eens voor zorgen dat auto’s kunnen doorrijden, voorkomen van files levert veel meer CO2 winst op.
mark zegt
Hoe minder rolweerstand, hoe minder grip. Lekker gevaarlijk
Ook kunnen terreinwagens nooit op dunne bandjes rijden bijvoorbeeld, dan krijg je weer problemen met de load index. (draagvermogen)
Gaan we dat CO2 uitstoot verhaal nou echt uitmelken tot de laatste snik?
Ze kunnen beter regels gaan stellen voor industrie en veehouders o.i.d.
word hier een beetje moe van
VonStroke zegt
Het gaat van kwaad naar erger lijkt me. Dit slaat werkelijk nergens op, vooral voor de erg snelle wagens. Die banden zitten er niet zomaar voor de sier op bij die auto’s, zuinig zijn ze sowieso niet. Meer dan een druppel olie op een hete plaat zou de maatregel echt niet zijn.
Al kunnen de bedrijven er misschien een mouw aan passen door de brede banden er achteraf ‘after-market’ gratis op te steken terwijl ze de auto standaard met smaller rubber verkopen.
btw, hoe zit het met winterbanden? Die dingen hebben ook disproportioneel meer weerstand dan gewone banden = hoger verbruik. (?)
Sjorsx87 zegt
BELACHELIJK!!! Wat een mierenneukerij…
Dat ze de CO2 uitstoot van alle fabrieken die CO2 uitstoten in de EU laten reduseren, AL het verpakkingsmateriaal milieuvriendelijker maken en een max aantal % verpakkingsmateriaal per KG invoeren… wat volgens mij meer resultaat heeft ipv. alleen maar naar de autoindustrie te kijken waar het grootste probleem volgens mij niet ligd. (en deze maatregel leverd de statskas toch ook niks op?:S)
Paragon zegt
Waarom mag iemand niet 5000 km rijden met een iets te onzuinige band en iemand anders wel 50.000 km met een band die net wel binnen de norm valt!??
Maak er dan een belastingsysteem van => iets onzuiniger => iets meer betalen (niet dat je dat niet al doet via het brandstofverbruik…)
Kevski Style zegt
Beetje rare regelgeving. Het leuke hiervan is namelijk dat hetgene wat het bericht zegt niet klopt: Immers: Des te breder de band, des te groter het loopvlak (het gedeelte van de band wat de weg raakt). Des te breder het loopvlak, des te kleiner is de kracht per in kg per cm2….
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
What Paragon says
Kevski Style zegt
@ mark:
Hangt van de omstandigheden af: In de regen kun je beter smalle banden hebben. dan heb je meer grip als met brede banden. Sneeuw en zand hangt het er weer meer van af hoeveel sneeuw en zand het is….
Neal zegt
men zou beter eens roefitlers verplichten in CO² uitstotende fabrieken en ander materieel.
Landbouwvooertuigen mogen zonder enige filtering hun gassen uitstoten. Duw daar dan ook maar een roetfilter op…
Klassiekerrally zegt
Af en toe vraag je je echt af of ze zich in ‘Brussel’ zitten te vervelen…
VonStroke zegt
@Paragon: zo’n belastingssysteem helpt niemand vooruit, enkel de staatskas. Dat systeem zou echt maar weinig mensen weerhouden van het kopen van brede banden. het systeem van Sjorsx87 lijkt me veel realistischer qua resultaat.
(compleet nutteloze) verpakking van producten doorheen de EU drastisch reduceren.
Dymf zegt
nu snap ik het stukje over die hybride fiets,
wat een gezeik allemaal,
ik vind dat ze eerst hun dienst auto afschaffen en allemaal met die hybride fiets komen, dan komen ze nog wel terug van dit verhaal,
wat mogen we nog wel een electrische kart met skelter wielen
??
ik breng al vast mijn condoleance over aan ferrari’s lambo’s en ander schitterend spul
geelhoed zegt
Ehh heeft niet iemand een converter wat de max. bandbreedte is tot het max aantal kg’s?? want 10,5 kg zegt mij niet zoveel…
10.5 kg / ton is eigenlijk gewoon de rolweerstandscoefficient Crr van 0.0105
Bij een auto van 10000N kost het 105 N om hem langzaam voort te duwen.
Ter vergelijking met de luchtweerstand, bij 60km/h is die ongeveer even groot als de rolweerstand.
Tim zegt
Zullen we F1 / A1GP en andere auto en motorsporten ook gelijk maar verbieden?
geelhoed zegt
men zou beter eens roefitlers verplichten in CO² uitstotende fabrieken en ander materieel.
Ja, want roetfilters helpen tegen de CO2 uitstoot…. :roll:
Jan C. zegt
Banden op de juiste spanning houden lijkt me beter. Heb gehoord dat vullen met Stikstof ook goed zou zijn voor het verbruik. Kunnen we niet vullen met CO2? Hebben we een nuttig gebruik voor CO2 en hoeven we ook niet meer te minderen… just my 2 cents
Ton zegt
Dus Barosso supergraaier moet dan smallere bandjes op zijn touareg gooien hahahaha
Jopie zegt
@Jan C: Vullen met stikstof heeft alleen het voordeel dat de bandenspanning minder snel terugloopt. Indirect is dat dus goed voor het verbruik.
Wanneer wordt de Europese Unie afgeschaft? Dat zou pas goed voor het milieu zijn. Keer op keer verhuizen van Brussel naar Straatsburg kost onnoemelijk veel energie.
Laat ons gewoon op brede en dus veilige banden rijden!
jOnas zegt
Straks gaan ze de wagen op zich nog afschaffe :s
shrink zegt
De EU wordt steeds meer een opperste Soviet!!
Over uitstoot gesproken (beetje naast de topic): volgens mij zit er op schepen ook geen roetfilter o.i.d. terwijl Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam grote havengebieden zijn. Wat moet daar wel niet vandaan komen qua uitstoot? Misschien is dat ook wel een verklaring voor roetvervuiling? Lijkt me beter daar eens naar te kijken, dan banden een inch smaller te maken.
babbaloerie zegt
Dit is een grapje toch? Ik ga dus echt geen smalle bandjes onder m’n MR2 hangen, dat ziet er niet uit, en ik ga er nog sneller mee uit de bocht vliegen ook :/
Jan C. zegt
@shrink: Het ging kennelijk niet om de roetuitstoot maar CO2. Het helpt als je het bericht leest.
Jan C. zegt
@babbaloerie: Je kan natuurlijk ook minder snel een bocht ingaan. Helpt ook voor het verbruik en maakt de auto controleerbaarder bij een mogelijk noodstop.
joey zegt
hmm zo hou je veel levenskwaliteit over.
wat word het volgende toeren begrenzers bij 3000 rpm??
Paginl zegt
3 vragen:
1 Wanneer gaan onze “leiders” het goede voorbeeld geven en een hybride nemen of met de trein.
2 Wanneer moeten we stoppen met leven want dat is ook beter voor het milieu (methaan gas)
3 Hoeveel Co2 wordt er veroorzaakt door oorlog.
Groeten Pagi
Michiel_vd_Brink zegt
Hierna volgt er een verbod op het rijden in een voertuig door niet meer dan 1 persoon. Dan zullen ze wel een soort van inzittendentax bedenken die je kan afkopen door op een centraal punt een geel papiertje uit een automaat te trekken. De volgende stap is het verbieden van rubber. Rubber is namelijk heel erg vies. Wielen van staal worden verplicht gesteld en die moeten dan op stalen rails rijden. Waar zouden we zijn zonder de trein… Verbiedt dan gelijk al het individuele verkeer en leg alle snelwegen vol met rails en bovenleidingen in plaats van met dit soort onwetende treiter-regeltjes te komen.
Ijzeren hoefijzers zullen echter wel toegestaan blijven, mits gemaakt van gerecycled staal.
DRU zegt
We gaan weer terug in de tijd. En we worden steeds meer “enslaved” Ik word er schijtziek van. http://www.prisonplanet.com/
DRU zegt
Onze Bugatti’s gaan er weer zo uitzien. Maar dan electrisch.
MrSelected zegt
Dit moet een grap zijn. Kan niet anders.
Niemand is zo gestoord.
Kevski Style zegt
@ DRU:
Als die foto het toekomstbeeld wordt dan heb ik maar 1 vraag:
Waar mag ik tekenen ????
Roadronner zegt
Dit zijn allemaal bullshit maatregelen. Ik kan niet wachten totdat de dag komt dat ik mijn Tesla Roadster van de adapter haal die van stroom wordt voorzien door mijn windmolen in de tuin, en zo zonder enige CO2-uitstoot ontzettend lekker kan gaan scheuren. Verminderde rolweerstand? Voor wat? CO2 stoot ik toch niet uit! Accijns? Op CO2-vrije windenergie? dacht het niet!
Auto-industrie, maak alsjeblieft heel gauw óf waterstof-auto’s óf elektrische auto’s voor het grote publiek, rol een ’tank-systeem’ uit in Europa waar iedereen zijn auto op kan laden/tanken, en we zijn af van die vreselijke milieulobby, de groene rukkers die onze postmoderne samenleving op een welhaast communistische manier proberen te onderdrukken. Wanneer het CO2-verhaal onderuit wordt gehaald, blijft er van die hele milieulobby niets meer over en zijn we ook eindelijk verlost van al die op CO2-gebaseerde maatregelen die onze maatschappij nu al te lang teisteren.
Wouter zegt
Wat dan met al die Hummers, Range Rovers, Jeeps etc?
De weerstand die die banden geven is te verwaarlozen, je kan evengoed altijd met een half volle tank rijden, dat scheelt enkele kilo’s, en dus ook een lager verbruik.
Ze gaan ver, maar vinden toch nooit de goede oplossing, de staat zelf is een van de grootste vervuilers, als een minister bvb naar het buitenland wil moet er een jet voor hem alleen vliegen, terwijl hij zonder problemen een gewone lijnvlucht kan nemen.
Met die verspilling kan ik een jaartje met een Ferrari rijden.
W1ck3D-78 zegt
En de grote vervuilers als zeeschepen blijven lekker buiten schot.
Ach wat, achterpoortjes zijn er altijd.
Registreer je Lambo in Dubai en je kan lekker door blijven raggen op brede sloffen. Voordeel is dan ook nog eens dat je kentekenplaat nagenoeg onleesbaar is en de politie nog niet eens de moeite gaat doen een boete over te maken.
@ Michiel van den Brink: Ik wilde eigenlijk terug gaan rijden met paard en kar, maar helaas stoot het paard ook gassen uit waardoor ik genoodzaakt ben zelf de kar te trekken.
DRU zegt
@ Kevski Style, zo kun je het ook zien :)
Timmie zegt
Wordt dit doorgevoerd, dan zullen er serieuze lacunes in de veiligheid komen! De EU snijdt wederom in de eigen vingers!
PhillyZ06 zegt
maak je toch niet druk zo met zijn allen, doe wat met jullie tijd….
Jandepandaman zegt
Hoe zit die regel in elkaar…?
Want als het per velg is, dan monteer je toch gewoon per nu breed wiel 3 Hayabusa-motorfietsvelgen plus banden naast elkaar op de plek van dat ene oorspronkelijke wiel…? Dan heb je ook weer de benodigde grip en toch iets breeds onder je super-auto?
Ja ik weet het- velen zullen dat wel ultiem suf vinden, maar ik denk toch dat men zulk soort oplossingen zal gaan bedenken om onder die regel uit te komen.
Sjakie Peters zegt
wat een gelul toch weer alsof de vele bugatti’s en porsche en ongeveer elk onbetaalbaar model voor koos middenmoot zo ongelovelijk veel last veroorzaakt op de europese snelwegen. Weer is slappe wetgeving pak eerst eens die ranzige landbouw bedrijven aan die het veelvoud aan schade veroorzaken voor het milieu ipv dit soort onzin
DRU zegt
Ik weet het nog niet.
sacha zegt
@Roadronner: “Accijns? Op CO2-vrije windenergie? dacht het niet!”
Waarom dacht je dat er geen haast gemaakt wordt met elektrische auto’s? De accijnsinkomsten zijn cruciaal voor de overheid. Reken er dus maar op dat er een vervangende accijns komt. Of extra km-heffing als je elektrisch rijdt.
Als iedereen opeens milieuvriendelijk elektrisch zou gaan rijden dan is de BV Nederland meteen failliet.
DRU zegt
Ik snap de logica niet. Als de elite van de wereld op brede banden rijdt, waarom willen ze dat dan afschaffen? Of willen ze dat er geprotesteerd wordt en dat ze dan zeggen, ok. Dat mogen jullie houden, omdat ze dat toch gaan doen.
Fout zegt
Hoeveel micro percent vd totale CO2 uitstoot zal dat opleveren. Hiermee worden alleen de supercars gepest en kan tot rampzalige gevolgen voor dit niche leiden. Wat met de SLR’s, Carrera GT’s, Zonda’s die niet anders kunnen dat hun kracht uit te sturen op soms gigantische achterbanden. Dat is alleen maar fysica, rien à faire. Hier is duidelijk geen studie voor gedaan, hoe extreem weinig auto’s er van die ‘brede’ banden hebben, dus hoe extreem onbenullig het zou zijn om dit in te voeren!
JRDN zegt
@ sacha
precies en iedereen stoppen met drinken roken. Dat willen ze toch?
T’is alleen van economisch belang dat we veel autorijden, roken en drinken! :P
Roadronner zegt
@ Sacha:
Dat is ook meteen het hypocriete aan alles. Men zegt dat het milieu de grootste zorg is (onder de noemer CO2), maar als iedereen precies zou doen wat de overheid als “goed” bestempelt, dan loopt de overheid ineens miljarden aan inkomsten mis. Het ergerlijke van politiek Den Haag vind ik vooral het feit dat ze er niet open voor uit durven te komen dat sommige maatregelen alleen maar dienen om inkomsten te genereren. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar wat er gaat gebeuren als fossiele brandstoffen worden vervangen door waterstof/electriciteit. Want dan heeft het CO2-verhaal geen bestaansrecht meer, en ik ben reuze benieuwd wat Den Haag dan als verklaring gaat geven voor sommige belastingen.
waverider zegt
Ok en nu ff serieus.
ik heb 225 breed onder m’n alfa 159 van 1550 kg.
Niet eens een klein beetje bijzonder, maar mag dat nog in 2014?
Iemand enig idee?
Bas zegt
krijgen alle supercars nu van die fietswielen…
bleegh zegt
het is aan de autofabrikanten zelf om onder de co2 norm te komen, het is aan hun om te kiezen voor minder rolweerstand
VLS54 zegt
Kappen nou mensen. Fix die CO2 uitstoot eerst maar eens ergens anders. De auto is niet iets als een melkkoe. Het moet een keer afgelopen zijn. Ga je toch eens bezig houden met belangrijke zaken. Ik snap ook niet dat niemand van zo’n commissie die zoiets ontdekt denkt; “Als ik dit naar buiten breng dan kan een bugatti straks niet meer bestaan…”
Larrs zegt
Ik snap eigenlijk niet wat de link is tussen een brede band en de rolweerstand. Een goed ontworpen band die op ideale druk is gebracht, ongeacht de breedte, heeft een goede rolweerstand.
Een sportauto die op dunne bandjes gaat rijden ondervind volgens mij meer rolweerstand(in de bochten tenminste). Aangezien het te gevaarlijk is om dunne bandjes te nemen met sportauto’s, kan je ook niet sneller rijden. En daar zal de CO2 wel gaan verminderen.
Hopelijk gaan de autofabrikanten hier op tegen in, als ze het niet zelf bedacht hebben.
lambo zegt
Nou, proficiat. Dit brengt zeker wel een CO2-reductie van 0.000…1% met zich mee. Zeer nuttig. In plaats van het heen-en-weer verplaatsen van de Commissie eens af te schaffen bijvoorbeeld, zou al een beter resultaat opleveren
BR de Wilde zegt
tjonge jongen. nog meer regeltjes. denken ze nou echt dat dat zin heeft.
M-lover zegt
neem een houten wiel, voor het milieu kan je comfort toch wel missen?
laat dan ook direct die zware vering weg… een steunstaafje is genoeg!
waar zijn we toch mee bezig…
RiKe zegt
Speciaal voor hun zou ik dan 400mm banden onder een alto gooien.
Ik hoop dat ze sterven in het papierwerk van al die kansloze (en vooral nutteloze) regels van ze.
Dat hele milieu gebeuren is een HOAX.
Rekening houden met het milieu?
Geen probleem, maar je kan te ver gaan.
Porsche Fan zegt
daar gaat je wegligging en ect. :s
Dymf zegt
@ Wouter,
kunnen we deze comments bij die luitjes inleveren:(
en onze JP balkje, is toch geen voorstander van dit idiote plan
Jaap Jansen zegt
Even terug naar de techniek:
Lagere rolweerstand heeft niks met grip te maken. Banden met een hoog silica gehalte hebben goede grip als je erom vraagt: accelereren, remmen en bochten. Maar silica is kostbaar en vraagt om innovatie om het gehalte hooge te krijgen. Kortom banden worden iets kostbaarder. Micheling heeft al een dergelijk band, de Energy Saver.
Voor de rest…. maak je vooral niet te druk om dit soort dingen. Diegene die een Veyron kan betalen kan ook na toelating in de EU wel een setje nieuwe banden betalen voor een beetje meer breedte.
Dit soort maatregelen heeft alleen effect voor de grote meute… de exclusieve en innovatieve bandenmerken vinden vast wel een oplossing. Daar hebben ze immers 6 jaar de tijd voor. De autoindutrie is een logge industrie en innoveerd alleen op basis van wetgeving, dus toch een goed iets die EU… naar mijn mening althans.
Als de EU er niet was hadden we allemaal nog steeds gereden in zwaar verontreinigende benzine motoren, hadden wij net zulke smog problemen gehad rond amsterdam als men heeft in Mexico city bijvoorbeeld. Da’s goed voor onze astmatische medemens!
Kortom…. EU wetgeving leidt tot innovatie en onafhankelijkheid van olieproducerende landen.
Mijn idee.
Groet Jaap.
M-Roadster zegt
God, ze hebben echt niks te doen daar… Wat een belachelijk iets weer.
Tim zegt
Windmolens zijn ook slecht…die stoppen namelijk te veel wind en dat zorgt ook voor klimaat verandering. Hmmm….
HENK zegt
die luitjes in belgie jullie maken de hele economie ermee kapot kunnen ze die merken ook weer gaan helpen
9ff zegt
”De nieuwe regels gaan een probleem vormen voor de echt snelle jongens die op heel fors rubber rollen. Met de alsmaar stijgende vermogens hebben deze veel grip nodig en daarvoor is een flinke plak zwarte goud nodig en dat wordt in de toekomst dus steeds lastiger”
Belgen hebben daar geen probleem mee. We kunnen binnenkort toch gewoon Congo weer fijn koloniseren, en dan hebben we zwart goud genoeg! ;)
Zeen zegt
De enige oplossing voor het co2 probleem is Fotosynthese. Als we nu eens genetisch manipulleerde bomen planten die dezelfde kenmerken hebben als C4 planten. Hiermee los je veel problemen op. Maar europa is spijtig genoeg tegen genetisch gemanipuleerde planten.
Johnny Berra zegt
Aleen op Auto’s
Heb je de banden van een vrachtwagen wel is bekeken?
Aviano zegt
Had de enzo niet speciale banden breedte 405? Ik herinner me dat ik dit gelezen had wanneer de auto pas geintroduceerd werd.
BAAP zegt
wat zijn het ook een stelletje anaalridders…
hoe kunnen ze dit er nu gaan doordrukken???
wat een stelletje mongolen zijn er toch in de wereld!!!
@ Linkador: Ik ben het heeelemaal met je eens i.v.m. die winterbanden waar je het over had, die zijn superzacht, waardoor je auto als een idioot benzine gaat nuttigen!
p.s. Vrachtwagens straks met 165 bandjes!??? anyone?
BUNCH A GODDAMN HIPPIES WHO ARE PUTTIN THIS THROUGH!
Een betere ontwerper zegt
Ach ja, d’r zijn auto’s die er goed uit zien met zulke dunne wielen….
Rocketcars met aluminium schijfwielen anyone? Dat wordt leuk in de files….
Henk zegt
Het worden net olietakers met een kano als romp
wimbers zegt
da’s vast een enorme techneut geweest om met zo’n idee te komen
Ivan zegt
tegen die tijd vinden ze zwevende autos uit..
Jordey zegt
@ DRU
Geweldig plaatje haha!
Beetje jammer dit allemaal. Hebben ze dan liever dat een auto gevaarlijker word vanwege slechte grip.
CSL zegt
Viper heeft ook brede banden 345/30ZR19. Was geloof ik eerst 355!
Tombnolz zegt
En dat er dan af en toe eentje tegen de berm hangt nemen we ‘r gewoon bij natuurlijk.
Laurens zegt
Zoals gewoonlijk zijn jullie allemaal weer erg voorbarig met roeptoeteren ;-).
“Om de CO2 uitstoot met 5% te verminderen moet de rolweerstand van banden worden gereduceerd naar 10,5kg per ton in 2014. Op dit moment voldoet maar de helft van de banden aan deze norm, maar met nieuwe technologische ontwikkelingen zou straks toch een groot gedeelte van de banden moeten kunnen voldoen aan de eis.”
Jongens, goed lezen: op dit moment voldoet de helft van de banden al aan de norm!
Beetje rekenen: als een auto 100 km/uur rijdt en 1000 kg weegt, kost de rolweerstand zo’n 19 paardjes bij de nieuwe norm. Op de huidige bandjes zo’n 25 pk.
De gemiddelde Toyota Aygo heeft bij die snelheid dan 13% meer vermogen over om op te trekken naar 110. En daar zou iedereen dan weer blij mee kunnen zijn! Eindelijk kunnen jullie me bijhouden :-)
Leuk linkje voor de geinteresseerden: http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm .
Het gaat dan wel over fietsen, maar een band is een band toch. Leuke opmerking van deze site “De minst belangrijke waarde voor de rolweerstand is de bandbreedte!”
Overigens geven brede banden wel veel meer luchtweerstand. En dat merk je zeker onder je Aygo!
Laurens zegt
Of je fiets ;-)
Rotary zegt
ok, de EU wil dus dat iedereen met een beetje snelle auto straks met rokende banden in de file staat en bij het gas geven achterstevoren staat?
steven zegt
Zie je een Ferrari al rijden met een bandje met bandbreedte 195 :-)
lekker schuiven (zelfs bij droog weer) kan wel even plezant zijn :d
stimmy zegt
Wedden dat je dan met een 320d bmw ofzo, een carrera Gt op 195 breed rubber naar huis kan trekken hahaha.
Vinden ze deze maatregels uit tijdens het slapengaan ofzo.
Of gaan ze dan taksen leggen op mensen die wel breed rubber hebben.
Laurens zegt
Nogmaals, de breedte van een band heeft niets, maar dan ook helemaal niets, met rolweerstand te maken.
Wel met luchtweerstand.
Dus ga inderdaad allemaal slapen.
supermenneke zegt
als we dan bij alles supercars 2 van die nieuwe smalle banden naast elkaar plakken, problemo opgelost. :-)
Citrofiel zegt
Dank je Laurens. :) Dat soort informatie zou AB in het bericht moeten vermelden om talloze zinloze reacties te voorkomen.
gogogomagazine.com zegt
@ klassiekerrally: Ze vervelen zich ook in Straatsburg..
Genotsknots zegt
Grrrrrrrr rrrrrrrr!! Stelletje f*cing idioten daar zeg. Als ze nou eens met goeie ideeen komen. Bijvoorbeeld tegen dat bedrijfje Tesla zeggen…heej kom eens naar Europa en kom een hier auto’s maken. Wij geven jullie wel even 10 miljard, kunnen jullie lekker auto’s maken die op stroom rijden. Ben je zo van dat benzine gezeik af……maar neeeeeej. Geen ene regering heeft volgensmij ooit maar 1 euro uitgegeven aan zulk soort dingen
Tommy zegt
Dit slaat nergens meer op, ophouden met dit domme geleuter. Als je een Bugatti Veyron op 200 mm banden zet kan je hem net zo goed gelijk met 300 km/u de vangrail in rijden. Ze hebben die brede banden niet voor de lol ofzo, het geeft extra stabiliteit. Laat auto’s bouwen maar aan de fabrikanten over, dat zijn profesionals en niet die gekken van de Europese Unie.
Dennis zegt
jesus christ, nu gaan ze toch écht een stap te ver hoor! Bende groene veters
kees zegt
mischien nog leuker om te melden;
bredere banden zorgen voor minder rolweerstand;
rechtstreeks uit wikipedia
brede (fiets)banden hebben minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij de brede band optreedt is meer in de breedte dan bij de smalle band waar de vervorming meer in de draairichting plaatsvindt. En deze laatste is juist meer bepalend voor de rolweerstand.
Zoepie zegt
Misschien wordt het tijd dat we laten merken wat de bevolking wilt en moeten ze met echte bewijzen komen ipv van de gekleurde IPCC
Mardec zegt
Wanneer gaan de automobilisten eens staken tegen al die zever? Dit is echt banaal, idioot tot voorbij de maan, onnozel gewoon. Dat mensen betaald worden om een onzin gelijk dit te bedenken doet het haar op mijn rug rechtstaan.
Dat die mensen hunzelf en de wereld een plezier doen en zichzelf uit hun leiden verlossen en zo geen CO2 meer uitstoten via hun ademhaling als ze dat toch zo graag willen.
Jezus titty fucking christ man, waar gaat deze wereld naartoe.
Brian zegt
Nou ook al met de banden bemoeien..
De oorzaak ligt toch bij de uitstoot, er hoeft niet nóg verder op ingegaan te worden..
TimMR2 zegt
oftewel, auto’s moeten minder grip krijgen…….. goed voor de veiligheid
Rob USA zegt
Ik zal dan maar snel een voorraadje Pirelli Zero 275-35-20 aanschaffen voordat ze worden verboden! :)
lincoln zegt
je zou toch zweren dat ze zat werk hebben op de EU tijdens een financiele crisis ??
die mongool van de EU was trouwens gisteren ook niet echt opgewassen tegen een BNR reporter ..
die uit pure medelijden maar geen scherpe vragen ging stellen ..
Rene zegt
Gewoon twee keer 245/40 tegen elkaar. Technisch gezien dus twee wielen extra…….. of rupsbanden! Wat een stelletje mafketels in Den Haag……..
Jerro zegt
YES!!!
Begrijp ik het goed dat als onze ministers het hierover hebben de oorlog in irak is opgelost, alle criminelen en verkrachters zijn opgepakt en het fileprobleem is opgelost?!?!?!?!
MOOI! Dan heb ik er niet zo’n moeite mee dat ik geen 30cm brede banden onder mijn auto mag hebben…
Franco zegt
Tja,
De ‘Europese Unie’…Dan weet ik al genoeg, want als je ergens op kunt besparen…dan is het wel DAT clubje
politici…zakkenvullers.Die verhuizingen tussen Brussel en Strasbourg?!?
Nee, da’s natuurlijk noodzakelijk?!?
En niet nadenken, he! Want hoe zit het dan met de veiligheid?
pt0x zegt
Uhm, Per Cm2 zal een bredere band voor minder rolweerstand zorgen ? sterker nog, als je 195 (lol) onder een Lambo plaatst dan wordt de druk veel groter per Cm2 en dan heb je meer rolweerstand toch?! De oppervlakte wordt kleiner, maar volgens mij neemt het gewicht in zo’n maat toe dat het niet tegen elkaar opweegt :S
Daarnaast vraag ik me af, zullen ze deze regel willen toepassen op al uitgeleverde auto’s of alleen op nieuw uit te leveren wagens?
Hoe dan ook, dat ze er op komen is al nekschot waardig! echt ongelooflijk dat ze hiermee over de streep durven komen zeg !!!
Michiel_vd_Brink zegt
Ehm… ik denk dat er een foute redenering door Auto Express de wereld in gebracht is, welke door Autoblog is overgenomen. De nieuw voorgestelde regels hebben het namelijk helemaal niet over de bandenmaat, maar spreken enkel over rolweerstand gerelateerd aan het gewicht van het voertuig.
Ik vermoed dat Auto Express hier zelf (foutief) over de bandenmaat begonnen is en dat als gevolg daarvan de discussie nu helemaal scheef loopt.
willie zegt
prima maatregel. volgende stap is wat mij betreft om mensen te verbieden die met zo’n patserig setje wielen rondrijden. dat zijn dezelfde die sportief rijden verwarren met a-sociaal rijgedrag.
Franco zegt
@MichielvandenBrink,
“Rolweerstand gerelateerd aan het gewicht van het voertuig”?
Hmm, betekend dat dan niet dat de banden juist brede moeten worden?
Of redeneer ik weer de verkeerde kant op?
Michiel_vd_Brink zegt
Ze spreken over 10,5kg per ton…
Er wordt met geen woord gerept over hoe men de fabrikanten deze waarde wil laten bereiken. Ik neem aan dat de fabrikant dan vrij is om te bepalen welke oplossing de beste is voor het betreffende voertuig. En dus hoeven banden niet per definitie smaller te worden zoals Auto Express een beetje paniekerig stelt.
eedwin zegt
Veel gewicht op smalle bandjes zorgt ervoor dat asfaltwegen sneller slijten.
Kost extra om nieuwe wegen aan te leggen.
Als nu alle vrachtverkeer over water en ijzeren weg gaat, dan kunnen de auto’s net zo gek doen als ze willen.
Maar dat brengt natuurlijk geen Eurie binnen.
Erwin zegt
@ Michiel van den Brink
Auto Express heeft het wel vaker bij het verkeerde eind.
Neem nou de rendering van de nieuwe NSX en leg die van de SLR er eens naast. Dezelfde lengte, zelfde interieur, etc.
NSX: http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_586/car_photo_293025_25.jpg
SLR: http://www.cartype.com/pics/297/full/mercedes_bens_slr_mclaren_draw_05.jpg
pieter zegt
weet je wat het ergste is dat mensen die allemaal van die onzin verzinnen net als dit en het rook verbod en weet ik niet wat allemaal er nog dik voor betaald worden ga iets nuttigs verzinnen
los het file probleem maar op dan doe je iets tegen die co2 uitstoot
Cantago zegt
Als ik me hier over uitlaat gaan er doden vallen, dit is ABSURD!
Ik wens niet graag mensen *weg*, maar wie dit bedacht heeft…
Wouter zegt
@Michiel: zoals je kunt zien, stel ik dat ook niet. Er zijn twee factoren van invloed op de rolweerstand: breedte en rubbersamenstelling/ profiel. Als je wel eens met “Eco” banden hebt gereden, weet je ook dat je daar als “sportieve” automobilist niet blij van wordt. Of en hoe de bandenfabrikanten dat gaan oplossen weten we nog niet. We weten alleen wel dat je over het algemene met smallere banden en een ander profiel een lagere weerstand kunt creëren. Beide oplossingen kunnen strijdig zijn met de eisen die een supercar aan een band stelt.
Emile_Benz zegt
Allemaal aan de slicks…
Peet zegt
Alweer iets dat ze ons gaan verbieden! Steeds minder mogen we en op den duur moeten we gewoon naar de pijpen dansen van wat de `hoge` heren/dames ons voorschrijven………en de burger slikt het maar allemaal. Het gaat fout….wat ik je op een briefje geef!
bueno zegt
Heb je die audis en bmws en mercedesen van onze regering wel eens gezien met hun235 of breder?zelfs eentje met 255 en van wie? juist van groen links doei bueno
bueno zegt
o ja en willie rijdt maar rond op zijn fiets met zijn geitewollen sokken en gebreide sjaal en sandalen.Maar dit zal hij nu niet meer lezen want wie gezond wil leven moet nu eenmaal vroeg naar bed.
ZwerverRoodbaard zegt
Hoe gek moet het worden :S
Ik kan genoeg andere punten noemen waar op bezuinigd kan worden om CO2 uitstoot te besparen.
Laat het de banden toch met rust :S Wil je dat auto’s gaan glijden door te weinig tractie ?
Waar moet ik nou doen om mijn droom, waar ikooit een 1969 Chevrolet Chevelle SS bezit, te kunnen verwezelijken :(
http://www.dragtimes.com/images/12060-1969-Chevrolet-Chevelle.jpg
Sorcerer zegt
Niet echt boeiend… er zijn maar heel weinig auto’s die op zo’n banden rijden. Ik snap het probleem niet echt.
Er zijn andere manieren om veel meer besparing te verwezenlijken (kijk naar Audi en BMW die met de nieuwe generaties dik 10% minder verbruik met méér prestaties neerzetten)…
Lichtpuntjes:
– het gaat om een concept(!)-wetsvoorstel
– het is nog onduidelijk hoe dit verder vorm gaat krijgen (extra belastingen, richtlijnen zoals bij CO2-wetgeving)
Denk dat het niet zo hard gaat. Je wordt er wel bang van als je al dat negatieve nieuws leest. Mijn tip: niks van aantrekken nu.
Laurens zegt
@Laurens 3 December 2008 om 16:30
In mijn berekening heb ik de uitkomst maal 4 gedaan, omdat een auto 4 banden heeft. Echter wel daardoor per band een gewicht van 1000 kg genomen. De uitkomsten van de berekening liggen daardoor een factor 4 te hoog.
Een Aygo gebruikt in de nieuwe norm zo’n 5 pk bij een snelheid van 100 om de weerstand van de banden te overwinnen. De besparing onder de nieuwe norm wordt dan maar zo’n 1 pk bij die snelheid. Toch nog zo’n 5 % idd van het totale vermogen benodigd bij een constante snelheid van 100.
Sorry!
Jelmer zegt
Wat reageert iedereen paniekerig. Er is niet veel meer bekend dat het schijnt dat de EU hiermee bezig is, en druk allemaal veroordelen.
Bovendien: wat is er nou tegen dat de autoindustrie door regelgeving onder druk gezet word om te innoveren? Dat stelletje conservatievelingen vernieuwt haar product op het gebied van energiebeperking nauwlijks en iedereen rijd onnodig in auto’s die meer gebruiken dan zou kunnen. Het kost de gemiddelde automobilist alleen maar geld.
Veel meer dan het gerucht over dit uitgangspunt is er niet, met een gerucht concept uitwerking.
Een beetje rustig kijken naar wat er nu echt gebeurd kan geen kwaad.
Bart Manders zegt
Het mkomt nog zo ver dat ze in Brussel gaan voorschrijven met welke had dat wij onze kont moeten afvegen!
Ik ben er al HEEL lang van overtuigd die hele EEG zo de vuilnisbak in kan want meer en meer wordt het steeds duidelijker dat wij er absoluut geen steek beter van worden.Opwarming van de aarde? Sorry,lekker belangrijk.Schommelingen in het klimaat zijn er altyd al geweest sinds de oerknal.En laar het hier maar warnmer worden.Dan lost het probleem zichzelf op.Minder stoken ein de winter =minder CO2 toch?!?!
dutchdriver58 zegt
Kijk heren, krijsen we weer eens erg hard als onze penisverlengers worden besneden. Wakker worden uit die droom! 300pk voor een tweezitter is leuk om te zien op het circuit met mensen achter het stuur met een licentie. De markt voor die slurpers en rubbervreters zakt toch al in elkaar. Als al die mannen met hun penisverlengende vehikels nu eens aan mass zouden overstappen op een C1, smallere bandjes, zuiniger motor, kan ook nog die mooie, gelifte schoonheid naast zitten, dan zou dat in die file van ons misschien heel wat meters schelen.
Ik ben ook van mening dat voor beginnende rijders een limiet aan pk’s moet worden ingesteld (50pk b.v.) en dat je het eerste jaar maar 1 punt hebt en elk jaar kan opbouwen. Binnensteden van winkelstraten verboden gebied voor het P.C.Hooftstraat-vehikel. Carpoolen aftrekbaar van de belasting maken. Literinhoud boven de 2 liter met 10.000 euro per 100 cc verhogen met milieubelasting. Zuiniger auto’s en andere brandstofgebruikers goedkoper. Een hybrideauto moet niet duurder zijn dan zijn benzine variant, maar 50% goedkoper! Snelheid limiters aanbrengen, zodat we niet boven de 145 km/u komen (o ja, ik hoor ze al piepen, ik mag in Duitsland wel hard rijden! Nee, sukkel, 130 km/u is daar de limiet, daarboven ben je altijd strafbaar en betaalt de verzekering de schade niet)
Dus kom maar op met die bandbreedte, dan moet de automobielindustrie weer innovatief gaan denken. En misschien wordt het dan wel dubbellucht achter, maar dat had BMW toch al bedacht? Zou de klapband ongelukken doen voorkomen. En de oplossing voor die files heeft Mercerdes Benz al: computercontroled driving, handjes los van je stuur, je tomtom regelt alles en op de secundaire wegen rij je gewoon zelf weer. De oplossingen zijn er al heren, maar als een heroineverslaafde willen we niet af van de geur van petrol. Ook hierin zijn onze Duitse jongens al klaar mee en Shell staat klaar om zijn tankstations om te bouwen.
OK, genoeg zo weer! En heren, jullie zij gedist door je eigen soort hoor! En kom op, verbouw je bolide nu eens zo, dat de industrie zegt: dat moeten wij ook hebben. Geen Impressa’s pimpen, MAAR ………. ach dat verzinnen jullie maar zelf!
Rij voorzichtig en zuinig! En zoals ik laatst las op een sticker: Rij nooit sneller dan dat je beschermengel kan vliegen!
Groetjes van Dutchdriver58
Pim Brussee zegt
Zonder CO2 is er GEEN leven mogelijk. Al het groen op de aarde heeft het nodig. Je krijgt er zelfs zuurstof voor terug. En waar is het gat in de ozon gebleven? De milieu lobby is er uitsluitend om de staatskas te spekken. Kijk maar naar de slurptax. De eigenaren van deze voertuigen rijden gewoon door, ondanks de verhoging van de belasting. En wordt het milieu er schoner van nu ze meer betalen, niet dus. Duidelijke zaak dus, geld geld en nog eens geld.
Richard zegt
typisch geval van burgertje pesten…. dit is nog zo’n beetje het enige wat sportieve autorijders kunnen doen aan hun auto, en dat wordt natuurlijk verboden….
Ik lach ze vierkant uit…. Ga eens aan het werk hoge heren en stop met burgers pesten…
Johan Scholten zegt
Dit is echt te ge voor woorden: Starks bijten we hier met ons allen op een houtje!
Dan kan hier echt helemaal niks meer en de staat zit met een dikke zak geld
En dus geld weggooien :@ Opknoppen die lui
Topolino zegt
Je reinste betutteling! De brede banden blijven gewoon, het is een nieuwe melkkoe. Wie breed wil rijden gaat gewoon meer betalen. Met het geld kan de EU en NATO weer oorlogje spelen in onherbergzame terreinen waar geen winsten behaald kunnen worden. Ja, behalve een getrainde Defensie en wapenfabrikanten (lees: De Staat als aandeelhouder) met goed gevulde wallets.
Nogmaals” Zeg ‘NEE’ tegen Europa!
Vriendelijke groet,
Scuderia Topolino
‘When only the best will do’
steve-o zegt
de hele europese unie inclusief de nederlandse overheid zijn op hun achterhoofd gevallen want ze kijken teveel naar wat er in de VS gebeurt en proberen dat in europa door te voeren ze hebben daar in Brussel geen van allen een ruggegraat om een eigen mening te geven laat ze maar lekker de pot op gaan
Pim Brussee zegt
Onze overheid is niet in staat om advies te geven over de banden van een auto, zolang ze toestaan dat vrachtwagens en bussen met gladde banden mogen rijden.
thomas zegt
dit slaat nergens op. minder rubber op de weg is alleen maar gevaarlijker. moeten mensen de auto plat rijden op van die kruiwagenwieltjes. en hoe zit dat dan met hogesnelheids banden??? komen die nu ook in 165/65r13 laat me niet lachen!!!! laten ze hun mond houden over dingen waar ze geen verstand van hebben.. fuckin’ treehuggers
A zegt
Wat een mafkezen ! Hebben niks beter tedoen zeker.
wix zegt
volgens mij willen ze gewoon meer ongelukken
weinig grip lijk me niet slim achja als dan een minister in eens slachtoffer word van die smalle bandjes en dadelijk van de klote bandjes van een scooter op je auto 1 ziet er niet uit , 2 te gevaarlijk door die griploze bandjes gebeuren veel ongelukken , 3 ze moeten gewooon leren na denken stelletjes honden
Rick zegt
Dit is niet te geloven alsof zij niet dromen van zo’n auto met dikke velgen en shit erop.
ik zeg protesteren ! :P
sxoc zegt
Zulke onzin dit,
In de toekomst zal er zowiezo zuiniger gereden worden i.v.m. electrische / hybride auto’s
daarnaast is een brede band mooi voor de uitstaling dus weg met die onzin regeling :)
Nick zegt
Wat een bullshit, ze moeten de industriele wereld aanpaken en niet een of anderefucking band. Ze zouden eens naar zichzelf moeten kijken, want zelf rijden ze ook niet in al te zuinige auto’s lijkt mij.
Want ik denk niet dat ze in een suzuki swift ofzo rijden met bandenmaat van een thuisbrengertje.
En inderaad hoe zit het met de sportwagens met vet veel vermogen, en de terreinwagens.
Die kunnen gewoonweg niet op van de 8terlijk smalle bandjs rijden…
En het gaat ook nog eens zwaar ten koste van de veiligheid in verband met de wegligging.
Dus er zullen zowieso meer ongelukken komen. Dat is gewoon een feit.
freek zegt
Wat heeft het in godsnaam voor zin om als dit kleine landje ZOOOOVEEEEl moeite te doen om dat broeikas effect te verminderen???
Als nederland 0% CO2 uitstoot zou hebben zal de wereld er nog niks van merken… overigens komt meer dan de helft van “onze” CO2 uitstoot van duitsland over waaien.
Daarnaast is het wel helemaal nutteloos om de banden dunner te maken, daar ga je wel helemaaal niks van merken.
Net als dat je een vegetarier bent, de vleesindustrie merkt daar ook niets/nauwelijks wat van. Net als we de dunnere banden ook niet gaan merken in verschil in CO2 uitstoot.
Misschien moeten we, als enige uitzondering, eens de tractorpulling afschaffen.
Dan verminderen we gelijk onze uitstoot met 50%!!!! daar komt me toch een boel CO2 uit! en het is nog een super inefficient ook! ik zag op tv zo’n tractor met 3 V12’s !!! en dan gaan ze al die kracht zo inefficient gebruiken… weg ermee!
Ja sorry voor de liefhebbers.
Sjoerd zegt
Kansloos, heb er weinig beters over te zeggen.
er zijn zoveel dingen die de co2 uitstoot(wat overigens niet eens zo heel erg de schuld is van de auto) terug kunnen dringen. ik ga er ook niet vanuit dat het dunner maken van de bandjes een stuk veiliger is. en dat leidt tot files en dat is nog meer co2 uitstoot, dus de wereld schiet er niets mee op.
et en plus.
de sportwagens vormen een dermate selecte groep van het wagenpark van de wereld dat het eigenlijk niet bijzonder veel uitmaakt of ze wel of niet minder co2 uitstoten.. dus als men daar nou een uitzondering voor maakt (mocht die belachelijke regel er toch doorheen komen..) zou de wereld er een stuk beter uitzien…
wie gaat er mee naar Brussel en laten merken dat we het niet vinden kunnen?
zef zegt
joepie,komt de tijd van de robin en de trabant weer terug of blijven we steken bij t lelijke eendje,
ik heb ook nog een messerschmied uit 1946 probeer daar maar een banden voor te vinden
BRUNO FIORANO zegt
Dit slaat totaal nergens op! Niet iedereen heeft een supercar, dus dan is het toch ook niet zo’n groot probleem zou ik zeggen
Dat zijn gewoon mensen die niet van auto’s houden ofso …:S
Martijn zegt
Echt BULLSHIT!!!!!!!!! :@ Man wie zegt dat? wat zou ik die vent graag door zijn kloten willen schieten :S :@ :@ :@
5% is trouwens wel veel… Ik had dat veel minder verwacht:P… Alleen boeie als een auto producer een race monster op de weg wil brengen (want die hebben meestal dikke banden) Dan zou die tog ook wel kunne bedenken dat dat voor weerstand brengt.
Maar echt!!! Dit is echt bullshit!!! Als de regering geen of bijna geen CO² uitstoot wil hebben wrrm gaan ze de Lotus Elise dan niet suporten?!? of het Amrikaanse Auto merk Tesla?
Ik zeg het jullie: Dat doen zo omdat ze nu nog lekker geld kunnen krijgen aan het verkopen van benzine, Diesel, Gas, Keroziene, Olie, Enzo… Daar kunnen ze nog lkkr accseine me hebben :P
@ Mark: Hoezo minder grip?? Dat heeft hier niks smee te maken!! Omdat er minder oppervlak is wordt het gewicht van de auto meer op een punt gezet waardor hij meer grip heeft!! En daardoor misschien alsnog meer weerstand :P.
@ Rob: Ja, Helermaal mee eens!!! Dit is echt te ziek!!!
Martijn zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Martijn zegt
-edit: laatste waarschuwing-
havingfun zegt
ok geen twee brede banden maar 4 smallere
probleem ook opgelost.
grevas zegt
dan heb jij geen natuurkunde gehad vroeger;)
M!k3 zegt
Als die stelletje schele kakketoe,s in de 2e kamer eerst zorgen dat die klote 80km trajecten opgeheven worden en daardoor een betere doorstroming in het verkeer komt de spitsstroken gewoon open gooien voor waar ze bedoeld voor zijn i.p.v overal op bezuinigen.
En overal de bevolking lopen te uitmelken, ze leggen spitsstroken aan hier in nederland die nooit in gebruik genomen zijn stelletje laaienlichters!!
Laten ze lekker opdonderen naar hun familiegraf met de normen en waarden, en trots op Nederland m,n reet!!
Laten ze eerst maar zorgen dat we betere doorstroming hebben in het verkeer heb je ook minder Co2 uitstoot.
co zegt
Jammer toch,
ze weten van gekheid niet meer wat ze moeten doen en dus gaan ze maar wat verzinnen om de burgers het nog lastiger te maken maar ook de banden industrie moet nu maar op zijn rug gaan liggen. Al die normen en waarden komen van een kant in het voordeel van de staat en de euro unie. Duffe mensen zonder humor en gevoel met de meerst achtelijke voorstellen moeten ons terecht wijzen. jaja
Als alles zo door gaat, is het vandaag of morgen oorlog over de hele wereld, de mens is flexibel maar het gaat nu toch echt te ver.
Denk maar, dat gebeurt niet… echt wel
Djimon zegt
hallo ik zag een lamborchini reventon die had breede banden maar ik hou van lamborchinis dus dat wat jullie zeggen is niet waar
P.Bindels zegt
het moet toch niet gekker worden hier wat voor land is dit nu ze vinde telkens wat altijd weer ietst dat je moet veranderen aan je auto waneer houd dat op
Henk zegt
Gunstige zaak denk ik zo, gaan we misschien eindelijk ook eens wat rustiger aan doen op de weg!!!
blokie zegt
wat dachten we er van oom eerst de grootste vervuiler aan te pakken, de amerikanen dus
die produceren de meeste co2 in de wereld, moeten wij dan als europianen dan daar voor gaan boeten ???
RB zegt
Wat een geouwehoer elke keer zeg word je daar nou niet op een gegeven moment gestiird van. Brede banden dunne banden alsof dat verschil alle CO2 problemen oplost. Slaat echt 10 keer nergens op . Enne o ja het levert de STAATSKAS zeker wel wat op. Wat denk je van alle BOETES die mensen zullen krijgen met brede banden. Je mag toch al geen flikker meer tegen woordig geen geblindeerde ramen als enige land ter wereld geen verlichting in en onder je auto als enige land van de wereld.
EN elke keer als een of andere mogool iets bedenkt word het meteen ingevoerd. Echt niet te geloven.
Nederland is het enige land ter wereld met zo veel regels waar de auto aan moet voldoen. Mogen mensen ooit in hun leven genieten van de auto die men rijdt.
Kili zegt
Wat een bullshit zeg.
Mark zegt
Zeg nou zelf…Dit bedenk je niet alleen! Ik hoop dat dit door 4 mensen bedacht is…. elk zo’n persoon maak ik persoonlijk pas, op de maat van mijn 12 en 9 J velgen!!!
Maloten!!!
janssens zegt
Hallo goedemorgen de hoge heren van ’t kabinet moeten die dikke sigaren maar n’s laten liggen dat scheelt heel veel vanwege de smog die ze daar mee prodiceren,en dan die dikke staats auto’s moeten ze maar gaan vervangen voor ’n fiatje 500 dat scheelt ontzettend veel nou heren van ’t kabinet jullie zijn bedankt (uitzuigers).
RB zegt
Tja, zelf rijden ze gelukkig allemaal in hele kleine autootjes met chauffeur. Vliegen ze 80.000km per jaar. Stoppen ze miljarden in banken die jaren de zakken hebben gevuld en maken achterlijke regels voor burgers die toch al geen leven meer hebben. Regels verzinnen om een ander te gallen tegen een jaarsalaris van 3 ton en je voelt al aan wie dat salaris moet opbengen..
Tijd voor anarchie!
Frank zegt
Heel handig, allemaal nieuwe banden produceren,
daarbij komt meer CO2 vrij dan dat het de eerst komende 10 jaar gaat opleveren als je het mij vraagt >_<
xcichi zegt
Wat is breed?
wendy zegt
dit gaat wel heel erg ver hoor. Nog ff en we moeten alles gaan vragen wat wel en niet mag.
Ze weten niet hoeveel alles nu al kost denk. iedereen daar in den heeg denken dat ze alles kunnen maken zeker. moet je kijken wat zei verdienen vergeleken met de normale mensen in nederland….. lopen ze tezeieken dat ze ineens net zoveel als ons verdienen…
als wij nieuwe banden onder onze auto moeten doen omdat ze dat zo krijg willen magen ze het ook lekker voor ons gaan betalen.
trucker zegt
sluit alle fabrieken op vrydag een uur eerder een beetje fabriek gebruikt in een uur meer
energie en heeft meer co2 uitstoot dan een gemiddeld gezin in der hele leven
Ferrarist zegt
Dat probleem wordt snel opgelost door in plaats van 1 345 band 2 175’ers te monteren :-) Misschien iets te pragmatisch gedacht, maar het kan wel.
piet zegt
die regering of wat dan ook moete hun hooft uit hun kont halen
en minder focuse op deze bull shit, maar meer bezig zijn met andere zake
zoals geld zake en al die andere dingen… je begrijpt wel wat k bedoel
Gerrit zegt
Asobakken eruit en op de gewone wegen niet harder dan 120 km/u
alle auto’s afstellen op 120km /u.de fabrikant zal het nooit en te-nimmer dit handhaven er zijn altijd gekken die op de weg willen vliegen,daar is vraag naar dus vul zelf maar in ….. zelfs bij gouden auto’s is er vraag naar de mens is noch gekker dan een dier,de mens is een bacterie.
Eric zegt
Wat een zotten daar in die europese raad.
Als ze nu die Europese raad als eerste schrappen. De meeste onzin komt vanuit Brussel.
Economsiche vooruitgang wordt aan banden gelegd door regelgeving en verplichtingen aan diverse onbenullige taksen en verbodsrichtlijnen. Ondertussen rijden zij in hun dikke bollide van alle windstreken naar brussel om daar onder het mom van Europese eenheid knulllige zaken te regelen zoals Niet-rokersbeleid, Verpakkingsbelasting, CO2 reductie, agrarische subsidieverdeling …… etc.
Zorg er nu maar voor dat wanneer een rente-verlaging komt, dit ook daadwerkelijk bij de consument komt. ECB rente zakt en de consument merkt er helemaal niets van. DOE DAAR DAN IETS AAN in plaats van Burgertje pesten.
jan zegt
Als iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt, zijn er ook geen personenwagens nodig met te brede banden. Prima maatregel dus. Nu iedereen nog een snelheidsbegrenzer en misschien dat het dan een keer veilig wordt op onze wegen. Scheelt ook aan zienlijk in de CO2-uistoot!
René Christenhusz zegt
Heeft eigenlijk echt nog niemand door hoe de vork in zijn/haar steel zit? Ben het langzaam aan beu om steeds maar weer die verhalen over de “zogenaamde” Global-warming te lezen. De waarheid is heel simpel: Om de 50 jaar (zoals 1953 en 2003 het geval was) staat planeet Mars het dichts bij de aarde. Daardoor worden stralen van de zon naar onze planeet gereflecteerd en word het hier dus warmer. Over zo’n 20 jaar (2023 dus) staat Mars het verst weg van de aarde en hebben wij hier een heel erg koude winter. Ik durf nu al te voorspellen dat de auto’s door de politiek daar dan ook weer de schuld van krijgen.
Rover75Driver zegt
Wat een gelul allemaal brede banden zijn juist veel veiliger voor snellere autos vooral als je kijkt naar bugatti lamborghini maserati en nog veel meerr..
laat staan de terreinwagens zoals range rover, bmw x6, hummer die kunnen niet zonder brede banden ik vraag me egt af wat ze hiermee willen bereiken minder Co2 uitstoot of meer ongelukken of nog meer autofabrikanten failliet
(TOL IN NEDERLAND dat zou nog eens perfect zijn niet rijden is niet betalen)
Mad zegt
Ze moeten eens ophouden om uit naam van het mileu alles maar klakkeloos te verbieden,de wereld bestaat alleen nog maar uit regels en wetten waaraan iedereen zich moet houden.
er komt een tijd dat je nog maar een bepaald aantal ademhalingen per dag mag doen,we maken er wel grappen over maar het komt echt.
veel regels die er nu zijn maakten we vroeger ook lol over maar die zijn er wel nu kijk naar bijvoorbeeld het rookverbod,het plezier word door de regel en wet makers uit het leven gehaald,en wij laten het gewoon toe als schapen.
dekster zegt
Gelukkig compenseren merken zoals nissan de verloren weerstand.
jhon zegt
het moet niet gekker worden in dit land alles willen ze verbieden is toch niet meer normaal waarom pikken wij dit nog als mensen dat ze zomaar vanalles verbieden hebben wij dan niks meer te vertellen of beslissen?
de regeing is alleen maar bezig met van alles te verbieden en boetes op te leggen inplaats zich bezig te houden met wat echt noodzakelijk is ho maar stelletje ramdebielen ezels zonder kop denk toch is na !
met wat jullie doen want dit lijkt nergens op
Toon.V. zegt
Naar gelang het aantal kilo`s per vierkante cm rubber, wat het wegdek aanraakt, minder wordt door dat men bredere banden monteerd, zal men de samenstelling van het rubber veranderen.
Dit doet men in de Formule1 racerij al jaren. Om deze banden te maken alleen al moet men meer grondstoffen gebruiken als ook down-force-vleugels om de nodige PK`s over te kunnen brengen op het wegdek en daardoor meer grip te krijgen.
Het gewicht van de race-wagen wordt zo laag mogelijk gehouden in verhouding tot het aantal PK`s : traction-control en dan ABS-systeem plus down-force vleugels geeft deze race-wagen de kans dat ie nr 1 wordt.
Af gezien van het feit dat men met een personen -wagen geen wereld-tijden hoeft te draaien op een circuit kost het meer energie om die breede banden te maken en de auto aan te passen zodat de wiel-lagers niet aan snot draaien en wielen afbreken ,vleugel-down-force monteren, zwaardere ophanging en zwaardere schijf-remmen.
Dus al met al meer energie nodig om met bredere banden dan nodig rond te hobbelen.
Regen-banden en winter-banden hebben een ander profiel en samen stelling van rubber dan standaard-banden en kosten daardoor ook meer om ze te produceren.
De producent maakt de vraag , niet de afnemer !!
Dus wie is de lul: de afnemer!!
Natuurlijk is het “pimpen”van een zuur verdient karretje machtig mooi maar als er het : “schijt hebben aan” aan te pas komt en het maakt niet uit of het extra energie kost dan is het wat anders wat niet goed gaat!
John zegt
vind ik wel een goed plan. Die CO2 moet echt worden aangepakt!
ditgaattever zegt
WAAR SLAAT DIT OP.
ik vind het egt te ver gaan ze gaan nu veel ste veel verbiede eerst al roken in de horeca.
en dan nu ook de band breedte zit ik hier met me dikke lambo en moet ik er strax smalere bande op gaan zette. de grootste onzin ooit.
(laat ze eerst maar die die SUV aanpakken die auto rijden 1 op slurp nee hoor dat heeft geen CO2 uistoot).
Pieter zegt
Kijk allen de film The Great Global Warming Swindle maar eens.
Dan kun je zien dat al deze achterlijk maatregelen nergens op slaan omdat CO2 niet de veroorzaker is van de opwarming van de aarde.
We worden belogen en voor de gek gehouden.
oli4 zegt
zullen we weer terug gaan naar wat wel mag,,.. waar bemoeien ze zich mee ,. er zijn meer dan genoeg regels,. laat die regels nou voor wat ze zijn,.pfff straks moet je nog met een helm naar de supermarkt, ze moeten problemen in de samenleving oplossen niet alleen maar regels van verboden opleggen! vind het heeel treurig, meer om het feit dat er weer een nieuw verbod is. dan de banden
Erik Ernst zegt
Groot gelijk.
Auto’s met brede banden zijn ook vaak de auto’s die te hard rijden, bumperkleven, lawaai maken door keihard muziekgedreun en een bestuurder hebben met een foute zonnebril op de neus.
sjef zegt
We krijgen een klimaat met grotere extremen meer sneeuw hagel meer neerslag en hetere dagen en nu mogen we straks niet meer met bredere banden gaan rijden die regering spoort echt niet lijkt me meer op een paniek reactie van kleine kinderen.
Ik woon in een dorpje met veel land wegen som moet je even van de weg voor een land bouw voertuig en zit nu al som bijna vast in de berm laat staan als je nog dunnere baden zou hebben dan moet je iedere keer een sleep wagen latten uit rukken en weg is je co2 winst voor de komende 10 jaren. Of als je in de slip raakt en schaden rijd de komende 35 jaar.
Ook denk ik dat er meer ongelukken gebeuren want mensen willen toch in een vlote auto blijven en blijven rijden en dan op harden smalen banden.
Ik vind dat ze alle ministers met die grote auto’s die voor ander banden zijn verplicht op dunnen harden banden moeten laten rijden dan worden het er automatisch minder. (beetje jammer voor de familie)
Plus dat ze opnieuw naar school worden gestuurd waar ze wiskunde en natuurkunde krijgen. misschien weten ze dan wel iets bedenken wat rieeel is.
PS: in de file maakt het niet uit of je bereden of smalen banden heb de uitstoot blijft in beiden gevallen enorm per KM.
Rowan zegt
wat krijgen we straks dan een sport wagen met vier wielen achter 2 links en 2 rechts
fons zegt
Dan ga ik puur om te dwarsbomen de dikste dodge of chevrolet met dubbel lucht rijden 2.45mtr breed, en 6 mtr lang grijs kenteken op gas lekker goedkoop ook nog.
Tom# zegt
Dadelijk krijgen we allemaal C6W’s.., dat wordt hem ook niet…,
ongelooflijk dat ze dit doorzetten. Er gaat al genoeg geld naar de accijns op de brandstof.., moet je toch zelf weten hoeveel je gebruikt daarvan..
fred zegt
wat een boelschit zeg vind het echt puur gel..l zometeen hoor je nog wanneer je een wippie mag maken want je ademt tesnel waar gaan we naartoe zo met zijn allen eerst maar is beginnen alles naar his sturen met wat er in denhaag enzo zit die opvreters die jou de les lezen bah bah en nog is bah
Rob zegt
Begin eerst maar is met china
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/21/we-have-a-winner-china-grootste-co2-uitstoot-ter-wereld
jochie zegt
Wat is dit een onzin zeg!
Zo veel maatregelen om de het ecosysteem te verbeteren en zo de ‘global warming’ tegen te gaan. Maar in feite word de aarde eerst warmer en slaat daarna weer om naar een ijstijd ( zoals inmiddels is aangetoond).
En dan hebben we ook nog het gegeven dat dit een natuurlijk proces is, aangezien de mens maar voor max. 5% verantwoordelijk is voor het zogenoemde ‘global warming’. De meeste uitstoot komt namelijk van de dieren. Hun uitwerpselen veroorzaakt dit allemaal!
Dan is het nogal nutteloos om de banden van auto’s dunner te maken en zo de grip te verminderen. Want de mensen willen tegenwoordig toch allemaal een snelle en sportieve auto om zo snel en gemakkelijk mogelijk van A naar B te gaan?
En dan heb je ook nog wat Vonstoke zegt. Hoe zit dat dan met de winterbanden??
arjan zegt
ze kunnen beter eens regels stellen voor mensen die uit een boekenkast in een regering terecht komen ,dat zijn toch geen mensen die een normale beslising kunnen nemen,
hebben nog nooit ergens aan geroken en dan gaan hun besluiten welke band er om je auto moet .weten ze wel hoe een band eruit ziet.europa is super hoor,laten we wat mij betreft er maar mee stoppen domme en achtelijke regels,het volgende wordt dat we dikke mensen moeten laten vermageren,kijk dat is nu eens een idee
DennisW zegt
<>
Het is niet Europa die tot de grootste vervuilers horen….maar China en Amerika. Deze 2 grootste vervuilers hebben allemaal elektriciteits centrales die op steenkool gestookt worden. Heb zelf een halfjaar in China gezeten, vlakbij een elektriciteits centrale…wat een smerig land!!!!! Laten ze deze landen eens flink aanpakken i.p.v. de betalende europeese consument te beperken.
Arnoldus zegt
Er is wel wat voor te zeggen. Sommige mensen monteren bredere banden omdat het stoer staat. Ze beweren dan bij hoog en laag dat ze hierdoor een betere wegligging krijgen. Dit is echter alleen bij droog wegdek het geval. Bij een nat wegdek, (komt nogal eens voor in ons kikkerlandje) wordt je grip juist minder! En wat dacht je van wegen met spoorvorming! Een auto met veel bredere banden dan standaard, gaat dan vaak onvoorspelbaar stuurgedrag vertonen, oftewel: de weg gaat meesturen. Persoonlijk ben ik daar niet zo gecharmeerd van!
jouk zegt
wat een onzin zijn ze de laatste tijd toch weer aan het uitkramen.
eerst willen ze alle auto´s voor 200 vernietigen en nu brede banden verbieden.
hebben hun nooit plezier gehad in het auto rijden.
oh nee vergeten die kankerlijers uit brusel hebben allemaal een chauffeur.
die hebben geen flauw idee wat autotrijden nou echt inhoud.
dat het niet alleen maar je gaspedaal intrappen is en gaan.
maa je gevoel erin leggen.
ik zal je zeggen ik rij zelf in een mooie porsche uit 85 een krijg louter positieve reacties.
over die mooie oldtimer dat je zulke mooie autos niet meer ziet.
als die homo,s uit brussel en den haag nou echt zou verbeterd willen zijn.
laat ze dan lekker bij hun werk om de hoek gaan wonen en elke dag op de fiets komen.
en val de autoliefhebber er niet mee lastig.
lekkerbelangrijk zegt
met superwagens heeft het waarschijnlijk niets te maken. denk dat de gewicht-breedte verhouding van auto en band vooral van toepassing zal zijn op die losers die extra brede banden onder hun gepimpte (lees verknalde) en vaak lichte autootjes gooien.
lekker belangrijk, ik wind me eerder op over de reacties hier dan over het voorstel van de Europese Commissie. Ik hoor jullie immers nooit over de tunnels, bruggen, viaducten en wegen die ook hier in Nederland door de Europse Unie aanbesteed zijn.
alexjehh zegt
wat is er verkeerd aan veehouders wij krijgen toch altijd op onze donder wij vinden het ook klote hoor moet je naar ons kijken met al die belastingen en wetjes en regeltjes als je nog eens zo denkt hou dat dan voor je zelf
DennisW zegt
@Jochie: Wat een onzin kraam jij uit!!! Global Warming een natuurlijk proces en dat de mens maar voor 5% verantwoordelijk is…..wat een onzin!
Dat een smallere band de CO2 uitstoot vermindert is logisch maar is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Zoals ik al zei……China en Amerika zijn de hoofdverantwoordelijken voor het ontstaan van dit soort maatregelen. Wat mij betreft moeten ze die gasten die met dit soort oplossingen komen direct op straat zetten……wat een stelletje loosers!!!
Armin zegt
En de veiligheid van mensen is minder belangrijk dan de kleine percentage die dit zou opleveren voor het milieu. Meer pk’s en minder grip zal leiden tot meer verkeersdoden.
En de opwarming van de aarde is geen milieu probleem, gewoon een cyclus die de aarde draait. Want de ijstijd een grootse klimaat verandering is niet te danken aan auto’s, spuitbussen en ander stinkende moderne zaken, hoe verklaren ze dat dan ?. Zou het niet gewoon een cyclus zijn die de overheid gebruikt in de naam van het milieu om geld uit onze zakken te kloppen ?. Belasting geld en maatregelen die volgens onderzoek niet bijdragen aan een beter milieu, maar wel een zwaardere staatskas.
Autogek zegt
Wat een onzin.. Echt sukkels, helemaal hier in de politie. Ze rijden zelf in Dikke BMW’s met 18” velgen die 1 op een emmer verbruiken, en dan gaan ze zeuren dat je geen brede velgen meer mag? over 10 jaar moet je je motor nog uitzetten voor een stoplicht, anders krijg je een bekeuring. en over 25 jaar rijdt iedereen in een Tuk Tuk over de A wegen omdat die zuiniger in verbruik zijn. en op het moment dat je over de weg rijdt, komt er weer zo’n dikke BMW met AA nummer voorbij racen die meer uitstoot dan een amerikaanse Peterbilt…. IK HOOP DAT IEDEREEN IS EEN KEER SLIM IS EN LEKKER TEGEN GAAT SPUTTEREN…. zijn we misschien van dat gezeik af.
peterrrrrr zegt
wat een ge**** zeg straks gaan we nog terug naar paard en wagen (met dunne houten banden)
laat ze toch eens gaan kijken hoe het file leed op te lossen pas DAN kun je gaan spreken over co2 reductie!
pimmeke zegt
Nou nou nou…..volslagen onzin!!
Het wordt steeds gekker in de auto wereld.Het zijn en blijven melkkoeien.Als alle westerse landen nou eens aan de maatstaven zouden voldoen,hoe moet dat met al die andere landen dan?net als of daar geen oude auto`s rijden.How about China dan he……..Allemaal een pot nat.Al zou er minder uitstoot van CO2 zijn,hebben we wel weer eens een enorme vulkaan uitbarsting of Tsunami en aardbeving.Alles kan,maar of die brede banden daaraan mee helpen?Ik geloof er geen barst van,maar het weer en klimaat,heeft de mens niet in de hand.Mochten ze willen,en dan vooral die Amerikanen.Het land van de brede banden en velgen.Het Klimaat beheersen,opdat je dan lekker overal ter wereld oorlog kan voeren,en vooral heel veel brandstof gebruiken.Laten ze dat maar eens uit de wereld helpen,ipv zeiken over brede banden.Ik zie het al voor mij een 21 inch velg x 155 band,pfffffffff…vat je m
jesjow zegt
dit is gewoon de grootste flauwekul…
moeten we dalijk allemaal met van die lelijke eendjes gaan rijden?? of fietsvelgen onder je autoschroeven.. stelletje mafkezen… die daar in denhaag die sporen van geen meter.. nog ff en je mag niet eens meer in je eige huis schijten… dat is toch te gek voor woorden!!!
Squid zegt
Wat een onzin! Laat ze zich eerst eens concentreren op diegene (zo’n 40% van de autobezitters) die op te zachte banden rijden! Dat doet de banden sneller slijten, en veroorzaakt een grotere CO2 uitstoot van het voertuig. Volgens mij maken die paar centimeters meer of minder niet zoveel uit, bovendien komt het de grip alleen maar ten goede.
patrick zegt
ik zie het me al voor me een bugatti veyron op fiat panda bandjes hahahaha kan wel janken kep net nieuwe nieuwe velgen met 235 banden snik ssnik ik hal me 195 weer tevoorschrijn
pascal zegt
lol we zijn hier tegen woordig toch van de taxen hoezo kan dat dan niet kiezen ze er lekker zelf voor of ze wel of niet rijden met dikke banden goed voor de schatkast
cor zegt
wanneer gaan we nu eens nederland plat gooien met zijn allen
wil die gezichten dan wel eens zien van die heren die dit allemaal bedenken.
en zo kunnen we nog wel even doorgaan
remco zegt
uitstoot tegugbrengen in de auto-industrie doe je door auto-races en tractor pulling e.d. aan banden te leggen, nutteloze co2 uitstoot, maar laat de mensen die hun auto nodig hebben om geld te verdienen gewoon rijden.
cor zegt
ik hoop dat dit ook eens gelezen wordt door die lui uit den haag,
ik heb in iedergeval niet voor ze gekozen.
ZE DOEN IMMERS NOOI WAT ZE BELOVEN…………!!!!!!!!!!!
STOM LULLEN EN HARD WERKENDE BURGERS PESTEN KUNNEN ZE ALLEEN………
-edit: Controleer je CapsLock toets, want die blijft af en toe hangen.-
ries zegt
whoa, k denk dat k maar vast aandelen in kruiwagenbanden ga kopen dan:P muahahha wat een onzin toch weer, worden ze daar nou eg dik voor betaald, om met zulke ideeen te komen:S ga toch gauw een condoomverbod invoeren omdat de vrijwingsweerstand te hoog word als je flink bezig bent:S
Sphinx zegt
ach dan is de vraag wat is breed?
dre zegt
gaan we straks gevangenisstraf krijgen als we met te brede banden rijden? en waar houd dit op?
f1 master zegt
mooi worden de f1 bandjes wel heel smal
Willem zegt
En het grappige (not) van dit alles is… die CO2 uitstoot is niet eens de boosdoener van het opwarmen van de aarde.. dat is gewoon een heel normaal natuurlijk proces.
Misschien helpt die CO2 ietsje mee.. zou best kunnen maar per jaar knallen er zo’n 70 vulkanen.. 1 vulkaan leverd gemiddeld een jaar lang auto rijden wereld wijd aan CO2.. Dus.. dan moeten we met z’n allen nog heeeel veel liters benzine verstoken willen we dat niveau evenaren. Denk dat het beter is om de longen van de aarde weer eens wat meer aan te planten ipv nog steeds blijven kappen.
Dat hele milieu probleem wbt het opwarmen van de aarde is volgens mij gewoon bedacht om ons het geld op alle mogelijke manieren uit de zak te kloppen.
Ben niet echt een conspiracy denker.. maar ben wel een realist met open ogen.. en wie dat ook doet zal zelf inzien hoe we geleefd worden.
1 grote bullshit allemaal.. als ze toch echt zo graag minder CO2 willen waarom hebben we nu nog steeds niet allemaal een HHO cell onder de motorkap?
Mensen bouwen die dingen al jaren in hun eigen schuurtjes en dan moet ik geloven dat de technici van de automobiel industrie die techniek niet onder de knie kunnen krijgen?
Er is natuurlijk een groot verschil tussen kunnen en willen!
Als dit allemaal niet te maken had met achterlijk grote hoeveelheden geld, dan reden we al sinds de jaren 70 niet meer op fossiele, CO2 uitstotende, brandstof.
huib zegt
wat een gelul weer een regeltje er bij hebben ze niks beter te doen daar bij dat euro parlement
kantelen met die zooi,maak van dat parlements gebouw een super bioscoop
ronald van essen zegt
ze moeten zich zelf eens met echte dingen bezig houden en niet altijd met van die onzin zorg eens dat de crizes over gaat en dus niet alles naar polen of chiena gaat de helle industrie hiernaarde kloten gaat maar dat zien ze niet en daar is het miljeu niet belangrijk vooral chiena daar lozen ze gewoon in de sloot dat kan daar maar hier moet alles goed geregeld zijn en gaan de bedrijven naar de kloten omdat ze het niet meer kunnen maken hier te duur door de hoge heren en wij binnen kort lekker in vaste dienst bij het cwi en bedankt den haag en ook niet te vergeten brussel
rolandcarros zegt
Geldt dit ook voor rolstoelen en scootmobiels?
patrick zegt
whahahahaha ik zie me schoonpa al lopen dan wan die is er afhankelijk van
@ willem he ben het met je eens ergens in het noorden van europa noorwegen ofzo hebben ze al een hele snelweg met van die tankstations waardoor je die hele rid met waterstog kan rijden das pas goedkoop en goed voor het mileu enzo maar als dat er is beginnen die eikels over iets anders bijv het stroom verbruik (dat men het peertje telang in de wc blijft branden ofzo) en dan nog iets willen ze iets doen aan die uitstoot doe die kolen centrales weg en ga op schone energie (voor diegene die daarop comentaar heeft men is bezig met een nieuwe soort centrale dat heet kernfusie
http://www.fusie-energie.nl/fusiekort.htm
dus dat noemt men vooruitgang
Willem zegt
Kernfusie is de oplossing ook niet lijkt me.. nog steeds zit je dan nog met een hele hoop kern afval waar je geen kant mee op kan.
De wind waait altijd en is gratis, de zon is ook gratis. Waterstof is daardoor ook nagenoeg gratis te maken. En zo zijn er nog tal van gratis energie vormen te bedenken. Dus waarom nog ontwikkelen in dure ideëen zoals kernfusie, met het grote risico wat dat met zich mee brengt.
Energie kan infeite al lang gratis zijn.. alleen dan verdienen die dikke rijke uitmelkers niks meer aan ons dus doen ze dr echt alles aan om ons maar te laten geloven dat free-energie niet kan bestaan.
Denk dat mede door internet de mens zo langzamerhand wel wakker word. We zullen wel zien wat de toekomst brengt. In ieder geval geloof ik al lang niet meer in onze geoorloofde criminele politicie.
patrick zegt
@ willem ik ben het niet echt met je eens het is een redelijke schoone energie want wat men als afval heeft ja is ook net als kernenergie radio acktief maar het is maar 100 jaar radio acktief en niet duizende jaren zoals bij kernafval en als men duizenden heeft van deze centrales net zoveel afval produceren als nu die van borrsele in 1 jaar dus 10 jaarlang de wereld van energie te geven en dan een vat vol kernafval nou dan weet ik het wel enne wat je zei over windenergie ik ben hety met je eens daarover maar vergeet niet die dingen zijn een doorn in het oog om die reden zijn wij verhuis want me vrouw kon er vaak genoeg niet van slapen als er windkracht 5 of meer van die lawaai is heel erg over waterstof ja goedkoop en gratis maar wist je dat kernfusie eigenlijk bijna het zelfde werkt alleen wordt het extreem verhit na wat jij zegt over waterstof komt het erop neer dat in elke stad een centrale moet staan om nederland te voorzien en 1 kernfusie is geneog voor de hele benelux en risico’s welke risico’s ????? bij kernfusie als daar is misgaat daarit men de waterkraan dicht en hoppa proces ligt stil dus het is veiliger dan wat maar ook zelfs waterstof is gevaarlijker
herdershond zegt
Wat een grapjassen. Het broeikasteffect is allang een achterhaald fenoneem. Wij ‘de mensen’ zijn nog niet eens verantwoordelijk voor 2 % van de complete CO2 uitstoot. Kijk maar eens naar oceaangassen, poep op de weilanden, bosbranden, vulkaanuitbarstingen de hele flikkerse zooi. En wij maar rondrijden in groene autootjes. 1 flinke bosbrand en 10 jaar groenrijden is naar de knoppen.
Gaat allemaal om geld mensen, zoals alles in het leven.
>>>Kareltje zegt
wordt helemaal knetterbek van die EU.
gaan ze me straks ook nog vertellen dat ik maar een keer in de week mag schijten anders is het slecht voor het milieu
patrick zegt
zou best kunnen kareltje want men veroorzaakt methaangas dan toch als ik me niet vergis en ja das slecht voor het mileu
Neo zegt
Mense ik weet niet of jullie het doorhebben, maar volgens mij krijg ik het gevoel dat we in een communistische land leven.
Nou, kijken wat de heren politici nog erbij verzinnen. Eerst ergerde ik me echt aan dit soort impopulaire maatregelen , maar moet er nu wel om lachen…(meer een sarcastische lach) op het falen van die onbenullen die ons land behoort te besturen (goed bestuur, wel te verstaan).
Ik geloof er niet meer in..
BPM
BTW
zij vragen elke veeel van ons, maar volgens zijn zij in dienst van de maatschappij en niet andersom. Ik weet niet of ik nou wakker bent of heel nederland aan het slapen is.
Maar goed, ik zal maar niks provocerend zeggen voordat dat ook al verboden zal zijn en daarop de maximum celstraf op me geeist wordt.
Ik kijk gewoon via de zijlijn waar dit land naartoe gaat. Wie kijkt er mee?
V.A.G Fan. R36bi T zegt
waarom is dat belangrijk? top 10 vrage.. wat een idioten
patrick zegt
@neo
dat is ook de reden waarom ik naar duitsland ben verhuis
ikm bespaar zeer veel daardoor per maand tegenover nederland bijv wegenbelasting in nederland betaal ik 45 euro per maand voor me auto hier in duitsland 135 per jaar dus stuk goedkoper net zoals huizen ik heb er 1 van 89000 duizend in nederland betaal ik er makelijk 3 a 4 ton ervoor ligt eraan waar natuurlijk de kosteb die ik per maand ongeveer bespaar zijn ongeveer 800 euro
maar laten we het kort houden wil nederland (of europa ) dat we groener leven laten ze meer subsidie betalen op een aantal zaken (bijv zonnepanelen o m minder stookkosten te hebben) want men moet rekenen dat zoiets makkelijk 3 a 4 duizend euro kost (want een verwarming ouder dan 10 jaar moet men ook vervangen ja en das ook duur) maarja dan komt men bij het volgende probleem het kost de staat geld en dat willen ze niet ja
Pim Brussee zegt
Tijdens de jaarwisseling wordt er weer enorm veel vuurwerk afgestoken.
Een milieu vervuiling die zijn weerga niet kent. De fijnstof die daarbij vrijkomt is meer dan van alle diesels per jaar in ons land Maar daar hoor je de milieu activisten niet over.
De hele milieu lobby is uitsluitend bedacht voor een gedwongen collecte.
Het gaat niet om het mileu……. maar om geld, geld en nog eens geld!
Patrick zegt
dan maak je de auto’s toch zwaarder, dan mag je banden zo breed maken als je wilt.
Simon zegt
Welke -edit- bedenkt nou weer zoiets?? Hoe zit het dan met degene die met fietsbandjes altijd vol gas rijdt en degene die met bredere banden netjes rijdt?
Ze zijn hier in Nederland helemaal doorgedraaid!!!
patrick zegt
aan andere patrick eh ja slim he dan worden de brandstof prijzen ook hoger wnat je auto verbruikt dan meer echt slim heeeeeeeeeeeel slim :-)
paard en wagen zegt
sjonge jonge jonge…
als ze nou eens goed nadenken dunnere banden op supercars. is meer ongelukke met duure auto’s betekent duurdere verzekerings premie’s meer uitstoot in de auto fabriek want, tja als hij goed verzekerd is krijg je een nieuwe auto..
en al het fik van het ongeluk miss nog een andere auto of een boom die af fikt.
en dan nog de ambulance politie en brandweer auto’s en de benzine ervan.
tamtam tam:P
ik dnek dat in 2050 niet iedereen op vliegende schotels rijd maar met paard en wagen of niet;)
michiel zegt
Voor het eerst dat ik mijn visie hier ga geven, maar als autoliefhebber kan ik hier toch niet omheen.
Ik vind het een beetje onzin, ten eerste omdat de totale co² uitstoot van alle autos samen maar iets van 5% van het totaal vormt. Dus als ze dan 5% van de auto co2 uitstoot wordt verminderd door deze regel, dan komt dat neer op 0.05% van het geheel. Dat schiet dus niet echt op.
Ten tweede kan dit gevolgen hebben voor het aantal ongelukken en de verkeersveiligheid wat dus misschien weer tot meer ongelukken leidt. En dat willen ze ook weer voorkomen natuurlijk. En zo rijden we over 15 jaar allemaal 30 op een scootmobiel.
Als je dan toch met een idioot idee komt maak dan alle vrachtwagens gestroomdlijnd dat scheelt ook weer een hoop, en als die mensen die dit verzinnen nou eerst bij zichzelf beginnen met verbeteren komt alles vanzelf goed. nu willen ze dit voor andere mensen invoeren terwijl ze zelf in een dikke 4×4 benzine slurpen.
belastingbetaler zegt
Ze moeten alle politici die met zulke onzin ideën komen onmiddelijk ontoerekeningsvatbaar verklaren en opsluiten in een inrichting.
Wordt de Europese bevolking op snelle wijze verlost van de publiciteitsgeile machtswellustelingen die zeggen ons te vertegenwoordigen maar in feite er alleen voor zich zelf zitten.
harry zegt
dan gaan we toch allemaal lekker op dubbel lucht rijden ik dacht dat ik erg ziek was maar de wereld is nog zieker :)
Rick Vermeulen zegt
-edit: helemaal gelijk, het is aangepast-
mark anthony zegt
De industrie is al bezig met nwe banden die geintegreerd zijn in het wiel, maar helaas duurt het even voor ze op markt komen. Btw we kunnen alle benzine autos gedeeltelijk op waterstof laten rijden, iets dat allang bewezen in de VS. Kijk bijv. op http://www.water4gas.com, dit is het makkelijkste en snelste wat we met zijn allen kunnen doen om goedkoop te rijden met bestaande technologie.
De maatregel van de EU is gewoon rubbish.
Daniel zegt
De banden zijn slechts een onderdeel van de de gehele auto. Deze regelgeving lijkt mij overbodig. Op het moment wordt een auto al beoordeelt op de uitstoot per km en zal de fabrikant er alles aan doen de rolweerstand zo laag mogelijk te houden. Dit is ook van invloed op het verbruik namelijk.
Misschien is het beter de wegenbelasting op vermogen in te delen. Met een gemiddelde personenwagen uitgerust met een motor van 30 Kw kun je nog steeds overal in Nederland harder rijden dan toegestaan. Dan zullen fabrikanten er vanzelf voor kiezen de rolweerstand nog verder te verlagen. (en de luchtweerstand en het gewicht). Nu lijkt het erop dat met het bekend raken van de nadelen van een te zachte bandenspanning de focus op banden ligt maar volgende keer gaat weer het over de Cw waarde van voertuigen. Allemaal onnodig ingewikkeld lijkt mij. Gewoon indelen op vermogen, probleem opgelost.
Erik zegt
En daarom rijd ik motor. Als we heel eerlijk zijn weten we toch al lang dat de auto industrie (lees de automobilist) wordt uitgemolken. Elke keer nieuwe regels en beperkingen. Brandstofprijzen die kunstmatig omhoog worden gehouden. Ja zeker lang leve de EU !
maurice zegt
dan kunnen ze beter beginnen met de legervoertuigen aan te pakken
want die hummers en tanks en alles wat er nog bij hoort,lijkt me ook niet goed voor het co2 nl
Peter zegt
maar toch, we zijn er met z’n alle mee eens dat er wat aan gedaan moet worden, dus misschien komen ze hierna met een vervolgplan ofzo.
en die sportwagens (ook al zijn ze zo heerlijk mooi) zijn ook de pest voor het milieu. ik bedoel, in engeland maken ze een auto op brandstofcellen, met maar 30 pk, en die kan ook 200 km/u rijden.
conclusie: misschien beter toch maar eerst wat anders proberen, zeker in de winter.
john zegt
prima, al die onzin over auto”s het is ook niet nederlands maar europa waar de regels over gaan.,Auto constructeurs weten wat het beste is ivm welke banden maat…dus waarom zelf de zaken gaan veranderen? moeten we zo snel rijden ? zoals in duitsland? uit de tijd ,stoppen met de auto-cultuur.sportief belachelijk, doe dan echt aan sport.
Ra208 zegt
Ik vind het wel een goede maatregel, want het dwingt de industrie tot het maken van betere en dus zuinigere produkten voor de consument.
Hetzelfde is gebeurd met de energielabelling op koelkasten bijvoorbeeld. Door het introduceren van zo’n label, zijn fabrikanten door gegaan met verdere technologische ontwikkeling met als resultaat dat er nu veel zuinigere apparaten beschikbaar zijn !
Uiteraard kun je een sportwagen niet op heel smalle banden zetten, maar kan technologische ontwikkeling wel tot reduceren van de rolweerstand leiden, zonder direct verlies aan grip. De industrie heeft inspraak in ontwikkeling van nieuwe normen/richtlijnen van de EU en zal voorkomen dat er eisen gesteld worden die niet realiseerbaar zijn.
neal zegt
ja hoor, nog meer plezier VERGALD door die Commissie, wanneer mogen we een keer genieten? trouwens, we hebben in 100 jaar de aarde verkloot, dat maken we niet meer goed door nu alles te proberen veranderen. Daar hadden we 100 jaar geleden aan moeten denken, hoe wij ons milieu belasten. Daar zijn we nu een beetje te laat mee…
Geronimo zegt
Dit is toch te zot voor woorden geld dit ook voor bestaande autos?
waar willen ze dan heen met al die te brede banden en velgen die er dan over zijn?
Verbranden of opslaan nee dat is goed voor het milieu!!!!
Ik vind het echt de grootste onzin..
ik rij zelf ook met brede banden en ten eerste lijkt het veel mooier en t rijdt een stuk beter…..
Groeten Gerhard
PierreDubois zegt
Vat het positief op, hier is sprake van een win-win situatie.
Als nl. de banden dunner worden, slijten de wegen ook minder snel. Dit betekent dat onze belastingcenten aan andere zaken gespendeerd kunnen worden. Bijvoorbeeld aan de heren die deze regeling moeten handhaven… <:-)
Onyx zegt
– ALLEMAAL, ALLEEN maar voor het GELD,..!!!!
Zoals in alles tegenwoordig,.. weten ze van gekheid niet meer wat ze moeten verzinnen
om uit te kunnen melken..!!
Zonder te kijken naar wat er nou werkelijk belangrijk is….
Laat staan of (iedereen) het uberhaubt wel kan.
En wie zijn er weer de dupe,..?!
Geeft niet hoor,.. Klooi maar door,..
Bouw je Koninkrijk,.. maar op ons lijk….
Ondanks dat ze zo slim (willen/denken te) zijn;
Dat begrijpen of beseffen ze nog steeds niet….
Ik denk trouwens van wel, maar dat ze er simpelweg niks om geven.
En dit laatste is waarschijnlijk (helaas) ook nog de droevige waarheid.
Maar de vraag is; wat doe je (of we) er aan,..????
Zolang dat ‘niets’ is gaat de “terreur” dus gewoon door..
Daantje zegt
Ze kunnen beter het openbaar vervoer gratis of goedkoper maken. en er zijn toch auto’s op waterstof? die zijn niet eens slecht voor het milieu!
Johan zegt
Onzin straks moet ik nog de 800mm banden van de trekker afhalen
muisje zegt
hoeveel van die auto’s met brede banden rijden er in ons landje rond ?misschien 2-3 % nou dan heeft deze maatregel ook geen zin ze kunnen beter zorgen dat er minder files ontstaan ,dan kan men ook meer co2 uitstoot voorkomen… ipv deze maatregel!!!!!!het moet niet gekker worden in dit landje
Evert zegt
Ze zouden beter boetes kunnen gaan uitdelen voor mensen die met een TE lage bandenspanning rondrijden. Makkelijk te meten. En je ziet ze ZO vaak. Dit zorgt voor veeeel meer rolweerstand dan een “brede” en een te lagen bandenspanning is nog eens gevaarlijk ook.
Bmw freak zegt
Nou daar komen we aan in onze dikke Bmw 7-serie met jawel 175-70 serie banden pfff,,zie je het voor je ?? mensen waar zijn we mee bezig,ben al blij dat ik hem nu op de weg houd haha (gein)
Nee !!!!!! kappen nu,,nu gaan ze te ver.
henk zegt
je ,er zitten weer een aantal,die niks anders te doen hebben dan zo af en toe ff een balletje opgooien voor hun fors salaris. nog ff en we mogen ook geen leren schoenen meer dragen.
je wordt zo langzamerhand toch gek van alle regeltjes.
jos zegt
en het verplichte overdag het licht aan, geeft geen extra brandstofverbruik ???????
ze zijn echt de weg kwijt!!!!!
Cees zegt
ik heb echt te doen met politici die Europa bij de gewone man moeten verdedigen,door dit soort onzinnige regels wordt het er niet beeter op.Je zou denken,als ze daar in Brussel toch andere problemen hebben om op te lossen,zeker met het salaris dat zij beuren.
buiten dat is het gewoon heel gemakkelijk op te lossen,laat de fabrikanten van banden de rubber compound aan passen.Hoe breder de band hoe harder de rubber,hoe harder de rubber hoe minder de rolweerstand en laat de mensen die brede banden gewoon mooi vinden met rust.
BMW E-30 zegt
mooi streven hebben ze weer, zal het even toelichten.ben dus werkzaam bij de een brandbeveiligingsbedrijf als projectleider en brandweerman als instructeur. en waar blust heel de wereld mee met Co2 handbrandblusmiddelen en automatische Co2 blusgasinstallaties. op de bhv instructiedagen word dus standaard met Co2 blussers met een inhoud van 5 kilogram geblust.
wat heeft de overheid als installaties staan, je raad het al Co2 blusgasinstallaties.
bij defensie is de hoofdmoot als blusser de 5 kilogram Co2 blusser.
dus overheid kijk eerst in je eigen keuken.
gr. Jerry
Johan zegt
Typisch staaltje van Telegraafjournalistie. Totaal inhoudsloos en nietszeggend
irma zegt
Als de fabriekant de auto opleverd,dan liggen er banden op die bij het type auto hoord. als je er breederde banden op gooit dan zal bv altijd het brandstof gebruik toenemen. Wat ook het geval is met spoilers.
Rob zegt
Ook dit geeft weer opnieuw aan hoe hypocriet dit zooitje is. Lang leve de dictatuur.
Smalle banden, rondom de grote steden niet harder dan 80 km/u en 120 km snelwegen terugbrengen naar 100. Als er gewerkt wordt aan een snelweg (A2) dan deze niet ontlasten via de A27 maar ook daar snelheidsbeperkingen instellen en matrixborden spontaan naar 50 laten flikkeren om zeker files te behouden. Verder ook natuurlijk de daardoor ontstane sluipwegen door politie dichtzetten. Verder houden we wel vliegwedstrijden boven Rotterdam, zijn er nog steeds TT races en wat te denken van wielrennen met duizenden volgauto’s. O ja en dan hebben we nog een koningin die twee vliegtuigen nodig heeft, 1 voor dr hoedjes en 1 voor zichzelf omdat ze niet wenst te wachten. Hoelang duurt het voordat dit volk wakker wordt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat iedereen rustig verder slaapt en enkel als ze even hun ogen op een kier open zetten wat beginnen te zijken
David zegt
Als je het milieuproblematiek echt wilt aanpakken, moet je auto’s die harder dan 140 kunnen simpelweg verbieden op straffe van verbeurd verklaren van de auto die stiekum toch harder kan (net zoals bij opgevoerde brommers die je van de politie samengeperst in een miniem pakje terugkreeg! Auto’s die al zo gemaakt zijn, moeten verplicht omgebouwd worden. Scheelt sloten benzine en duizenden ongelukken per jaar. Alleen politie en andere hulpdioensten mogen nog wel over een snellere auto beschikken (om snel ergens hulp te kunnen verlenen).
Het moet maar eens afgelopen zijn met die zogenaamde stoere binken die in een sportwagen harder dan 160 rijden en zo denken heel wat zijn. Dat soort uitschot mag je rustig als milieudelinquenten beschouwen!
Ben zegt
Als die debielen zelfs eens niet iedere maand verhuizen van Brussel naar Straatsburg en weer terug, dat scheelt heel wat aan aan milieu vervuiling en onze belastingscenten
WTF?! zegt
WAT?! o.O
ik weet niet hoor maar ik denk dat we over een paar jaar met een fiets naar de andere kant van europa moeten werk eerst maar eens aan vliegtuigen en dergelijken kijk is naar die Co2 uitstoot als nou een keer naar files wordt gekeken en ziet wat voor een Co2 uitstoot daaraan verloren gaat :S
donald zegt
Ik weet niet hoor maar degenen die met hun dikke BMW’s rijden met ong. de meeste uitstoot van allemaal en die gigantische huizen zijn de mensen van de politiek enz. ik zeg doe daar eens wat aan!!!!
…
Road warrior zegt
Wat een slechte motivatie, dat van het verbod op brede banden.
Waarom zijn brede banden de oorzaak van temperatuurstijging op deze planeet? Ik denk niet dat alleen auto’s de oorzaak zijn van het stijgen van de temepratuur op de aarde.
1: Ik denk dat kinderen op basisscholen minder moeten gummen met de vlakgom.
2: Als het toch op warmte door frictie aankomt, waarom zou een commissie van de Europese Unie het belangrijk vinden om stevigere condooms uit te delen als die toch maar bijdragen aan een grotere broeikaseffect?
3: De commissie van de Europese Unie moet zich even inhouden, want opwarming door frictie wordt ook veroozaakt door masturbatie, wat betekent dat de commissie van de Europese Unie het het goede voorbeeld moet geven door niet te seksen!
Ik heb het “de builenpest van lekkere tropische temperaturen op de hele aarde” ook goed kunnen merken hier in hartje Rotterdam , echt wel, zoooo.
Ook ik heb het net als het overgrote deel van Nederland en een hoop landen op mondiale schaal kunnen genieten van die lekkere tropische temperaturen, die gepaard gingen met hagel, ijzel en flinke vriesbuien, om echt in je nakie buiten te gaan liggen zonnen met een heerlijk zomerse cocktail, “shaken, not stirred”. Oh nee, want je cocktail in beweging zetten gaat al niet meer omdat de builenpest van lekkere tropische temperaturen op de hele aarde van mijn cocktail al een slushpuppie heeft gemaakt.
Wow, wat een geniale vorm van woordenspeling.
Waarschijnlijk heeft de commissie van de Europese Unie wat te verbergen en proberen ze de schuld achter de burgers van het land te verschuilen.
Wat mij betreft kunnen de banden niet dik genoeg zijn, laten we ze een formaatje groter produceren, en lekker zwaar maken die hap, want ik leef Amerikaans in Nederland en “Bigger is better!”
jos320i zegt
Wat een loos gelul in de ruimte dit.
Rolweerstand laat die kloothommels maar eens in een zuinigere auto gaan rijden .
Lijkt me niet zoon vaart lopen. Speelt ook nog een stukje veiligheid mee.
en die dikke luie 2 kamer reten uit die dikke audi A4 A6 A8 BMW 7 series VW Phantom halen en op de fiets gaan die luie honden.
En ons uitmelken ze doen maar ik blijf er echt wel met 2 6 pitters rijden ook al is de 1 belastingvrij.
Otje zegt
Wat een hele hoop gelul over banden en milieu zeg……als ze de file’s nou echt willen oplossen kan dat heel simpel door te werken in je woonplaats……..was nog niet zo heel lang geleden overigens een verplichting anders kreeg je namelijk geen woonvergunning……je moest voordat je die vergunning kreeg namelijk met een werkgeversverklaring over de brug komen.
Dus voor alle forensen……..niet in Groningen gaan wonen en vervolgens in Maastricht gaan werken…….zoek dan een baan in Groningen of ga lekker in Maastricht wonen!
Papacesio zegt
Het zal me echt jeuken of ze dit gaan verbieden, het is toch voor de meesten,”kijk mij eens een brede sloffen hebben” In Nederland met z’n regenklimaat kun je beter niet zulke brede banden hebben ivm Aquaplaning, ook op ijzel en sneeuw is het een drama met die dingen.
keskelje zegt
ik zeg maar zo ( GELD MOET ROLLEN EN DAT GAAT HET BEST OP 4 WIELEN)
dit gaat nergens over (te brede banden verboden),die mensen daar in de haag die daar de zakken zitten te vullen dat zou verboden moeten worden.
bart zegt
Als dit verhaal waar is , dan zou iedere bandenleverancier met huismerken ed beter stoppen want bij deze banden is de rolweerstand al hoger dan bij de betere merkband .
Maar denk dat daar het probleem niet ligt .
Het enigste wat volgens mijn mening helpt , is dat men de benzine en dieselprijs in heel europa hetzelfde maakt , maar wel verdubbelt.
De wegenbelasting volledig afschaft .
Zo gaat diegene die veel km maakt , en dus het milieu vervuilt , ook meer kosten hebben .
Men moet dit ook doen voor schepen die op zware stookolie varen , want die vervuilen het milieu echt wel .
Dan nog eens stoppen met raketten naar mars en het hele heelal te sturen , die uitstoot krijgen de nederlanders en belgen niet bijgehouden .
En alle legervoertuigen aan de kant zetten , dwz , geen oefeningen meer , maar enkel in geval van nood laten uitrukken .
En wat te zeggen van lpg , lpi wagens , die zeer milieuvriendelijk zijn , maar toch nog extra belast worden .
Neen , neen , het gaat enkel om de duiten van de kleine man , niks anders
patrick zegt
dat wil dus gewoon zeggen als we nu op 205 breed rijden dat we straks naar 145 breed gaan toch
Een onderdrukte Europeaan zegt
Ik verlang naar de tijd dat regeringen er waren om echte problemen op te lossen, om de levens van de burgers makkelijker en comfortabeler te maken en om ons te beschermen tegen echte bedreigingen zoals criminelen en vijandige legers.
We leven in een tijd waarin regeringen steeds meer alleen maar bezig zijn om hun eigen machtsgeilheid te bevredigen. Ze maken onze levens moeilijker in plaats van makkelijker. Ze zadelen ons op met problemen, geld- en tijdrovende bureaucratie en kinderachtige regeltjes.
Ga eens bij jezelf na: hoe vaak in je leven ben je in aanraking geweest met politie, ambtenaar of wet? Hoe vaak was dat in je voordeel, bijvoorbeeld omdat de politie een misdaad had opgelost waarvan je het slachtoffer bent geweest. En hoe vaak was dat in je nadeel, bijvoorbeeld omdat je weer eens 5 km/h te hard had gereden.
We raken steeds meer verstrikt in een web dat door een regelzuchtige spin gesponnen wordt.
Het hebben van regeringen is niet langer de oplossing.
Het is ons probleem geworden.
ron zegt
kunnen we ernu gewoon niet van uitgaan van het feit dat de zon dichter bij de aarde komt te staan , net als na de ijstijd toen de aarde ook warmer werdt.
de co2 uitstoot was toen echt niet de boosdoener hoor , en een stelletje malloten als deze waren er toen ook niet.
caddy zegt
-edit: je reactie is verwijderd vanwege overmatig gebruik van hoofdletters en een slechte spelling-
Blaffert zegt
Het moet echt niet gekker worden zeg. Lambo’s en Ferrari’s verbruiken toch al gruwelijk veel, of ze nou op dikke of dunne banden staan. En je hebt stukken minder grip.
Ik voorspel een hoop ongelukken door een gebrek aan grip… Uit de bocht vliegen etc…
Jeroen zegt
Verder horen we nix dan gezaag van “te hoge co2 uitstoot, onze wagens vervuilen teveel” en dergelijke onzin… Verder omzeilen we dit wel voortdurend met “schone lucht te kopen” uit het buitenland waardoor we dan toch onze grenzen mooi mogen overschrijden. En waarom moeten wij onze co2 begrenzen tot de gram exact terwijl ze in Amerika hun V8 starten om aan de overkant van de straat naar de bakker te rijden? Wanneer gaan ze inzien dat het geen bal verschil maakt of wij nu 110gr of 115gr co2 uitstoten terwijl de gemiddelde Amerikaanse auto een gemiddeld verbruik heeft van 22l/100km
Huybride zegt
Vrachtwagens gaan binnenkort vliegen zeker?
tarquesh zegt
De Banden fabrikanten vinden daar wel wat op. De Formule 1 is een schitterende proeftuin ervoor. Bij vrachtwagen worden de banden gewoon met rust gelaten want dat is immers geen luxe product.
In de toekomst worden de auto’s zoals in de film iRobot. Die raken het wegdek niet meer, dus geen wrijving en de daarmee gepaarde co2 uitstoot.