In oktober hadden we nog een daling van slechts 0,7 procent, voor november mogen we in Nederland echter een terugval van 22 procent noteren. Zo blijkt uit voorlopige cijfers van het RDC, met betrekking tot de verkoop van nieuwe auto’s. Met die score komen we vlakbij de percentages uit Amerika (minimaal 25 procent). In Belgie is de daling wat minder, daar verkocht men 16 procent minder auto’s.
In Amerika zal GM een daling van 28 procent noteren, zo denkt J.P. Morgan. Deutsche Bank gokt echter een stuk hoger: 42 procent. Over Ford en Chrysler is men het wel eens, deze zijn respectievelijk 33 en 40 procent gedaald.
In Nederland leverde Volkswagen in november de meeste nieuwe auto’s af, gevolgd door Renault en Ford.
robert zegt
doe es even wakker worden! November 2008 heeft 22 dagen en november 2007 20. Dat is dus sowieso al een daling van ca. 10%. De gemiddelde dagverkoop is dus niet met 22% gedaald, maar met ca. 14%. Ook niet goed, maar dit is wel eerlijk vergelijkings materiaal.
JanJansen zegt
Bij Ford hebben ze het slechte nieuws inmiddels ook gehoord en blijkbaar eindelijk begrepen: Daar liep om 13:30 lokale tijd de allerlaatste Expedition and Lincoln Navigator SUV van de band om plaats te maken voor kleinere auto’s (C-segment).
bron: http://www.autobloggreen.com/2008/11/26/big-shift-ford-plant-produced-last-truck-today-will-start-maki/
Pino zegt
seg Robert, ist ni andersom ;)
btw november 2008 had 23 verkoopsdagen. Zaterdagen meegeteld en 1 & 11 november niet.
Bob zegt
Tweedehands markt valt ook stil…nog ff koop je voor 5K een schitterende middenklasser van 2004/2005
Peter - Italia zegt
@ autoblogger: moet het niet “denkt” zijn ipv “denk”? ;-)
–edit: ahum, helemaal gelijk, is inmiddels gefixt–
jammer voor de autoverkopers… maar wel interessanter voor autokopers.
zeg wanneer kukelen de prijzen van cossie’s eens naar beneden? :P
Paul zegt
@Robert: Volgens mij worden er ook op zaterdagen auto’s verkocht (en ook tenaamgesteld) en kan daarom gesteld worden dat 2007 (26 verkoopdagen) en 2008 (25 verkoopdagen) elkaar nauwelijks ontlopen.
Ontopic: Het is een feit dat het met de autoverkopen niet zo goed gaat. Uit het verhaal komt alleen niet helemaal duidelijk naar voren waarmee die daling wordt vergeleken, ik ga uit van 2007.
Daarbij registreren een heleboel leasemaatschappijen niet meer ná 15 november en zeker gezien de huidige financiele situatie zullen er niet gauw uitzonderingen hierop gemaakt worden.
JRDN zegt
Kan iemand mij vetrellen hoe het zit met de europese tak van Ford???
Ik heb toch wel het idee dat daar de verkopen niet zo ongeloofelijk hard terug lopen, met de nieuwe mondeo, fiesta, kuga en ka??
Roadronner zegt
De europese divisie van Ford doet het uitstekend, vele malen beter dan het moederconcern in de VS.
T-Bird zegt
@JRDN
Ford loopt in Europa ook terug, belgische fabriek gaat een paar weken dicht en er zullen ook daar ongetwijfeld werknemers uit moeten. Stond in het FD van vandaag.
@Autoblog
Volgens mij kunnen jullie voor autonieuws beter de financiële kranten in de gaten gaan houden als het zo doorgaat…
vla zegt
Ik begrijp toch niet wat het is met die crisis hoor, ik werd vandaag nog een gratis laptop en gsm aangeboden, ook nog een groene kaart om in Amerika te gaan wonen én 1 ringtone gratis bij een abonnement! :roll:
heidekonijn zegt
Mooi, en over een paar maanden, na de sanering “autoverkoop spectaculair omhoog”. Same old, same old.
Joerek zegt
In januari misschien wel een stijging te verwachten. Veel leasemaatschappijen zijn veel strikter geworden en willen auto’s alleen in jan 2009 tenaamgesteld willen zien.
Christian Adriaensen zegt
@Roadronner
Net zoals Opel dat het zeker niet verkeerd doet, enkel
de amerikaanse partners verknoeien het op eigen markt.
Bas zegt
Jaaaren en jaaren hebben ze grote winsten gehad en geclaimed RESERVES (in de vorm van MILJARDEN) te hebben….een beetje vet voor als het wat minder zou gaan.
Nu gaat het wat minder….zijn de reserves kennelijk gevlogen en komt men meteen in de problemen (zie o.a. de werktijdverkortingen die worden aangevraagd)????
Gods….hoe zou die kut-crisis toch ontstaan zijn (de hoge pieten zijn er met uw centen vandoor en we horen u nu niet klagen???).
Ik zou het helemaal niet raar vinden als de mensen heel verstandig een paar jaartjes langer in hun auto rond zouden rijden….de kwaliteit van de auto’s van tegenwoordig laat dat makkelijk toe.
De industrie nu helpen???
Nee…laat ze maar lekker teren op hun reserves….
Hebben ze die niet?
Dan mag het personeel de baas linchen wat mij betreft….zij zijn verqantwoordelijk….niet de belastingbetaler (de werknemer zelf dus).
Mo zegt
De prijzen van tweedehandsauto’s zijn nog niet gedaald helaas. Die occassionboeren lopen achter. Heb wel zin in een A3 3.2 uit 2005
Sorcerer zegt
Mo: probeer maar es te onderhandelen. Vooral voor zo’n A3 3.2 kun je er relatief eenvoudig een paar 1000 euro af lullen bij de meeste handelaren. Die zijn blij meer geld en minder voorraad te hebben…
Peter Bos zegt
Is de daling tov zelfde periode vorig jaar of tov voorgaande maand?
Het lijkt mij dat november en december sowieso lage cijfers laten zien omdat de dan verkochte auto’s pas in januari op kenteken worden gezet.
(Samen met 10% minder verkoopdagen inderdaad)
De recessie valt zo wellicht helemaal wel mee. Hype, anyone?
w0o0dy zegt
De cijfers zijn in vergelijking tot vorig jaar en zijn zo slecht dat alle stijging tov vorig jaar over de eerste 10 maanden in november is omgebogen in een verlies over 11maanden tov vorig jaar tm november.
Citrofiel zegt
Wat?! Citroën is ingehaald door Audi!? Nu is het echt ernstig hier… :| Vreemd eigenlijk dat een ‘premium’merk in verhouding zo goed presteert.
Citrofiel zegt
Hm, Citroën is eigenlijk overal terrein kwijtgeraakt, ook bij succesvolle auto’s. Zo is de C4 Picasso ingehaald door de Scénic én de Zafira! Blijkbaar hadden ze de afgelopen maand geen interessante acties ofzo, ik denk dat het wel weer goed komt. ;)
el español zegt
22% maar?? niet zeuren. hier in spanje zijn dat de gemiddelde waarden over 2008 en November slaat met een -50% (VIJFTIG) absoluut alles. dit is dus ontzettend slecht
Hier hangen ontzettend veel mensen aan de autoindustrie (fabrieken van GM, PSA, VW, Renault/Nissan,…+ honderden toeleveringsbedrijven). Zeer slechte zaak dus voor de lokale economie. Maar vergeet de dealers niet. Die zijn, en dat geldt ook in nederland, helemaal de pineut. Dus jullie kunnen je nu wel allemaal verheugen op superaanbiedingen en Schnäppchen, maar uiteindelijk zijn maar weinig mensen bij deze situatie gebaat.
Bob zegt
Feit blijft dat er een enorme overcapaciteit is…wel sneu als je een job in de autoindustrie hebt inderdaad. Maar als je aan een nieuwe auto toe bent grote kans dat je deze maand een mooie deal kan sluiten lijkt me niks verkeerds aan.
Don Emilio zegt
Het lijkt mij verstandig dat sommige mensen iets meer met verstand reageren ipv met emotie, want inderdaad jullie geldboeren moeten even nadenken wat voor effect het heeft voor de gehele industrie op zijn gat gaat…jullie zouden kunnen profiteren van korstondige goedkope auto’s maar hoogstwaarschijnlijk is jullie industrie next en zonder baan geen geld en zonder geld ook geen goedkopen” okaysjons” dus gelieve even de ernst van de situatie inzien voor reageren. En inderdaad, ook op zaterdag worden auto’s tenaam gesteld. Soms tot 1 uur mogelijk soms tot 5 zelfs. En de vergelijking is altijd met de exact dezelfde maand vorig jaar.
Bob zegt
Oh Don Emilio wij zijn slechts geldboeren…
Nee nu niks kopen omdat we dan schuldig zijn alsof dat helpt
Peter Bos zegt
Van Economist.com:
America’s carmakers
Back again
Dec 3rd 2008
From The Economist print edition
Will Congress lend a helping hand to America’s humbled carmakers?
AFP
HAVING flown their corporate jets into a hail of congressional bullets last month, the chastened bosses of Detroit’s Big Three car firms this week made their way back to Washington, DC, by road in fuel-sipping hybrids. Whether that belated gesture and the new restructuring plans the executives presented to legislators will land them the $34 billion of taxpayer-funded loans they are desperately seeking to stave off bankruptcy will not be decided until next week at the earliest.
That they will get something is not in much doubt. All three have made other obeisances to the prejudices of congressional Democrats. From now on, an increasing proportion of the vehicles they produce will use the latest technology to achieve low or zero emissions. Executive pay will be pegged—the three CEOs are promising to work for a dollar a year. Those company jets are all to be sold.
Less certain is whether help will come soon enough and whether the massive sums the car companies are pleading for will be enough to save them. Against the sombre backdrop of a 37% drop in November sales (compared with a year earlier) for the industry, General Motors’ sales fell by 41% and Chrysler’s by 47%. Only Ford bucked the trend slightly with a fall of 31%—the same as Honda and less than Toyota. It looks as if GM and Chrysler are already suffering from appearing to teeter on the edge of bankruptcy, while Ford is viewed by prospective buyers as a safer bet.
The plans submitted by the three companies on Tuesday December 2nd amply justified those sentiments. Although Ford is asking the government for a $9 billion line of credit, it still hopes not to need it. Its biggest fear is being dragged down by the failure of either one its two rivals. Ford also looks in better shape than the other two with a well-advanced strategy for cutting costs and bringing its highly-rated European products to North America. By 2011, it expects to break even or return to profit. The Ford plan also has the merit of detailing in crisp, no-nonsense terms where the company has gone wrong in the past, perhaps because its chief executive, Alan Mulally, was the boss of Boeing when those mistakes were being made.
By contrast, GM’s 37-page submission seemed designed to instil fear rather than hope. The most alarming revelation was the speed at which GM’s financial position is deteriorating. In total, GM is now looking for $18 billion worth of loans, $6 billion more than it said it would need only a fortnight ago. So urgent is GM’s plight that it says it needs $4 billion immediately just to get to the end of the month. JPMorgan estimates that GM’s cash burn in 2009 will be $14 billion, which means that Congress is being asked to believe that the sprawling car firm will have turned the corner by 2010, a year ahead of Ford. Or perhaps GM expects to return cap in hand some time next year, but is reluctant to admit it.
The other worry about GM’s proposals is the extent to which they depend on things that are outside the carmaker’s control. GM is promising to convert a large part of its $43 billion debt pile into equity, but for that to happen, creditors must be willing to play ball. The threat of bankruptcy may persuade them, but GM keeps repeating the mantra that “bankruptcy is not an option”. GM is also saying that it now intends to concentrate on just four core brands (Chevrolet, Cadillac, Buick and GMC), something it should have done a long time ago. The main reason it did not was because its dealers—GM has more than twice as many as it really needs—are protected from such action by powerful state franchise laws.
If GM’s prospects are likely to remain clouded even it gets the money it is asking for, Chrysler’s are even worse. It says it needs $7 billion to be able to continue trading after the end of the year. Its owner, Cerberus Capital Management, a private-equity firm, knows that it will get scant sympathy given the anti-Wall Street mood of Congress. As nobody really believes that Chrysler has a long-term future anyway, it is pinning its hopes of a bail-out on the potential domino effect of letting it go when GM and Ford are in such a fragile condition. Chrysler’s strategy is to stay in the game long enough for someone else to come in and buy it, or at least bits of it.
Now that the car bosses have made their pitch, attention is sure to switch to the United Auto Workers. As the union’s leader, Ron Gettelfinger, put it “there may be additional sacrifices required” if Congress is to cough up. That is an understatement. The problem with the deal struck in 2007 to cut the hourly pay and benefits of new hires to a competitive $26 from the $75 earned by most existing workers is that nobody is going to be hiring at any time soon. If time is up for the old Detroit that includes the once-mighty UAW too.
jan zegt
net als bij de eskimo’s