Nu met regenerative braking!
We hadden al eens een fiets op waterstof, nu is er ook een hybride fiets. Niet heel bijzonder, aangezien elke Spartamet eigenlijk ook hybride te noemen is. Deze nieuwe Sanyo Eneloop maakt echter gebruik van oplaadbare accu’s in combinatie met regenerative braking. Dit systeem vangt de energie op die vrijkomt bij het remmen. De fiets komt vanaf februari 2009 in Japan op de markt en kost 136,290 yen (ongeveer 1160 euro). Nu alleen nog wachten op stuurbekrachtiging en een start-stop systeem (via engadget.com).
johan zegt
dit heeft batavus en sparta al 3 jaar?
d0lf zegt
copy paste van bmw ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Sinds wanneer is Autoblog.nl overgegaan naar Greenblog.nl?
Mr. Marteen zegt
KERS op een fiets, technologie die rechtstreeks uit de F1 komt……… hahaha
Dymf zegt
en dit heeft wat te maken met auto’s :P
autoblogger zegt
@Michiel: sinds de plannen van het CDA om fietsers een maximale kilometervergoeding van 19 cent te geven;)
http://www.ad.nl/binnenland/2812594/Atsma_Inburgeraar_moet_leren_fietsen.html
Timmie zegt
Dit is totaal nutteloos… De energie die gerecupereerd wordt, verbruik je ruimschoots weer bij het accelereren (je moet al dat gewicht vooruit krijgen…)
Laurens zegt
Op een fiets moet je het leren, heren.
Zoals met de meeste hybride systemen, vooral leuk in start-stop verkeer.
Dit lijkt me ideaal voor mijn gedroomde vakantiehuisje in Zuid-Italië. ’s Ochtends de helling af de accu bijladen, espresso’tje aan het strand, daarna met een steuntje in de rug weer de helling op!
donkeyKONG zegt
Tsja, misschien dat immigranten nu eindelijk meer gaan fietsen.
Sjongejongejonge………
hoe verveeld ben je dan als minister?
Michiel_vd_Brink zegt
Wordt het dan niet eens tijd dat jullie je ook gaan bezighouden met ecologische slippers van bamboe, fietstassen van hennep en vlas, fietsverlichting op zonne-energie en human powered vleugelboten? En na het SUVtje wegpesten is het nu de beurt aan al die crosshybrides en mountainbikes van milieuonvriendelijk aluminium en aardolie verslindend carbon!
blokker5 zegt
ik begin me dan nu toch wel af te vragen wat de preciese betekenis van hybride is… Het betekent toch gewoon dat iets door twee krachtbronnen is aangedreven?
M-lover zegt
nou, ik wil een dieseltje, met start-stop systeem ;) leuk voor als je eens een kar erachter hangt :p
zonnepaneel zou ook wel leuk zijn+ stopcontact om je gsmlader/gps in te steken…
laten we dan toch maar gewoon een auto nemen of een scooter kopen, niet?
Larrs zegt
Kunnen ze ook niet voor zorgen dat er energie vrij komt bij het uitrollen van de fiets?
De ketting kunnen ze ook wel verwijderen, gewoon elektrisch. Bij de trappers een dynamo en bij de achterwielen een elektromotor.
Catch2 zegt
@ Larrs, daar heb je dus niet veel aan omdat je dan afremt, dus je moet de afstand die je minder aflegt door het uitrollen met opladen weer goedtrappen
kromme zin, maar je snapt hem wel
Michiel_vd_Brink zegt
@ Larrs: En laten we dan ook gelijk een aantal dynamo’s op de wielen zetten en die weer aansluiten op de motor! :P
Pilz zegt
Is een fiets zonder al deze extra toeters en bellen niet veel milieu vriendelijker???
Michiel_vd_Brink zegt
@ Pilz: Jazeker! Maar het gaat erom wat het publiek wil denken… Zodra er een accu in zit en enige vorm van elektrische aandrijving heeft is het al ‘groen’.
Het is de kunst om elektrische aandrijving toe te passen op vervoermiddelen die kunnen concurreren met oliegestookte apparaten. Wanneer een vorm van elektrisch fietsen het gebruik van bromfiets, auto, bus of motorfiets terug weet te dringen, dan is het pas groen. Als deze elektrische fiets blijk te concurreren met full-human-powered lichtgewicht fietsen, dan is het een achteruitgang…
Reeds in 1998/99 heb ik me tijdens mijn stage met dit probleem bezig gehouden. Ziehier de MITKA: http://www.autobloggreen.com/tag/vandenbrink-mitka/
En hier: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=42
We hebben toen ook nagedacht over regeneratieve elektromotoren, alleen was de techniek toen nog niet zo ver dat het rendement voldoende was voor een relatief licht apparaat als deze ‘fietsachtige’.
Emile_Benz zegt
@ autoblogger: je stelt me teleur met dit bericht.. Diep triest dit…
Bartes zegt
Een echte fietser remt niet. Tis alleen maar doodgewicht wat eraan zit.
SPK zegt
Deze fietsen bestaan al heellang van oa Sparta, Batavus en Gazelle. dus geen nieuws. Ikv ind het wel goede ontwikkeling, aangezien je nu met minder inspanning verder kan fietsen waardoor er misschien meer mensen voor de langere stadrit de fiets ipv de auto kiezen. Als ze de maximale snelheid tot waar het trappen ondersteund wordt nu eens verhogen naar 35 km/u dan wordt het een serieuze optie vor de langere afstand.
bleegh zegt
koop een normale fiets, is veel beter voor het milieu
autoblogger zegt
@Emile_Benz: gelukkig heb jij wel een goede inhoudelijke bijdrage..
@SPK: heb je het bericht gelezen? Gebruiken Sparta, Batavus, Gazelle ea ook allemaal regenerative braking?
@bleegh: helemaal correct!
Oxymoron zegt
Regenerative braking heeft toch op een fiets geen enkele zin, al helemaal niet in stadsverkeer. Deze elektrische fietsen zijn vooral nuttig voor ouderen die daardoor langer kunnen blijven fietsen. Ben benieuwd wat deze Japanse fiets in NL zou moeten kosten. Hier zijn ze al gauw 2000 euro.
BmwMPower zegt
Een fiets is altijd al groen geweest.
Onzin dus.
SPK zegt
@ autoblogger
Ik heb het bericht gelezen, maar heb er niet uigehaald dat regenerative braking het belangrijkste punt is, meestal staat dat dan in de titel van een stuk. Bovendien gaat het, zoals ik het uit het persbericht haal, alleen om het remmen als je een helling af gaat, dus dan heeft deze fiets niet zoveel betekenis voor Nederland.
NLX zegt
Ik ben niet heel erg beurs actief, maar is die yen altijd zo veel waard geweest, of dat iets van laatste tijd?
Citrofiel zegt
Een hybride fiets is alleen maar vervuilender dan een gewone fiets, door de productie. Schiet je niets mee op dus. Tenzij mensen hem echt gaan gebruiken in plaats van de auto, maar dat betwijfel ik. Veel mensen zien het gewoon als een manier om lui te kunnen fietsen.
@ Timmie; Duh… Daar dient het toch ook voor!?
@ autoblogger; Die regenerative braking kan me aan mijn r**t roesten. Autoblog… Een missertje zullen we het maar noemen. Terug naar auto’s!
@ NLX; Veel? Weinig dus… En ja, dat is altijd zo geweest.
Laurens zegt
Ik hoor toch wel van mensen die zo’n ding hebben voor woon-werk.
Op een gewone fiets moet je net te hard trappen waardoor je gaat zweten enzo.
Leuk als je je kunt douchen op je werk, maar als je gewoon in je kantoorkloffie een beetje wilt meetrappen met de rest van de fietsers op het fietspad is een steuntje in de rug nog niet zo gek.
Op een scooter’tje wordt je weer zo vaak aangehouden in Amsterdam de laatste tijd ;-)
Jammer dat er bloggers zijn die niet inzien dat de fiets wel degelijk een sterke relatie heeft met auto mobiliteit, al is het maar omdat de fiets het in de stad een stuk rustiger maakt voor de auto automobilist.
En de yen stijgt de laatste tijd sterk in waarde. Beetje googlen: http://www.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=190163001 .
jacob zegt
@ bartes wtf een egte fietser remt ni?
nederlander zeker :lol:
NLX zegt
@ Citrofiel
wtf, goeiemorgen!
joop zegt
Ik zal ff mijn visie geven als 2wielerspecialist, dit is nog niet in gebruik bij het ION trio en ook bij gazelle niet.De enige fabrikant die er mee kwam dit jaar was TREK, echter een probleem met de toeleveranciers gooide roet in het eten zodat ze pas in 2009 uitgeleverd kunnen worden.Echter de vrij gekomen energie bij remmen is zo laag, dat je de accu er niet vol mee remt, dus het klinkt mooier dan het is.
Wat de aandrijving betreft zowel voor-als achterwiel aandrijving hebben nadelen.
Het beste is een bracket motor met li-ion accu, super fietsen en ook onderhoudsarm.
http://www.flyer-fietsen.nl Zwitserse precisie, kan het NL ion-trio een voorbeeld aan nemen.
jodocus zegt
Zéér erg waardevol dat autoblog ook aandacht geeft aan de nieuwste ontwikkelingen op fiets-gebied.
Jazeker, als we het hier over iets meer willen hebben dan de laatste getunede bmw of merc, en het ook wel eens over het ruimere plaatje mobiliteit in globo durven hebben , dan is de fiets daarin niet weg te denken. Je kan en mag auto-fan zijn, en als je ook wil autorijden, wees dan blij dat zovelen de fiets verkiezen voor de kortere afstanden.
Stel…dat ze ook zouden autorijden….er was helemaal geen doorkomen meer an!
autoblogger zegt
Meer info: http://blog.wired.com/cars/2008/12/youve-pedaled-a.html
Feik zegt
heb altijd al elektrische- en hybride-fietsen voor het ultieme watje gevonden