Het zal je hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan zijn dat het momenteel zeer zure tijden zijn voor de autobranche (waar niet eigenlijk). En we worden dan ook dagelijks overspoeld met een stroom aan winstwaarschuwingen, ontslagen, stilgelegde productie en andere onheilstijdingen. We willen jullie niet constant vermoeien met artikelen hierover, maar zullen jullie voortaan via een mooie update op de hoogte brengen van al het zwartgallige nieuws. Mensen met suïcidale neigingen kunnen beter nu stoppen met lezen.
- Aston Martin liet gisteren weten dat ze maar liefst 1/3 van het personeel ontslaan (600 van de 1.800).
- Bentley zal dit jaar 30% minder auto’s bouwen (7.000 ipv 10.000).
- NedCar schroeft de productie van de Outlander met 50% omlaag.
- De CEO van Ford heeft zijn privejet ingeruild voor een Escape Hybrid.
- Rolls-Royce ontslaat 40 man en wil de rest langer op vakantie sturen.
- De Zweedse overheid zal Saab en Volvo indien nodig steun geven.
- De traditionele test dag voor de 24H van Le Mans is geschrapt om kosten te besparen.
- Het management van Toyota krijgt geen bonussen meer en de productie wordt stil gelegd.
- Wereldwijd bedelen fabrikanten inmiddels om geld bij de overheid.
- Alleen bij Spyker lijkt alles op rolletjes te blijven lopen ;)
PS: Vandaag zijn de CEO’s van The Big Small Three weer op bezoek bij het Congres in Washington. Als er nieuws is horen jullie het uiteraard!
Ford CEO Alan Mulally heeft er in elk geval veel zin in…
smeck zegt
toch niet het begin van het einde mag ik hopen
mikey zegt
Ach, misschien is het wel goed ook. Een beetje terug naar de basics, het is toch ook een beetje on-bentley dat bentley 10.000 auto’s per jaar produceert. Kunnen ze alles weer met de hand gaan maken! Dat er dan af en toe iets vanaf valt moet je maar voor lief nemen…
Worden wel wat meer uitvallers in Le Mans dit jaar trouwens..
PyroZnype zegt
Anders noem je de titel Carpockalypse update ;)
Toch leuk om te zien dat mensen Carmageddon nog herinneren :)
Westleah zegt
En als we lekker allemaal mee helpen met paniek saaien, kunnen jullie straks ook dacia’s gaan testen..
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Carmageddon rules! Is jaren mij lievelings-spel geweest
F1-freak zegt
Als ik nog geen suicidale neigingen had, dan heb ik ze nu zeker! Le Mans testdag geschrapt! 1/3 van het AM personeel de laan uit gestuurd! ik denk dat ik morgen bij zonsopgang maar van een van deze afspring:
robbie zegt
@Westleah, jij mag nooit meer raden wat Wouter momenteel aan het testen is ;)
jOnas zegt
Aston Martins aan weggeef prijzen dan maar? :)
Tinus zegt
Zie die stakker van ford met zn schijnheilige k*tsmoel dan..
Die kerel heeft jarenlang zijn ‘eigen’ bedrijf bestolen met belachelijk hoge salarissen, beloningen en bonussen. Nu een beetje zielig doen..
Vrije marktwerking is net als in de natuur: Survival of the fittest!!
Laat maar kapotgaan.. dit is eerlijk tegen over bedrijven die wél vooruitdenken en inspelen op veranderingen op de markt. Zo blijven alleen er goede bedrijven over.
En zeg nou eens.. wie gaat er écht Ford missen?
Laurens zegt
Ik. Ze maken goede auto’s in Europa. En vragen redelijke prijzen.
F1-freak zegt
@Tinus: En wat dacht je van de GT, de Mustang, het rallyteam, de Focus ST en RS en de nieuwe Fiesta is in de juiste kleur (alles behalve dat domme paars) best cool.
Robert zegt
@ F1-freak
Dan spring je i.i.g wel van een mooi gebouw ;)
Mechanic zegt
Ach, gister zijn 800 auto’s, motoren en vrachtwagens die mee gaan doen aan Le Dakar met de boot op weg gegaan van Le Havre naar Zarate, Argentinië. Dat ritje kost slechts 4 miljoen dollar. In die tak van sport dus ook nog geen recessie merkbaar…
six-trey zegt
@Tinus
ze maken legendarische auto’s
ooit gehoord van de Mustang? en de best verkopende auto dit jaar de F150
alle trucks uit de F serie zijn kick ass :P maar de big three zullen wel overleven. Ik zie nog eerder het einde van “Apple Pie” dan het einde van de big three.
Frasker zegt
Oke, test dag le mans is geannuleerd, am 1/3 weg… F1-freak, wacht je even op mij?
Guan zegt
Dit vind ik ook wel mooi om te horen:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/internationaal/nid5100-vvd-leider-rutte-laakt-steun-aan-leaseplan-en-kraakt-general-motors.html
Eric zegt
Van Ferrari en Maserati, Lamborghini hebben we nog niets gehoord. Bij Ferrari staan ze 2 jaar achter met de 599 GTB te leveren. Hier zullen ze de productie niet omlaag doen hé!
wilco zegt
@ F1 Freak, wacht maar even, dan kun je in Dubai van 800 m hoog springen (heb je nog even tijd om na te denken of je echt zo wilt eindigen…)
Maar dit was te verwachten, de verklaring ligt in de financiering van de auto’s. In deze tijden gebeurt dat minder gemakkelijk.
Cantago zegt
Weer top van Autoblog, een mooi overzichtje;)
Alle troep netjes bij elkaar, kan ik die snel en efficiënt doornemen en dan weer genieten van al die andere mooie artikeltjes…;)
10/10 voor Autoblog!
Wiegert zegt
Victor Muller zegt het volgende erover: ‘Onze klanten zitten niet ineens compleet aan de grond, die worden niet heel hard geraakt. Dan is hun vermogen niet meer 50 miljoen, maar gezakt naar 40 miljoen’
:-)
Artikel hier te vinden: http://www.exact.nl/blog/2008/12/victor-muller-angst-is-onze-grootste-drijfveer/
Jandepandaman zegt
Sanering van dit doldwaze systeem kán misschien geen kwaad…?
Onze economie schijnt voor een groot deel te draaien op de wil van van banken om aan consumenten geld te lenen om auto’s te kopen die de fabrikanten maar niet efficiënt willen maken omdat ze zo eindeloos auto’s kunnen blijven verkopen aan klanten omdat die het laatste nieuwste modelletje willen hebben waarvoor ze weer geld van de banken moeten lenen. En intussen verbruiken die inefficiënte auto’s te veel brandstof en dat wordt dus ook weer gestimuleerd of zo gehouden door de olieproducenten die niet alleen geld verdienen aan het verbruik door de consument, maar ook rechtstreeks van overheden door de subsidies die ze krijgen om hun productie te verbeteren…
…En dan komt op een goede dag de consument er achter dat het eigenlijk helemaal niet zo zinnig is om geld te lenen voor de aanschaf van een auto. En de banken durven op een goede dag eigenlijk geen geld meer te lenen aan de consumenten voor de aanschaf van een auto omdat de aan te schaffen auto eigenlijk helemaal niet zo efficiënt en zeker is om geld mee terug te verdienen en zo de lening ervoor af te lossen.
En zo stort dan nu de hele pestbende in elkaar omdat echt niemand uit dit systeem mag stoppen zonder het hele krakende mechaniek tot stilstand te laten komen.
Fraai.
Misschien komen we nu dan tot een systeem waarin:
– De consument eerst heeft gespaard alvorens het geleende geld uit te geven aan een auto en achteraf met rente te gaan terug betalen.
– De Banken niet meer zo scheutig met uitlenen zijn, maar meer nadruk leggen op sparen met rente.
– De autofabrikanten nu eindelijk alleen maar die voertuigen bouwen die ook echt worden verkocht inplaats van eerst een kunstmatig overschot van eigenlijk slechte (niet zuinig, niet milieuvriendelijk, niet duurzaam) auto’s te scheppen waardoor die auto’s onder de prijs kunnen worden verkocht en die daardoor toch wel worden verkocht want ze zijn zo lekker goedkoop…
thijs zegt
@tinus
‘Die kerol met z’n scheinheilige kutsmoel die al jarenlang al het geld in eigen zakken steekt? ‘
Dat is echt de domste comment ooit op autoblog.nl. Alan zit er pas sinds 2006, en sinds zijn terugkeer heeft Ford een hele grote kwaliteitssprong gemaakt in Europa maar ook in de VS. Ze staan er nu sowieso het sterkste voor van de grote 3, hij heeft ook aangeboden om z’n salaris te verlagen tot 1 dollar p. jaar.
Tenslotte zijn er enorm veel mensen die Ford gaan missen, de Fiesta, Focus en Mondeo zijn allemaal de best rijdende auto’s in hun klasse, de Mustang en de GT zijn legendarisch, net als de F150. Ook die nieuwe Lincoln MKS is een prachtige auto. Tenslotte zijn de Fusion en Escape hybrides ontzettend concurrerend met Japan. Tuurlijk gaan mensen Ford missen, maar heb er het volste vertrouwen in dat ze overleven :)
dotternetta zegt
jammer, ik dacht dat er een nieuwe Carmageddon uitkwam