Op dit moment is de autoshow in Essen in volle gang. Niet te missen natuurlijk omdat hier op Autoblog de vleugeldeuren, zesentachtig inch velgen en spoilers ter grootte van Friesland je om de oren vliegen. Ik heb niet zoveel met tuning en styling omdat ik één en ander al snel vulgair vind. Bij exoten vind ik het zelfs al snel een doodzonde. Maar een paar keer per jaar betrap ik mezelf erop dat ik van mijn geloof afstap. Het gebeurt niet vaak, maar soms kan ik ineens héél erg veel houden van een totaal over the top gestylede Supra of Civic Coupé. Ik kan niet uitleggen waar dat door komt, het is denk ik hetzelfde als met dat type vrouw waarvan je weet dat ze eigenlijk niet goed voor je is. Een tikkeltje ordinair, een beetje goedkoop, maar met een paar biertjes op ben je geneigd die minpunten snel weg te strepen op basis van andere behoeftes.
Laat ik voorop stellen dat ik geen hekel heb aan mensen die hun auto opleuken met spoilers, bumperkits, airscoops en andere snuisterijen. Ze doen het vanuit een bepaalde liefde voor de auto die ze hebben en wie ben ik om daar een mening over te hebben. Ik heb enorme bewondering voor mensen die al hun zuur verdiende centen stoppen in hun enige ware, pure liefde: hun auto. Dat ze dat op een andere manier doen dan dat ik dat zou doen kan en wil ik niet veroordelen. Dat ik het in sommige gevallen zonde vind wil niet zeggen dat een ieder niet vrij is zijn geld te besteden aan dat wat zij mooi vinden. Ik doe alleen een beroep op een ieder om zijn of haar gezond verstand te gebruiken als het gaat om de echt zeldzame klassiekers. Daar waar het gaat om ruim verkrijgbare auto’s vind ik het daarentegen wel leuk om af en toe eens een paarse variant met neonlicht te zien rijden. Weer eens wat anders dan de gemiddelde, saaie, muisgrijze leasebak. Bepaalde auto’s, zoals de Corolla en de Nissan 200SX zijn bijna gemaakt voor het Japanse import-wereldje. De driftkings van tegenwoordig leunen nog regelmatig op de goed handelbare achterwielaandrijvers van de jaren ’80 en ’90 en worden door liefhebbers gekoesterd. Een liefde die aanstekelijk kan werken. Zo gebeurde het dat ik op een dag serieus overwoog om een Nissan 200SX aan te schaffen.
Het is zoiets wat je overkomt: ik kwam bij een lokale autohandelaar om een Peugeot 205 te bekijken. Ik was net van school en zocht “iets met een dak” om droog naar mijn werk te komen, aangezien mijn oude Colt me al twee keer in de kou had laten staan dankzij een verrotte dynamo. De 205 viel al snel af maar er stond ook nog een leuk Golfje en een Clio. Ik raakte in onderhandeling over de Golf en terwijl ik me zo mak als een schaap naar de slachtbank liet leiden, kwam het gesprek op sportwagens terecht. Ik knikte eens naar de hagelwitte Nissan 200SX die iets verderop stond met de woorden “Tsja, zo’n sportwagen kan ik me niet veroorloven” waarop de verkoper direct reageerde dat dat best wel eens mee kon vallen. Ik vroeg hem hoe groot dat verschil dan moest wezen. De Nissan kon de mijne zijn voor slechts een paar honderd euro meer dan de Golf. Alarmbellen hadden moeten rinkelen maar in plaats daarvan begon ik te kwijlen en nam mijn hebberigheid de controle over. De wagen zag er werkelijk schitterend uit. Strak in de lak, redelijk gaaf interieur en motorisch in goede staat, zo liet ik mij vertellen. Het was een exemplaar waar niets aan was aangepast. Standaard bumpers, standaard wielen, geen stickers. Ik wist al niet eens meer wat voor kleur de Golf had waar we vlak daarvoor over stonden te onderhandelen. Binnen no time hingen de sleuteltjes voor mijn neus te bungelen. Of ik wel eens met zo’n krachtige auto had gereden was de vraag. Ik antwoordde eerlijk dat dat het geval was maar dat dat wel modernere auto’s waren geweest. Ik beloofde voorzichtig te zijn en schoorvoetend gaf de verkoper toe. Ik kon hem meenemen als ik hem voorzichtig warm reed. De turbo moest immers eerst op temperatuur komen. Turbo. Ik ging een auto kopen met een turbo. Rustig reed ik de straat uit, richting een wijk waar één van mijn beste vrienden woonde. Ik belde hem: “Ik ben aan het proefrijden in mijn nieuwe auto, ben je thuis?” was mijn vraag. Hij had wel ff tijd. Halverwege kwam ik langs een voetbalclub. Ik besloot even een rondje parkeerplaats te doen. Ik gaf iets te vroeg gas en zette het ding bijna achterstevoren maar met een geweldige reflex maakte ik er een kleine powerslide van en reed ik verder. Toch wel een beetje geschrokken van die lucky escape reed ik rustig verder naar mijn vriend. Die knikte goedkeurend (hij valt soms op een tikkeltje ordinaire vrouwen) en zei “Doen man, gaaf ding!” en een paar minuten later was ik weer onderweg.
Een kleine drie kwartier later was ik terug bij de garage. Ik beloofde de verkoper dat ik hem de volgende dag zou laten weten of ik hem zou kopen. Ik joeg naar huis en dook het internet op. Ik zag schitterende velgen, een aantal subtiele bumperkits, ik had al contact gelegd voor de aanschaf van een volledig gereviseerde turbo als reserve. Ik werd lid van het 200SX Owners Club-forum en plaatste er direct een bericht over mijn voorgenomen aankoop. Hoe mooi de auto ook leek, iemand reageerde al vrij snel dat de vraagprijs toch wel erg laag was. Men adviseerde een aankoopkeuring bij een onafhankelijke Nissan dealer. Daar kende ik via via wel wat mensen dus ik belde de garagehouder op. Die had er geen enkel probleem mee dat de keuring gedaan werd. Hij wilde hem zelfs wel betalen als de auto werd goedgekeurd, geen probleem. Nog steeds geen alarmbellen, ik was nog steeds in een roes van de proefrit, eerder die dag. Zelfs het feit dat de auto wit was hinderde me niet. En wit was toen niet bepaald een modekleur. Ik benaderde alvast iemand via eBay voor een set mooie velgen.
’s Avonds laat keek ik nog even op het forum naar auto’s van andere eigenaren. En toen viel mijn droom in één keer in duigen. Ik kreeg een berichtje van een ander forumlid dat de 200SX die ik had proefgereden verrotte balken onder de portieren had en dat het onderstel achter ook niet deugde. Hij was zelf wezen kijken voor deze auto en had de koop af doen ketsen op de dag dat ik ermee had proefgereden. Ik wou het eerst nog niet geloven, maar een beetje Googlen op het kenteken bevestigde zijn bericht. Gedesillusioneerd als ik was ben ik nog langs de auto gereden. Alsof ik afscheid wou nemen. De oh zo vriendelijke handelaar had geprobeerd me op te zadelen met een auto die voor duizenden euro’s opgeknapt moest worden. U begrijpt dat ik uiteindelijk die Golf ook maar heb laten staan.
Mean Green zegt
Een mooi verhaal :)
hp zegt
haha ja idd:D
Jochen zegt
Er was eens …
Larrs zegt
Dit is wel heel erg balen. :(
Een 200SX is een mooie auto, vooral de S14a.
Verder is het inderdaad een mooi verhaal. :)
Laurens zegt
Prachtig verhaal, voor onder de kerstboom met je kleinkinderen. Opa, vertel eens, toen auto’s nog op benzine reden….
Michiel_vd_Brink zegt
Lang leve het delen en vergaren van kennis via internet! Consumers unite! ;)
V-Spec zegt
Leuk verhaal, goede zet om de 200SX niet te kopen. Wat heb je trouwens uiteindelijk gekocht? Nog verder gezocht naar een 200SX S13 in goede staat?
Ikzelf heb minder geluk gehad en kocht jaren terug een 200SX S13 waarbij later de turbo (natuurlijk) kapot van ging. Maar een nieuwe Garrett T28R erin en dat ging weer als een trein. Echter na deze dure reparatie waren het opeens de Big Ends (drijfstanglagers) die vervangen moesten worden. En zo bleef het maar gaan. Had wat dat betreft beter een 200SX S14(a) kunnen kopen, naar mijn idee waren die een stuk betrouwbaarder dan de 200SX S13. Maar ja, dat heeft natuurlijk ook met de leeftijd te maken.
Terugkomend op het tuningsverhaal ben ik het er mee eens dat je auto’s hebt die absoluut niet getuned moeten worden en auto’s die dit juist wel goed kunnen gebruiken. Een Carrera GT die optisch getuned wordt vind ik vreselijk, maar motorische tuning kan natuurlijk nooit kwaad. ;)
Kijken we naar de Japanse auto’s uit de jaren 80 en 90, dan heb ik vaak het idee dat die er juist gemaakt voor zijn om getuned te worden. Maar dat heeft er ook vaak mee te maken, omdat er juist zoveeel voor te krijgen is in Japan omdat de tuningscene daar zoveel groter is.
Maar goed, bij mij is de liefde voor de 200SX S13 nog steeds niet verdwenen. Mocht ik ooit geld over hebben dan komt er eentje terug met geswapt SR20det blok, Tein onderstel, SSR Professor SP1 velgen, Blitz uitlaat, Vertex bodykit…
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Die auto stond zeker bij Jetcars? ;)
Antonius86 zegt
@casper
“Ik kan niet uitleggen waar dat door komt, het is denk ik hetzelfde als met dat type vrouw waarvan je weet dat ze eigenlijk niet goed voor je is. Een tikkeltje ordinair, een beetje goedkoop, maar met een paar biertjes op ben je geneigd die minpunten snel weg te strepen op basis van andere behoeftes.”
De behoeftes die bij een ‘ordinaire’ vrouw naar boven komen, kan ik wel begrijpen. Maar ik kan me geen enkele behoefte voorstellen bij een over de top/ninja getunde auto…
SWRT zegt
Jep, dat was een echte handelaar….
AMG Powerrr zegt
Mooi verhaal !
Racer X zegt
Nice story!
Tedje zegt
Internet roeleert
lincoln zegt
@Casper .. wat is dan je moraal ??
is internet een zegen of een vloek ..
in mijn actieve autokoop jaren was er geen internet ..
(wat niet weeet wat niet deert) .. alleen maar mensen die zeiden dat de verkopers oplichters waren ..
ook was er bij het ontbreken van internet heeel veeeel leuks te koop .. voor (serieus) weinig ..
blokker5 zegt
je schrijft grappige stukjes, casper
tim-> zegt
http://www.vakgarageterpstra.nl/occasions.html
?
tim-> zegt
Ik zie dat de link niet goed werkt… In ieder geval heeft deze garage een witte staan :)
Een hele andere vraag. Ik zit al een tijdje op internet te zoeken waar je je auto kan laten ‘wrappen’ en hoeveel dat kost.
Heeft hier iemand enig idee?
CasperH zegt
@ lincoln: in dit geval absoluut een vloek. Deze auto had me zeker in de steek gelaten binnen niet al te lange tijd. Maar ik begrijp je sentiment wel als je zegt “wat niet weet wat niet deert”, je kunt tegenwoordig ook te véél weten. Soms meer dan goed voor je is.
w0o0dy zegt
Leuk verhaal, zo heb ik ooit bijna een 124 spider gekocht. Prachtig uiterlijk (ik bedoel dan ook echt als nieuw) en de juiste uitvoering (chroombumpers, de goede motor etc) Een proefrit liep al uit op een kleine ramp. Eerst een booster nodig om te starten (“ach dat kan je hebben als ie al een tijdje staat”) toen de booster mee (“zou ie dan een kapotte dynamo hebben?”) en toen een kilometer of 3 van de garagehouder het gas langzaamaan wat verder ingetrapt toen de auto warm was…….. stotteren en bijna afslaan….. rustig aan gedaan en later nog eens geprobeerd met iets meer toeren….. Enorm inhouden, bijna stilvallen en uiteindelijk afgeslagen… Ondertussen was ik al een ring van de koplamp verloren (en weer opgeraapt) maar dat was gewoon een schroefje dat niet goed had gezeten…
Ook met booster startte het ding niet meer. Na een flink eind duwen en een sleepje van een Laro eindelijk terug bij de dealer. Even nagepraat en afscheid genomen. Gevraagd of de man de auto na kon kijken en kon zorgen dat een volgende proefrit niet op een drama uit zou lopen.
Mailtje terug: de auto is verkocht aan iemand die WEL snapt dat dit een klassieker is….. (overigens stond de auto twee weken later nog op z’n website)
Je begrijpt ik ben dolblij dat ik van deze lompe oplichter in Aalsmeer (subdealer van audi) geen auto en zeker niet deze Fiat spider heb gekocht….
lincoln zegt
@Casper .. yep .. ik denk met weemoed terug aan de tijd dat je een deal sloot in 3 minuten en dan maar zag wat voor een kat of diamant je in de zak had .. altijd een soort van sinterklaas surprise ..