Het is al niet fijn om naar Amsterdam te moeten en met de auto is het al helemaal een ramp. Maar het ziet er ook niet naar uit dat het de komende jaren (meervoud dus) gemakkelijk gaat worden. De gemeente heeft vandaag namelijk een mooi plan gepresenteerd. Tot 2014(!) gaan ze alle tunnels in de stad renoveren. Oftewel afgesloten wegen en langere files. Tot 2014 zal de gemeente elke zomer een grote tunnel compleet afsluiten voor grondig onderhoud. Afgelopen jaar hebben jullie alvast kunnen wennen toen de IJtunnel al wekenlang was gesloten.
Het is nog niet duidelijk wanneer welke tunnels precies aangepakt gaan worden, maar de Piet Heijntunnel staat in de planning voor 2012 en 2013 en de Zeeburgertunnel is waarschijnlijk in 2013 aan de beurs. Maar dat is nog niet alles. Want ook de snelweggebruiker zal de nodige hinder ondervinden.
Volgend jaar wordt namelijk begonnen met de aanleg van de Tweede Coentunnel (A10-West) en zal er groot onderhoud plaatsvinden aan de A10-Oost, de A1 en de A2. En dan heb ik net nog geen eens over de werkzaamheden voor de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn, op het Stationseiland en in het Zuidas-gebied. En de gemeente wil ook nog eens belangrijke verkeerspunten als het Meester Visserplein, de Prins Hendrikkade en de Wibautstraat grondig aan gaan pakken.
Volgens de gemeente wordt er op sommige plaatsen zoveel gebouwd dat er nauwelijks nog ruimte is voor nieuw werk. Duh! Maar de gemeente denkt ook aan de burgers hoor! In plaats van het werk beter te plannen of meer te verspreiden willen ze iedereen goed voor gaan lichten…
Zo wil stadsregisseur Cas van Eerden dat de gemeente genoeg geld uittrekt om Amsterdammers erover te informeren. (via: zibb)
Extra gratis tip van Robbie: Blijf lekker uit de buurt van 020 de komende jaren (of altijd).
PS: Waar moeten die Tunnel Run’s gehouden worden in de tussentijd?
Ben zegt
Goh, zal een aardige cent kosten en aardig wat tijd nodig hebben.. Dus vanaf nu 6 jaar uit amsterdam wegblijven.
Wouter zegt
@Ben: goh net als de vorige zes jaar. :)
Laurens zegt
@Robbie
Denk dat ze best wel meer willen spreiden als het kan.
Maar als de boel eenmaal kapot gereden is, gaat het wel heel hard achteruit met een weg.
Is de vraag dan: spreiden en met zijn allen terreinrijden in de file op zo’n wegdek, of toch maar even doorbijten en repareren.
Michael zegt
tof dat wouter een rotterdammer is!
robbie zegt
@Laurens, misschien moeten ze een keer meer dan 6 jaar vooruit plannen ;)
Dan hoef je niet alles in een paar jaar te proppen. In Rotterdam hebben we tenminste nooit last van dit soort onzin :D
robbie zegt
PS Met dank aan de Duitsers uiteraard ;)
Laurens zegt
@robbie
Plus je kan altijd de boot nemen daar. En jullie hebben niet zoveel belangrijke tunnels toch? Maastunnel, mwah, Benelux is dubbel. Botlek is al buiten de ring.
DavidZ zegt
Net goed! Domme corrupte criminele PvdA-stad.
Amsterdammers, dat wordt lekker fietsen de komende 15 jaar! (Ja, infrastructuur-projecten lopen weleens uit qua tijdsduur in NL….:)
Simpson zegt
dus daar gaat onze hanzelijn naartoe, het opnieuw betegelen van een paar tunnels
NLX zegt
Ik ga ook nooit naar Amsterdam, sterker nog, ik ben er nog nooit geweest, maar dat zijn gewoon mijn principes
f-autogek zegt
Ik vind dit nieuws belachelijk. Alsof iedereen in Amsterdam woont of er vaak moet komen. Ik kan nog wel andere plekken noemen waar dingen in het verkeer niet goed zijn, maar wat niemand boeit. Omdat Amsterdam de hoofdstad is, wordt dit vermeld. Lekker belangrijk.
Roadronner zegt
Blij dat ik in Twente woon. Nouja… die A1 raakt ook al aardig vol…
HaJee zegt
Ach je staat er toch altijd al in de file dus boeiend
Maarten G zegt
Je kan het wel gaan afkraken natuurlijk (en het is ook heel vervelend) maar uiteindelijk hebben we allemaal baat bij dat onderhoud.
VWR32DSG zegt
Eindelijk een 2e coentunnel die al 10 jaar eerder had moeten komen , gaan ze weer aan de ijtunnel werken ? dat ding is meer dicht dan open….
Ook geweldig dat ze niet eerst 1 weghelft doen en dan de andere….ze gooien gewoon 3 km weg open om vervolgens maanden erover te werken met 3 mannetjes…blegh wegwerkers kunnen volgens mij veel sneller werken als het beter gepland werd….
Pim Brussee zegt
Laatst ruim 30km omgereden (heen en terug dus 60 km) met een trekker-oplegger (gebruik 1 op 4) vanwege wegwerkzaamheden. Onnodig brandstof gebruik (15 liter diesel) en luchtvervuiling toch.