In februari is het zover: dan kunnen we die geile kruisover, de Kia Soul, eindelijk kopen in Nederland. En wel voor het luttele bedrag van €15.995!
Voor die prijs heb je de 126 pk sterke benzineversie te pakken. Hoeveel een dieselmachien je kost is nog niet bekend, maar we weten wel dat die evenveel pk’s heeft. Qua koppel ontlopen de twee elkaar iets meer: 255 Nm voor de diesel tegen 156 Nm voor de benzine. Daar staat tegenover dat de benzine-uitvoering een B-label heeft; de diesel krijgt een C opgeplakt.
Kia prijst nieuwe Soul uiterst scherp: innovatieve ‘urban crossover’ al leverbaar vanaf € 15.995,-
Vianen, 25 november 2008
Groene energielabels voor alle Soul-motoren
De fonkelnieuwe Kia Soul, die tijdens de autoshow van Parijs zijn debuut beleefde, staat vanaf februari in de showrooms van de Nederlandse Kia-dealers. Kia’s nieuwe ‘urban crossover’ wordt vanaf deze periode leverbaar vanaf slechts € 15.995,- (inclusief BTW/BPM). De Soul kan naar keuze worden uitgerust met een uiterst efficiënte benzinemotor of een zeer zuinige dieselmotor, die beide over een groen energielabel beschikken.De Soul is Kia’s compleet nieuwe, eigentijdse ‘urban crossover’ die is ontwikkeld op basis van de allerlaatste opvattingen op het gebied van autodesign en functionaliteit. De Soul zal hierdoor een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op jonge mensen en mensen met een dynamische levensstijl. De Soul wordt gekenmerkt door een opvallende, onderscheidende vormgeving en een zeer ruim bemeten interieur.
“Het bepalende kenmerk van de opvallende vormgeving is de hoogte van het koetswerk. Hierdoor is de Soul niet alleen mooi en innovatief, maar ook uiterst praktisch en functioneel. Zo beschikt hij over een hoge zitpositie en een zeer ruim bemeten interieur, dat hem tot één van ruimste auto’s binnen zijn segment maakt,” verklaart Cor Baltus, Managing Director van Kia Nederland.
Groene energielabels
De Kia Soul wordt leverbaar met twee verschillende motoren: een 126 pk sterke benzinemotor en een even sterke dieselmotor. De dieselmotor levert 126 pk bij 4.000 tpm en een maximum koppel van 255 Nm bij 2.000 tpm. De uit aluminium vervaardigde benzinemotor heeft ook een motorvermogen van 126 pk, dat vrijkomt bij 6.300 tpm. Het maximum koppel bedraagt 156 Nm bij 4.200 tpm.Beide motoren beschikken over een groen energielabel, dat aangeeft dat de motoren uiterst zuinig zijn en een minimale CO2-uitstoot produceren. De dieselmotor beschikt over het gunstige C-label, terwijl de benzinemotor hier met zijn B-label nog eens een schepje bovenop doet. “De Soul is Kia’s toonbeeld van de ideale stadsauto. Gunstige uitstootwaarden en een laag brandstofverbruik zijn hierbij van essentieel belang. We zijn dan ook trots om te kunnen melden dat alle uitvoeringen van de Soul over een groen energielabel beschikken,” aldus Cor Baltus.
Nieuw succes
De nieuwe Kia Soul wordt leverbaar vanaf € 15.995,- (inclusief BPM/BTW). Hiermee is de Soul uiterst scherp geprijsd. Cor Baltus verwacht dan ook dat de Soul een nieuw succesnummer wordt binnen de huidige, populaire modellenreeks van Kia: “Zoals klanten van ons gewend zijn, prijzen wij onze modellen altijd zeer scherp en concurrerend. Voor een gunstige prijs krijgt de koper een kwalitatief hoogwaardige auto voorzien van een zeer complete uitrusting. Ik verwacht daarom ook dat de Soul kan rekenen op grote interesse van het Nederlandse koperspubliek.”
Robbert_W zegt
Oeii. Vind ik niet echt goedkoop hoor.
Maar hij ziet er wel leuk uit.
Ben benieuwd naar de verkoopaantallen.
Laurens zegt
urban crossover was urban activity vehicle was Ford Fusion al weer jaren geleden.
Yeelen zegt
ben ik niets mee, ik ben Belg en dan is dat anders
–edit: dus nutteloze bijdrage–
JOnas zegt
Pak 2K goedkoper hier bij ons ;)
Ik vind er niets aan om eerlijk te zijn
Willem dL zegt
Echt goedkoop vind ik het ook niet…
Avon zegt
Als je het geld er niet voor hebt is het inderdaad te duur.
Timmy zegt
Mmmm toch aardig duit voor een klein bakje. Maar 255 nm voor de diesel? Das wel aardig. Heb er voor de moment 215 (wordt rond de 280) en mijn lichte vracht bakje gaat toch aardig van zijn plaats af(voor een bestelwagentje dan toch). Alleen kwestie van op tijd te schakelen zodat hij constant in zijn koppel toeren blijft.
smaakversterker zegt
De opvolger van de multipla
DavidZ zegt
Als een fabrikant er “urban” o.i.d. bijzet dan weet je het wel: zogenaamd hip model met hoge instap voor senioren.
Jan Rap zegt
Duur?
Ik vind de prijs onwijs meevallen en ik denk dat ik ‘m wel wil hebben. Ik zit sowieso wel over een Kia te twijfelen.
Zeker de instapmodellen zijn rijk qua uitrusting en qua moterisering. Bovendien krijg je zeven jaar garantie en dat is bij andere merken ook vaak minder.
Sommige Kia’s zijn megasuf, maar een Soul of een Pro’ceed lijken me wel wat. Die zijn er ook best prima uit.
Als je een vergelijking wil maken:
Kia Pro’ceed 1.4: €17.000 109 pk, 0-100 11,5s, 16inch lichtmetaal, airco etc
Citroen C4 3d 1.4: €19.000 90pk, 0-100 14,2s, geen lichtmetaal geen airco
Volkswagen Golf 3d 1.4: €18.000 80pk, 0-100 14s, geen lichtmetaal geen airco
Kia Soul 1.6: €16.000 126pk, nog geen idee verder
Citroen Berlingo: €17.000 90pk
Skoda Roomster: €16.000 65pk
Voor dezelfde prijs heeft de Kia het dubbele vermogen van de Skoda, die toch echt in exact hetzelfde segment zit. Over de uitrusting wordt niks gezegd, maar als je naar de andere Kia’s kijkt geloof ik dat die ook stukker beter zal zijn dan instapmodellen van andere merken.
En tja imago? Ik vind de Pro’ceed een combinatie tussen een A3 en een Astra GTC, dus best een mooie auto.
En de Soul ziet er “Materia-cool” uit en bovendien kan je ‘m voor weinig geld helemaal opleuken.
En eigenlijk maak ik me daar ook niet druk om.
Citrofiel zegt
Dat is niet veel! Het heeft nu zeker de potentie een succesje te behalen in Nederland, waar men wel stoer wil rijden, maar liever niet te veel uitgeeft. Zie de Hyundai Tucson en Kia-broer, en de Quashqai.
anoniem zegt
het is idd niet zo heel veel geld. Maar nog altijd teveel voor zo’n lelijk hok op wielen bah bah!!
W!d zegt
@Jan Rap:
Uh.. de kia Pro ceed 1.6 CVVT Xclusive 23495
VW Golf VI 1.4 TSI Comfortline 23490
Ik weet wel welke ik zou kiezen, de golf heeft een veel hogere restwaarde, zuinigere en mooier lopende motor..
Edje® zegt
Mooie auto, design doen ze goed mijn inziens…
ben alleen niet overtuigd van de interieurkwaliteit… check hoe de middenconsole van het dashboard aansluit op de middentunnel… die kier begint steeds verder te gapen… vind ook het stofje op de hoofdsteunen niets. Volgens mij hebben ze teveel naar Escher gekeken… deed me meteen denken aan de repeterende vogeltjes…
Nou alleen kijken wat ie gaat doen in NL… ik weet het niet… zou toch liever een Nissan Qashqai hebben…
Jan Rap zegt
W!d doe me een lol een lees eerst een stukje voordat je een reactie geeft, denk er even over na.
Ik heb een keurige vergelijking gegeven voor de prijzen die hier relevant zijn.
Is 23500 hetzelfde als 17000?
It’s like you know yeah like ehm like it’s ehm no not the same! 6000+ euro verschil!
Ik had het over hetgeen je voor je geld krijgt bij het instapmodel.
Daarnaast gebruik ik de Pro’ceed als extra voorbeeld. In dit stukje gaat het om de Soul.
Verder ben ik het overigens ook best met je eens. In die prijscategorie en grootte zou ik waarschijnlijk ook voor de Golf gaan.