Welles, nietes en dan toch welles. Ik heb het over de belastingvrijstelling voor oude auto’s. De ChristenUnie wilde dit aan banden leggen door de vrijstelling enkel nog toe te passen op auto’s van voor 1987 en dus niet langer voor alle auto’s van 25 jaar en ouder. Dat voorstel leek vorige week van de baan te zijn door gebrek aan steun in de kamer. Maar wat blijkt nu geheel onverwacht?
Je raadt het al. De wiebelkontjes in Den Haag hebben uiteindelijk toch ingestemd met het belastingplan voor volgend jaar, waar het voorstel van de ChristenUnie onderdeel van uitmaakte. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie was helemaal in zijn nopjes met de behaalde zege. Door de maatregel wordt het bijvoorbeeld minder aantrekkelijk om een oude auto te voorzien van een gastank om er vervolgens nog flink wat kilometers mee te maken.
En dan nog wat, want geheel in het kader van: “makkelijker kunnen we het niet maken, maar wel leuker”, zal zal de leeftijdsgrens van auto’s waarover in de lease geen bijtelling over de cataloguswaarde hoeft te worden betaald, maar over de werkelijke waarde, worden verhoogd van 15 naar 25 jaar. Deze maatregel gaat in in 2010. (via: de pers)
Donstil zegt
Ach mooi toch.
Oldtimers (waar deze regel voor bedacht is) zijn toch al vrij van wegenbelasting.
Van de auto’s die nu 25jaar zijn of nog gaan worden is 99.9% toch oude rommel ipv oldtimer.
wapz zegt
Daar gaat de verkoopwaarde van mijn Golfje II uit 1988.
Mechanic zegt
Gelukkig, mijn auto is van ’67 :P
hanz zegt
lekker is dat
en mijn auto uit 1987 dan?
die kan dus nooit een old timer worden?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
GVD!
JanJansen zegt
Nou daar gaat mijn voornemen om mijn auto nog een paar jaar langer te houden. Ik voel me aardig belazerd, hier ga ik wel werk van maken.
Gideon zegt
Dan verkopen die occaisons ook zo lekker:p
Der Ghopmeister zegt
haha gelukkig valt de mijn polo der nog net binnen :P scheelt me toch weer een 144,- per jaar.
Hugo zegt
Moet dit niet nog door de eerste kamer worden goedgekeurd?
Cultureel erfgoed zegt
Effe de FEHAC contacteren?
http://www.fehac.nl/home/_site/
Het gaat om aanpassingen aan de belastingvrijstelling per 2012 als de kilometerheffing zijn intrede gaat doen.
Dat wordt een mooi verhaal die kilometerheffing…
Laurens zegt
Maar even afwachten wat de uiteindelijke regeling wordt.
“Wel is vastgelegd dat vanaf de start van de kilometerheffing, in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.”
Het eventuele vrijstellingsplezier verandert toch weer ergens rond 2012.
Franco zegt
Die vuile @#$#@ gristenhonden!
Ja, ik rij veel km’s met mijn MB W123 300 diesel uit 1982, maar wat denk je dat de onderhoud kost?! Nee, men heeft liever dat ik mijn zure verdiende geld verspil aan een “moderne auto”, een rijdende computer op wielen… :roll:
Wat een gepiemel om de autobezitter zijn/haar laatste centjes afhanding te maken!
Daar zijn ze wel heel erg goed in, die “weledelzeergeleerde” dames en heren te Den Haag!
Dit betekent een dikke streep door mijn plannen om later een MB S-klasse uit 1991 (geen V12), als woon-werkauto te houden tegen lage kosten!
Fijn, hoor! Nederland is weer een stuk onleefbaar geworden!
Lagonda zegt
Wat een vreemde regeling, alles voor ’87 wordt rijdend gehouden, en wat daarna komt kan naar de schroot hoop. Dus krijg je een run op alles tot ’87 als dit door gaat.
Ben blij dat ik in de Flevopolder woon, nu nog een investeerder vinden voor die enorme loods die ik wil bouwen en waar natuurlijk alles van voor ’87 welkom is.
Guan zegt
Waarom zijn het juist altijd gristenen die mij de ergste vloeken weten te ontlokken?
Dimitri zegt
Ik ga emigreren.
Definitief.
Rutger zegt
Franco,
Niets onleefbaarder! Die W123 stoot waarschijnlijk meer uit dan een toekomstige R8 V12TDI. Hmmmm, ik weet niet wat ik liever op de weg zie.
Geef mij eens één rationeel argument voor de maatschappij waarom jouw W123 en S-klasse vrijgesteld zouden moeten zijn?
Amerigo zegt
Iedereen die deze “vrind” (lees, vanaf heden: paria) van de Christen Unie wil bedanken kan doen doen op:
[email protected]
jamesBROWN zegt
Wat een enorme rotstreek… Laten ze zich nou eens bezig houden met nuttigere dingen, en niet een of andere half-assed milieupropaganda.
Ik hoop dat hun kerk afbrandt. >:(
Dimitri zegt
Als een auto: bouwjaar 1968 in 1981 op de sloop komt, en in 1983 weer een auto is tot 1996 wat in 1998 weer een nieuwe auto is om vervolgens in 2010 weer op de sloop terecht te komen…..
hebben er 3 verschillende bedrijven een auto gesloopt en zijn er 3 fabrieken nodig geweest om er weer een nieuw voertuig te produceren.
Terwijl het voertuig uit 1968 met goed onderhoud gewoon door kan blijven karren.
Als er iets slecht is voor het milieu, is het wel de consumptiemaatschappij die meer energie opvraagt en uitstoot dan verouderde technologie, dat veelal gebouwd is om te blijven functioneren.
Van: 68Chevelle, Fok!forum.
Koerd zegt
grrBl. Weer meer belasting. Goed voor milieu, nou ja ok. Maar ondertussen weer meer inkomsten voor de schatkist. Waar lezen jullie trouwens dat de bijtelling ook verandert??? Dat lees ik nergens.
Phoxx zegt
Beetje jammer voor mijn e30 uit 1988…
Citrofiel zegt
Ik vind dit zo’n kromme maatregel. Is in 2050 een auto uit 1995 niet het stimuleren van bewaren waard dan? Een vaste limiet is vreemd. Van mij mag het best omhoog, maar helemaal vastzetten is onzinnig.
En die lease is ook al zo vreemd. Want om nou voor een 20 jaar oude auto nog bijtelling moeten betalen over wat hij 20 jaar geleden nieuw kostte, is toch vreemd?
Rutger zegt
De Oldtimerregeling was ooit bedoeld om de echte hobby auto waar maar weinig mee werd gereden te ontzien.
Er zijn nu steeds meer mensen die de regeling gebruiken om goedkoop auto te kunnen rijden. Ja met een S-klasse je dagelijkse woon-werkkilometers maken heeft NIETS meer van doen met het doel waarvoor de regeling ooit bedoeld was.
Dan kan je wel weer schoppen tegen de regering en zeggen dat het allemaal zo slecht is in NL, maar denk eerst eens na waarom je in die oude auto rijdt.
Als er al mensen boos moeten zijn dan zouden dat de echte oldtimer rijders moeten zijn die nu de dupe worden van het gedrag van automobilisten met ‘nep-oldtimer’.
Het komt op mij een beetje over als de regering verrot schelden omdat het je Ford F150 niet meer op grijskenteken mag rijden en opeens gedwongen was om in een hagelnieuwe Golf V 1.6 te rijden.
Franco zegt
@Rutger,
punt 1. Vrije keus (van transport en financiële aanbesteding).
punt 2. Ik rij liever in een echte auto, dan een (computer)kar die “gereset” moet worden bij problemen… :roll:
Dat gaat nog ‘leuk’ worden, als de huidige auto’s tien jaar of ouder worden. Moeten ze naar de schroothoop, omdat de software niet meer leverbaar is. :D
punt 3. Maatschappij? Wat doet de maatschappij voor mij?! Mag ik dan geen rijdende hobby hebben? Ik rook niet, wat wil je nog meer? :roll:
Enne, een R8 V12TDI kan ik niet betalen. Jij wel? Gefeliciteerd met je rijdende kostenpost dan!
Rutger zegt
Citrofiel, de leeftijd maakt feitelijk niet uit. Het gaat erom dat je met een leaseconstructie de autokosten fiscaal aftrekbaar maakt en tot looncomponent maakt.
Franco zegt
@Citrofiel,
Ik kan het mis hebben, maar die bijtelling voor oudere leaseauto’s werd toch gebaseerd op basis van taxatie?
I.i.g. is dat ook krom, want de bijtelling van een nieuwe auto blijft ook na 5 jaar overeind.
Beste Citrofiel, het is gewoon weer een staaltje “plukken wat men (te Den Haag) plukken kan”.
‘Ze’ weten dat er niet of nauwelijks tegen wordt geprotesteerd, dus gaan ze verder met uitknijpen… :(
Simpson zegt
als makke schapen werden zij naar de slachtbank geleid….
d’r zal vast iets in de bijbel staan in de trant van ‘en ook den laatsen tiet zal tot den laatsten druppel uitgemolken worden’
Meer betalen vind ik het punt niet zo (nouja..) als ik er maar wat voor terugzie.
en dan bedoel ik niet dat directeuren hun bonussen kunnen blijven behouden of dat we heroinekwekers in een ver land proberen om te
schietenpraten of ze geen granaatappels willen gaan verbouwenAbarthMkII zegt
En bedankt CU/Den Haaf! Stelletje grijze sokken. Maar ook bedankt mensen misbruik maken van de huidige regeling. Zelfde verhaal indertijd met de grijze kentekens.
Mijn ’90 AR Spiderzal dus nooit onder deze ontheffing gaan vallen. Dit terwijl deze wagen puur alleen als hobby auto gebruikt wordt. Rijden in de zomer maanden, verder staat ze gestald.
Beter zou zijn als er een soort van kilometer registratie zou zijn voor ‘oldtimers’, dan pak je degene die nu ‘misbruik’ maken van de regeling, maar ontzie je de hobbyist!
Rutger zegt
Franco,
punt 1. Vrije keus hou je toch?
punt 2. Je kan er toch in blijven rijden?
punt 3. Tuurlijk mag je een hobby hebben?
Maar als je dagelijks met een oldtimer gaat rijden omdat die zo goedkoop is door de belastingvrijstelling dan is er maar beperkt sprake van een ‘hobby’.
Kijk als de regering de kosten van de oldtimerregeling heeft begroot op basis van 2500 kilometer per jaar per oldtimer dan is het gebruik van die regeling met auto’s die 15.000-20.000 km per jaar rijden wel een heel stuk duurder.
sacha zegt
Ach, voor de kopers zal het allemaal niet zoveel uitmaken. Die oude hokken die nu niet meer in aanmerking komen dalen gewoon in prijs. De mensen die met de zgn. Youngtimers™® aan het handelen zijn zullen hun businessmodel drastisch moeten wijzigen.
Super zegt
@Rutger
er zijn wel goede redenen;
1. hij heeft al zoveel accijns en wegenbelasting betaald dat het misschien tijd wordt dat het wel mooi is zo.
2. je moet de milieubelasting van een het produceren van een nieuw auto ook meenemen.
3. iemand met een oude auto maakt er waarschijnlijk niet erg veel kilometers mee.
4. oude autos hebben nostalgische waarde, ook lelijke, een bx is lelijk maar als je over 50 jaar een bx ziet rijden vind je het leuk.
michiel zegt
WTF!
Eerst stoken ze heel Nederland op dat ze mensen van mijn geaardheid moeten verbannen en dan nemen ze mijn hobby ook nog eens af!
Terug naar de jaren vijftig!
DafMaf zegt
Mmm. Daf 44 uit 1974 en Volvo 66 GL uit 1978. OK.
C70T5 zegt
Nog anderhalf jaar jongens, dan is mijn emigratie een feit :-) Het was al eerder gepland, al voordat onze regering aan het belasten is geslagen, maar ze geven me geen reden om te blijven.
@CU, PvdA, CDA (en de rest): van mij part belast je de lucht die we inademen, ik ben weg!
Neeeederland ooo Neeederland wiiijjj wooorden kaaampioeeeen……hahahahaha
Rutger zegt
Super,
1. Wat is mooi genoeg? De wegen slijten harder door een S-klasse van 2300kg dan door een Clio van 1200 kg. Leeftijd speelt geen enkele rol.
2. Ja ook de vervuiling van nieuwe onderdelen voor oldtimers moet je meenemen. Van het staal van een S-klasse kan je trouwens drie nieuwe Twingo’s bouwen. Per persoon blijven dergelijke auto’s enorme vervuilers.
3. Dat is het punt waar het om draait en waarom deze regeling aangepakt wordt!
4. Is erg persoonlijk. Ik zal er geen traan om laten als de BX alleen in het Citroën museum te zien is.
Rutger zegt
C70T5, naar welk paradijs ga je verhuizen?
Eddy Cosworth zegt
Fuck, mijn cosworth is van 87.
DAT zegt
Je kan gewoon je S-klasse blijven rijden. Als ie maar voor 1983 is:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=135302097&p_type_lijst=RL&o_id=5551242
DAT zegt
Nee, rekenfoutje.
Nu een 85-er kopen en in 2010 gewoon doorglijden in de beperkte bijtelling.
Franco zegt
@Rutger,
1. Hmm, vrachtwagen beschadigen het wegdek niet. Nee, dat doen die ‘veel te dikke’ S-klasse’
2. Ik gaf al toe veel te rijden met mijn W123, maar ik rij ook op een zuinige manier. Geen gejakker boven de 100 km/u. En die S-klasse vind ik een machtige mooie MB!
3. BTW, als ik die W140 (S-klasse) al had, dan zou ik de W123 niet weg doen. Sterker, meer dan ca. 5000 km/jaar zou het niet rijden. Ik ben nou eenmaal iemand die ruim van te voren plannen maakt, maar dan moet de overheid niet met die soort BS komen!
4. Is idd. persoonlijk, maar men vinden het wel geweldig om een Fordje uit 1923 te zien tokkelen bij een festival o.i.d. Het Fordje in de museum blijft z’n dagen daar slijten…Zelf onlangs nog een Datsun 120Y in de stad gezien. Mijn pa hader vroeger zo een. Had zelf leren autorijden op 10-jarige leeftijd in zo’n ding. Kijk, dat kan een auto (qua herinnering) met mensen doen.
Maar goed, dat is idd. persoonlijk!
S3 zegt
Stelletje boeven daar in Den Haag!
Grote troost is overigens dat die vrolijke vriend van de Christen Unie niet in de hemel zal komen maar in de hel, daar hij het 8e gebod niet respecteerd:
U mag niet stelen (van de automobilisten).
Zo wordt weer een mooie hobby van menigeen om zeep geholpen.
Franco zegt
@DAT,
Ik vind die versie niet mijn smaak!
Deze moet het h’m worden…
Rutger zegt
Franco,
Ik vind het jammer dat de regeling gebukt moet gaan onder het vele gebruik van de regeling. Ik gebruik de S-klasse even als voorbeeld omdat het verre van een oldtimer is in mijn ogen.
Ik vind het prima als er een oldtimer regeling komt voor de hobbyisten. De trend is helaas alleen dat er gebruik wordt gemaakt van deze regeling voor andere doeleinden dan een hobby alleen.
Nederlanders zijn erg goed in het voor eigen doelen gebruiken van regelingen die niet helemaal dicht zijn getimmerd en vervolgens verontwaardigd te zijn als die regeling versoberd wordt of afgeschaft wordt. Eigen schuld denk ik dan.
Met de regeling voor campers geldt precies hetzelfde.
Kwarttarief
“Voor campers die particulier gebruikt worden bestaat er het zogenaamde Kwarttarief. Het kwarttarief houdt in dat je over een periode van 4 aaneensluitende tijdvakken ( 1 jaar) maar 1 tijdvak hoeft te betalen. Bij het kwarttarief en het halftarief moet je dan wel de wegenbelasting in 1 keer voldoen.”
Er zijn dus mensen die nu een camper als eerste auto hebben staan en daarmee de boodschappen doen. Een VW T4 Camper is prima als eerste auto in te zetten en hierdoor dus lekker voordelig te rijden. Als steeds meer mensen de regeling zo gaan gebruiken kan je er gif op innemen dat de regeling aangepakt wordt.
C70T5 zegt
@Rutger
Nou ja, paradijs…was het maar waar…Cuba zou mooi zijn hehe. Duitsland is de bestemming, liefst in Konstanz, in ieder geval dicht bij de Zwitserse grens.
C70T5 zegt
PS. wil je soms mee? ;-))))
Guan zegt
@ C70T5, plaats even een foto van jezelf, dat vergemakkelijkt het nemen van zo’n beslissing enorm.
Ascona C zegt
Men heeft het steeds over “van voor 1987”, maar het is toch “van voor 1983”?
Heb net gegoogled en kom overal 1983 tegen!
NeoC zegt
Ik vind persoonlijk de rijder die zijn oldtimer dagelijks durft te gebruiken een echte oldtimer-liefhebber. Ze gebruiken het waar ze voor bedoeld zijn, en genieten van die auto’s. Ikzelf heb vaak genoeg een 190D (1947) gebruikt om naar mijn werk te komen, heerlijk onthaasten en genieten van het autorijden!
En ja, die auto wordt bijna dagelijks nog van stal gehaald! Naast de 280S die nog dagelijks trouw zijn dienst doet. Je moet er van houden, en niet bang zijn dat ie het een keer laat afweten, maar wel heerlijk genieten!
Houdt de regeling zoals het nu is, niets meer aan doen zou ik zeggen!
mashell zegt
Terecht. In de jaren 80 zijn de auto’s zo goed geworden dat het filter van 25 jaar niet genoeg is om alleen klassiekers door te laten. Sorry maar een E-kadett is geen klassieker en zal het de komende 10 jaar ook niet worden.
Dennis zegt
@Ascona C: De huidige regeling wordt op 31 december 2011 bevroren. Enkel auto’s die op die datum ouder zijn dan 25 jaar komen in het vervolg nog in aanmerking voor vrijstelling.
C70T5 zegt
@Guan: LOL
Een betere ontwerper zegt
Dat wordt massa emigratie dus….
Zoals iemand eerder al zei: het geloof zorgt voor alle erge dingen in de wereld.
Ik wil dat ze dat plan gaan uitvoeren dat alle onnodige ministeries verdwijnen, de CU hoort daar zonder twijfel bij als partij.
Citrofiel zegt
@ Dennis; Ah, bevroren. Dus dan kunnen ze hem evt. 10 jaar laten weer laten smelten! Dat verandert de zaak een beetje… Het staat iig niet voor ‘altijd’ vast.
Rutger zegt
C70, Duitsland is een mooie locatie om te wonen maar ook niet vrij van overheden die zich met het persoonlijke leven bemoeien.
We kunnen weer klagen wat we willen over de oldtimerregeling maar in Keulen bijvoorbeeld kom je de stad niet in met een Euro3 of lager uitstoot.
NeoC, de oldtimerregeling is bedoeld voor auto’s waar weinig meegereden wordt. Hobby auto’s die vaker op de brug staan dan op de weg rijden.
Het begrip oldtimer is ooit de benaming geweest voor oude auto die misschien eens per week uit de garage werden gehaald om even een stukken te toeren in de omgeving.
Het begrip oldtimer is nu een leeggeroofd begrip geworden waarbij alleen de leeftijd van het chassis van belang is.
Je gaat mij niet vertellen dat een compleet gerestaureerde Golf I uit 1981 met 1.8T, brembo’s en Bilstein onderstel, TT stoelen en alcantara bekleding fiscaal vrijgesteld moeten zijn omdat het een oldtimer is qua leeftijd.
VLS54 zegt
Kappen nou echt, ik begin er een beetje moe van te worden al dat ge-eikel met auto’s. Laten we allemaal maar met het openbaar vervoer gaan…O nee dat functioneert ook niet!!
De auto is geen melkkoe. Tuurlijk zijn er regelingen nodig, maar slaan we nou niet een beetje door?!
Rutger zegt
De oldtimerregeling was juist een bevorderingsregeling!
PloegR zegt
Niet heel Nederland staat in de file met Benzen op gas en diesel.
De regeling zoals voorgesteld, maakt het geheel onoverzichtelijker en lastiger te handhaven, lijkt mij.
Een oldtimer is een auto met historische waarde, hoe die gebruikt wordt is aan de eigenaar.
Daarom is de voorgestelde regeling krom, omdat nu de historie stopt bij 1987…
Een meelopende tijdlijn is best wel logisch en redelijk.
En de echte diehards kunnen toch wel met een 30-40 jaar oude auto dagelijks crossen. Mensen deden dit immers 40 jaar geleden ook al ;-)
Ook in termen van cradle-to-cradle is het gewoon beter om door te rijden. Of op zondag een biefstukje laten staan.
Klassiekerrally zegt
Ik kan hier eerlijk gezegd niet echt rouwig om zijn. (ja, verrassend met zo’n nickname, ik weet ’t)
Wat me wel stoort is het draaikontengedrag van de heren in de regering.
‘Een man een woord’ is een gezegde dat ze blijkbaar niet kennen.
Denk nou verdorie eerst eens na, maak dan een keuze, onderbouw die en breng dat naar buiten. En hou je er dan aan!
Stelletje slampampers…
Henkie zegt
@C70T5
Nou dan ga je toch lekker :D
six-trey zegt
Ik ga akkoord met donstil 99% van alle autos uit de jaren 80 is rommel ;)
gelukkig is mijn auto uit 63, maar daar gaat mijn doom om ooit een GNX te kunnen kopen/betalen
Franco zegt
@Rutger,
Bovendien rijden de veelrijders op LPG. Waar blijft dan jouw bewering dat een 25-plusser slecht is voor het milieu? Want dan zou een splinternieuwe auto op gas net zo vervuilend moeten zijn of begrijp ik je verkeerd?
Maar wat mij het meeste stoort, is dat dit kabinet niet gehinderd door enige kennis van zaken dendert van misser naar blunder.
Problemen zat in Nederland maar daar hebben ze de oplossing niet voor. Om toch maar een voetafdruk in de politieke geschiedenis te planten pakken ze een categorie nette mensen aan die hooguit wat zullen mokken maar vervolgens keurig netjes hun belasting gaan betalen.
Lekker ongevaarlijk dus en succes verzekerd. Bovendien gaat het natuurlijk alleen om de centen en de eventuele toekomstige begrotingstekorten.
Wat nou milieu? Gaat het daar echt om?
Ik geloof er niets van. Twee vliegtuigbewegingen stoten meer troep uit dan al onze geliefde klassiekers en oldtimers bij elkaar in een heel jaar. Dit kabinet had op zijn minst kunnen nadenken over een alternatief systeem om echte liefhebbers buiten schot te houden, als het hen daarom ging.
Als het over verkeersboetes gaat kunnen ze iedereen wel vinden. Een beetje meer inzet en creativiteit had dit kabinet nog enigzins geloofwaardig gemaakt, snap je?
Tedje zegt
Dit is gewoon een heel gezonde maatregel. Die klassiekerregeling is bedoeld voor mensen die hobbymatig een klassieker rijdend willen houden, en die kunnen dat ook gewoon blijven doen. Dat het nu onmogelijk wordt om de regeling te misbruiken om met een oud krot gratis aan het dagelijks verkeer deel te nemen is alleen maar goed en wel zo eerlijk tegenover al die andere mensen die wel gewoon de volle mep betalen.
Je kunt van het Nederlandse belastingklimaat en van wat ze met ons belastinggeld doen vanalles vinden (dat vind ik ook), maar een maatregel die oneerlijkheid en oneigenlijk gebruik verhindert is een goede zaak. Niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen maar in dit geval hebben die rare bijbelverkopers gewoon gelijk.
Citrofiel zegt
@ Franco; Eventjes over LPG: Nieuwe auto’s kunnen met een G3-installatie worden uitgerust, die idd heel schoon is. Oudere auto’s hebben die mogelijkheid vaak niet (dacht ik) en hebben daarom een oudere, meer vervuilende LPG-installatie.
rene zegt
@Citrofiel: of je nu op een “oude “lpg instalatie rijd , of met een g3 … de uitstoot blijft gelijk ……
lpg is en blijft de zuiverste brandstof ongeacht de instalatie !
en voor al die andere :
ook ik rij dagenlijks met mijn opel kadett van 1977 (gewoon op benzine ). enkel en alleen omdat ik graag een BETROUWBARE voor de deur heb staan !!! als eerste auto heb ik een vectra voor de deur staan(om in aanmerking te komen voor oldtimer verzekering ) waar ik een heel jaar belasting voor betaal terwijl ik daar hooguit 1 of 2 keer in de maand mee rij …..dus gratis rijden ??? echt niet !!!
Franco zegt
@Citrofiel,
Je hebt gelijk voor wat betreft de G3. Maar is zo’n oudere LPG-installatie (Impco) dan niet schoner/minder vervuilend dan benzine?
Bijvoorbeeld voor een Ford Mustang 350 V8 uit 1967/68?
pj zegt
Waar wordt nu gesproken over het verleggen van de bijtellingsgrens?
Voor mijn zakelijke Lexus LS-400 uit ’92 is de bijtelling nu 1000. Door deze wijziging zou de bijtelling 22000 euro worden – dat lijkt mij niet realistisch.
In het originele artikel op depers.nl kan ik hier niets over vinden.
Dennis zegt
@pj: Klopt, staat ook niet op De Pers. Soms gebruiken we meerdere bronnen om het bericht te controleren. Daarbij vind je soms nog wat extra info. Dat laatste over de bijtellingsgrens vonden we HIERRR.
Murphmeister zegt
Een oltimer zou niet eens een LPG installatie moeten hebben.
hou ‘m toch orgineel.
pj zegt
@Dennis: Ai.. ik heb 1 maand geleden dus juist vanwege die regelgeving een 15+er aangeschaft :~( Dit wekt geen vertrouwen!
peter v zegt
Alleen de fabrikant wordt hier beter van en uiteindelijk de overheid. ( BPM, BTW, Accijns )
Dit is gewoon een nieuwe manier om het enorme gat ?? in hun begroting te dichten met ons portemonee
scarface zegt
Deze email heb ik zojuist aan de heer Cramer verstuurd
@Amerigo: bedankt voor het email adres
Geachte heer Cramer,
Met verbazing, om niet te zeggen verbijstering, heb ik van uw voorstel kennis genomen. Uw persoonlijke afkeer van oude auto’s, waar velen juist enorm veel plezier aan beleven, leidt er nu toe dat een grote groep mensen hun auto niet meer kunnen betalen of onderhouden. Daarbij komt nog dat mensen met oude auto’s over het algemeen bijzonder zuinig op hun bezit zijn, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld leaserijders die over het algemeen geen enkele rem kennen op verbruik, gedrag in het verkeer en schades.
De maatregel die u nu voorgesteld hebt, brengt een beter milieu ook geen stap dichterbij. Produceren van auto’s is extreem energie- en grondstoffeninstensief. De productie van een auto’s neemt gemiddeld 60% van de totale energiebehoefte die een auto in z’n hele rijdende bestaan kent voor haar rekening. Met deze maatregel verdubbelt u feitelijk in één keer de energiebehoefte van het wagenpark in Nederland. Een volkomen onbegrijpelijke actie naar mijn bescheiden mening.
Kijk, als u nu had voorgesteld:
– een auto moet minstens 20 jaar Nederlands wegenbelasting hebben betaald om na 25 jaar voor vrijstelling van de wegenbelasting in aanmerking te komen,
– een auto moet nieuw gekocht zijn in Nederland, of maximaal na 5 jaar geïmporteerd zijn, om na 15 jaar voor een bijtelling op economische waarde ipv cataloguswaarde in aanmerking te komen,
ja, dan had u een punt gehad.
Maar ik zie geen enkele ratio in wat er nu voorligt.
Ik hoop dan ook echt dat uw voorstel het uiteindelijk niet haalt. En mocht dat toch het geval zijn, dan hoop ik dat u in uw directe omgeving de gevolgen van uw voorstel zult aantreffen en dan spoedig tot inkeer zult komen.
Niemand is tegen het optreden tegen oneigenlijk gebruik van een regeling, maar simpelweg schrappen om de verkeerde redenen is onbegrijpelijk en zeer ongewenst.
Hoogachtend,
Scarface (maar dan mn eigen naam :) )
Trotse bezitter van een Mercedes 190 D uit 1991
Nick zegt
Hulde Scarface….
Maar IPV het afschaffen van de belastingvrijstelling kunnen ze ook gewoon een subsidie geven om oude auto’s in te leveren. Bijv. €500/€1000 wanneer je een auto van pré 1980 naar de sloop brengt!
Daarnaast de belastingdruk exponentieel laten afnemen naarmate de auto ouder word, maar zeker een vrijstelling / voordelig tarief voor de hobbyrijders aanhouden!
Auto’s zijn vaak meer dan een vervoersmiddel, het is KUNST & industrieel erfgoed…We moeten trots zijn op onze heilige koe!
Ikzelf heb een Mini uit ’89 als hobby auto, vanaf mijn 17e levensjaar in bezit. Netjes geschorst of belasting betaald wanneer ik ga rijden. Toch jammer als dit nooit een “oldtimer” gaat worden…
Laurens zegt
Ik zie in de bovenstaande reacties diverse voorbeelden van klassiekerrijders die de auto gebruiken op een manier zoals de oorspronkelijke regeling voor ogen had en ook diverse rijders die er voor gezorgd hebben dat deze regeling om zeep geholpen wordt.
Wie de schoen past, trekt hem aan.
Belastingheffing is per definitie niet eerlijk, en lokt misbruik uit. Het is de taak van de overheid in die gevallen corrigerend op te treden in het algemene belang.
Klinkt allemaal erg EO’ig besef ik me. Gelukkig heb ik een echte klassieker, ben ik lid van een klassieker club en worden mijn belangen professioneel behartigd.
RRRobert zegt
Het is zó gemakkelijk om de regeling in de hoek te drukken omwille van ‘misbruik van wetgeving’ en ‘het milieu’. Net of oude auto’s slopen en nieuwe auto’s maken niks kost. Of dat cultuurhistorische waardeboud er toe doet.
Ik vermoed dat de autolobby nog wel ergens een aantal overtollige voorraden had waar ze nu in eens een aantrekkelijke bestemming voor hebben gevonden…
Eens kijken of het partijkader van de CU straks niet allemaal tegelijk in een nieuwe auto komt te rijden…
Laurens zegt
http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html
begin quote:
“De afgelopen twee weken is er door de FEHAC met man en macht gewerkt om een dreigende, plotselinge beëindiging van de belastingvrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder te voorkomen. Met succes!
En we hebben het niet alleen gedaan! Clubbestuurders en leden van de clubs hebben de Tweede Kamer bestookt met e-mails waarin ze protest aantekenden tegen het onverwachte initiatief om de huidige vrijstelling al per 1 januari 2009 te “bevriezen” en te beperken tot voertuigen die dan 25 jaar of ouder zijn.
Hiermee hebben we bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering “Anders Betalen voor Mobiliteit” invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de “bevriezing” dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van vóór 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen. Klik hier om verder te lezen.”
einde quote.
Ongetwijfeld zullen deze auto’s buiten de kilometerheffing vallen tot het moment dat er lieden zijn die daar misbruik van gaan maken. Ga tegen die tijd niet piepen als je in die categorie valt astublieft.
Maar waarschijnlijk zal er wel iets van een verbod komen om op bepaalde tijden en dagen met je klassieker te rijden. Dat is namelijk electronisch wel te handhaven lijkt me. Ik als klassieker liefhebber kan daar wel mee leven.
AllAutomotive.nl zegt
Tijd voor een update Dennis, de bijtellingsregeling gaat niet in 2010 in maar op 1-1- 2012.
PyroZnype zegt
Jammer, dan wordt m’n 200 SX dus nooit belastingvrij, gelukkig blijft alles voor 87 wel vrij, dus ook m’n Camaro uit 81 ^^
Rutger zegt
De oldtimerregeling voor het behoud van klassieke auto met historische waarde kan ik alleen maar toejuichen.
Het gebruik van deze regeling voor auto die alleen aan de kwalificatie voldoende van ’25 jaar of ouder’ is onbedoeld. Het aantal auto’s dat zonder veel technische problemen na 25 jaar nog prima rijdt is veel groter dan het aantal echter klassiekers.
Alleen afgeven op de overheid zonder ook naar jezelf te kijken of je niet een bijdrage hebt geleverd voor de aanleiding voor deze wijziging is kortzichtig.
Het is exact hetzelfde patroon als de wijziging van de regeling voor het grijskenteken.
PJ, heb jij voor de Lexus gekozen omdat je het een geweldig mooie auto vindt met een historische waarde of omdat de Lexus dusdanig betrouwbaar is dat je tegen realtief lage kosten een luxe daily driver kan rijden die je anders niet zo kunnen bekostigen?
@Scarface, ik vind het niet een echt handige brief. De persoonlijke mening van Cramer doet er helemaal niet toe.
Je uitspraak dat 60% van de energiebehoefte voor het rijdend bestaan van een auto uit de productie ervan bestaat en dat de energiebehoefte verdubbeld is gewoonweg niet waar en een argument waarvan Cramer niet onder de indruk zal zijn.
pj zegt
@Rutger: ik heb voor de Lexus gekozen omdat deze als goedkoopste uit de bus kwam bij het vergelijken van een aantal auto’s. De korting in de bijtelling (22000 euro) was inderdaad doorslaggevend en compenseerde ruimschoots de hogere onderhouds- en benzinekosten. Daarnaast is het een heerlijke auto om te rijden!
Let wel – ik zou graag een schoner model rijden, maar dan moet dat wel (meer) betaalbaar worden. En de kleine percentages die het nu scheelt in de bijtelling van nieuwe hybride/zuinige auto’s is nog niet voldoende.
Laurens zegt
@pj
Ja, het argument dat een ander moet betalen voor je privé behoefte in een schone auto te rijden……. over het algemeen hebben mensen er juist extra geld voor over om de eerste te zijn met iets nieuws. Neem bijvoorbeeld de LCD tv’s.
Gelukkig betalen we allemaal via de accijns op brandstof al mee voor onze CO2 uitstoot. Meer verbruiken is meer accijns betalen.
In de toekomst zal het wel een verhandelbaar CO2 recht per persoon worden of zo iets. Mag ik zelf kiezen of ik mijn CO2 thuis via de CV of in de auto opstook, en als ik meer rechten wil hebben moet ik die kopen van anderen.
pj zegt
@Laurens,
Ik geloof meer in positief gedrag stimuleren dan negatief gedrag ontmoedigen – beloon mensen die schoon willen rijden, dan hou je alleen de echte oldtimer liefhebbers over die in oude/minder schone auto’s rijden en ben je ook van het probleem af.
Mijn irritatie met dit soort wijzigingen in regelgeving is meer gericht op de korte termijn waarop ze doorgevoerd worden. Het blijft ondernemersrisico, maar het zou prettig zijn als de spelregels niet veranderden.
Juppe zegt
@Scarface,
60% ?? Uit welke duim zuig je dat getal?
Voorbeeldje:
Laurens zegt
@juppe
Leuk plaatje, was ik altijd al benieuwd naar.
Bron graag oftewel http://www.xxx.xx
Dank.
Laurens zegt
@pj
Ik koop je Lexus wel voor 1000 Euro.
Laurens zegt
@scarface
Als ik Juppe’s plaatje extrapoleer, rij jij in een http://www.microcarmuseum.com/ . Hoe rijdt dat?
Juppe zegt
@Laurens,
Was zomaar 1tje die ik tegen kwam op Google:
http://www.nissan-global.com/EN/ENVIRONMENT/CAR/LCA/index.html
Zijn zat van deze assessments gedaan, en ze laten allemaal ongeveer hetzelfde zien.
Beetje logisch denken is dat: Hoe kun je in een paar dagen net zoveel energie aan een product besteden als zo’n 20.000 liter brandstof? Daar praat je over flinke centrales die rondom de autofabrieken moeten staan, want er worden nogal wat auto’s per dag gebouwd :)
Punt hiervan is ook dat je een auto na een aantal jaren beter kunt recyclen dan ermee door rijden, gezien de ontwikkelingen op emissie gebied.
Overigens is dat aandeel in productie bij een Hybride auto nauwelijks groter. En de disposal ook niet. Usage is wel stukken kleiner.
Maar goed, ik dwaal af…. ;)
P.S. In verreweg de meeste LCA’s worden uitstoot en energiegebruik (of de uitstoot die daar uit voortvloeit) weergegeven in CO2-equivalenten. Zodat je het lekker makkelijk kunt vergelijken. Maar het gaat dus niet alleen over CO2, het is alleen naar CO2 omgerekend.
Laurens zegt
@juppe
Dank voor deze duidelijke en feitelijke uitleg. Dat missen we hier op autoblog nog al eens :-)
hvou zegt
Een bezitter (liefhebber) van een oldtimer rijdt volgens mij niet voor de belastingvrije reden.
Dus de echte klassiekers blijven echt wel rijden.
Franco zegt
@hvou,
Ik ben dan ook een echte liefhebber van de W123! Maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan maar 5000 km/jaar mag rijden met mijn MB, omdat ik anders geen ‘echte liefhebber/hobbyist’ ben???
Een liefhebber is en liefhebber. Of het nou gaat om een W140 of een BX, wie denk de “autoriteit” te bezitten om te bepalen wat wel of niet tot hobby mag worden gerekend???
Ik i.i.g. niet, hoor!
Laurens zegt
@franco
Is toch geen probleem, betaal je gewoon de kilometerheffing net als ieder andere veelrijder. Vindt de overheid prima. En is eerlijk ten opzichte van je medeburgers.
Rutger zegt
Er lopen inderdaad wat dingen door elkaar. Niemand verbiedt om een oude auto als hobby te hebben. Het gaat alleen om het gebruik van de oldtimer in relatie tot het oorspronkelijke doel van de regeling. Die zijn in de loop van de jaren steeds meer uit elkaar gaan lopen.
Het is hartstikke mooi dat je favoriete hobby auto ook je daily driver kan zijn. Alleen moeten dan de normale fiscale regels gelden vind ik.
Heb je een oldtimer als tweede auto en rijd je af en toe eens in je oldtimer om lekker te toeren of naar bijeenkomsten te gaan dat mag die regeling best blijven gelden.
Juppe, duidelijk plaatje voor de discussie over de ‘milieu’ belasting van oudere auto’s.
gerjan zegt
allemaal met de trekker na den haag extra rooie diesel mee en maar rondjes rijden daar met die oude case 1455 xl. heb niks tegen boeren mijn pa verdiend zijn geld dankij de boeren maar kijk is wat al die oude trekkers de lucht in blazen. en dan valt het in neerland nog mee! en van af den haag met ze allen op de trekker na Ernst Cramer en daar nog ff paar romdjes rijden. zal die kerel met zijn kop boven z’n oud mc cormick zetten !
Laurens zegt
@gerjan
Dit is autoblog, geen trekkerblog ;-)
Maar je stelt een goed onderwerp aan de orde, wanneer gaat de overheid wat doen aan de eenzijdige bevoordeling van de boer in dit land. Waarom subsidiëren wat in Polen ook kan?
Hupke zegt
@Donstil
dan vallen auto’s BMW e34 en sommige audi Quattro’s, TVR’s, Triumph tr7, Fiat bertone X1/9 er ook buiten en die wagens zijn bijzonder en betaalbaar voor de normale mens die profijt heeft van die oldtimer belasting. Ik vind dus dat jij totaal ongegronde dingen beweert.
BRAM zegt
De reden waarom Cramer de vrijstellingsregeling wil afschaffen is dat er misbruik van wordt gemaakt door mensen die een auto 25 van jaar of ouder (oldtimer) kopen en er op LPG veel kilometers mee gaan maken. Voor die mensen is de regeling inderdaad niet bedoeld.
Je kunt de regeling simpel aanpassen door oldtimers op LPG geen vrijstelling te geven.
Maar goed.
De vrijstelling blijft bestaan tot 2012, als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dan verdwijnt de wegenbelasting sowieso (lijkt me) en is de hele vrijstellingsregeling niet meer van toepassing. Of je dan in een auto uit 1968 rijdt of in eentje uit 1988 of 2008: je betaalt gewoon per kilometer.
De zege van Cramer is feitelijk een Pyrrusoverwinning (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrrusoverwinning)
Keep Them Rolling!
BRAM zegt
O nee, foutje (bedankt!)
Per 1 januari 2012 zijn auto’s van vóór 1987 vrijgesteld van rekeningrijden. Eigenlijk best goed nieuws (als je er dan eentje hebt)!
scarface zegt
@juppe
Hmmm, ik meende dat ergens gelezen te hebben, op autoblog :)
PloegR zegt
Over hoeveel jaar gebruik hebben CO2 uitstoot betrekking, Juppe?
Wat is nu CO2 gunstiger 30 jaar in je Micra rijden of om de 10 jaar een nieuwe Micra kopen en dus 2 extra Micra’s maken?
Je hebt leugens, erge leugens en statistiek ;-)
Dus daarom vraag ik het maar even.
Maar dat je als een oldtimer dagelijks gebruikt dat die anders belast moet worden, snap ik niet. Dan koop ik toch 7 verschillende/zelfde klassiekers?
thomas zegt
Het enige wat ze willen is geld, nu is het weer dit dan zijn het de sigaretten de weer €0.50 omhoog gaan en straks in 2009 ook weer.
HuJuh zegt
Argh!
Laat mijn Volvo 340 nou net uit 1987 komen…
Ik dacht, die ga ik straks opknappen en weer rijden, maar dat laat ik nu wel.
Iemand 944 kilo oud ijzer kopen!? :S
Koopman 944 zegt
Er is inmiddels ook een online petitie gestart tegen dit besluit:
http://www.axci.nl/?ln=ned&id=3398
Als dit ingevoerd wordt, zou dat voor mij wel balen zijn; ik rij in het weekend in een Porsche 944 NA uit april 1987 (laatste jaar waarin de 2.5NA geproduceerd is). Die auto wordt door deze regeling zo goed als onverkoopbaar
de sjonnies zegt
Hoe groot is het percentage grijsrijders die een klassieker hebben, ik bedoel mensen die zich uit vrekkigheid een auto van 25 jaar oud aanschaffen, er vervolgens een LPG tank in smijten en dan aan iedereen vertellen hoe slim en goedkoop ze wel niet rijden.
Me dunkt dat men deze ‘vrekkenrijders’ wil aanpakken, waardoor de echte liefhebber het haasje is?
Het is trouwens ook gemakkelijk scoren voor de CU, meer bewondering zou ik voor deze club hebben als ze zouden proberen iets positiefs en structureels te doen aan armoede, drugsverlaafden, gedwongen prostitutie, lover boys, vervuiling van zeeschepen en vliegtuigen, maar laten we eerlijk zijn, dit is zoooo gemakkellijk scoren !
cossiejj cees zegt
GVD mijn cossiejj is van 88,
KK lijers in de regering,,,,,
Vieze geld wolven, en waar gaat het geld heen?? je raad het al naar de derde wereld omdat ze t daar zo genaamd slecht hebbe,
Waar zijn we nu helemaal mee bezig nederland…
Balkelende slaat door
Pieter zegt
Waarom wordt er geen onderscheid gemaakt tussen ECHTE HOBBYMATGE GEBRUIKERS, en personen die voor heel weinig geld veel km. willen maken.
Door hun gedrag wordt de echte youngtimer liefhebber gepakt!
Mr.Cadillac zegt
Hoe lang accepteren wij , Nederlanders , nog deze achterlijke idioten.
Alle vrijheid en plezier wordt ons stukje voor stukje afgenomen door een stelletje gefrustreerde mannekes. Waarschijnlijk diegene die vroeger altijd op school gepest werden. De politiek is gewoon schandalig !
Roken in je stamkroeg = VERBODEN , Terrasverwarming = VERBODEN
een leuke oude auto….= VERBODEN etc etc.
1 x op de 4 jaar heb je een dag van democratie, gevolgd door 4 jaar van dictatuur. Wij leven in een “schijn-democratie” Ik ben 37 en hoef echt niet vele jaren ouder te worden als het zo verder gaat. Ons land glijdt af naar een onleefbare samenleving. De gewone man mag niks meer , de bankmagnaten verrijken zich met handdrukken van 60 miljoen.
Nederland , je bent zwaar ziek.
Pajero zegt
Nou lekker zeg. Heb mn allereerste auto (Mitsubishi Pajero 2500TD SWB uit 1987) nu een jaar of 4 geschorst staan om later als oldtimer weer mee te gaan rijden. Werd te duur om mee te rijden na het schrappen van grijs kenteken voor de particulier…
Alsof er na ’87 geen aspirant oldtimers meer gemaakt zijn/worden! Wat dacht je van de eerste snelle mitsubishi’s en subaru’s uit de jaren 90, de audi 80 quattro’s, de golf 3 cabrio, de golf 2 rallye?
Waarom van hetzelfde model tot een bepaald bouwjaar wél en daarna niet meer (land rover, range rover, audi oer quattro bv)?
jacobus zegt
Ten eerste wat een onzin!
Die strebers in Den Haag rijden wel lekker in de nieuwste 7series en S-klassers, die gewoon stationair blijven draaien de heledag door!
en het rijdt gewoon op benzine!
Die mogen voor mijn part dan ook wel gaan bezuinigen en in minder dikke auto’s gaan rijden.
ik begrijp ook wel dat sommige ministers in kogelvrije-auto’s moeten rijden..
maar KOM OP!
Ik zeg: “laten we lekker gaan protesteren in Den Haag”.
Iedereen met zn oldtimer, alles bezetten daar!!
ik wil ook nog een keer een bmw 850 sturen zonder w.b.
jw
ivo zegt
dit slaat negends op mensen met oldtimers zijn verplicht om een 2de auto erbij te hebben omdat met een oldtimer nietzoveel kilometers word gemaakt!
Peet zegt
Is er niet mogellijk om mensen die elke week een nieuw wetje verzinnen voor de rechter te slepen wegen het lastig vallen van burgers.Die mensen
in dit geval meneer E.Cramer worden door de belasting betaler betaald om het land te helpen regeren,niet om tegenwerken.Deze actie is nergens goed voor,niet voor het mileu,of wat dan ook.Gewoon ontslaan zo man en aangiften doen wegen het misbruiken van zijn positie. Nog even dit mijn oltimer rijd schoon op gas en is all risk verzekerd voor 20 000 KM per jaar.
Gr Peet
BUIZERD zegt
HALLO,deze regeling word gewoon afgeschaft omdat er op dit moment teveel mensen gebruik van maken,en ze op deze manier teveel belasting geld mislopen.zo is het met het grijze kenteken verhaal ook gegaan.er gingen erg veel mensen grijs rijden.en nu is de regeling weg.
laten we ook niet elke oldtimer een wrak noemen.
ik heb er veel gezien die mooier zijn dan een auto van 5 jaar oud.
en ook schoner rijden.
ik bezit zelf een mb 500 sec,die gelukkig van 85 is,dus die valt erin.
ik rij er 8000 km per jaar mee.dat is dacht ik niet overdreven.
iedereen heeft zo zijn hobby.de een spaart aanstekers,de ander wil graag een oldtimer,niets mis mee.maar dit word op deze manier nu zijn nek omgedraait. b.v.d
Piet zegt
Zou (Ernst Cramer van) de ChristenUnie zich niet veel beter bezig kunnen houden met de controle op de AWBZ-gelden, ipv burgertje pesten (vaak ‘de kleine man’) en echte bestuurlijke kwaliteiten te tonen ipv een ‘kruideniersmentaliteit’.
Sinds kort rijd ik een super-mooie MB 280 SE (w126) uit 1983, met cat! Boven de 100 rijd ik vrijwel nooit. Het is genieten van een geweldig mooie auto en het bijna ongeëvenaard comfort. Iets mooi’s wat je koestert, een geweldige hobby!
jp zegt
maar ten eerste, is dit wel in europees verband haalbaar?????
ten 2 de als “rekening rijden” doorgaat dan is ook een moderne auto houderschapsbelasting vrij??? ……neem ik aan, en kun je ook met je oltimer niet gewoon gaan rijden zonder ervoor te betalen!!!!!! zou vreemd zijn als jantje met zijn oldtimer van maastricht naar a’dam rijd niet hoeft te betalen terwijl piet met z’n cinquecento wel!!!!
is wel ff K.U.T. mijn integrale is van “88 zal er een standbeeld van maken!!!
Timostyle zegt
Een prachtige vw passat gl uit 87 in nieuwstaat. Al 4 jr geschorst en binnengezet. Wachten op de dag dat ie 25 jaar wordt en dan kunnen betalen alsof ie nieuw is… Moet ik `m toch maar gewoon wegdoen dan ?? Zonde toch… want zo mooi maken ze ze niet meer.!!
Harry zegt
Misschien dhr wilders ons auto liefhebbers nog redden. Is toch bezopen schroef dan de leeftijd iets op. Verschillende auto’s zullen dus nooit voor de gewone man een leuke hobby oldtimer worden. Denk aan de VW Corrado, Opel Calibra, 500sl of de BMW 850. Is toch zonde, nee mensen ga maar een andere hobby zoeken want deze hobby is alleen voor de rijkere straks nog te betalen tenzij… We met z’n alle wiet gaan kweken wat dat willen die achtelijke christelijke aan bande leggen. Dus daar is dan super veel vraag naar en weinig aanbod geen shop meer. Ja zo zal Nederland een stuk beter worden, vooral door gaan. Ik zou zeggen stem nooit meer op de christen unie als je dat per ongeluk ooit gedaan heb. Groeten van Harry
Jeroen zegt
dit is zielig gedoe van de overheid! er moet weer geld in het laatje
240rijder zegt
Wat een waanzin is dit! Kijk, als de overheid nou echt het probleem wil aanpakken maken ze de regeling zo dat een auto na 25 jaar gewoon belastingvrij word, maar alleen als de brandstof benzine betreft! Probleem van de veelrijders in oude auto’s opgelost (als het al een “probleem” was) en hoeven de echte oldtimer-liefhebbers niet te lijden onder deze achterlijke geldklopperij…………. want waar gaat het over, misschien 2% van het hele nederlandse wagenpark is een oldtimer waar dagelijks mee gereden wordt! En dan ook nog eens veelal op lpg wat nauwelijks vuile uitstoot geeft, dus waar hebben we het over? Geld, geld en nog een geld “Kijk brussel, we doen echt ons best hoor, we geven echt wel om het milieu, kom maar snel op met die subsidie!!”
mijn mening zegt
Ik vind het gewoon nergens op slaan weer een stomme regel om die dikke “wiebelkontjes” te spekken ze zijn er wel weer achter hoor :S
ivo zegt
ik vind het nergends opslaan nostalgie op de weg moet gewoon blijven!
Caprice ripper! zegt
Hahaha, wat worden we weer heerlijk genaaid door deze regering!!! Het word je gewoon niet meer gegund!
Kijk nou’s op de weg, hoeveel oude auto’s zie je daadwerkelijk rijden…? Geloof me, dat zijn dr echt niet zo veel. Want ja, de meeste oude auto rijders hebben zelf kennis van onderhoud of kennen iemand die dat voor een prikkie voor hun doet, of ’t zijn hobbyisten die dr veel geld voor over hebben. de meeste Hollanders hebben geen reet verstand van auto’s en zullen zicht wel twee keer bedenken om een oude brik te kopen!
Ik behoor gelukkig tot de groep oude auto liefehebbers en ik kan ’t kwa onderhoud ook allemaal zelf.
Ik rijd zelf al 10 jaar een Chevrolet Caprice uit ’79
Heerlijk zo’n 5’7 liter V8 op LPG
Jep, ik ben van plan om deze wagen tot mn dood te rijden!
En kwa kosten…? Ik lach me kappot!
ruud zegt
jaja weer die kerk ratten bedankt he mag lijden dat ie met zijn bakfiets onder een belastingvrije paardentram komt
greets een oltimer liefhebber. nederland sucks!!!!!
eelco zegt
Indien men over geld beschikt en toch wegenbelasting vrij wil rijden, men koopt een oud barrel van voor 1987 u voert deze in bij de RDW sloopt vervolgens het verhikkel en behoudt het chasis.
Daar bouwt men een nieuwer type omheen en men rijdt wegenbelastingvrij.
Dit mag bij elke auto. Helaas kan dit niet bij elke auto.
Informeer u dus goed, een voorbeeld? Alle wagens met 4X4
De nieuwere en duurdere typen Mercedes / Audi / Volvo
joop zegt
Terecht,
die oude stinkauto’s vervuilen te veel,
Joop
Caprice ripper! zegt
@Joop: Lik mijn bruine anjer!
En voor de rest…? Geloof me mensen, dat hele kilometer heffings bullshit is toch gedoemd te mislukken!
Urlings is in mijn ogen wel een aardig slagvaardige minister van verkeer, maar met dat kilometer heffings gebeuren gaat die, net zo als zn voorgangers, gewoon op zn bek!
Het is gewoon te ingewikkeld en niet hufterproof te krijgen!
Greetz, P
Stijn zegt
Wat een gezeik!! Heb ik al jaren een Lotus uit ’88 in de garage staan, wachtend tot hij wegenbelasting vrij is, gaat dat nooit gebeuren!! Wat een bureaucratische bullshit!! Wil je gewoon op je vrije zaterdag een keertje rijden in je ‘klassieker’ is dat bijna niet te betalen door al deze bullshit! Ik bedoel dan verzin je toch een andere maatregel om geld in ’t laatje te krijgen!
JeePee zegt
Stelling:
Indien je de auto 25 jaar op naam heb staan moet hij ook belasting vrij zijn.
Dus ook een auto van 1987.
Erwin zegt
Weg met het milieu, dan heeft dat gajes in Den Haag tenminste geen (drog)reden meer om dit te pas en te onpas te misbruiken voor verkapte belastingmaatregelen zoals ecotax en verschillende schalen voor wegenbelasting (welke idioot heeft dat ooit bedacht?).
We zien nu wel hoe de global warming toeslaat in Nederland (en de rest van de wereld). Laat ze die milieulobby terroristen een enkeltje maan geven, hebben ze een lekkere onverpeste omgeving waar ze zich druk om kunnen maken!
overheidhater zegt
Zie ik nog al die domme teksten van het komt door die mensen die het kopen om belasting vrij te rijden en ze verpesten het voor de echte liefhebber.
JA VIND JE HET HEEL GEK!!??
Kijk hoeveel belasting je betaalt voor een beetje diesel auto een opel corsa Diesel bijv kost al 179 eur per kwartaal en dat is dan de lichtste. Het is toch niet raar dat de gewone man met een inkomen van 1600eurie per maand een beetje wil besparen door al het raakgepest van de overheid met dure belastingen dure benzine. Noem maar op!
Daarom kopen mensen een oldtimer en ik vind dat niet raar heel veel mensen zullen dat niet raar vinden. En dan zijn mensen die een brommobiel rijden ook aso,s? Omdat het superzuinig is en diesel 1.35 rijd? Ben je dan een chique persoon als je 200 euro belasting per kwartaal betaalt voor je v8 pick up truck van 2005?
HMM? Geef daar is antwoord op motherfackers. En thumbs up voor diegene die oldtimer rijden voor besparingen en natuurlijk die het met me eens zijn. Zolang je het systeem nog enigzins kan naaien meot je het vooral doen.
madhankey zegt
Hallo,
wie weet (zeker) het volgende.
Ik koop nu een oldtimer (bijv 1983) op benzine.
Ik laat er volgend jaar lpg inbouwen.
Moet ik dan belasting betalen?
Alvast bedankt voor de reactie