Volgens geruchten gaat SEAT volgend jaar overstappen naar een nieuw model in het World Touring Car Championship (WTCC). Alhoewel, een nieuw model? Het gaat eigenlijk om de vorige generatie Audi A4 (B7), ook bekend onder de naam Seat Exeo.
De oude A4 werd gelanceerd in 2001 en kreeg vervolgens een facelift in 2005 (B7). In Zweden heeft Kristoffersson Motorsport van 2003 tot en met 2008 al geraced met de Audi A4 in het Zweeds toerwagen kampioenschap (STCC). De A4 heeft dus race-ervaring genoeg. Volgens touringcartimes.com is de Exeo waarschijnlijk het meest toepasselijke model voor het WTCC. Seat zou daarom een oude auto van Kristoffersson hebben gekocht, om op die manier ervaring en kennis op te doen voor hun nieuwe racer.
Het is echter de vraag of de nieuwe SEAT Exeo gereed zal zijn voor het WTCC van 2009, wellicht zal de auto een paar races later pas debuteren.
Stijn zegt
Verbaas me toch nog altijd over deze auto. Zeker over het interieur wat gewoon identiek is.
Erwin zegt
ook een goed model ervoor
Willem dL zegt
@ Stijn,
soooo true!
Wie vindt dit trouwens een interessante toevoeging aan de WTCC? Ik in elk geval niet.
Vinny_93 zegt
Ha, die hadden we nog niet. Een Audi op een racebaan tussen minihatchbacks.
keesje zegt
is de leon niet goed genoeg?? :(
Laurens zegt
@Willem
WTCC is toch al met Seat Leon? Die zal dit model wel vervangen?
Qua stroomlijn is een auto met kofferbak veel gunstiger, denk dat het model wel wat sneller zal gaan bij gelijke motor etc..
Windhoos zegt
@Stijn,
Ik niet. Is niets mis met het Audi interieur en bovendien is het ook een stuk goedkoper dan een compleet andere dash te ontwerpen. Bij vrijwel alle samenwerkingsmodellen tussen bepaalde modellen is behalve het exterieur trouwens ook het interieur identiek.
Giel zegt
Ziet er in ieder geval beter uit als die leons.
En het ziet er wat netter uit, een raceklasse met alleen sedans.
Markus zegt
Ik zou me niet schamen om voor heel veel minder geld in een Audi met Seat logo te rijden, maar tegelijkertijd lijkt hij wel heel veel op een Audi… hadden ze toch wel een beetje weg kunnen werken!?
Jochempie zegt
Gewoon even wat nieuwe koplampen hier op schroeven, 2 liter motor erin schroeven en klaar!
Jochempie zegt
Excuus, dat was uiteraard de nieuwe en dat past niet bij SEAT. Deze dan maar:
Citrofiel zegt
Waarom een nieuw model als de Leon het al zo overheersend goed doet?
@ Jochempie; Dat is hem dus níet. Dat is de DTM-versie, dat is toch aardig iets anders dan de WTCC.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik blijf de Exeo toch wel een mooi karretje vinden. En dat het een oud model Audi is, daar zou ik geen probleem mee hebben.
WieAndersDasAuto zegt
Hoe goedkoop het ook is ik vind dit echt niet kunnen, gewoon simpelweg verouderde model kopiëren..
fructis zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
DennieFR zegt
Nou heeft Seat zo’n naam opgebouwd,en dan nemen ze de oude Audi A4 als NIEUW model in het gamma…
Iedereen is zowat uitgekeken op dat model (wat ik opzich nog steeds een mooie verschijning vind) (of VINDT,wat kan mij ’t!) en nou gaat Seat ermee pronken.
Jammer…
Bramzel zegt
@Citrofiel: De Leon heeft inmiddels het kampioenschap gewonnen. Daarnaast is het een model wat al enkele jaren op de markt is en die nu genoeg is gepromoot. Het is voor Seat marketingtechnisch veel nuttiger de Exeo in te gaan zetten. Directe concurrentie op de baan is immers BMW, die een van de leiders is in het segment waarin de Exeo gelanceerd word. Als ze die op de baan kunnen verslaan kunnen ze daar weer mooi mee adverteren (ookal zegt dat niks over hoe de straatautos zich verhouden tegenover elkaar). Qua techniek zullen ze enorm veel techniek van de Leon kunnen overbouwen of afkijken, dus qua ontwikkelings kosten scheelt dat al enorm.
Djivy zegt
Stel je voor dat SEAT een gelijklopend straatmodel met getunede 2.0TSI en scherpe ophanging produceert voor een prikje – dan zullen we snel anders piepen.
Jochempie zegt
@ Citrofiel: daar ben ik me uiteraard van bewust. Is er een WTCC A4 dan? Gewoon wat minder spoilers en een kleiner blokkie :P
Joost zegt
@ Jochempie: Als je het artikel nou eens had gelezen.. ;-)
Heyhuub zegt
@Jochempie
DTM racers zijn zogenoemde silhouette racers. Een pure race auto met de buitenkant van een productie auto. Deze hebben meer met open-wheeled formula racers te maken dan met echte touringcars.
Een WTCC racer is een daadwerkelijke productie auto omgebouwd tot racer, onderstel, ophanging, motor etc zijn allemaal, hoewel hevig gemodificeerd, uit het productie model.
Jochempie zegt
Dat weet ik ook. Misschien dat sarcasme toch lastig te herkennen is zonder verbale communicatie..
@ Joost: Zelfde specs en regels als de WTCC?
Joost zegt
STCC is volgens mij inderdaad zelfde specs en regeltjes, het is alleen een nationaal kampioenschap en geen World Championship..
Bramzel zegt
Klopt, STCC gebruikt ook de S2000 regels. Dit is de A4 zoals hij daar rondreed de afgelopen jaren:
Nou alleen hopen dat ze die lelijke gepuntte spatbordverbreders niet overnemen maar ze gewoon mooi uitbollen zoals BMW dat ook doet ;)
Nick zegt
Jammer hoor, dan heb je een leuk wagentje met een lengtemotor en dan heeft hij voorwielaandrijving…
Het B7 platform is zeer geschikt voor achterwielaandrijving vanwege de quattro uitvoeringen van de A4, hopelijk doen ze daar bij SEAT wat mee.
joop zegt
Nutteloos zo.n seat a4,octavia ,bullshit .
Weg is de “sportieve” Seat look nu wordt het echt een oldtimerrace
Windhoos zegt
@Joop,
Oldtimerrace? Verklaar je nader…..
joop zegt
ik bedoel een “oud” type @4 vandaar oldtimerrace
Corne zegt
@ joop
WTF heeft een Octavia hier nou weer mee te maken?
Corne zegt
@ joop
WTF heeft een Octavia hier nou weer mee te maken?
gogogomagazine.com zegt
Wat een lulkoek waarom zou Seat in godsnaam deze Exeo willen promoten? De hippe Leon is toch veel interessanter als je naar het marketinggebrabbel kijkt?
robbie zegt
@gogogomagazine.com, maar je weet toch wel dat de Exeo fucking geil is?
Bob zegt
Alles draait om de centen heren .. Seat gaat gewoon met deze auto racen omdat het marketing technisch het meest interessant is. Het gaat ze gewoon niet om de oude Leon aangezien die al weer een hele tijd meeloopt. “Win on Sunday .. sell on Monday”. Misschien voor de tieners eens een cursusje marketing en finance gaan doen voor het geval je ooit groot wordt ? Blech.
Ramshoek zegt
@ Nick.
Opzich een goed argument; pak een quattro en maak het geschikt voor het WTCC door 2 van de 4 aangedreven wielen uit te schakelen. Daarmee zouden ze meteen het grote voordeel van de BMW’s tov de voorwielaandrijvers weg nemen.
De vraag is of de FIA het ook een goed idee vindt / of het reglement het überhaupt toe staat.
Daarbij is er nog een probleempje: volgens mij wordt de Exeo (vooralsnog) niet als ‘Quattro’ geleverd…
masta rittzio zegt
deze bak van Seat lijkt als 2 druppels water op mijn Audi A4 (model 2004-2007)
13urton zegt
Wat een miskoop……………….
Windhoos zegt
@13urton,
Uitstekende comment! Wellicht dat we morgen ff een afspraak kunnen maken om je “comment van de week award” in ontvangst te kunnen nemen :-S
joop zegt
Octavia is volgens mij een imi-passat en dus ook geen eigen idee.
Waarom maken ze niet ieder een eigen koetswerk op een gezamelijk onderstel.
V.A.G =VEEL AUTO”S GELIJK
Windhoos zegt
joop schrijft,
25 November 2008 om 23:17
Waarom maken ze niet ieder een eigen koetswerk op een gezamelijk onderstel.
————————————————————————————
Om te kunnen onderscheiden wellicht?…….
En bovendien worden er ook veel modellen ontworpen binnen het vag concern met de typische kenmerken van het desbetreffende merk. Denk es even aan Seat zelf, dat is toch echt volledig anders dan Audi of VW om over Porsche, Bugatti en Lamborghini nog maar te zwijgen. En ik denk dat je ipv de Octavia de Suberb bedoeld (de oude welteverstaan)? Nou, de nieuwe heeft toch ook echt een geheel eigen identiteit…..
robbie zegt
Kleine update, waarschijnlijk zal Seat pas in 2010 (of zelfs 2011) met de Exeo gaan racen in het WTCC:
http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=nl&js=y&u=http%3A%2F%2Firis.cpidt.pt%2Fsportmotores_es%2Fdo%3Fcom%3DDS%3B1493289312%3B101%3B%2BPAGE%281002%29%2BK-NOTICIA%2828038%29%3B&sl=es&tl=en&history_state0=/