De Britse automerken Jaguar en Land Rover (JLR) vragen één miljard pond overheidssteun (1,2 miljard euro). Tata nam de twee merken onlangs over maar zegt extra geld nodig te hebben om de eerstvolgende twee jaar te overbruggen… Zo makkelijk kan het gaan, is er verder nog iemand die z’n hand wil ophouden?
Ratan Tata blijft geloven in Jaguar maar kampt nu met financiële problemen, zoals bijna elk bedrijf die zich bezighoudt met automotive en/of banking. De besprekingen met de Britse overheid zijn in volle gang en volgens de The Sunday Times is Gordon Brown himself bezig met de aanvraag.
Klassiekerrally zegt
Wat een puinhoop zeg… Ben benieuwd hoe dit gaat eindigen.
lincoln zegt
applausje voor Ford (timming) lijkt me op zijn plaats ..
wens Tata natuurlijk wel sterke in deze bare tijden ..
FFFBBB zegt
Ja wanneer houd dit op.. en kan elk merk weer rustig zn gangetje gaan?
Super zegt
doe mij ook maar wat steun, ik zal beloven er een jaguar van te kopen.
Jan C. zegt
In dat licht bezien is de “uitslag” van die race met de Jaguar van gisteren niet zo bijzonder… (is een staatsomroep…)
Laurens zegt
Ik bereid me voor op een hele strenge winter.
Net mijn olie bijgevuld, vloeistofjes gecheckt, pekel eraf laten wassen.
Dat oude bakje moet nog minstens 10 jaar mee, want de crisis gaat even duren.
Zeen zegt
denk dat de grote fabrikanten of dat ze nu gezond of in problemen zitten toch proberen geld te vragen van de overheid. Ze hebben natuurlijk het argument dat ze duizende mensen zullen moeten ontslaan. Deze mensen komen dan op de overheids werkloosheid kas terecht.
lincoln zegt
en Tata had 2.3 miljard dollar voor de toko neergelegd !!
dus is het bedrijf nog maar .. (zelf invullen) .. waard ..
Jesper zegt
@ Zeen: uiteraard, elke slimme CEO doet dat! Wie zegt er vandaag de dag nog ‘nee’ tegen geld? Super heeft dan ook wel weer een super idee :P
Vind overigens niet dat de merken aanspraak mogen maken op Britse steun, ze zijn toch in Indiase handen? Dan moet die regering de beurs maar trekken.
Das hetzelfde als Ford die bij de Zweedse regering aanklopt, omdat ze met Volvo aan het batsen zijn :P
Klassiekerrally zegt
@ Jesper: het gaat natuurlijk wel om werkgelegenheid in Groot Brittannië (en Zweden), dus helemaal onlogisch is het niet…
bmw zegt
@Laurens: de koning van de casuïstiek dus :-) door de redenering die jij maakt, zal de crisis inderdaad eens zo lang duren.
Laurens zegt
@bmw
je hebt helemaal gelijk. Maar dat geldt net zo goed voor een economie die groeit als kool omdat we allemaal geloven dat we de staatsloterij gaan winnen.
Heel eerlijk, ik zit wel te hopen dat iemand mij een 159 3.2 Sportswagon aanbiedt met een TI pakketje erop, voor weinig uiteraard. Dat mijn huidige bakkie dan geen reet waard is, maakt me dan weer minder uit!
Zo kun je zelfs in een tijd van crisis er een goed gevoel bij hebben.
Overigens, een Cayman S mag ook, maar dat is die beurshandelaren vaak te min helaas.
SPK zegt
Als ik Tata was zou ik het ook vragen, zeker nu andere merken in Europa dat ook doen. Of ze het krijgen is een 2de, dat zal ook afhangen wat Europa besluit te doen.
Ik denk niet dat ze Tata zomaar geld zullen geven. Tata is namelijk ook eigenaar van Corus, dus dan ligt voor je het weet de volgende bedelbrief weer op de mat.
de sjonnies zegt
Juist de premiums krijgen de eerste en de hardste klappen, probleem is dat geen enkele fabrikant zich klein kan maken in tijden van tegenspoed, de automobielindustrie is een mondiale markt waar de grote getallen heersen, het is nu survival of the fattest; maar ik vrees dat er weinig vette automobielfabrikanten zijn.
De laatste jaren is alles tegen slechte marges verkocht terwijl de ontwikkelingskosten gigantisch zijn.
Rick dos zegt
Heerlijke tijden leven we in.
Risico’s van het ondernemerschap wordt gewoon over boord gegooid.
Resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst.
Zélfs bedrijven die al op het sterfbed lagen krijgen weer hoop.
Het kan niet anders dan dat we door dit soort paniekvoetbal een vette rekening achteraf krijgen gepresenteerd.
Maar goed, waar kan ik mijn steun aanvraag indienen? O, dat kan dan weer niet…
Eric zegt
ik heb gisteren enkele opgenomen afleveringen van Top Gear gezien. Tijdens een van de besprekingen lieten ze een gigantische parkeerplaats zien met Land en Range Rovers die niet verkocht geraakten. Als ze hun prijs nu eens dumpten met bv.30% om hun overstok kwijt te raken. Dan zou hun overschot snel verkocht zijn. (het waren overigens allemaal grijze en zwarte auto’s). Ondanks hun overproductie blijft de prijs hoog. In januari is het autosalon in Brussel, ben benieuwd hoeveel korting ze gaan geven.
Jaap zegt
Als ze nou niet zoveel technische storingen hadden gehad, dan was mijn Discovery 3 ingeruild tegen een dikke RR Sport V8… maar ik had de garage iets te vaak gezien. Dus werd het een dikke duitser…
Eric zegt
@Jaap,
Gelijk heb je. Betrouwbaarheid is niet hun grootste uithangbord.
autoblogger zegt
Some 850 agency workers at Jaguar Land Rover’s West Midlands operations were told they would lose their jobs yesterday, just hours before car industry bosses pleaded for government help for the beleaguered sector…
Via http://www.independent.co.uk/news/business/news/jaguar-land-rover-lets-850-go-as-car-bosses-beg-for-help-1039059.html