Eindelijk! Na al het geweld van de Rapide en de Estoque is er dan toch duidelijkheid over de eerste Gran Turismo van Porsche. Over een jaartje staat ie bij de dealert en nu zijn alvast de eerste foto’s en de technische details bekend gemaakt.
Omdat het Duitse Auto, Motor & Sport reeds alle details in hun blaadje heeft mogen schrijven (iets met objectiviteit, embargo’s en vriendjespolitiek) dachten de jongens van AutoTelegraaf dat ze die info maar even op het web moesten posten. Goed idee.
In tegenstelling tot de Maserati Quattroporte en de reeds genoemde AM Rapide is de Duitser een vijfdeurs hatchback (Porsche zegt ‘vierdeurs’), dus met een grote, hoog openende, achterklep. Allemaal lekker burgerlijk dus. Porsche wil juist de nadruk leggen op die grote bagageruimte (450 liter). Als werktitel zou daarom ook de term ‘Space Coupé’ gebruikt zijn.
Met een lengte van 4,97 meter, een breedte van 1,93 meter en hoogte van 1,42 meter is de Panamera korter en lager, maar wél breder dan alle andere concurrenten. De wielbasis van de minder dan twee ton wegende sportlimousine bedraagt 2,92 meter. In het interieur staan vier losse, volledig elektrisch verstelbare stoelen. Tussen de twee voorstoelen en tussen het achterste meubilair is een console met aflegruimte aangebracht.
De in V-vorm gebouwde krachtbronnen (met DFI) komen uit dat andere paradepaardje van Porsche, de Cayenne. De basisversie heet gewoon ‘Panamera’ en heeft een atmosferische 3,6 liter V6, goed voor 300 pk. Porsche koppelt het blok aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar levert optioneel de PDK-transmissie met dubbele ‘natte’ koppeling. Daarnaast komen er twee 4,8 liter V8-motoren beschikbaar, de ‘Panamera S’ en ‘Panamera Turbo’ met achtereenvolgens 400 pk en 500 pk (geschat). De sterkste variant heeft af-fabriek vierwielaandrijving, wat op de andere types tegen meerprijs leverbaar is. Een V6-hybridevariant met additionele elektromotor tussen motor en versnellingsbak (350 pk totaal) volgt in een later stadium, terwijl een dieselversie volgens ontwikkelingschef Wolfgang Dürheimer ,,absoluut niet komt’’ (red: moehahahaha).
Maandag volgen waarschijnlijk meer plaatjes en info…
Janbart zegt
is geen echte porsche nr eigen mening
Sorcerer zegt
Ik wacht nog altijd op de definitieve foto’s… ik denk dat hij er een stuk beter uitziet dan we met z’n allen vermoeden nu, zeker in het echt :)
Maar of hij de Rapide en Estoque (sorry, ik vind ‘m echt mooi) verslaat qua schoonheid?
ngear zegt
hadden ze niet ietsje meer aandacht aan bijvoorbeeld de achterkant kunnen besteden? De 911’s zijn bijna perfect, maar dit lijkt nergens op! Aston Martin doet dit veel beter!
Robbert zegt
Ohno! ik vind hem echt lelijk, Opel Insignia belijning aan de zijkant en een crossfire achterkant.. brr..
Pjotr zegt
Tsja, als je al je auto’s moet/wilt stijlen naarhet stijl icoon 911, dan pakt het niet altijd even goed uit… Vooral de zijkant, en dan het gedeelte vanaf de achterportieren is ongelukkig uitgepakt. Ik houd mijn hart vast voor de achterkant.
Ze zullen er ongetwijfeld veel van gaan verkopen, maar of het uiterlijk dan meer doorslaggevend is dan de badge?
janneman zegt
Geeft mij dan maar een Rapide, hij lijkt echt nerges op :p
daan zegt
Wat een aanfluiting. Het bewijst maar weer dat Duitsers niet bekend staan om hun design. Ze pikken nu zelfs details, hoek achter voorspatbord van Hyundai Scoupe (red Ferrari 465GT. Die volkwagengroep is net als Volendam, alles lijkt op elkaar. En dit is gewoon een Bugatti EB118
Panamera zegt
Kan niet wachten.
Aston Martin Rapide zegt
Ik wacht wel op de officiele plaatjes en filmpjes. Ik kan hier nu geen oordeel over geven. Wel weet ik bijna zeker dat de Rapide een stuk mooier zal zijn, maar ik ben bang dat de Rapide een stuk duurder zal worden en dus meer voor “rijken” bereikbaar zal zijn. Op het eerste oog vind ik de Panamera niet lelijk uitzien. Maar het kan natuurlijk een stuk beter. Toch maar ff afwachten op de eerste officiele plaatjes, dan kan ik mijn mening beter plaatsen.
rob zegt
echt vanaf t begin niks gevonden wat een verkrachting,hoop echt voor ze dat ie er live btr uitziet want anders kunnen ze gelijk weer kappen..
Jochempie zegt
@ Daan: soms is het moeilijk iets vernieuwends te verzinnen dat bij de uitstraling van het merk past.
AllAutomotive.nl zegt
De mensen die hem in het echt gezien hebben vonden hem verbazend goed gelijnd, dus ik wacht met spanning af
Emile_Benz zegt
Hij komt, hij komt…
Sorcerer zegt
Niet verbazend dat Aston Martin het beter doet trouwens… zij maken al heel lang sportcoupé’s (hetzij met 2 deuren). Porsche maakt eigenlijk meer ‘sportwagens’. Ook soort-van coupé, maar eigenlijk ook weer niet helemaal (vgl. met 3/6-serie coupé, A5, etc. in ieder geval)
Aad zegt
Een 911 is in het echt ook veel mooier als op de foto en op deze foto lijkt hij hoger dan hij in werkelijkheid is. Mooie lijnen in combinatie met de bekende sportiviteit en vooral kwaliteit van Porsche wordt dit ongetwijfeld weer een verkooptopper.
Klassiekerrally zegt
Het is een Porsche, dus het maakt niet uit of hij lelijk is (Cayenne anyone?).
Zal rijden én verkopen als een tierelier, en je zal ‘m zoveel zien dat ’t een paar maanden na introductie niks bijzonders meer is.
VantageR zegt
De achterkant is gewoon veel te lomp. Ze hadden gewoon de achterkant sneller moeten laten aflopen. Heb ff snel een soepje gemaakt, van hoe dat eruit zou zien…
Tombnolz zegt
Vraagje: Die prent van Auto Telegraaf, is ‘m dat echt? Of de zoveelste inpressie? Want daarop vind ik ‘m best meevallen, zeker de achterzijde. Wel triest dat Porsche elk model doet lijken op hun 911 terwijl dat toch totaal niet hoeft.
Vooral benieuwd naar de prijs. Wordt ie duur of superduur?
Rick dos zegt
Nee…..neeneenee…..nee….neeee!
Harm Lagaay, jij mallerd, jij. Ons ter afscheid a piece of doodoo achterlaten hè? Gekke man, jij.
Begin zo langzamerhand te denken dat Porsche aan het 911 concept vastzit, niet om nostalgische reden of wat dan ook, maar omdat ze gewoon daarnaast niets fatsoenlijks kunnen tekenen. Ik bedoel, geslaagde auto’s náást de 911 zijn volgens mij op één hand te tellen. Porsche Carrera GT, 550 spyder, misschien de 928……en toen……
kowalsk zegt
De achterkant is veel te bol… Dan maar wat minder bagageruimte.
@ VantageR;
WHAHA nee dat is mooi :P
Thibaut zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
C6.R zegt
Moehahahaha indeed!
Ik wacht in spanning op de diesel, dan bestel ik er gelijk een met trekhaak en dakrails! Wel jammer dat ze er wel een ruimte in hebben gemaakt voor de labrador maar die dan net niet groot genoeg hebben gemaakt voor volwassen exemplaren!
On a more serious note: Porsche, hallo! Waar zijn jullie mee bezig!? :?
Mouzie zegt
Dit lijkt gewoon op een verlengde 911 met extra deuren. Ik hoop dat ie er in het echt beter gaat uitzien!
Turbo zegt
Dit is een verlengde 911. Het ware beter als de 4-deurs porsche zijn eigen gezicht zou krijgen, hetgeen met de Cayenne ook is gelukt.
sander zegt
hij heeft een bochel…
lincoln zegt
afgekeurd door autoblog.nl ..
dat kan maar 1 ding betekenen ..
dit gaat een enorm succes worden voor Porsche ..
Erwin zegt
@ sander
Dit is gewoon de introductie van de nieuwe Porsche Quasimodo.
Klinkt nog best ook ;)
w0o0dy zegt
@lincoln: natuurlijk wordt dit een enorm succes…. er zit toch een Porsche embleem op? Nou dan.
Summer Sky zegt
Tsss, wat een gedrocht. En het had zo mooi kunnen zijn. Voor de (simpele) zielen die denken dat Porsche zo stom niet kan zijn om iets zo wanstaltigs te bedenken en daadwerkelijk te produceren heb ik een woord: Cayenne
JH zegt
Lagaay heeft niet veel met dit onwerp te maken; is de eerste Porsche die compleet onder de leiding van Michael Mauer ontstaan is. Overigens heb ik de achtergrond volgens mij al eens ergens anders gezien dus het woord photoshop komt omhoog…wachten tot maandag dus…
mckroket zegt
kijk hoe lelijk dat ding is hahaha
VonStroke zegt
Tjah, niet meteen moeders mooiste. Al had ik het ook niet meer verwacht.
Tiesmann zegt
@ VantageR
Dat ziet er ondanks het snelle werk best netjes uit. Alleen denk ik dat je nu te weinig hoofdruimte hebt achterin. Dus je moet mss een middenweg proberen te vinden tussen het origineel en die van jou ;)
Een betere ontwerper zegt
Ik blijf em een saai simpele verlengde 911 vinden, mocht ik al kiezen voor een van de ”super4deurs” dan koos ik of de Lambo Eistok of the AM Rapide.
autoblogger zegt
Groter plaatje: http://www.autoblog.nl/images/wp2008/big/Porsche%20Panamera%20zijkant.jpg
Porsche Fan zegt
gaaaaaaaaaf!
wil hem wel even in het echt zien!
Jan Rap zegt
Lelijk!!!
Doe mij de Rapide!
zwijmel…
Mardec zegt
Ik vind hem enorm mooi, maar de motoren zijn het porsche imago helemaal kwijt.
marruk zegt
Gadverreeeedámme!
Als dit een hit wordt, dan is het alleen omdat sommige sukkels met de nieuwste porsche gezien willen worden, net als met de eerste versie van de Cayenne.
Bah bah bah! Nee, dan doet Aston Martin het beter ja…
autoblogger zegt
LOL @ lincoln ;)
Meer afbeeldingen hier: http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/22/meer-fotos-van-de-porsche-panamera
Patrick zegt
@Vantage R: Nee dat zal het ook niet worden, nu is het veel teveel een sedan lijkt me ;) ze hadden- net als de Carrera GT- een op zichzelfstaande auto moeten ontwerpen en niet gebasseerd op iets anders.,
Ik zie de Panamera het nog niet opnemen tegen de Rapide en de Estoque.. en qua motoren moet je in zo’n wagen gewoon een dikke V12 lepelen., en als verkooptopper misschien een V8., maarja we ben ik :lol:
Patrick zegt
Ik vind het trouwens een beetje een slap aftreksel van dit:
Patrick zegt
Oeps.. klik even op mijn naam om te zien wat ik bedoel ;)
573 zegt
DE NIEUWE LELIJKE EEND IS GEBOREN!
Ewout zegt
me likes very muts ^^ !!
’t is een porsche neus met een één of andere achterkant =)
Rolf zegt
Respect voor het uiterlijk van de Panamera!
Misschien niet super mooi op de foto, maar wél een échte Porsche!
Denk dat hij er in het echt beter uit ziet!
gogogomagazine.com zegt
Getver, waar is mn kruis en ui?
Bas zegt
Ik vind m wel wat hebben, is weer wat anders dan een Auwdi
Majinstar zegt
Je staat echt dik voor lul met zo’n auto. Tja als iemand langs Scheveningen rijdt, dan kan ik in elk geval keihard lachen.
ELB zegt
Hehe eindelijk fotos! Vind hem wat tegenvallen. De styling had best wat pittiger mogen zijn.
MATSS zegt
ik dacht dat een ‘vierdeurs’ met een grote, hoog openende, achterklep een vijfdeurs was
3.6l V6 met 300PK dan wil ik wel een keer een test willen zien tegen een CTS
Laurens zegt
Zum kotzen.
marcel zegt
Tja… een gewone 911 is al een soort platgeslagen kever, maar wat is dit lelijke ding dan??? Een uitgesmeerde platgeslagen kever ofzo?
En straks maar klagen: tja het was die financiele crises he die porsche aan de afgrond bracht….
Nee sukkel; het was dat lelijke platgetrapte en vervolgens uitgesmeerde insect van ze!!!
porsche-fan zegt
Leg u der bij neer, de Panamera is gewoon geslaagd..!
Porsche heeft het toch maar weer eens klaargespeeld om iets fantastisch uit de mouw te schudden.
de panamera is plat en laag, dat geeft hem de look van een sportwagen en tegelijk zijn er toch ook wel wat dingen van de legendarische 911 naar boven gekomen: achterlichten, wielkasten koplampen, enz..
hij heeft een verfrist ontwerp gekregen dat hem helemaal niet misstaat…!!
in 1 woord, ZALIG