Mag ik aan u voorstellen: de Mazda KAAN. Dit is Mazda’s antwoord op de vraag hoe autoracen er in het jaar 2025 uit zou moeten zien. Mazda heeft met de KAAN de LA ontwerp wedstrijd gewonnen omdat deze er het meest innovatief en artistiek uit ziet en omdat de KAAN weer unieke styling terugbrengt in de autosport. Geloof wel dat ik het met deze conclusie eens ben.
De elektrische KAAN beschikt over een gepatenteerd elektronisch bandensysteem, die in combinatie met vernuftig asfalt theoretische snelheden kan halen van 400 km/u zonder ook maar iets van schadelijke emissies uit te stoten. Bugatti, eat your heart out!
Andere deelnemers aan de Design Challenge waren Audi, Volkswagen, Mercedes, Honda, Toyota, Mitsubishi, BMW en GM. Met name de deelname van die laatste fabrikant is een interessant gegeven. Wellicht had deze toch beter wat geld kunnen besparen….
Los Angeles Auto Show Names Mazda Kann as the Design Challenge Winner
Winner Announced During Fifth Annual Design Los Angeles ConferenceLOS ANGELES, Nov. 20 /PRNewswire/ — Today, the design entry from Mazda R&D of North America was chosen as the winner of the Los Angeles Auto Show’s 2008 Design Challenge. This year’s theme, Motor Sports 2025, asked nine of Southern California’s automotive design studios to form their vision of the future by depicting a motor sports vehicle that predicts how auto racing will change by the year 2025.
(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20060612/LAM005LOGO)
The Mazda Kann was chosen for how well it integrated a high level of innovation and technology into the design, as well as its truly unique styling. The Mazda Kann is an electric race car that has a patented electronic tire system to reach 250 mph with no harmful emissions. The vehicles are piloted by individual drivers but teams are made up of thirty cars, all on the track together.
Design studios, including Audi, BMW, GM, Honda, Mazda, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Toyota and Volkswagen, entered two-dimensional renderings and concept descriptions that incorporated innovative concepts and approaches to explore the world of motor sports seventeen years in the future.
Entries were judged by multi-discipline design professionals who selected the winner based on its originality of creative concept and integration of factors that helped to dramatically improve speed, power, performance and safety. In the past, participating studios have received impressive amounts of worldwide exposure among peers and media.
“The scope of the entries this year was very impressive and in the end it came down to which team had the most innovative and artistic design that could go beyond the expectations and challenges of racing today,” said Chuck Pelly, director of Design Los Angeles and partner in The Design Academy, Inc. “Mazda’s designers created an optimistic vision of 2025 and ultimately brought unique styling back to motor sports.”
The purpose of the Design Challenge is to pit the auto manufacturers’ Los Angeles-based design studios against one another. Designers enjoy participating in the challenge because it is a strong venue to showcase their talents and further explore new ideas in automotive design.
Pixed zegt
Respect voor dit talent. Perfect voor een nieuwe generatie videogames.
lincoln zegt
tja .. er zal wel heel lang en diep nagedacht over zijn door knappe koppen ..
voor de rest kan je er weer (mazda-concept gewijs) geen soep van koken ..
F1-freak zegt
:shock: Wow vet. Alleen vind ik het net lijken of de banden van hout zijn gemaakt. Verder prachtige auto en een terechte winnaar!
G. Bert zegt
Investeringen reduceren is juist in the long run zeer schadelijk voor het bedrijf. R&D, marketing etc zijn kosten waarin gemakkelijk wordt gesneden, maar wat soms meer kost dan het aan besparing oplevert.
X4er0 zegt
Tja, fantasie is wat de japanners niet te kort komen.
Dit komt zo rechtstreeks uit een animé.
Josje zegt
hmmm, als ik het goed begrijp zullen er dus in het jaar 2025 geen pitstops meer zijn. Misschien een lichtpuntje voor Ferrari.
GU zegt
Ik vind ’t hele ding er echt te vet uit zien, maar alle wielen zien er uit als of ze niet kunnen draaien!?? Hoe moet dit ding sturen? ;o
primramessar zegt
“en omdat de KAAN weer unieke styling terugbrengt in de autosport”
Sinds wanneer houdt de autosport zich bezig met het weer terugbrengen van een unieke styling?
Ik ben benieuwd of de KAAN weer een unieke styling in de autosport zal terugbrengen….
Volgens mij houdt de autosport zich meer bezig met het neerzetten van snelle tijden, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Gelukkig wist de jury het wel.
Bert zegt
Zie alleen geen schokbrekers? Dat ding komt rechtstreeks uit wipe-out ofzo.
Wel grappig om te zien hoe vooruitstrevend de ROBIN vroeger dus al was :)
Vet hoor.
jurrian zegt
Ik vind al die concepten wel cool om te zien. qua looks is de Merc mijn favoriet. al zou ik hem niet graag rijden met een beetje zijwind.
iemand die trouwens wel heil ziet in de banden van de mitsubishi? want wat ik zie is een auto die heel goed een sper differentieel kan gebruiken en dat word een hele klus als ik dat zo zie ;)
FrankyCash zegt
Samen met al de andere concepts in een nieuwe game stoppen. Succes gegarandeerd…!!!!
Scar zegt
Volgens mij de terechte winnaar, alhoewel ik vind dat Honda ook een mooi ontwerp heeft. Dit ziet er hoopvoller uit dan hetgeen waar ze volgend jaar in de f1 gaan meer rijden.
M-lover zegt
terechte winnaar! echt mooi gedaan( al denk ik dat het bmw design een betere stroomlijn heeft, maar daar gaat het niet echt om in dit soort wedstrijden ;) )
DRU zegt
@ primramessar – Nou, als ik bijvoorbeeld kijk naar de echte oldskool ferrari F1 raceauto’s of de Bugatti 251, dan zie ik zeker unieke styling.
Apache zegt
1976:
1991:
2008:
2025:
Oh jaah, de evolutie zal vast wel zo snel gaan ja…
Rob zegt
Heel mooi! Vraag me alleen af hoe je de bocht om gaat….
primramessar zegt
DRU:
De KAAN heeft unieke styling, zeker wel.
Maar het commentaar dat deze styling iets toevoegd aan de autosport is naar mijn mening wel een tikkeltje overdreven.
Maar DRU, waarom begin je over oldschool ferrari F1 of de bugatti 251?
Buyck zegt
Vraagje…? Waar kan ik mijn bagage en kinderen kwijt?
Niels zegt
Nog een vraagje…? Wat is die vage witte laser lijn tussen de banden waar normaal de “velg” hoort te zitten?
Simpson zegt
@buyck: gewoon op de tribune (het ging om racerij he? :) )
ontopic: Denken we echt dat we in 2025 nog op bandjes rijden?
tegen die tijd kunnen we toch hopelijk wel iets met maglev ofzo.
die mitsubishi ziet er wel wijs uit btw, beetje meer grondspeling en je kunt met dezelfde wagen dakar rijden. Of de woestijnrally parijs – deventer
onuris zegt
mooi
RX-7/6US Owner zegt
Mazda doet t um weer
Aston Martin zegt
Prachtig, terecht winnaar als je het mij vraagt.
phantom zegt
het lijkt wel een dames-hakschoen met ronde stilettohak!!
yannee zegt
haha, in geen honderd jaar zal dit ooit op circuit kome, zékèr niet, dan is dat geen autosport meer maar spaceshuttlesport. auto’s blijven auto’s.