Wanneer je iets nieuws bedacht hebt en dat graag nog even geheim wilt houden, maar voor de zekerheid al wel alvast patent wilt aanvragen, dan zit je met een lastig dilemma. Het is namelijk niet de eerste keer dat foto’s van patent aanvragen uitlekken.
Ditmaal zijn foto’s van de Saab 9-6X uitgelekt, toen Saab deze maand patent aanvroeg op het model dat drie jaar geleden aanvankelijk werd geannuleerd. General Motors, het moederbedrijf van Saab, heeft momenteel grote financiële problemen. Geld voor nieuwe ontwikkelingen is er even niet. Gelukkig is het niet ongewoon om een model onder verschillende labels in de markt te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de Chevrolet Captiva en de Opel Antara, of de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Het is overduidelijk dat de Saab 9-6X een kloon zal zijn van de Subaru Tribeca. Wat zou een gemiddelde Volvo koper van dit idee vinden? (via: turbonines)
Zapp zegt
Super lelijk en correct me if I’m wrong, helemaal op het verkeerde moment.
Citrofiel zegt
Het wordt geannuleerd, maar nu in de crisis weer opgestart? Zo’n groot model lijkt me een van de eerste dingen waar je op gaat bezuinigen, en niet op de nieuwe Meriva… :?
vla zegt
@ Zapp
Auto’s van scratch maken neemt tijd in, na 3-5 jaar expertise was dit de beste beslissing, niet veel mensen zagen de beurscrash aankomen.
Darahan zegt
Hmm, een Tribeca met een beter design, lijkt me wel lekker.. Als ze er maar een Saab dash in stoppen.. Is igg beter dan een Trailblazer met Saab neus..
Tombnolz zegt
Euh… Ik heb het intellectueel eigendomsrecht vorig jaar nog gedoceerd gekregen, maar dit snap ik niet goed… Wie neemt er nu een (duur) patent op een auto die voor 90 % lijkt op een reeds bestaande auto? Zoveel schrik dat een ander merk óók een Tribeca-kloon zal maken én er dan ook nét dezelfde optische wijzigingen op zal aanbrengen?!
Ik geloof dit niet.
bozewolf zegt
Maar waar vraag je dan in godsnaam patent op aan? Op de vorm? Het design? De hele auto zelf + naam?
Blijft lelijk btw. De auto dan.
Laurens zegt
Saab is nu definitief deaudt. RIP.
Het lelijke ding lijkt volgens mij dan wel weer op een Lexus, vooral in dat boven linkse plaatje. Mochten ze willen :-)
In essentie wel waarom GM ten onder gaat, teveel merken met te weinig merkidentiteit geleid door cynische beancounters.
jamesBROWN zegt
Iiiiiiiiiiieuuuuw! Hij is viesss! Net een cheap japanner oid.
En dan zijn er waarschijnlijk ook nog maar een stuk of 10 mensen op de planeet die er erover zouden denken er één te kopen :P
Fortuna zegt
Gemiddelde Volvo koper? Of Saab koper?
Lijkt wel erg op de Ford Kuga!
bmw zegt
Saab:
Stekker eruit, hopeloos
maak waar je goed in was of anders helemaal de stekker eruit.
Bertus zegt
Laat GM USA zo onderhand maar omvallen, en dat Opel en SAAB maar een waardiger stekkie krijgen, of een plekje in de geschiedenisboeken.
AllAutomotive.nl zegt
Waarom patent aanvragen op een kopie van een captiva wat weer een kopie is van een Antara… eenmaal patent aanvragen op het origineel lijkt me genoeg…
Mr_R zegt
Was het niet zo dat Subaru tegenwoordig weer los is van GM en deze samenwerking tussen Saab en Subaru zo goed als uitgesloten is? (Gevonden! http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=190 GM verkocht aandelen Subaru aan Toyota)
Dus alleen toen reeds gedeelde modellen werden voortgezet en geen nieuwe projecten zoals dit beest? De 9-2X was overigens best cool:
Eigenlijk moet ik ooit nog een 9-2X bezitten. Alle voordelen van een Subaru zonder de nadelen van ’t duffe design.
BaRa zegt
Dit is een patent van een aantal jaren geleden, toen Saab nog onderzoek deed naar de 9-6. Het ontwerp dateert nog van voor de Aero X, en dat zie je er ook aan. Dit idee is al lang geleden weer van tafel geveegd. Toevallig hebben een paar bitheads dit kunnen opduikelen, maar echt nieuwswaardig kan je dit niet noemen.
robbie zegt
@Mr. R, je hebt helemaal gelijk. GM en Fuji Heavy Industries (Subaru) hebben sinds oktober 2005 geen banden meer met elkaar. En inmiddels heeft Saab ook verklaard dat deze auto niet op de markt gaat komen.
jaap zegt
god wat zonde. zulke mooie prototypes en nu weer zo’n maaksel. prachtige historie dit merk, hoop dat t goed komt met merk!
L-Fred zegt
Wat een negatieve reacties zeg, ik vind ‘m er juist mooi qua design. Veel beter dan de 9-7x. Ik had eigenlijk helemaal niet zoveel met een SAAB, maar de concepten worden steeds prettiger om naar te kijken. Die 9-4x is ook als zo’n mooie bak.
http://www.hln.be/hln/nl/1981/Autosalon-Detroit/article/detail/126939/2008/01/13/Onthuld-in-Detroit-Saab-9-4X-Biopower-Concept.dhtml
Laurens zegt
@L-Fred
Maar ga je ook een Saab kopen? Misschien heb je mazzel en krijg je de laatste van de lopende band.
Geert zegt
Hoax! Voordat dit hier gepost werd had de website die het nieuws oorspronkelijk bracht het weer van tafel geveegd. http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/11/saab-9-6x-off-the-table.html
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jeetje AB-jongens, check your facts!!
Zoals Bara al aangaf is dit heeeel oud nieuws, uit de tijd dat Subaru nog deel uitmaakte van GM. De Tribeca en 9-6X zijn gezamelijk ontwikkeld. De 9-6X was zelfs al 100% af. En ik kan het weten, ik heb in de def. versie gezeten. Toen ging Subaru weg en is (gelukkig) besloten af te zien van de 9-6X.
Nu eerst komend jaar de midi 9-4X, en de komende 4 jaar geen concrete plannen voor een 2e SUV…
Kasper zegt
Uiteraard is het jammer dat Saab niet met een eigen design komt. Echter, de Tribeca is een erg goed gelukt ontwerp waarvan het jammer is dat er een Subaru (status technisch) logo opzit.
Het is erg gemakkelijk omdat het een SUbarumodel betreft, om te roepen datie lelijk is. De oude SaabSUV; die was lelijk.
L-Fred zegt
@ Laurens, da’s een goeie. Geen idee of ik ‘m ga kopen. Maar een Austin Martin vind ik ook erg prettig om te zien en of ik die ooit ga kopen ???
wiesmann zegt
@l-fred,
Austin Martin??
Daaf zegt
Doe maa nie, zeg ik als SAAB fan…
G zegt
nee ik vind dat deze de productie niet in mag gaan