Hij stond niet in Parijs, maar nu heeft Infiniti toch eindelijk nieuwe details van het vijfde model voor Europa vrijgegeven. Het gaat om de Infiniti G37 Cabrio, dit model is vanaf de zomer van 2009 in Europa leverbaar.
Het zal in 2009 een redelijk moeilijk jaar worden voor Infiiniti; als nieuwkomer in een deprimerende automarkt. Maar wellicht kunnen ze toch een klein succes boeken met het aanbod, waaronder de G37 cabrio. Deze convertible heeft een elektrisch bedienbaar driedelig metalen cabriodak (30 seconden) en onder de motorkap ligt een 3,7-liter V6, goed voor 320 pk. Nu alleen nog wachten op de prijs… De G37 Coupe is er overigens vanaf € 55.900 (de GT kost € 58.100 en de G37S kost € 61.320).
Infiniti heeft nieuw beeldmateriaal en nieuwe details van het vijfde Infiniti-model voor Europa vrijgegeven: de Infiniti G37 Cabrio. Het wellicht meest verleidelijke model van Infiniti tot nu toe is vanaf de zomer van 2009 in Europa leverbaar.
Als nieuwste toonbeeld van Infiniti’s Inspired Performance combineert de Infiniti G37 Cabrio sensuele lijnen en dynamische prestaties met een driedelig metalen cabriodak dat zowel open als dicht zorgt voor een vloeiend lijnenspel. Deze zogenaamde ‘dubbele schoonheid’ is zeldzaam bij coupé-cabriolets.
Uitvoerige verstevigingen van de carrosserie, een grotere spoorbreedte achter en een aangepaste achtervering zijn – behalve de uiterlijke verschillen – de belangrijkste aanpassingen op de Infiniti G37 Cabrio ten opzichte van de G37 Coupé. Het specifieke cabrioletinterieur heeft een verzonken rolbeugel, luidsprekers in de hoofdsteunen, een windscherm en voorstoelen met klimaatregeling.
Voor de aandrijving van de Infiniti G37 Cabrio tekent de potente 3,7-liter V6-motor met Variable Valve Event and Lift (VVEL) van 320 pk uit de G37 Sedan en Coupé. Er is keuze uit de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak en een elektronisch gestuurde zeventrapsautomaat die via magnesium schakelpeddels achter het stuurwiel ook handmatig is te bedienen.
Het interieur van de G37 Cabrio is uitnodigend dankzij de standaard lederen stoelbekleding en de adaptieve klimaatregeling in twee zones die de ventilatorsnelheid aanpast aan de positie van het dak en de voertuigsnelheid. Naar wens zijn de voorstoelen niet alleen te verwarmen, maar ook te koelen. Het optionele Bose Open Air Sound System bestuurt de equalizer aan de hand van het omgevingsgeluid, de positie van het dak en de voertuigsnelheid. Uniek is de standaard parkeerhulp met achteruitrijdcamera.
Verleidelijke styling
Met het dak gesloten behoudt de G37 Cabrio het silhouet van een coupé dankzij het inklapbare driedelige cabrioletdak die een kortere overhang achter en een laag kofferdeksel mogelijk maakt.
Ten opzichte van de G37 Coupé is de G37 Cabrio vanaf de A-stijl voorzien van geheel nieuwe carrosseriedelen. De totale breedte is met 28 mm toegenomen om ruimte te bieden aan de grotere spoorbreedte en de aangepaste achtervering. Het openen of sluiten van het metalen cabrioletdak duurt ongeveer 30 seconden. De bedieningsknop heeft een centrale plaats op de vloerconsole, achter de versnellingspook.
Behalve het coupésilhouet van de G37 Cabrio zijn de vloeiende lijnen aan de voorzijde, de gewelfde aluminium motorkap, de grille met ‘gedraaide’ horizontale lamellen en de L-vormige bi-xenonkoplampen en geïntegreerde mistlampen typische Infiniti-designelementen. Aan de achterzijde vallen de speciaal voor de G37 Cabrio ontworpen achterlichtunits op, die elk van een extra lichtcirkel zijn voorzien voor extra onderscheid in het donker. In de chromen sierstrip aan de achterzijde is het hoog gemonteerde derde remlicht te vinden en de kleine camera van het standaard parkeerhulpsysteem.
Infiniti’s geavanceerde zelfherstellende Scratch Shield-lak is standaard op de lakkleuren Midnight Garnet en Pacific Sky, die exclusief op de G37 Cabrio leverbaar zijn.
Het interieurontwerp combineert verfijndheid, vakmanschap en doordachtheid met unieke systemen die ontworpen zijn om open rijden te perfectioneren. De op de bestuurder afgestemde cockpit omvat het double wave-instrumentenpaneel met achtergrondverlichting in een rustgevende kleur violet, het 7-inch kleurenscherm van de boordcomputer en de analoge Infiniti-klok. Het met leder beklede stuurwiel is met de hand dubbel gestikt en is dankzij de bedieningsknoppen voor de cruisecontrol en de audio gemaakt voor maximaal comfort en gebruikersgemak.
Op Japanse zijde geïnspireerde ‘Silk Obi’ aluminium decoratielijsten zijn op subtiele wijze in de vorm van een Japanse speer op het instrumentenpaneel, de middenconsole en de deurpanelen geplaatst. Naar keuze zijn ook twee decoratielijsten van echt hout leverbaar. De standaard lederen stoelbekleding is, net als in de Coupé, leverbaar in drie kleuren: Graphite, Wheat en Stone. Later volgt een vierde kleur die exclusief voor de G37 Cabrio leverbaar zal zijn.
Verwarmbare, achtvoudig verstelbare voorstoelen met elektrische bediening voor de bestuurdersstoel zijn standaard. Voorstoelen met klimaatregeling voor verwarmen en koelen zijn optioneel leverbaar. Met een druk op de knop schuiven de voorstoelen naar voren om het instappen naar de achterste zitplaatsen te vergemakkelijken. Het windscherm reduceert de turbulentie van de wind bij het open rijden.
De lange lijst aan comfortverhogende specificaties van de G37 Cabrio omvat onder meer het intelligente sleutelsysteem met startknop en een adaptieve klimaatregeling in twee zones die de ventilatorsnelheid aanpast aan de positie van het dak en de voertuigsnelheid.
Standaard beschikt de G37 Cabrio over een audiosysteem met zes luidsprekers, een AM-/FM-tuner, een 6-cd-wisselaar met mp3-herkenning, RDS, een AUX-aansluiting voor een muziekspeler en een 7-inchdisplay. Optioneel is het Infiniti Bose Open Air Sound System leverbaar, dat dertien luidsprekers omvat en de instellingen van de equalizer automatisch aanpast aan de omgevingsgeluiden. In de voorste hoofdsteunen zijn luidsprekers geïntegreerd om een superieure muziekbeleving tijdens open rijden te garanderen.
Bevrijdende dynamische prestaties
Net als bij de Infiniti G37 Coupe wordt de basis van de dynamische prestaties van de G37 Cabrio gevormd door de combinatie van het geavanceerde FM-platform met de onderscheiden V6-motor. Elke Infiniti G37 Cabrio is uitgerust met de potente 3,7-liter V6-motor met VVEL (Variable Valve Event and Lift) van 320 pk.
Het VVEL-systeem combineert hydraulisch aangestuurde variabele klepbediening met een elektronisch geregelde lifthoogte van de inlaatkleppen. Daarmee is bereikt dat de motor al bij lage toeren een grote trekkracht heeft en bij hoge toeren extra veel vermogen levert. Over het gehele toerengebied blijft het verbruik gunstig en de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt door een snellere opwarming van de katalysator en een stabielere loop als de motor nog koud is.
De Infiniti G37 Cabrio is verkrijgbaar met een soepel schakelende zesversnellingsbak of met een zeventrapsautomaat die via magnesium peddels achter het stuurwiel ook handmatig is te schakelen. De automaat heeft Downshift Rev Matching en Adaptive Shift Control (ASC) dat kan kiezen uit drie schakelschema’s, afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder.
De G37 Cabrio maakt gebruikt van het tweede generatie FM-platform van Infiniti. De compacte V6-motor is voorin gemonteerd, maar dan zover mogelijk naar achteren en heel laag. Het grootste deel van de techniek zit zo achter de hartlijn tussen de voorwielen. Het resultaat is een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling over voor- en achterwielen.
De vering is rondom onafhankelijk. Voor is double wishbone-wielophanging gebruikt, achter een multilink-ophanging dat de schokbrekers en de veren scheidt. De carrosserie van de auto is extreem stijf en zorgt, samen met de onafhankelijke wielophanging, voor uitstekende rijeigenschappen en een perfecte wegligging.
Een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt voor een instinctief stuurgevoel. Het uitschakelbare elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en tractiecontrole zijn standaard.
De bekrachtigde remmen beschikken rondom over inwendig geventileerde schijven, een antiblokkeer-remsysteem (ABS), elektronisch geregelde remkrachtverdeling en Brake Assist. De Infiniti G37 Cabrio zal ook leverbaar zijn met geventileerde schijven van een groter formaat (14 inch voor/13,8 inch achter) en aluminium remklauwen met vier zuigers voor en twee achter met Infiniti-gravering.
Intelligent Cruise Control (ICC) zorgt ervoor dat een ingestelde snelheid wordt vastgehouden, waarbij een tevoren vastgestelde afstand tot de voorligger wordt bewaard. De Intelligent Brake Assist (IBA) – vast onderdeel van de ICC op de automatische versies van de G37 – meet de snelheid waarmee de auto een voorligger nadert en waarschuwt de berijder wanneer moet worden geremd om schade te voorkomen. Reageert de berijder niet of onvoldoende, dan zet het systeem zelf de remmen in werking.
Dubbele 5-spaaks aluminium velgen van 18-inch met P225/50V R18-banden voor en P245/45 R18-banden achter zijn standaard op de Infiniti G37 Cabrio. Optioneel zijn speciale gegoten velgen van 19-inch met high performance banden in de maat P225/45 WR19 voor en P245/40 WR19 achter.
De achterbank bevat twee vaste hoofdsteunen met een pop-up rolbeugel. De G37 Cabrio is ook voorzien van verstevigde voorspatborden, voorstijlen en dorpels.
Meer informatie over de Europese specificaties en de technische gegevens van de Infiniti G37 Cabrio zullen op een later tijdstip bekend worden gemaakt.
RX-7/6US Owner zegt
dus de 370z komt ook met stalen klapdak
ps. zij daar trouwens ook al prijzen van bekent
smeck zegt
leuk alternatief voor 350/370z, maar vind de coupe versie toch mooier
Davidov zegt
En ook een leuke concurrent voor de 3-serie :)
Robertovicioro zegt
Doe mij toch maar liever een daihatsu copen, veel stoerder
DRU zegt
Bose speakers net naast je oor? Dat gaan we uitproberen.
Waxweazel zegt
Gaat die GT versie ook beschikking hebben over het 4-wielsturing van de Laguna GT ? Ik dacht dat dit systeem ook op vele Infiniti’s zou worden geplaatst.
Autofans.be zegt
@ “Davidov”
Ik teste de G37 zelf vorige week. Ik en de rest van onze redactie had dezelfde mening. Deze wagen is goed, rijdt leuk en heel degelijk. Maar tegen BMW concurreren, daar hadden we onze sterkste twijfels over. Kleine afwerking laat soms de wensen over in de infiniti. Het is allemaal wat plastic look a like en zo voelt het ook aan. Je hebt dan wel leren zetels, navigatie, etc… maar dat heeft een fiat punto now a days ook.
FrieZ zegt
Wow, ik ben echt onder de indruk van Infiniti! Zelfs met dak dicht ziet hij er nog goed uit!
Die speakers zien er trouwens ook veelbelovend uit…
Oly zegt
heel mooi allemaal maar en dat interieur ook zeker maar het die knopjes om het navigatie systeem te bedienen zitten wel echt op een kut plek.
voor de rest ja ik zou toch denk ik voor een nissan 370Z gaan
Henkie zegt
@autofans.be
Met een eigen site en “redactie” en toch kom je je tijd hier bij Autoblog verdoen. Reclame is niet gratis he :)
Als ik autoblog was zou ik het echt niet toestaan zonder eerst een mooi bedragje te zien :D
STJ zegt
@Waxweazel
Het is Nissan’s systeem omdat ze het al 20 jaar gebruiken.
Waxweazel zegt
@ STJ
nee het is een systeem van Renault. Bijna het volledige systeem is geregistreerd en gecopirighted.
Het is wel gebaseerd op een oud systeem van Nissan dat gebruikt werd bij de oude Skylines, maar dat was een passief 4WS. Dit is een actief aangestuurd door het ESP en kan afzonderlijke wielen bijsturen. Daar zit het verschil, passief tegenover actief nu.
btw, BMW probeert dit systeem te copieren ;) kijk eens naar hun nieuwe 7-serie die gaat uitkomen. Die heeft … jawel ook een 4-wielsturingssysteem
RS zegt
@ autofans.be
Das bij een BMW toch ook? Of is het bij de Infiniti nog erger?
Tombnolz zegt
As boring als mannen met een oorring.