Maar wie zou dat willen kopen dan?
Het gaat om SolarWorld, een Duitse fabrikant van zonnepanelen. Het bedrijf biedt één miljard euro voor Opel, met als doel om de Duitse autobouwer om te vormen tot een volledig groen automerk.
Het zonne-energiebedrijf biedt 250 miljoen euro cash en nog eens 750 miljoen euro aan bankkredieten. Met dat aanbod wil Solarworld alle Duitse fabrieken van autofabrikant Opel overnemen. GM liet vandaag direct weten dat het automerk niet te koop is. “Dit is pure speculatie. Opel is niet te koop,” zo liet GM woordvoerder Nelson Silveira weten tegenover Automotive News. SolarWorld-topman Frank Asbeck benadrukte echter dat het bod serieus is: “Dit is geen grap. We wachten op een reactie van General Motors.”
Realistisch? Of een zeer geslaagde PR-stunt van Solarworld?
sacha zegt
Het is SolarWorld die het nu koopt, ofwel later tegen de Chinezen mee mag bieden op de GM boedelveiling.
autogier zegt
of failliet (hoe je dat ook schrijft) of geen opc’s meer
Erwin zegt
@ autogier,
Wel opc’s
Opel Performance Cleaners
Emile_Benz zegt
“Maar wie zou dat willen kopen dan? “
Weten ze zelf niet… goeie mop hè…
vla zegt
Hmm… Het merk Opel, of alle Bugatti’s, Aston Martins en Ferrari’s in de wereld?
lincoln zegt
ik heb net een bod van 10 miljard gedaan .. op de hele wereld ..
geloof alleen niet dat ie te koop stond ..
@autoblogger @autoblogger .. wat een achterlijk bericht .. wat moeten we hier dan mee ??
Mardec zegt
@ Lincoln, aangenomen. Breng het geld maar en je mag de wereld hebben van mijn part :p
Emile_Benz zegt
@ lincoln: volgooien met off-topic posts…
JanJansen zegt
Tuurlijk, moet je niet ingaan op het eerste beste bod. Daarnaast is de Duitse tak van GM de enige courante. Desondanks zit GM nu waarschijnlijk wel in een spoedoverleg verwikkeld want Merkel heeft onlangs nog laten weten dat overheidssteun een lastige aangelegenheid is.
GekkeHenkie zegt
Naar schatting zou een faillissement 100.000 banen kunnen kosten.
Ik denk niet dat de Duitse regering daar op zit te wachten, dus laten we maar niet te hard van stapel lopen. Er komt hoogst waarschijnlijk wel een ‘reddingsplan’ voor Opel.
mashell zegt
Ik denk dat de verkopen inzakken als Opels alleen nog maar in groen leverbaar zijn.
VonStroke zegt
Opel op de fles, het zou het straatbeeld alleen maar mooier maken (h)
Thomaz zegt
LOL @ mashell
Ford zegt
ik denk dat ze het bij GM en ford in amerika nog altijd niet snappen, redden wat er te redden valt en voor de rest stoppen met pick-ups te maken! en ik denk als GM zo koppig wil zijn om opel bij de houden, dan vrees ik het ergste.. het merk zakt alleen maar in waarde..! en krijgen alleen maar meer en meer miserie!
autoblogger zegt
@Emile_Benz: aub ontopic blijven.
@lincoln: wat je hiermee moet?… Wat moet je met autonieuws?
Knowledge is power ofzo? ;)
luc zegt
Opel is een goedlopend merk, al gaat het met GM slechter. Als zo’n hippiebedrijf Opel overneemt ben ik dus helemaal geen Opel liefhebber meer, volledige groene auto’s… doe toch eens normaal stelletje hippie’s.
AutoInformatief zegt
@ Autoblogger;
p….p…p..power?? :shock:
Ik zie het nog wel gebeuren dat GM straks uiteindelijk toch echt merken moet gaan afstoten. En aangezien ze al een miljard krijgen voor Opel is dat natuurlijk het makkelijkste om te doen.
Aangezien ze bij GM toch al een paar miljard per jaar verliezen inmiddels hebben ze er natuurlijk niets aan maar ach…..een dagje langer is weer meegenomen he ;)
Erwin zegt
@ Ford
Ze kunnen wel pickups maken alleen zouden ze mee moeten doen met downsizen van de blokken. Daardoor krijg je pickups die dan minimaal 1 op 14 zouden kunnen rijden en dan worden ze weer een stuk aantrekkelijker. Tevens zouden de kleinere modellen hier ook aan moeten geloven.
Al met al, downsizen en hybride heeft de toekomst, ook voor de VS.
lincoln zegt
dus ik heb nu de power te knowledgegen dat er 1 of ander bedrijf dat graag in de schijnwerpers wil komen een en bedrag biedt dat totaal nergens op gebaseerd is ..
bedankt man ..
(dit is geen autonieuws en om 1 miljard te beiden voor Opel is een regelrechte belediging) ..
DRU zegt
Citrofiel zegt
Het lijkt me vreemd als GM hier op in gaat. Opel is zo’n beetje het best lopende merk, en als die weg zou gaan uit GM, zou er een ongezonde boel overblijven, die bijna niet te redden is, denk ik dan.
@ lincoln; Dat zou wel eens heel goed kunnen.
Sorcerer zegt
Hmm, Opel is sowieso al niet een merk wat me aanspreekt (ook opc niet *gaap*, sorry Ali B…).
Maargoed, toch interessant. Ben benieuwd hoe dit nu verdergaat…
lincoln zegt
@ford .. volgens mij heb je de laatste 10 jaar geslapen .. Nissan Toyota BMW MB zijn de bedrijven die de meeste V8 blokken en trucks op de markt smijten .. en varen er wel bij ..
lincoln zegt
@DRU rules ..
Waxweazel zegt
@ Lincoln
het verschil met de amerikanen en Nissan, Toyota, BMW en MB is dat zij enkel hun V8 in echt grote auto’s steken of in performance modellen.
Amerikanen smijten hun V8 in elk model, groot of klein. Ze zouden zelfs een V8 in een smart willen lepelen :p
Ary zegt
mijn opel is zwart hoor, kvind groen niet echt bepaald mooie kleur bij een opel….
autoblogger zegt
LOL @ DRU :D
PS: 1 miljard euro is tegenwoordig 1,3 billion dollars;)
Laurens zegt
Risico van staatssteun is dat het linea recta in de bodemloze put die GM heet verdwijnt.
Overnemen is dan een betere optie. Dus waarom niet, als die panelen jongens het beste bod doen.
pim zegt
In Duitsland krijg je in ieder geval de eerste 10-20 jaar ofzo een hoog bedrag voor de stroom die je met zonnecellen aan het energienet levert. Dit bedrag is hoger dan de prijs voor stroom, mijn huisbaas verdiende er in ieder geval goed aan. De Duitse zonnepanelenindustrie is dus indirekt voornamelijk gefinancieerd door de staat.
http://www.fotovoltaikshop.de/eeginfo.php
Dat betekent dus ook dat als solarworld Opel zou overnemen, het uiteindelijk toch 1 miljard aan belastinggeld is waarmee Opel wordt gekocht. Ergens misschien geen slecht idee, omdat dan tenminste maar een keer een miljard euro wordt verkwist, in plaats van twee keer als Merkel zou besluiten de portemonnee te trekken om Opel te redden (lees: GM geld te schenken).
Het grootste nieuws is in ieder geval dat de directie van Solarworld niet goed bij hun verstand is. Gratis reclame was het ook niet, sinds ze het nieuws uitbrachten is het aandeel Solarworld 15% in waarde gezakt.
Blijft nog de vraag of de duitse overheid wel bij hun verstand is. Ze proberen weliswaar juridisch die 1 miljard financiering binnen Duitsland te houden, maar waar een wil is, vindt GM een weg om het naar de beerput in de US te sluizen. En alsjeblieft, hadden we geen markteconomie zodat bedrijven met slechte bedrijfsvoering worden weggeconcurreerd door beter functionerende bedrijven? Of ben ik hier naief en werkt het systeem al lang niet meer zo.
De achterliggende gedachte snap ik wel hoor, behouden van banen bij opel en de leveranciers. Maar is een bedrijf geld te schenken echt de enige manier? Zo stimuleer je alleen maar om door te gaan zoals ze bezig zijn, ipv te innoveren. Stel Opel wordt gered en kan verder stapels Insignia’s bouwen. Wie gaat die auto’s in hemelsnaam kopen? Breek liever de oude rommel af en zorg dat de aanwezige kennis in interessante startups gebruikt wordt! Duitsland heeft een boel in te halen op het gebied van mobiliteit, na de afgelopen 10 jaar enkel snellere autos te bouwen.
Een betere ontwerper zegt
@autoblogger: in dit geval, knowledge = horsepower :P
Toon zegt
Wat ik niet begrijp is dat GM voor subsidie in aanmerking denkt te komen, maar volgens mij niets doet aan vergaring van gelden door onderdelen te verkopen.
Ford een andere grote fabrikant in problemen probeert tenminste zelf aan geld te komen, door onderdelen, zoals Jaguar, Landrover en Mazda te verkopen. Waarom probeert GM niet eerst die weg in te slaan voor ze de hand ophouden?
Ze zouden bijvoorbeeld eerst eens kunnen kijken of Saab verkocht kan worden, maar ook Opel zou voor geld in de kas kunnen zorgen, of een van de andere merken van GM.
Ben zegt
Hmm, persoonlijk ben ik niet zo’n fan van opel, maar dit zou een goed kans zijn om zich te distancieëren van de andere middenklassers.
Lijkt me ook beter dat een duits bedrijf het opkoopt dan een chinees of koreaans bedrijf.. Kwestie van tijd..
Laurens zegt
@Toon
Ben bang dat er geen GM merk is dat winst maakt, en derhalve hebben ze ook geen waarde. Helaas hoor wat mij betreft, ik gun Opel best een toekomst.
Manta’s en Ascona’s moeten ze weer gaan maken, in die tijd waren de Opels niet aan te slepen, daar teren ze nog steeds op qua reputatie.
Op een of andere manier hebben ze daarna nooit meer een auto gemaakt die zich positief onderscheid van de concurrentie.
Edman zegt
@ pim
Zo denk ik er dus ook over :)
Guan zegt
Wanneer Solar World echt stoer wil zijn bied ze een paar miljoen voor Hummer. Dat staat neem ik aan nog steeds in de verkoop en de mogelijkheden om een Hummer groener te maken zijn wat ruimer dan bij een Opel. Het dak van een Hummer is bv groot genoeg voor een paar m2 zonnepaneel.
Wanneer zij een miljard op tafel kunnen leggen kunnen ze Hummer best rendabel krijgen dunkt me.
lincoln zegt
ik hoor het al .. Nederlanders hebben er verstand van ..
daarom hebben wij NedCar ..
JJM zegt
@ luc
als je opel-liefhebber bent heb je sowieso al een steekje los hoor, dan heb ik liever hippies :P
Bertus zegt
1 miljard is geen serieus bod voor een autofabrikant die alleen in Nederland al meer dan 50.000 auto’s per jaar verkoopt. Dit soort onzinnig geouwehoer helpt Opel niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: “om 1 miljard te beiden voor Opel is een regelrechte belediging”
Je hebt gelijk, Opel is bijlange geen 1 miljard waard.
@lincoln: “Nissan Toyota BMW MB zijn de bedrijven die de meeste V8 blokken en trucks op de markt smijten .. en varen er wel bij ..”
Idd, maar deze merken zijn slim genoeg om ook deftige kleine auto’s aan te bieden, en dus kan iedereen die dat wil nu onmiddellijk overschakelen op zo’n kleintje.
Ter illustratie:
De kleinste auto’s van de hele Ford-groep in Obamaland momenteel zijn de Ford Focus (Europees), Mazda 3 (Jap) en Volvo C30 (Zweuds). Toch nog niet echt klein (behalve de C30, maar die is duur).
De kleinste GM’s zijn de Chevy Aveo (Koreaans), Pontiac Vibe (een Toyota Matrix) en de Saturn Astra (een Opelke uiteraard).
De kleinste Toyo is een Yaris, Nissan heeft de Versa (saai, maar zeer goedkoop), en BMW en MB passen niet in het rijtje, want die spelen op een hoger niveau, waar altijd geld te vinden is voor een auto.
Het punt is: de weinige ‘kleine’ auto’s die de ‘Grote 3′ aanbieden in ’the land of the free’ zijn modellen van hun Euraziatische dochtermerken, en zo klein zijn ze nu ook niet. Waarom geen Fiesta, Ka, Mazda2, Corsa enz…?
Het is echt niet verwonderlijk dat Toyota en Nissan al veel en nog steeds meer klanten weghalen, want ze bespelen een markt die de US-merken laten liggen, plus bij de grotere modellen, waar de Grote 3 alles op zetten, zijn ze kwalitatief beter. Moest ik ooit naar Amerika verhuizen, ik koop een Toyota Camry Hybrid, zoals die TG USA-presentator. Op dat artikel kreeg die gast ferm onder zijn kl°ten vanwege zijn keuze, ik zeg: hij heeft heel goed gekozen. Kwalitatief, zuinig, looks zijn beter dan de doorsnee Amerikaan.
De Grote 3 hebben lang wel gevaren met de full-sized trucks, maar als ze slimmer waren geweest, dan hadden ze geweten dat daar ooit een eind aan zou komen, en hadden ze een modellen gelanceerd die misschien minder rendabel waren per stuk, maar die een veilige buffer konden bieden voor als de markt plots veranderde. Dat hebben ze niet gedaan, en tegen dat ze zover zijn, kan het al te laat zijn. Zeker aangezien ze er geen geld voor hebben.
Jesper zegt
Een Astra OPC met zonnenpanelen op t dak, of een hybride versie voor direct beschikbaar maximum koppel bij t optrekken… hmm… why not? ;)
Lazy zegt
Een Duits bedrijf dat een Duits autobedrijf wilt overnemen… toch niet slecht?
Jaap zegt
Mijn dementerende oma zou het wel vervelend vinden dat er geen kadetts meer worden gemaakt. En ik denk dat ze háár nog wél kunnen laten geloven dat een zonnepaneel op het dak milieuvriendelijk is.
lincoln zegt
@Esprit de flandre .. de Toyata Camry zou zomaar ook mijn keus kunnen zijn .. maar in die klasse (mid-zise V6) heeft Ford ook genoeg keuze ..
denk dat er veel sentimenten spelen op de markt .. en dat er veel verwarring is bij de consumenten .. maar die is er altijd in tijden van crisis ..
tis niet voor nix dat de markt is zoals die is ..
GWBoes zegt
Ik denk niet dat GM hierop in zal gaan.
misschien als opel een volledig opzichzelf staand merk was wel maar bij het verkopen van Opel verliezen ze ook alle Opel-klonen.
Dus moeten ze voor Saturn alles zelf bedenken, Chevrolet wat zelf ontwikkelen en moeten ze die koreanen met Suzuki ook wat zelf laten doen. En dan moet je Vauxhall ook niet vergeten wat gewoon opel met een ander logotje is (behalve de Monaro dan).
Jan C. zegt
@GWBoes: Daar maak je contracten voor. Die modellen verdwijnen dan niet plots.
@Laurens: De Calibra was best een aardige auto (als je toch over Manta’s begint, daar past ie wel bij in het rijtje)
Dit is een ordinaire stunt die niets met een serieus bod te doen heeft. Ik weet niet precies hoeveel auto’s Opel verkoopt per jaar, maar volgens mij wel zoveel dat ze dat miljard enkel met de omzet al overstijgen.
Markus zegt
lol @ DRU!
bmw zegt
off-topic: wat hoopt autoblog te bereiken met die fake-berichten over Volvo? OK, mijn adblocker kan ze niet tegenhouden. Maar mijn brein filtert stilaan wel alle volvo-achtige berichten weg. Dus in de toekomst lees ik simpelweg geen volvo-berichten meer. Lijkt me contraproductief. Samengevat: doe eens niet lullig met die stiekeme reclame.
The Honda Spirit zegt
Slopel !
GWBoes zegt
@ Jan C. :
voor de huidige generaties nog wel ja, maar als die aan vervanging toe zijn en uit productie worden genomen wordt het wel lastig.
Vooral het feit dat deze eigenaar een totaal andere richting in wil gaan waarvoor de modellen flink herzien moeten worden maakt zo’n contract dan lastig.
Peter Bos zegt
Solarworld is er op tijd bij. het lijkt er nu op dat de VS regering geen “bail out” gaat doen voor de auto-industrie. (terecht, straks wil de bakker ook nog met als dreigement dan anders wel eens ergens een graanboer om kan vallen)
GM kan eenvoudig een Chapter 11 bankruptcy protection status aanvragen. Daarmee krijgen ze tijd (bescherming tegen faillissementaanvragers/schuldeisers) om de rotte delen van de gezonde delen te scheiden.
Ze kunnen dan dus blijven bestaan en tegelijkertijd bv de SUV fabrieken afstoten en de Chevy Nubira als Impala verkopen in de VS ;-0
Opel/Vauxhall/Holden lekker bestaan en aan iedereen een Volt slijten
Er is licht aan het einde van de tunnel lieve Opelrijders
Peter Bos zegt
Oh, even vergeten maar die Nubira kan gelijk ook de vectra vervangen. Waarom biedt één concern nog twee verschillende platformen in dezelfde (D) klasse aan.
Hoeveel erger kan een Vectra zijn dan een Nubira
Roger zegt
Briljante zet!
Deze combinatie zou (tot nu toe) de enige zijn die tegenwicht kunnen bieden aan de Renault/Nissan-plannen met Project Better Place (PBP). Voor degene die niet weten wat PBP inhoudt: Renault-Nissan heeft het plan opgevat de consument nagenoeg gratis van electrische auto’s te gaan voorzien. Net zoals met mobiele telefonie betaalt de gebruiker voor gebruik van het netwerk; aan het opladen of omwisselen van de accu hangt het prijskaartje. Net zoals met mobiele telefonie zal de auto van een SIM-lock voorzien zijn (waarschijnlijk in de vorm van een speciale connector) dat me weerhoudt de auto op te laden aan mijn eigen zonnepanelen.
Zo verschuift het energiemonopolie van de oliebaronnen eenvoudigweg naar een ander, van decentralistatie is geen sprake.
Zelf je energie opwekken en in je hybride plug-in stoppen is nog altijd goedkoper dan al die belastingen te moeten betalen voor een centraal energienetwerk; of dat nu de pomp of je electriciteitsnetwerk is.
Hier meer details http://www.solarworld.de/index.php?id=30 .
Timmie zegt
Op zich is er niets mis mee om een overnamebod te doen. Dat wil toch zeggen dat er interesse is in Opel. Maar dat Opel zo stevig van zich afbijt, is toch een veeg teken aan de wand… Ze zitten duidelijk (te veel?) in met hun waardigheid.
Peet zegt
Persoonlijk vind ik dit het beste nieuws in jaren…Opel Kan Failliet gaan…Vervelend voor de mensen die voor GM werken, dat is nooit leuk.
Ik als auto lief hebber heb altijd al mateloos geirriteerd aan Opels op de weg. Gedrochten op de weg, die roesten waar je bij staat en laat ik het maar niet over de bestuurders hebben. Het is gewoon troep.
Helaas voor Chevrolet die wel wel wat aardige auto’s gebouwd heeft maar goed dit neem ik op de koop toe zolang Opels maar uit het straat beeld verdwijnen..ohjee wat zal het weer mooi worden op de weg zonder deze wan smaak auto’s die ook nog eens slecht gebouwd zijn.
En wie koopt er nou een Opel??? Dit heb ik nou nooit begrepen..Opel??? Wat een klote naam. Slopel zou wellicht beter zijn en doet de auto meer recht aan..Of misschien opel veranderen in het merk Troep. Maar het merk Troep zal denk ik niet verkopen, en Chevrolet Astra…doet een beetje afbreuk aan de Chevrolet. Krediet crissis of niet..het einde van Opel is inzicht..Denk dat vele auto liefhebbers hier lang op hebben zitten wachten….
Ohhh wat word het toch mooi zonder Opels op de weg
kien zegt
Sorrie Peet,
maar wat heb je los van dat ze wel eens roesten tegen Opel?
Zelf heb ik geen Opel, maar de naam is op zich ook niet verkeerd en ze hebben ook best wel leuke auto’s gemaakt, zoals de Manta en de Kadett destijds was ook niet verkeerd en vergeet niet dat veel mensen Opel de moeite waard vinden anders was het niet jarenlang het best verkochte merk in Nederland geweest.
Maar wat vind je dan van Volkswagen? Vergeet niet wie de oprichter is van het merk, een van de meest gehate mensen van de vorige eeuw, de heer Hitler.
Volkswagens Golf bijvoorbeeld ziet er al sinds begin jaren 70 ongeveer hetzelfde uit, dus goed in het bedenken van iets nieuws, vergeet het maar en de prijs/kwaliteit is ook niet super. Ze heten Volkwagen, maar het is een dure bak en de goedkoopste Golf heeft nog niet eens elektrisch bediende ramen, maar goedkope en ouderwetse slingers.
Maar het belangrijkste is nog wel over dit artikel en vele over vergelijkbare onderwerpen, dat hoe je ook over de autoindustrie denkt, als GM en/of Opel failliet gaan, dan volgen er meer en dat houdt in veel werkloosheid, ook buiten de autobranche, willen we dat?
Peter Hoekstra zegt
Praat over dingen waar je verstand van hebt man???? Opel moet niet weg, alleen maar als argument dat ze erg roesten, dat is allang niet meer zo, bedenk iets nieuws, OPEL heeft alleen het nadeel dat ze bij GM horen en dus automatisch mee in de financiële crisis worden getrokken, anders zou er veel minder aan de hand zijn geweest, ieder merk heeft het op dit moment gewoon moeilijk. Opel moet mooi blijven bestaan, vooral de OPC’S moeten op de straat blijven, jullie rijden zelf zeker vw? Mieten !!!!!