Ook Ford heeft het moeilijk en is vooral in deze moeilijke tijden op zoek naar extra cash (zie oa de Aston sale en de Tata deal). Het noodlijdende Amerikaanse autoconcern brengt zijn belang in de Japanse branchegenoot Mazda daarom terug van 33,4% tot 13%, zoals we al hadden verwacht. Dat levert ongeveer 52 miljard yen op (428 miljoen euro).
Mazda koopt zelf 6,9% van de aandelen terug voor circa 17,9 miljard yen. De rest van het belang gaat naar andere kopers. Volgens Japanse media gaat het onder meer om handelshuizen, verzekeraars en de leverancier van auto-onderdelen Denso.
De Amerikaanse autofabrikant, die al zo’n dertig jaar een band met Mazda onderhoudt, heeft zeer veel last van de economische neergang en kan het extra geld goed gebruiken. ‘Deze overeenkomst voorziet ons van kapitaal waarmee wij onze transformatie kunnen realiseren’, zo stelde Ford-topman Alan Mulally. Ford blijft met ruim 13% de belangrijkste aandeelhouder en houdt één van de huidige drie ‘Ford-‘leden in het bestuur.
Hiroshima, 18 November 2008. Mazda Motor Corporation (Mazda) has announced today that Mazda and several of its strategic business partners will acquire a part of Ford Motor Company’s (Ford) shares in Mazda through market trading.
As a result, the ratio of Ford’s ownership of Mazda stock will be reduced from 33.4 percent to just over 13 percent, with the new agreement allowing the two companies to continue their strategic relationship that spans nearly 30 years.
“The sale of Mazda shares by our partner, Ford, will not result in any change in Mazda’s strategic direction and we will continue to accelerate our product-led brand improvement and cost innovation initiatives,” says Mazda’s Chairman, President and CEO, Hisakazu Imaki. “We will continue our strategic relationship through our ongoing joint ventures with Ford, as well as the sharing of platforms and powertrains.”
“This agreement allows Ford to raise capital that will help fund our product-led transformation, and at the same time, allows Ford and Mazda to continue our successful strategic relationship in the best interest of both companies,” said Ford President and CEO Alan Mulally.
Ford’s sale of the Mazda stock will be achieved through Mazda and a group of Mazda’s strategic business partners each buying a portion of the shares.
Robertovicioro zegt
Hadden ze dat niet al, aangezien nieuwe ford ka = mazda 2 ???
Iceman zegt
Nieuwe Ford Ka is een Fiat 500.
JPM zegt
Hmm wie zei ook alweer dat het verkopen in deze tijden bijna niet mogelijk was. Volgens mij W0o0dy. Nou bij deze zie je dus dat het wel kan, ook GM moet hieraan beginnen.
W!d zegt
@Iceman idd en de Fiesta een 2
autoblogger zegt
@JPM: maar de opbrengst is natuurlijk wel een stuk lager…
lincoln zegt
gezonde zaak ..
als toeleveranciers aandeelhouder willen worden ..
Stunts zegt
Die hadden we kunnen zien aankomen… immers geen Mazda’s gespot in de nieuwe 007!
Paragon zegt
Ik begrijp dus dat Mazda ‘slechts’ 2,5 miljard Euro waard is!?? Vrij weinig als je het mij vraagt. Ik ben te lui om het even op te zoeken, maar 2,5 miljard Euro is waarschijnlijk minder dan 1 keer de omzet.
Tripple zegt
je bent ook minder waard dan je omzet he.
RX-7/6US Owner zegt
@ W!d en iceman
ze delen enkel ondestellen
2 & fiesta
3 & focus
5 & c-max
6 & mondeo
en volgens mij de cx-7 & kuga
JPM zegt
@ autoblogger
Jah en juist dat maakt het nog aantrekkelijker voor partijen die nog geld in kas hebben. Maar Ford heeft het geld hard nodig dus goedkoop verkopen moet helaas.
w0o0dy zegt
@JPM: het verkopen van een pakket aandelen is HEEL iets anders dan fabrieken overnemen met personeel en al…… Zo’n fabriek kost maandelijks bakken met geld (vooral het personeel natuurlijk) dus koop je een steen om je nek. Aandelen daarentegen kosten niet meer dan de aanschafwaarde…. en die kun je dan eventueel verliezen als het aandeel plots niets meer waard zou worden, maar meer verliezen dan je aankoopbedrag kun je niet. Met wat fabrieken incl personeel in je bezit kun je gemakkelijk 500 miljoen PER KWARTAAL verliezen…. da’s toch andere koek.
Ik verkoop geen onzin, en die opmerking was dan ook niet erg sterk.
w0o0dy zegt
Overigens draaide Mazda vorig jaar prima, met een operating profit van 4,3% van de omzet en een netto winst van 1,8% vd omzet.
De naar beneden bijgestelde verwachting voor 2008/2009 (t/m eind maart 09) is dat ze wel minder winst maken, maar dat de winst niet meer dan 28% daalt en daarmee uitkomt op 1,66% van de omzet.
Dat zijn cijfers die beter zijn dan de meeste fabrikanten op dit moment laten zien en toch is de prijs van de aandelen erg laag….
MCW zegt
Ze verkopen maar 20 % hoor. Dus om zóveel geld gaat het relatief gezien logischerwijs dus niet…
“6 & mondeo
en volgens mij de cx-7 & kuga”
Nee.. de Mazda6 en Mondeo hebben nog nooit een platform gedeeld..