Hartstikke leuk, die vloeistofgevulde schokdempers die we nu op onze auto’s gebruiken, maar echt ideaal zijn ze niet. Ze zijn slijtagegevoelig, en het is nagenoeg onmogelijk om ze in alle omstandigheden optimaal te laten reageren. Aan de TU Eindhoven werkt men aan een oplossing: een elektromagnetisch onderstel.
De Roemeense onderzoeker Laurenţiu Encică liet zich inspireren door het feit dat hybride en elektrische auto’s steeds populairder worden; de accu’s in deze auto’s kunnen een elektromagnetisch veersysteem gemakkelijk van stroom voorzien. Encică ontwikkelde een prototype dat de carrosserie van de auto niet alleen kan dragen, maar ook actief ingrijpt als je hobbels of bochten tegenkomt. Het systeem maakt nog steeds gebruik van veren en vervangt dus alleen de traditionele schokdempers.
Een auto met elektromagnetische vering zou over slecht wegdek moeten kunnen glijden, terwijl in bochten geen sprake meer is van overhellen. Dit kennen we natuurlijk al van de verschillende actieve veersystemen die vandaag de dag op de markt zijn; lucht- of hydraulische vering reageert echter nog steeds niet zo snel als deze magneten. Bovendien zijn deze systemen duur in aanschaf en onderhoud.
Volgens Encică kunnen we zijn binnen vijf tot tien jaar verwachten op productieauto’s. We zijn benieuwd, en kijken natuurlijk uit naar de Ringtijden. (via ad)
Rayner zegt
lagere spanning = drempelvreter?
Nick zegt
Nog meer fluxveranderingen in een auto.
Ik dacht juist dat ze minder (sterke) magnetische velden wilden opwekken in auto’s, maar het lijkt er juist op alsof ze alles juist gevoeliger en fragieler willen maken.
Willem dL zegt
Blij dat ik geen pacemaker heb
Ronney King zegt
Is bose (idd van de luidsprekers) daar niet al eeuwen mee bezig?! Lijkt alleen niet zo eenvoudig om daadwerkelijk in productie te brengen?
http://www.youtube.com/watch?v=5EbYXEmE68o
lincoln zegt
heeft GM dit niet al 15 jaar ??
weet zeker dat het al gepatenteerd is op 1 of andere manier ..
maarja .. een nederlandse techinsche school he ..
lopen achter de feiten of achter Wubbo aan ..
RenJie zegt
zal vast weer iets met magnetische flux zijn, tegenwerkend dit dat :) *lalalala*
michiel zegt
hmm dan moet je de stroom aanpassen als je over een boebel rijdt?
zodat je dan een minder grote flux hebt?
RubenBaeten zegt
@lincoln: Cadillac was ooit de eerste met Magnetic Ride. Het verschil daarbij is dat er nog steeds met vloeistofgevulde schokdempers wordt gewerkt – er zitten echter metaaldeeltjes in de vloeistof, waardoor met magneten de viscositeit en dus de demping aangepast kan worden. Tegenwoordig gebruikt bijvoorbeeld Ferrari dit ook.
laatste man zegt
@Lincoln & Ruben
Idd, in die vloeistof zitten kleine metalen (?) plaatjes die als er een magnetisch veld aanwezig is verticaal gaan staan zodat de vloeistof makkelijk door kan. Dus zacht afgeveerd. En vice versa uiteraard
lincoln zegt
@Ruben Beaten .. @Laatste man ..
bestaat er ook een school voor “subsidie bietsen voor uitvindingen die al uitgevonden zijn” in Roemenie ??
Tommy zegt
Een soort verbeterde Audi Magnetic Ride ofzo? Maar dan zonder vloeistof.. Dus hiermee moet elk schokje gefiltert worden zodat het lijkt alsof je altijd over een strak glade weg rijdt zeker. Ben benieuwd!
patrick zegt
ongeveer hetzelfde als op de lancia thesis?
laatste man zegt
Ik zie toch een verschil: bij de oude systemen werd het magnetisch veld gebruikt om de viscositeit van de vloeistof te beïnvloeden. Terwijl bij dit nieuwe product het gewicht van de auto echt gedragen wordt door het magnetisch veld.
lincoln zegt
@Laatste man .. je begrijpt toch wel dat frictie van materialen essentieel zijn zolang er nog zwaartekracht bestaat .. mbt onder en bovenstel ..
laatste man zegt
nog wat meer info gevonden:
http://w3.tue.nl/nl/nieuws/artikel/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=7196&tx_ttnews%5BbackPid%5D=361&cHash=76c23db279
Citrofiel zegt
Misschien een update voor de Citroëns die nu hydropneumatiek hebben? Het zou Citroën wel sieren om als eerste met dit supercomfortabele systeem te komen. Hoewel het ongetwijfeld wel weer Mercedes zal zijn, of een andere Duitser…
Laurens zegt
Interessante ontwikkeling. Zal best kunnen werken. Energieverbruik componenten lijkt me wel een issue.
Leuk als zo’n auto voor je deur geparkeerd staat met de systemen uit, een beetje wind of lieve buurkinderen en het ding staat de hele tijd te wiebelen.
Fortuna zegt
Een zoveelste poging die er toch weer niet zal komen.
hupke zegt
Ik heb voor fysica en thuis op vrije basis ook al eens geprobeert om een zo’n vering te maken. Was best wel lastig en verbruikt stroom tegen de hel op.
Als men het niet perfect maakt werkt het niet, en laat dat perfect maken even buiten beschouwing. Stel dat je een serieuze deuk in de weg heb dan raakt de vering veel vlugger beschadigt omdat het niet aansluit kunnen de onderdelen elkaar vrij hard raken en dan buigen ze. Gebogen onderdelen bij deze vering werken totaal niet. Ik zie hetnog niet gebruikt worden.
Als hulp vering die een baterij oplaad zou het wel kunnen werken. Elke fluxverandering is stroom, je moet die alleen maar kunnen aanwenden.
MvA zegt
@Ruben Beaten .. @Laatste man … @hupke schrijft
Bestaat al en zit op de 599 standaard af fabriek made by Bose ,
is totaal anders als Audi Magnetic Ride .
Het zijn eigenlijk omgekeerde speakers met waarschijnlijk een computer der aan om data te vergaren en instellingen aan te passen .
Henk zegt
@lincoln schrijft,
14 November 2008 om 21:39
@Laatste man .. je begrijpt toch wel dat frictie van materialen essentieel zijn zolang er nog zwaartekracht bestaat .. mbt onder en bovenstel .
Niet dus wanneer je gebruik maakt van magnetisme…
lincoln zegt
@Henk ..
dan heb je ook nog de kracht van bewegende massa ..
en centrifugale meuk ..
tis wel de bedoeling dat onder en bovenstel een beetje bij elkaar in de buurt blijven ..
Laurens zegt
@lincoln
Kijk even naar het plaatje.
Ziet er verdacht veel uit als een standaard veer/demper combinatie. Wat Laurenţiu (he, een naamgenoot?) vervangt, is de olie in de demper. Dat wordt dan electromagnetisch. Oftewel een of twee magneten die je kunt variëren qua elkaar afstotende en misschien aantrekkende kracht.
En dat kan heel goed werken en is 100% variabel en supersnel instelbaar.
Combineer het met iets dat de weg voor de auto kan “lezen” en je hebt een perfect systeem.
lincoln zegt
@Laurens .. ik heb besloten dit een klote uitvinding te vinden ..
heeft weing toegevoegde waarde lijkt me ..
als je dan iets wil uitvinden .. doe dan iets revolutionairs ..
bijv. .. auto,s rijden gemiddeld 1 op 12 ..
dat deden ze 100 jaar geleden ook al ..
daar is winst in te behalen ..
en niet aankomen met de Nano .. dat is per definitie al een milieu-delict ..
maar dat soort uitvindingen worden nooit gedaan op een universiteit of bij een multinational ..
dat soort vindingen komen altijd van boertjes die in schuurtjes aan het klooien zijn ..
Laurens zegt
Ik kom eens bij je langs om te kijken…. beetje aceton snuiven, lekker. En carbid melkbusdeksels wegknallen.
OT: ik zou de TU techneuten niet onderschatten.
lincoln zegt
gezellig .. altijd welkom ..