De plaatjes (en video’s) van de 8C Spider hebben we inmiddels wel gezien, maar Alfa heeft eindelijk de moeite genomen om een persbericht de wereld in te sturen. Daarin valt te lezen dat een 8C Spider maar liefst € 315.500,- gaat kosten (ipv € 310.000,- waar we eerst vanuit gingen). Ook zullen er helaas maar 15 van de in totaal 500 stuks naar Nederland komen (officieel in elk geval).
De productie (bij Maserati) zal beginnen in maart 2009. Bij de ontwikkeling van de 8C Spider is de carrosserie uiteraard versterkt om torderen tegen te gaan. Dit is gegaan met onder andere aluminium en carbon fiber. Ook is de 8C Spider uitgebreid in de windtunnel getest om de voorspoiler en de diffusor achter zodanig aan te passen dat er meer downforce is. De 4.7 liter grote V8 van de 8C Spider levert net als in zijn dichte broertje 450 pk. De acceleratie van 0-100 duurt wel 0,2 sec langer. Namelijk 4,4 sec ipv 4,2 sec. Ook de topsnelheid is 2 km/u lager (290 ipv 292).
Als je 100 km/u rijdt en je wil tot stilstand komen dan kan dat volgens Alfa binnen 33 meter, met dank aan de keramische remmen. De softtop van de 8C Spider gaat open (of dicht) in slechts 20 seconden en is leverbaar in 3 kleuren: zwart, bruin en rood. Voor het interieur kan je kiezen uit: Red (rood), Terra di Siena (donkerrood), Black (zwart) of Titanium (donkergrijs). En ook voor het exterieur zijn nieuwe kleuren beschikbaar. De 8C Competizione was alleen maar leverbaar in 2 kleuren rood, zwart en geel (en wit als je heel veel geld betaalt). Maar de 8C Spider is leverbaar in 2 kleuren rood, wit, lichtblauw en grijs.
Lees het complete persbericht hier onder:
Alfa 8C Spider tijdloos mooi
In maart 2009 start de productie van de ‘nieuwe klassieker’ van Alfa Romeo: de Alfa 8C Spider. De tijdloos mooie Alfa 8C Spider appelleert aan de waarden die het merk kenmerken sinds de legendarische Giulietta Spider en Duetto. Afgeleid van de Alfa 8C Competizione, borduurt de 8C Spider voort op diens technische achtergronden. De productie van de Alfa 8C Spider is gelimiteerd tot 500 exemplaren, waarvan er vijftien bestemd zijn voor de Nederlandse markt. De prijs in 2009 bedraagt € 315.500,-.
De Alfa 8C Spider belichaamt alle design- en sportieve waarden die zo synoniem zijn voor Alfa Romeo als merk. Met de Alfa 8C Spider lost Alfa Romeo de belofte van enkele jaren geleden in. De nieuwe Spider behoort tot de top van de markt en weet de harten te stelen. Wereldwijd zijn er 500 gelukkigen die zich eigenaar van de auto mogen gaan noemen; vijftien daarvan wonen in Nederland.
Tot in kleinste detail
De Alfa 8C Spider is niet zomaar een ‘open’ Alfa 8C Competizione. Er is veel aandacht besteed aan extra stijfheid van de carrosserie. Ter versteviging van de carrosserie is gewerkt met materialen zoals aluminium en carbon fiber In de windtunnel zijn de details, zoals de voorspoiler en de diffusor achter zodanig ontworpen dat er extra neerwaartse druk is bij hoge snelheden. De auto heeft de van de Alfa 8C Competizione al bekende 4,7 liter 450 pk sterke V8-motor en bereikt de open versie een acceleratietijd van 0 – 100 km/u in 4,4 seconden en een topsnelheid van 290 km/h tegen 0 – 100 in 4,2 seconden en een topsnelheid van 292 km/u voor de Alfa 8C Competizione. Dankzij de ideale gewichtsverhouding van 49-51% voor-achter beschikt de Alfa 8C Spider over een extreem goede wegligging. Om alles in toom te houden heeft de auto keramische remschijven. Deze zorgen ervoor dat de Alfa 8C Spider een remafstand heeft van 33 meter vanaf een snelheid van 100 km/u. Standaard zijn 20 inch velgen met 35-serie banden en een zesversnellingsbak met automatische koppeling en twee schakelprogramma’s, Normal en Sport. De Alfa 8C Spider is voorzien van een softtop die in 20 seconden opent en uitgevoerd kan worden in de kleuren zwart bruin en rood. Twee rolbeugels, die optioneel kunnen worden voorzien van carbon fiber of leer, zorgen voor extra veiligheid.Onorthodox
Italiaanse passie, sporttraditie en de hoogste technische verworvenheden horen onlosmakelijk bij Alfa Romeo en zijn de welhaast vanzelfsprekende typeringen voor de Alfa 8C Spider. Datzelfde geldt voor de ontwerper van het speciale exclusieve Alfa 8C horloge, Giuliano Mazzuoli. Deze charismatische man ontwierp voor de Alfa 8C-eigenaar een schitterend horloge, de Contagiri 8C. Een onorthodox horloge met een 270° wijzerplaat en voorzien van 3 wereldwijde patenten. Uitgevoerd met witgouden accenten past het in gelimiteerde oplage vervaardigde horloge naadloos bij de Alfa 8C Spider. De Contagiri 8C is geïnspireerd op de toerenteller van de Alfa 8C.
Een ander leuk 8C weetje is dat de ons wel bekende James Glickenhaus (u weet wel van de Ferrari P4/5) als eerste Amerikaan een 8C Competizione in ontvangt heeft mogen nemen. Deze 8C is gespoten in dezelfde rode kleur als zijn unieke Ferrari. Hieronder 2 foto’s. (via: ferrarichat.com)
Pelezinho zegt
neenee, toch ietjes teveel geld voor een alfa
sebastianchubasco zegt
ietsje teveel geld voor jou zal je bedoelen
JOnas zegt
wat ik ooit wilde weten is waarom dit geen betaalbare auto geworden is :(
Sonny zegt
Nice. Op de laatste foto wordt hij al voor mij deur geparkeerd! xD
willie zegt
wat een prachtmobiel. ze is 10 keer mooier dan alle ferrari’s bij elkaar.
Tombnolz zegt
Prachtige cabrio! Jammer dat er maar zo weinig van gebouwd worden, want er zijn veel meer geïnteresseerden, zeker moest ie wat minder kosten.
Wel gek hoe die P4/5 & Spider daar gestald staan, precies in een ordinaire garage, met de koersfiets aan de muur… Had het indrukwekkender verwacht.
roberto zegt
Prachtige auto!! Ik denk wel dat ik de dichte variant mooier vind.. Maar over James Glickenhaus, wanneer was dit? Zijn die Alfa’s daar nu pas in de verkoop gegaan? En is er geen zwart leverbaar op de cabrio’s?
INF3RN040 zegt
315.500 Euro ,voor en lelijke alfa ?
ynnek04 zegt
er is 1 ding dat ik nog van de 8c wil weten en dat is hoe ie eruit ziet met het dak dicht maar verder echt een prachtige auto en spijtig dat er maar 15 naar nl komen
robbie zegt
@roberto, bravo! Volgens mij heb je net zelf antwoord gegeven op al je vragen…
sjorsx87 zegt
De mooiste supercar van afgelope jaar vindt ik! Niet de mooiste auto allertijde, maar AR heeft weer wel bewezen dat ze het nog kunnen.
Ik zou het extra geld niet over hebben voor de cabrio en de
enigste reden die ik me kan bedenken waarom ik hem zou willen is om de geluidservaring die natuurlijk veel extremer is als een dichte auto…
Maar respect voor die “James Glickenhaus” mooi exclusief stel is dat in zijn garage!
VonStroke zegt
Ow ow ow, wat is ie schitterend. Ik zou hem meteen bestellen mocht ik de centen hebben. Maar dan wel met handbak!
VantageR zegt
@JOnas: Omdat dit 1 van de mooist ontworpen auto’s is, en die moeten exclusief blijven vind ik.
Christian Adriaensen zegt
If I was a rich man ….ladalidelidela…
SPK zegt
Zonder twijfel de mooiste auto die de afgelopen jaren op de markt is gekomen, open of gesloten maakt niet uit. Dat die duur is is logisch bij zo’n klein productie aantal en gebruik van Maserati onderdelen, dan blijft het tenminste een droom auto. Dat het lastig is om een supercar ontwerp betaalbaar en in grotere aantallen te producren laat Alfa al zien met de Brera, dan kunnen ze het beter zo doen.
Simpson zegt
ik zal me net als iedereen wel moeten behelpen met het modelletje van bburago…
Benjamin zegt
Zijn die gasten daar bij alfa niet goed snik of zo?? Wat een geld voor zo standaard doorsnee cabriootje… Ze moeten niet zoveel alcohol nuttigen daar voordat ze een prijs van een auto gaan bepalen
Niels zegt
@benjamin
ik weet niet tot welke stand jij behoort, maar 15 8C’s voor Nederland, wil ik nu niet bepaald “standaard” noemen.
Birger Alfa 147 zegt
@ Benjamin
Ben jij oliebaron ofzo dat jij deze wagen een doorsnee cabrio noemt?? Wat ben jij dan wel gewend misschien??
@SPK
Precies.
Mathias zegt
Blijft toch één van de mooiste auto’s die je nu kan kopen. 15 van de 500 komen naar Nederland, lijkt me toch een hoog percentage, en het bewijs dat Nederlanders alfa freaks zijn :)
DavidZ zegt
Sympathiek merk, maar ik kan me niet inbeelden dat dat kleine wagentje een dermate idiote prijs waard is. Een Maserati GranTurismo lijkt mij door de lange wielbasis er mooier uitzien dan die kleine misschien wat te korte Alfa?
Beetje een hype auto, die 8C.
victor zegt
sebastianchubasco, snap jou reactie niet helemaal….???? (triest)
Leuke auto, maar iets teveel geld. Blijft een Alfa hè
Raptor zegt
@DavidZ
Klein ? Al eens in’t echt gezien ?
Hier in Genk (B) rijdt er een (gesloten versie) rond. In’t echt is dat ding veel groter dan je denkt. Bijna zo lang als een 159 zelfs. Alleszins breder.
Het geluid is F A N T A S T I S C H.
Alfa Corse zegt
Prachtige auto…
Hier laat Alfa Romeo weer zien een edelmerk te kunnen zijn.
sebastianchubasco zegt
@victor
je snapt mijn comment niet maar je hebt er wel een mening over mijn comment?! dan voel ik me niet geroepen om het uit te leggen…
ontopic: alfa maakte in de jaren dertig al snelle auto’s in beperkte oplage’s voor de rijkeren onder ons.
mashell zegt
“Dat die duur is is logisch bij zo’n klein productie aantal en gebruik van Maserati onderdelen, dan blijft het tenminste een droom auto.”
Psst. de Alfa 8C is eigenlijk helemaal geen Alfa. Het is technisch een Maserati (daar is ie ook ontwikkeld) en hij heeft een Ferrari motor. Hij is slechts bedoeld als een imago booster voor Alfa. En dat doet ie iets te goed. Ze moeten daarom de productie limiteren om Maserati en Ferrari niet te beconcureren.
“Dat het lastig is om een supercar ontwerp betaalbaar en in grotere aantallen te producren laat Alfa al zien met de Brera”
Brera en supercar in 1 zin zonder ontkenning dat kan eigenlijk niet. Brera Italiaans voor overgewicht.
JMC zegt
@Mashell: Psst, de Alfa is helemaal een Alfa; zo’n chique Alfa dat het zelfs een Maserati is geworden!!! Moest het een racewagen geworden zijn, dan was het wss een Ferrari geweest.
Wat ik hiermee wil zegge is, dat het normaal is dat er binnen de Fiat groep kennis en informatie wordt doorgegeven. Je zou achterlijk zijn moest je het niet doen. Trouwens alle grote producenten doen het. Zie maar naar Lamborghini, dat zijn eigelijk Audi’s…
Maar wat doet al dit gezeik er nu toe? Alfa Romeo heeft gewoonweg een prachtige auto gebouwd. Hij is miss niet zo snel als een Ferrari, hij is miss niet zo gesofisticeerd als een Maserati. Doet er niet toe; het is een Alfa Romeo en die zijn altijd eigenwijs…
Greetzz,
JMC
Rick dos zegt
Het is een prachtige wagen.
Maar prachtig brengt je tot een bepaald punt dat je nog je portomonee wilt trekken daarna is het absurditeit.
€315.000 voor een Alfa is absurd…
johnnyt-jet zegt
ze zijn al verkocht…..
Laurens zegt
Ik hou van Alfa’s. Maar tenzij Ferrari het foute merk is in de kringen die deze auto’s kunnen betalen, zou ik toch als ik het kon betalen voor de California gaan.
Lijkt me de veel betere auto. Maar wel de Opel Kadett onder de “supercars”.
johnnyt-jet zegt
Ja klopt een California is er ook voor te koop . Ik denk toch dat de mensen die deze auto kunnen kopen juist het gelimiteerde aantrekt , buiten de specs en uiterlijk om dan. Daarbij denk ik dat Alfa ( ehh maserati) nog steeds krom staat van verbazing …..
Rick dos zegt
We leven dan ook in een absurde wereld….
edgar zegt
Mooie auto hoor maar ik vin em wel hoog lijken. kan iemand mij hier meer over inlichten? het lijkt namelijk zo raar?. O jah.. alfa kan zich beter bezighouden met dingen als personenwagens want die zien er op t moment allemaal t zelfde uit van voren…
Laurens zegt
@Edgar
De neus van een Mito lijkt op die van een 159? En maakt Alfa ook vrachtwagens dan?
Beetje nadenken en dan posten!
ZubZero zegt
voordat geld koop ik een 599 man..
lincoln zegt
voor dat geld koop ik een Jag XJ .. en laat er een coupe van maken ..
Maxi zegt
-edit: thanks, gefikst-
Mardec zegt
@ lincoln
Amen
s65ske zegt
in zwarberg in genk in limburg in belgie staat ene bij renerie wijnhandel.
een klein ding als die naast u staat aan de lichte maar helaas wordt het snel groen en verdwijnt hij.
slk zegt
Mooie wagen ,maar teveel geld voor een alfa.Wat een gekken werk.Dit geld leg je voor een ferrari neer
johnnyt-jet zegt
maar als je een Ferrari naast deze auto ziet zul je nog beter zien in hoeverre een Ferrari veelal uit balans is , ten faveure van de prestaties. Omdat de 8c meer een Gt is zie je dit nadeel niet. Geldt mi. voor bijna elke GT.
Rob USA zegt
@johnny: Kijk ff eerste filmpje van Clarkson hierboven ! :)
Hij vind de dichte versie al over de weg stuiteren, dat beloofd wat voor de cabrio versie omdat deze nog wel stugger zal zijn.
johnnyt-jet zegt
Ik bedoel het uiterlijk.
Daarnaast mag een auto wel eens lekker fout zijn in zijn weggedrag. Dat hebben we tegenwoordig eigenlijk niet meer .
ML320cdi zegt
Mensen snappen het niet helemaal geloof ik. Al had Alfa hem 500.000 euro gemaakt, ze hadden hem toch wel verkocht. En iedereen zijn eigen smaak, maar dit heeft toch 100.000 keer meer emotie dan een R8/911. Ik vind het mooiste supercar van het moment, dus daar mag wel een prijskaartje aanzitten.
Kees zegt
Geweldig hoe mooi, love alfa Romeo
G zegt
erg mooie auto maar is dit concept niet een beetje duur heren!
GerreLekker zegt
Al kreeg ik hem gratis, ik zou hem nog niet eens willen! Ik blijf het een f*cking lelijk ding vinden. 1000X liever een Aston DB9 of een Ferrari Scuderia Spider of een Lambo Spider dan dit ding…
Ik zie niet wat er zo ‘mooi’ aan een 8C is… maar’t zal wel aan mij liggen…