Wij hebben de compacte Alfa Romeo MiTo tot Auto van het Jaar 2009 uitgeroepen en ook de Japanners kozen met de Toyota iQ voor een kleine nieuwkomer.
Een panel van 65 juryleden gaf de iQ in totaal 526 punten, waarbij 39 juryleden de iQ zelfs de hoogste score van 10 punten gaven. Daarmee laat de kleine Toyota de Citroën C5 en de Nissan GT-R op enorme afstand achter zich. Die twee scoorden respectievelijk namelijk slechts 233 en 201 punten. Kleine zuinige autootjes zijn dus ook in Japan (lees: bij de Japanse autojournalisten in de jury) helemaal hot.
Volgend jaar zal de momenteel kleinste vierzitter ter wereld in Europa op de markt komen. Uitgebreide specificaties van de iQ kon je hier eerder al lezen.
bmw zegt
Leuke auto! Innoverend, dus een terechte winnaar, wat mij betreft. Ik vrees alleen dat ik er niet in pas…
Marvin zegt
@Dennis:
De Mito is niet de Europese auto van het jaar. Dit was een andere “wedstrijd”. De Europese auto van het jaar 2009 is nog niet bekend.
-edit: Ja inderdaad, my bad, ik heb het aangepast-
dotternetta zegt
Ik kan niet wachten! Straks gauw de Yaris inruilen voor een IQ!
dotternetta zegt
Eindelijk een waardige opvolger van de Starlet! Ik hoop dat ie net zo betrouwbaar is!
Larrs zegt
Ik vind de auto wel leuk uitzien, veel strakker vormgegeven dan de Smart en de Aygo.
Nu ben ik wel benieuwd naar de Nederlandse rijtesten.
Emile_Benz zegt
Smart look-a-like…
W!d zegt
hopelijk net zo ruim van binnen als mijn auto (austin mini ;) )
Is het in Japan ook een kei car?
Jochempie zegt
Ik haat vooroordelen maar dit is echt een vrouwenautootje. Het lijkt net een hamster in een te klein onzichtbaar doosje!
dotternetta zegt
Trouwens die Mazda reclame vertraagd mijn browser heel erg, heel irritant!
Laurens zegt
Er is zeker een markt voor leuke kleine autootjes.
Las een reactie van een auto journalist die zei dat hij het een hoop geld vond (12.000-14.000 euro) voor maar 3 meter auto; zelf ken ik geen auto’s van 6 meter die relatief goedkoper zijn.
Als het ding ook rijdt als de originele Mini, wil ik hem ook wel hebben!
Leuk te lezen trouwens dat Citroën C5’s in Japan verkocht worden?
Emile_Benz zegt
Dan liever ’n
Fiat</strike Abarth 500…Emile_Benz zegt
*dat moet dus zijn:
Dan liever ’n
FiatAbarth 500…Neal zegt
hier noemen ze dat een ‘koekendoos’… ik wil er geen ongeval mee krijgen
jan zegt
Volgende jaar ga ik mijn ML320 diesel verkopen en 2 van deze IQs kopen!
Zit al jaren te wachten op een luxe mini-auto.
DAT zegt
Wat een lelijk dashboard. Het lijkt wel een slappe pannekoek die daar bovenop ligt.
SPK zegt
Lijkt mij wel terecht, is weer eens een echt innovatieve auto. Hij is maar 29 cm langer dan een smart maar er kunnen wel 3 + 1 personen in, wat hem veel praktischer maakt. Het lijkt er toch erg op dat smart hier grote kansen heeft laten liggen, ipv die for4 hadden ze dit moeten ontwikkelen.
Citrofiel zegt
Leuk om te weten dat Citroën zo gewaardeerd wordt in Japan. Dat ze geen kans maakten tegen een eigen merk als Toyota vind ik dan ook niet erg.
Citrofiel zegt
@ Laurens; Ach, PSA probeert er wat voet aan de grond te krijgen. Het is allemaal op bescheiden schaal. De totale PSA-verkopen van 2007 in Japan waren 10.700 eenheden. (dat was trouwens een daling van 1800) En dat terwijl er van de bestverkochte auto, de Honda Fit (Jazz) maandelijks 16.000 verkocht worden, om het in perspectief te plaatsen…
Zeker als je het zo bekijkt is het een flinke prestatie om dan zo hoog te eindigen in deze ‘wedstrijd’. Het zou vergelijkbaar zijn met dat een Subaru op plaats twee hier na een Volkswagen in de verkiezing te voorschijn komt…
carlos zegt
niet we.
want ik heb niet voor alfa gekozen
en hoop ook niet dat die het wordt
Gotty zegt
@Neal: 5 Sterren weet je nog…