Europees Commissaris Neelie Kroes heeft gisteren haar eigen record in kartelboetes verpulverd. De autoglasindustrie krijgt een boete opgelegd van bijna 1,4 miljard euro vanwege kartelvorming. Waarom? Miljoenen Europese automobilisten hebben vijf jaar lang, van 1998 tot 2003, veel te veel betaald voor hun autoruiten en open dak…
Onder de vier hoofdrolspelers, die samen 90% van de markt verdeelden, was de Franse autoruitenmaker Saint Gobain de grootste misdadiger. Het bedrijf is goed voor een boete van bijna 1 miljard, de hoogste individuele kartelboete ooit. ‘Deze bedrijven bedrogen de autoindustrie en autokopers vijf jaar lang’, zei Kroes vandaag. Naast Saint-Gobain (Frankrijk) gaat het om Asahi (Japan), Pilkington (Groot-Brittannië) en Soliver (België).
De boetes zijn zo hoog omdat er veel geld omgaat in de markt voor autoruiten, maar ook wegens de ernst van de zaak en Saint-Gobains eerdere overtredingen. ‘e Europese Commissie kan en zal zulk illegaal gedrag niet tolereren (via rtl.nl)
Autofans.be zegt
Wedden dat dat geld niet terug naar de bestuurders gaat? Wel in overheidspotje.
NLX zegt
@hierboven
waarom wedden, iedereen weet dat toch
dekster zegt
“De Europese Commissie kan en zal zulk illegaal gedrag niet tolereren.”
Nou das leuk, ik kan laks ingrijpen tijdens een beurscrisis niet tolereren.
Citrofiel zegt
Ik had geen idee dat daar zoveel geld in omloop was! Hoewel… Autoruiten zijn duur, en voor nieuwe auto’s zijn ze natuurlijk ook nodig… Of wacht, ik dacht eventjes aan herstellers als carglass. Daar kan natuurlijk niet zo veel in gaan zitten, maar nieuwe autoruiten wel. Eventjes wat door elkaar gehaald. ;)
Neelie is wel flink op stoom hè? Neelie is de meest succesvolle kartelbewaakster ooit, dacht ik. We mogen trots op haar zijn! :P
Een betere ontwerper zegt
Wow….
*veranderd snel van gedachten en wil nu in de autoruit industrie werken*
Sorcerer zegt
Autofans.be: euhm, overheidspotje is van ons allemaal, prima toch lijkt me?
lincoln zegt
@neelie kroes ..
he .. -edit- smerig viswijf met je grote smoel ..
die europeese unie van je .. DAT is een kartel ..
nou .. geef eens effe geld dan ..
Paul zegt
@Lincoln
Ga je mond eens spoelen joh.
Timmie zegt
Neelie Kroes maakt zichzelf behoorlijk ONpopulair!
Rutger zegt
@Lincoln, vanaf welk punt snapte je het niet meer?
Natuurlijk kan het geld niet teruggegeven worden aan de individuele burger die teveel heeft betaald.
Als het boetegeld in de Europese ‘schatkist’ gaat betekent dat dat er minder belastinggeld naar de EU hoeft om de begroting sluitend te krijgen. Uiteindelijk profiteert iedere burger hier dus van.
Sorcerer zegt
Timmie: jij snapt er verder ook niks van hè? Wij hebben jarenlang te veel betaald voor autoruiten (waardoor zelfs waarschijnlijk nieuwe auto’s iets duurder waren omdat ruiten ’te duur’ waren). De EU stopt dit nu en legt een megaboete op. Prima toch?
jamesBROWN zegt
@Rutger: Leuk concept, alleen verdwijnt dit geld gewoon ergens, en heeft geen enkele EU-inwoner er voordeel bij…
pj zegt
Veel mensen vinden dit waarschijnlijk geweldig om horen, maar weet wel dat die boete gewoon doorgerekend wordt in de prijzen (in welke mate hangt af van hoe prijsgevoelig consument en producent zijn) en bovendien zullen ALLE bedrijven extra marge (hogere prijzen) beginnen eisen in een klimaat van kartelboetes… dergelijke kartellen zijn immers zeer moeilijk zoniet onmogelijk definitief te bewijzen, het gaat vaak over ‘implicit collusion’ en dat is voor interpretatie vatbaar…
Pieter-Jan zegt
No shit. Ik ben eens binnengereden bij Carglass in St Maartens Latem. Ze keken vreemd op, dus misschien is het de bedoeling niet dat je binnenrijdt. Er was niemand op de werkvloer, en pas na een aantal lange minuten kwam er iemand uit het bureau. Hoedanook, ze vroegen €90 voor een putje in de vooruit. Ik heb gezegd “Hoe lang zal dat duren? Oei zo lang, ik moet ergens zijn, ik zal wel eens terugkomen. Misschien ergens in de week”. Ik ben in achteruit weer buitengereden. Niet eens uit mijn auto gestapt, of mijn motor afgelegd.
De week daarop drie putjes in mijn vooruit laten herstellen voor €30 samen bij mijn officiële BMW dealer.
Laurens zegt
@PJ
Kartels vereisen onderling overleg, maken van afspraken, handhaven etc., dat is vaak best eenvoudig aantoonbaar, als je weet waar te zoeken.
Degene die een kartel aangeeft, wordt beloond met een vermindering van de te betalen boete. Als iedereen zijn mond houdt, kan het lang goed gaan. Zie maffia in Zuid-Italië. Maar uiteindelijk is er altijd wel een die in ruil voor de “beloning” door de knieën gaat.
Kartels zijn wel duur voor de consument, ze leiden tot minder innovatie en uiteindelijk hogere prijzen. Boetes gaan ten laste van de winst, en hoeven niet tot prijsstijgingen te leiden.
johnnyt-jet zegt
De uitspraak van Kroes kan onmiddelijk dienen als bewijs voor individuele rechtszaken tegen een van deze fabrikanten . Dus wie zich geroepen voelt..
lincoln zegt
joh .. wat kost een ruitje nou helemaal ??
en hoe vaak heb je een nieuwe nodig ??
tis niet omdat je er dwars doorheen kijkt dat het nix is ..
glas + de toepassingen zijn veruit de mooiste uitvinding ooit ..
dus als je het zelf goedkoper kan .. altijd doen ..
Maarten G zegt
Mooizo. Heeft onze Neelie toch maar weer even gefixt.
RobTWo zegt
Je dacht toch niet dat het kartel nu verlies gaat draaien door deze boete? Deze uitgaven moeten gewoon weer bij de inkomsten binnenkomen. En wie betaalt dat?
Erwin zegt
En nu nog de kartelafspraken bij de oliemaatschappijen, of zijn die wel toegestaan?
hubert zegt
Een zijruitje kost zo’n 15-20 euro (verkoopprijs Sekurit Saint Gobain).
Er gaan er tegenwoordig vele in een auto, dus als je per auto 10 euro teveel rekent, maal het totaal aantal autos dat gebouwd wordt. Dan kom je op een heel groot bedrag.
De consument heeft er de afgelopen jaren weinig van gemerkt. Maar het zijn vooral de inkopers van de toeleveranciers die moesten vechten voor een fatsoenlijke prijs.
Verder is het goed dat ze een boete krijgen, maar die rekenen ze ook weer door naar de volgende stap in het proces. Dus per saldo zal er niet veel gebeuren.
Jan C. zegt
het is ook de autobouwer die te veel betaalde, valt te lezen. Dus als een ruitje inkoop 20 euro kost, moet het worden ignebouwd in je nieuwe auto, waarddor het je vervolgens 40 euro per ruit kost.
lincoln zegt
toch lache .. die europeese unie ..
van alle basis grondstoffen voor een auto te bouwen is europa alleen maar in staat glas te maken ..
de rest van de kartels hebben ze totaal geen grip op ..
straks gaat ze Saint gobain nog betichten van eventuele bankroet situaties bij Opel/Ford of wat dan ook ..
pj zegt
Laurens,
Kartelvorming heeft enkel zin als je consument prijsstijgingen verdraagt – als hij ‘prijsinelastisch’ is zoals economen zeggen.
Er dan vanuit gaan dat boetes niet doorgerekend worden, is absurd. Bewijs uit het ongerijmde: Als ze niet doorgerekend worden, is dat omdat de klanten te prijsgevoelig zijn, maar dan konden er ook geen uitvoerbare kartelafspraken gemaakt worden…
PS De KMO leiders die ik ken spiegelen hun prijzen aan de concurrentie en hebben vaak contact met die concurrerende familie’s… niet moeilijk om ‘kartelvormig’ te bewijzen als je wil. Ik blijf erbij; hoe meer Kroes boetes uitdeelt, hoe hoger die familie’s hun prijzen zetten om eventuele boetes in te rekenen…