We kennen de Lotus 2-Eleven straatracer, daar heeft het Britse merk nu een GT4 versie van gemaakt. Deze GT4 Supersport heeft een volledige rolkooi, een aangepaste carrosserie, meer vermogen en een sequentiële zesbak.
De motor met supercharger is opgewaardeerd tot 270 pk en 247 Nm (was 255 pk en 242 Nm). Dit extra vermogen is verkregen dankzij een verbeterd uitlaatsysteem, hogere druk van de compressor en aangepaste elektronica. Het vermogen gaat via een sequentiële versnellingsbak naar de achterwielen, daarbij heeft de bestuurder zelfs de beschikking over traction control en ABS.
De Lotus racer weegt slechts 800 kilo. In combinatie met een achterspoiler en semi-slicks moet dit zorgen voor een betere wegligging op het circuit. Enige nadeel is dat er maar één persoon tegelijk van deze racer kan genieten.
Lotus zal voor het seizoen van 2009 een gelimiteerde serie van 10 stuks van deze GT4 Supersports uitbrengen. Die auto’s worden geleverd voor een fabrieksprijs van 78.255 pond.
Met de 2-Eleven GT4 Supersport racewagen presenteert Lotus Sport het absolute topmodel in de 2-Eleven-reeks, die de Lotus autosportheritage combineert met ongeëvenaarde handlingeigenschappen. De GT4 bouwt voort op het succes van de diverse straat- en circuituitvoeringen van de 2-Eleven en Lotus Sport heeft deze GT4 Supersport raceauto ontwikkeld om deel te nemen aan de Europese SRO GT4 Supersport-categorie.
De Lotus Sport GT4 Supersport zoekt de grenzen van het toelaatbare op: met zijn opvallende composiet carrosserie, volwaardige rolkooi, toegenomen vermogen en sequentiële versnellingsbak beschikt hij over de middelen om races te winnen. De GT4 Supersport wordt geleverd met een geavanceerd aerodynamicapakket, met agressieve stylingkenmerken die zijn prestaties en fenomenale racepotentieel onderstrepen.
Jan van der Kooi, manager van Van der Kooi Sportscars: “Lotus kan bogen op een prachtige autosporthistorie dankzij ondermeer enkele van de meest succesvolle raceauto’s uit de geschiedenis. We zijn ervan overtuigd dat de 2-Eleven deze winnaarstraditie zal voortzetten en in de toekomst uit zal groeien tot een echte klassieker. De 2-Eleven GT4 Supersport is één van de meest kostenefficiënte, competitieve en eenvoudige manieren om op dit niveau autosport te kunnen bedrijven.”
Geoptimaliseerde prestaties
Lotus Sport heeft het vermogen en het koppel van de GT4 Supersport opgeschroefd van 255 pk en 242 Nm tot respectievelijk 270 pk en 247 Nm. Deze toegenomen waarden zijn het gevolg van een verbeterd in- en uitlaatsysteem en een grotere overbrenging voor de supercharger, om extra druk te genereren. Om maximaal te profiteren van de winst die deze ingrepen opleveren, heeft Lotus Sport tevens de software voor het motor-managementsysteem vernieuwd en geoptimaliseerd. Lotus Sport levert daarnaast een sequentiële zestraps versnellingsbak met een centraal geplaatste versnellingspook en een display waarop de ingeschakelde versnelling wordt weergegeven. Een limited-slip differentieel garandeert extra grip bij het uitkomen van bochten en voltooit de set-up.
In eerste instantie wordt een gelimiteerd aantal van tien auto’s geproduceerd, die in maart zullen worden geleverd, voorafgaand aan de start van het seizoen 2009. Diverse GT4 Supersport-onderdelen kunnen ook achteraf worden gemonteerd op 2-Eleven’s die reeds zijn verkocht, waarmee eigenaren hun auto’s afhankelijk van hun circuitvaardigheden verder kunnen aanpassen.
FIA-goedgekeurde specs
De wielophanging van de 2-Eleven, met dubbele wishbones, is opgewaardeerd met stijvere raceveren en –dempers. Als dempers monteert Lotus Sport de bewezen, tweevoudig verstelbare Ohlins-dempers, waarmee de handlingprestaties helemaal aan ieder specifiek circuit kunnen worden aangepast. De achterwiel-ophanging is voorzien van race spec spoorstangen. Standaard staat de GT4 Supersport op AO48 Yokohama semi-slicks. Eveneens nieuw voor 2009 zijn de door Lotus geproduceerde, FIA-goedgekeurde koolstofvezel racestoelen. De stoelen van Lotus Sport zijn HANS-goedgekeurd en worden geleverd met een Schroth 6-punts raceharnas. Als onderdeel van de GT4 Supersport-specificaties beschikt de 2-Eleven tevens over een FIA-goedgekeurde brandstoftank van 70 liter en een brandblusinstallatie. Verder krijgt de 2-Eleven GT4 een afneembaar stuurwiel voor gemakkelijker in- en uitstappen.
De GT4 Supersport wordt geleverd met een harde afdekking van de bijrijderstoel voor een verbeterde aerodynamica. Het aerodynamicapakket zorgt verder voor een indrukwekkend downforceniveau dankzij de koolstofvezel achtervleugel en diffuser in combinatie met een lage splitter aan de voorzijde. De GT4 Supersport genereert tot 80 kg positieve downforce bij 160 km/u, wat meer dan 10% van het totale wagengewicht is.
De raceversie behoudt het uitstekende, sportief getunede ABS-systeem, de variabele tractiecontrole en het launch control systeem van de reguliere 2-Eleven. Deze systemen hebben zich op het circuit inmiddels bewezen, zijn door en door getest en zorgen voor uitzonderlijk veel gevoel en controle onder uiteenlopende omstandigheden.
2-Eleven GT4 Supersport leverbaar via Van der Kooi Sportscars
De Lotus Sport 2-Eleven GT4 Supersport is bij Van der Kooi Sportscars in Lochem of Amsterdam te bestellen voor € 82.857,- excl. BTW. De straatversie van de 2-Eleven kent een prijs vanaf € 56.995,- inclusief BTW en BPM.
Tevens levert Lotus Sport voor het GT4-kampioenschap 2009 de Lotus Exige Cup 260, die bij Van der Kooi Sportscars te bestellen is voor € 56.034,- ex BTW en BPM.
fritzl zegt
pff aardig missertje!
Quirein zegt
beetje vreemd, die constructie, het zal vast ergens goed voor zijn.
Jan C. zegt
knalt
robbie zegt
Leuke concurrent voor de Donkervoort D8 GT GT4 en KTM X-Bow GT4 en de Ford Mustang GT4 en Porsche 911 GT4 die straks oa zullen strijden in het Nederlandse GT4 kampioenschap.
Audi A6 zegt
Knal er nou toch eens een lekkere motor in inplaats van die viercilinders.
robbie zegt
Voor de fans, wat meer informatie over het Dutch GT4 Championship, dat kan je HIER vinden. Er zullen oa de volgende auto’s deelnemen: Porsche 997 GT3 in GT4-spec, Ford Mustang FR500C, BMW Z4 Coupe GT4, Aston Martin V8 Vantage N24, Ford Mustang FR500C, Corvette C6, Lotus Exige, Audi TT GT4 en nog veel meer :D
Nijntje zegt
ferme auto’s mijn gedacht !
Machoman zegt
die 2-11 is maar een afzichtelijke wagen, maar ik heb wel enorm hoge verwachtingen van het Dutch GT4 kampioenschap. Eindelijk weer eens een nationaal kampioenschap met meerdere merken, natuurlijk is er de Dutch Supercar Challenge maar dat is een bijeenraapsel van allerlei opgeheven raceklassen en dingen als de Toerwagen Diesel Cup zijn natuurlijk niet bepaald spectaculair voor toeschouwers. Met de GT4 championship heb je eigenlijk alles in 1: Snelle/brute wagens die ongeveer gelijke snelheid hebben, meerdere merken, en hopelijk binnenkort wat (meer) aansprekende coureurs.
Yeelen zegt
2-eleven had er toch 190??
Citrofiel zegt
Nederlands GT4 kampioenschap? Waarom heeft Autoblog daar nog geen melding van gemaakt?! Daar mocht je wel eens eerder melding van maken, robbie. Nou ja, we worden wel op de hoogte gebracht van de eerste race, hè?
w0o0dy zegt
@all: een aantal van de (mogelijke) deelnemende auto’s
Aston Martin N24, BMW Z4, Corvette C6, Ford Mustang, Lotus Exige, Nissan 350Z, Porsche 997 (GT3 in GT4-spec). Verder zouden er test worden gedaan en/of aanvragen liggen voor een Audi TT GT4, een Audi S5 en een Maserati GranTurismo.
Mies zegt
Die eerste Elise’s wegen 700 kg en dit is een gestripte racers. Het gaat nog steeds als de brandweer, maar 800 kg vindt ik eigenlijk nog steeds vrij veel voor deze auto.
StefanVTS16V zegt
Persoonlijk heb ik liever de 2-Eleven straatracer, iets lichter en genoeg vermogen. Vind ‘m ook mooier zonder rolkooi!
Deze is ook leuk:
http://www.zomoto.nl/Advertisement.aspx?objectId=2773607
@ Audi A6: een viercilinder houdt het gewicht laag. Andere blokken (jij doelt waarschijnlijk op zes cilinders of meer) worden te zwaar in het vooronder van zo’n lichte auto, dat is niet echt bevorderlijk voor het rijgedrag.
@ Mies: hier zit ook iets meer techniek in dan bij de eerste Elise’s:
– traction control
– ABS
Tel daarbij nog het gewicht van de rolkooi op en allerlei andere veiligheidsvoorschriften waar men aan moet voldoen, dan is het logisch dat deze versie 100 kilo zwaarder is.