De Duitse overheid gaat geen extra steun bieden aan autofabrikant Opel, die begin deze week aan bondskanselier Angela Merkel vroeg om maatregelen te nemen. Daarnaast had GM gevraagd om een loonstop, maar daar gaat de Duitse ondernemingsraad niet mee akkoord…
Het Amerikaanse GM-concern heeft maandenlang schade geleden onder een mislukt beleid, de afnemende vraag en miljarden verliezen. Zodoende hebben arbeiders geen motivatie voor een loonstop, dat liet de woordvoerder van de ondernemingsraad (Opel Bochum) Rainer Einenkel gisteren weten. Redelijk arrogante houding als je het mij vraagt.
Ook bij de overheid lijkt de noodkreet van Opel tegen dovemansoren gericht. Volgens de Süddeutsche Zeitung heeft de Duitse regering de vraag om hulp afgewezen. Men verwees daarbij naar de extra stimulansen voor autokopers, die reeds zijn begonnen.
Overigens heeft de Amerikaanse autoconstructeur Ford ook om hulp gevraagd bij de Duitse overheid. “We hebben op dezelfde dag als Opel een brief gestuurd”, bevestigde een woordvoerder van Ford vandaag.
astra zegt
Handige actie van de vakbond… Zo weet je tenminste zeker dat er (gedwongen) ontslagen gaan komen. de geldstroom slinkt en het salaris gaat omhoog? Dat kan alleen als er minder medewerkers zijn. Dom gedrag weer van de vakbond. Maar ja, dat zie ik wel vaker… en niet alleen in Duitsland.
autoblogger zegt
Berlin (dpa) — The German government rejected Tuesday a plea from General Motors, the world’s biggest carmaker, for targeted aid for German car factories.
At the same time, an existing government plan to subsidize car sales came unraveled, suggesting that the final form of Berlin’s aid to the industry was still in play.
With U.S.-based GM teetering, the multinational’s German arm, Opel, had earlier written to Chancellor Angela Merkel requesting she push harder for a 40-billion-euro (51.4-billion-dollar) loan from the European Investment Bank (EIB) to carmakers.
Opel also requested soft loans to German buyers of new cars and a government buy-in of elderly cars to stimulate the flagging German car market.
GM meanwhile appealed to its 55,000 workers in Europe to skip pay increases. A German labor leader, Rainer Einenkel, rejected that, saying Opel workers wanted raises.
A government spokesman approached by Deutsche Presse-Agentur (dpa) said no automotive aid in addition to that adopted by Merkel’s cabinet last week was planned.
Merkel’s coalition government agreed last week on an economic stimulus package that includes a suspension of vehicle tax for one year on new cars bought in Germany, with a double rebate for low-emission cars.
However, that plan came unstuck Tuesday, with the parliamentary caucus of the Social Democratic Party objecting to its equal treatment of large and small cars. Social Democrats demanded a preference for smaller cars which use less fuel.
Critics also said the rebate, expected to cost the government 1.4 billion euros, would be just a free gift to consumers who had been planning to buy cars anyway.
Edman zegt
Dat is maar goed ook.
Als Obama zich aan zijn standpunt houdt, worden de grote Amerikaanse concerns de rug toe gekeerd. It’s time for a change….
Rayner zegt
Spare some Chaaaanggee?
Guan zegt
De vakbonden in DL eisten 8% loonsverhoging! Das toch helemaal van de zotte!? Ze zijn nu akkoord gegaan op 4% hoorde ik, ook belachelijk. Hoe concurreer je jezelf uit de wereldmarkt…
w0o0dy zegt
Ik las overigens (denk op FD.nl of nuzakelijk.nl) dat Toyota, Honda en waarschijnlijk Nissan (Infiniti) en Ford en Chrysler ook bang zijn voor het faillissement van GM. Doordat GM zo’n enorm belangrijke klant is/was van veel toeleveranciers zou er een domino-effect kunnen ontstaan als de toeleveranciers ook omvallen…. dan droogt de toelevering op en zouden Ford, Chrysler, Toyota, Honda, Nissan hun productie in de VS wellicht moeten staken of de toeleveranciers gedwongen over moeten nemen…….
Scary stuff…. vooral als je hoort dat er voor ieder van de 260.000 medewerkers van GM er ongeveer 5 tot 6 mensen bij toeleveranciers werken….. Dan praten we zomaar over 1,5 miljoen werkelozen erbij… en dat is dan nog voordat Ford en of Chrysler omvallen of de japanners fabrieken sluiten….. dan zouden de aantallen hard richting 4 miljoen werklozen extra gaan…..
mashell zegt
“woordvoerder van de ondernemingsraad (Opel Bochum) Rainer Einenkel gisteren weten. Redelijk arrogante houding als je het mij vraagt.”
Waarom is dat arrogant? Het nog maar een paar jaar geleden dat de Opel fabrieken in Bochum met de sluiting bedreigd worden. Het is van de zotte dat het mismanagement van GM in US telkens op de europese tak wordt afgewend. Omdat de vakbonden in de US erg sterk zijn moeten de werknemers in Europa telkens bloeden. Goed dat men bij Opel nu eens helder zegt: wij zijn niet de oorzaak van jullie probleem en ook niet de oplossing.
w0o0dy zegt
@mashell: alleen is een nog lagere marge niet echt iets wat het GM concern nodig heeft en ik zie niet echt veel kopers bij GM de deur platlopen om Opel over te nemen…… Dus het is nogal kortzichtig en ze spelen met vuur….
Valerie zegt
Hmmm.
maken toch niet echt auto’s die ik zou willen hebben. Hooguit de Ford GT. Als ze die nu eens in productie zouden nemen gun ik die duitsers en amerikanen ook hun baantje.
Anders is het toch echt een kwestie van vraag en aanbod. En ik wil geen opel of ford
Jeroen zegt
Mooi verdwijnen er naast een hoop banen ook een hoop lelijke Opels en Fords uit het straatbeeld.
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Dat las ik ook ja. Dat zou verschrikkelijk zijn. Ook heb ik ergens gelezen dat 1 op de 10 mensen in de US afhankelijk is van de autoindustrie qua inkomen. Wat nu als die allemaal omgaan… Natuurlijk zal niet alles en iedereen meegetrokken worden, maar het wordt wel een neerwaartse, steeds sneller lopende spiraal zo… :|
AMG Powerrr zegt
@Valerie,
de Ford GT is in productie geweest hoor ;) En hij is al weer uit productie :( Jammer maar helaas..
Rick dos zegt
Ik denk dat je met Ford, GM en waarschijnlijk ook Chrysler een “damned if you do and damned if you don’t” situatie hebt.
Het is dus tussen twee kwaden kiezen. Aan de ene kant kun je ervoor kiezen om geld te injecteren en dus eigenlijk aan de drie aan het infuus te leggen. Want laten we eerlijk zijn wanneer was het laatst dat de drie winst hebben gemaakt? En zal dit op korte termijn anders zijn? De antwoorden zijn: Lang geleden en nee.
Dus op korte en middellange termijn zul je geld pompen in een bodemloze put.
Aan de andere kant als je de bedrijven laat omvallen heb je miljoenen werklozen erbij. Goed, in de huidige klimaat zal dat niet goed zijn. Maar kan op langere termijn de wereldeconomie zo flexibel zijn dat die aantallen opgevangen kunnen worden? Ik ben van mening van wel, want het verleden heeft dat ook al vaak aangetoond. Als je dan ook het geld, wat je eigenlijk zou pompen in een bodemloze put, in herscholing van de medewerkers en ook werkegelegenheid ermee creeërt dan is dat op de langere termijn een veel verstandiger keus.
WieAndersDasAuto zegt
Ik ben niet echt gek op Opel of andere GM producten maar tcoh hoop ik niet dat ze failliet gaan. Dat zou te veel banen kosten en ik gun ze toch het bestaansrecht..
gogogomagazine.com zegt
Mijn liberale gevoel zegt; laat GM maar lekker verzuipen in de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt! Dat krijg je met die korte termijnvisies. Zij wilden toch niet aan de zuinige motoren? Nou nu krijgen ze de feiten rechtstreeks in hun neus gedrukt; Amerikanen willen nu eindelijk af van die benzineslurpende plastic hondenhokken. Daar heb je het weer, ze willen ‘change!’
Aan de andere kant erg vervelend voor het personeel dat waarschijnlijk snel zonder baan zit, dat gaat nog veel meer problemen veroorzaken..
Einser zegt
Snel een Opel kopen. Wordt geld waard…
Sjorsx87 zegt
Gelijk hebben ze: “Een rotte appel bederft al het fruit in de mand”
Dus laat die rotte appel(s) maar even links liggen en ze het zelf maar oplossen!
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk alleen dat er zo’n ongelofelijke pleuris zooi uitbreekt als er 3 miljoen mensen op straat komen te staan dat alles en iedereen eronder zal leiden…. economie die totaal instort, gezondheidzorg die achteruit holt (want zonder baan geen ziektekostenverzekering), scholen en universiteiten die mogen sluiten of minder studenten krijgen (want die studeren regelmatig met beurzen van dit soort bedrijven), grondstofprijzen die spectaculair dalen….
rellen en overvallen van mensen met niets meer te verliezen en de woesteblik op de zakkenvullers die de ellende in de financiële wereld hebben veroorzaakt…..
Onderschat het niet wat het zou betekenen….
De oplossing zou je moeten zoeken in opsplitsen en verkopen van delen aan partijen met genoeg kapitaal, saneren, nieuwe arbeidsvoorwaarden en leningen van de overheid voor het snel ontwikkelen van marktconform aanbod….
Victor zegt
@Rick dos, toch echt de verkeerde antwoorden voor ford, want de europese afdeling maakte laatste nog(afgelopen 2/3 maanden) ongeveer 500miljoen euro winst!
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik onderschat het ook niet. En zoals ik al aangaf zal dit op korte en middellange termijn tot sociale onrust leiden. Echter ben ik bang dat men, zoals ook al vaker in het verleden is gebeurd, zich blind staart op het hier en nu en niet wat er morgen kán zijn.
Ik persoonlijk vind eigenlijk dat GM en Ford mooi de achilleshiel van de huidige economie blootleggen. De bedrijven zijn zó groot dat ze geen angst hoeven te hebben en zélfs een sterke onderhandelingspositie hebben terwijl ze zwak zijn. Immers, de dames en heren politici zijn als de dood voor de gevolgen. We worden dus eigenlijk gegijzeld door de situatie.
Rick dos zegt
@Victor
Ford Europe is niet Ford USA. Ford USA zit in de problemen en daarmee direct ook Ford Europe.
Dit alles hoeft niet alléén maar negatieve gevolgen te hebben hoor. Gezonde bedrijven zullen middels overnames en anders door zelfstandige doorstarts een mooie toekomst kunnen hebben.
Vergeet niet, wat hier besproken wordt is wel het meest negatieve scenario. Ikzelf zie het allemaal niet zo negatief.
Rick dos zegt
*Gezonde bedrijven zullen*
=
Gezonde onderdelen kunnen
Citrofiel zegt
@ Victor; Ach ja, die paar miljoen die de Europese afdeling wint, gaat er in de VS wel weer uit…
“Ford
Gisteren hebben de �Grote Drie� in de VS gevraagd om 25 miljard dollar overheidssteun. In Amerika is een op de tien banen verweven met de auto-industrie. Ook bij Ford Motor Company is de nood aan de man. Dat bedrijf heeft ook buitenlandse overheden om hulp gevraagd. Ford meldt in het derde kwartaal weliswaar een verlies van slechts 129 miljoen dollar maar er is in die periode 7,7 miljard dollar aan kapitaalreserves verbrand. Ook Ford wil personeel kwijt en biedt daarvoor afkoopsommen. Verder wordt de wereldwijde ontwikkeling van modellen beter op elkaar afgestemd, worden inventarissen geminimaliseerd en wordt flink gesneden in advertentiekosten. Ford in Europa noteert een winstje van 69 miljoen; vorig jaar was dat nog 293 miljoen.”
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10185
Jos zegt
iedereen praat hier over opel en GM… en dat jullie die toch niet gaan missen… nu vind ik opel niet het meest mooie merk maar er zijn toch heeeeeel veeeeel mensen die dat wel vinden…
ten tweede… ik zou het super maar dan ook super zonde vinden als hun platgaan want onder de hoede van GM valt ook bijvoorbeeld Saab. En laat dat nou net een mooi merk zijn!!
Erg zonde als je het mij vraagt!
gizze zegt
tegen de hoop van velen hier in ben ik er tamelijk zeker van dat opel zoals wij het kennen niet failliet zal gaan. hoogstens op eigen poten zal komen te staan en gesaneerd worden. andere merken van GM daarentegen hebben misschien een iets minder positieve toekomst
Delta HFan zegt
Opel zal ik zeker niet missen………
Armada zegt
Hoe doen de grote toeleveranciers zoals Bosch het eigenlijk?
Die zullen toch ook wel merken dat er minder vraag is naar hun onderdelen. Dat zijn er nogal wat trouwens…
Bertus zegt
Altijd weer even lekker Opel bashen, wat een stelletje stakkers zeg. Denken de bashertjes hier nou echt dat iemand op jouw “mening” over Opel zit te wachten?
Verder zou het goed zijn als Opel/Vauxhall en SAAB meer op eigen benen komen te staan, dan zijn ze minder afhankelijk van dat zichzelf opvretende virus dat GM heet.
lincoln zegt
leuk .. komen ze allemaal naar Nedcar ..
KvA zegt
De beste oplossing is uiteindelijk wat er jaren geleden met Daf Trucks gebeurd is: failliet gaan en direct een doorstart maken met de gezonde onderdelen met de gezonde hoeveelheid werknemers tegen een gezonde beloning. Dan pas heb je een gezond bedrijf.
GM heeft hetzelfde probleem als Rover een paar jaar geleden: dankzij vakbonden en andere sociale regelingen kost het GM meer dan de concurrentie om een auto te bouwen, terwijl veel van die concurrenten ook nog eens betere producten op de markt brengen (en dan met name in Amerika).
Bert zegt
Dat kan je ook verwachten met “Der Grunen” aan de macht daar.
Zou triest zijn dat een merk als Opel door dit soort strubbelingen zal verzuipen.
Power to the people en de kracht bij de “zwakken” is ook alleen maar leuk als het goed gaat, als het slecht gaat hoor je in te grijpen als overheid en van mijn part maken ze dan tijdelijk een soort dictatoriaat van Duitsland zodat er beslissingen genomen kunnen worden.
Christian Adriaensen zegt
GM is stilaan een faillisement aan het claimen. Zoals KvA zeer goed opmerkt; enkel een failliesemant kan hen nu redden van de afgrond. Met nieuw kapitaal, nieuwe investeerders en verlost van al die zware kosten (lees= sociale kosten) kunnen ze met de bestaande kennis en lopende projecten uit het slop raken. Uiteraard zullen ex-werknemers de dupe worden.
Change…zei ene Obama toch ?
Jan C. zegt
Ik heb het gevoel dat we eerst de DotCom zeepbel hebben gehad en nu de Hypotheekbel. Dat heeft een flink verstorend effect, maar zal uiteindelijk wel goedkomen. Het grote probleem, zoals elders al aangegeven, is dat bepaalde bedrijven zo groot zijn dat falen geen optie is; de gevolgen zouden te groot zijn. Maar in het huidige klimaat is het moeilijk geld lenen omdat niemand meer risico wil nemen. Juist dit is het moment voor risico. Ik zou trouwens iemand die juist nu GM aandelen koopt aanmoedigen. Het merk gaat namelijk zeer waarschijnlijk vanwege eerder geschetst probleem niet failliet en dus zullen die aandelen uiteindelijk stijgen.
carlos zegt
FORD EN GM gaan nooit failiet
maar jah dat zullen ze hier wel nooit begrijpen
henk zegt
het is dramatisch zolals de auto industrie er voor staat en ik vind het erg dat GM USA het Duitse opel mee trekt althans daar ziet het naar uit maar vergis je niet in de kwaliteit van opel , de astra is echt een hele goede auto en al zou opel ook overgenomen worden dan is dat zeker geen miskoop en het zou zonde zijn een zo,n gerenomeerd merk kapot te laten gaan.
ik rij zelf geen opel, maar denk wel realistisch maar wou het toch ff zeggen.