We wisten al dat de positie van GM niet heel erg rooskleurig was, maar nu ziet het er toch wel heel erg somber uit. Gister maakte GM namelijk de derde kwartaalcijfers bekend. En die waren, op zijn zachts gezegd, dramatisch. In drie maanden tijd heeft GM maar liefst $2,5 miljard verloren. En misschien nog wel schokkendender is het feit dat GM voorziet dat ze half 2009 zonder geld zitten. En zonder geld houdt alles natuurlijk op.
Halverwege dit jaar (30 juni) had GM nog $21 miljard in kas, maar eind september was dat nog maar $16,2. En om kosten te besparen heeft GM daarom de introductie en ontwikkeling van nieuwe en gefacelifte modellen op een heel laag pitje gezet. Maar de ontwikkeling van ‘groene’ modellen zoals de Volt gaan wel gewoon door. Ook meldde GM dat de onderhandelingen met Chrysler zijn stopgezet.
Wel heeft GM bekend gemaakt dat ze bij de Amerikaanse regering gaan aankloppen om te kunnen overleven. Nu maar hopen dat Obama een beetje een GM liefhebber is.
– Retiming select vehicle programs in North America and Europe by three to 12 months, i.e. lengthening product lifecycles
– Deferring capacity expansion projects
– Lower sales promotion spending, i.e. less advertising
– Less support of dealer network activities and channel consolidations
– Scaling back production
– Curtailing discretionary spending (travel, consulting, over-time, etc.)
– Increase reduction in force from 20 to 30%
– Operating actions announced July 15 remain on track, targeted at $10 billion in cash improvements through 2009
– Asset sales of $2-4 billion in process, including Hummer, ACDelco and Strasbourg facilities
– Additional actions targeted at further improving liquidity by $5 billion by end of 2009
– 2009 capital spending reduced by $2.5 billion; key product and technology programs on track
– Additional GMNA structural cost reductions of $1.5 billion
– Further working capital improvements of $500 million
– Further salaried employment cost reductions of $500 million
– Engaging the U.S. government to aid the domestic auto industry
Inmiddels vragen mensen zich ook af waarom GM niet gewoon een aantal merken verkoopt, zoals branchegenoot Ford wel heeft gedaan. Hummer staat inmiddels wel in de etalage, maar daar lijkt weinig interesse voor te zijn.
Het zou voor GM bijvoorbeeld een optie zijn om het merk Buick te verkopen aan het Chinese SAIC. En dat is niet zo raar als het lijkt. In China werkt Buick namelijk al samen met SAIC en verkopen ze jaarlijks ruim 300.000 Buicks. In de VS verkoopt GM er maar zo’n 100.000.
En aangezien Chrysler nu niet meer op GM kan rekenen voor steun zijn ze alweer op zoek naar een andere partner. En in de wandelgangen wordt er inmiddels over gesproken dat Hyundai een aandeel wil nemen in Chrysler. De voorkeur zou voornamelijk uitgaan naar het merk Jeep. (via: autoblog.com)
C6.R zegt
Ik hoorde net nog op CNN een van Obama’s economische adviseurs zeggen: “faillure of the auto industry is not an option”.
Komt wel goed…
Zephyr zegt
Staatsbedrijf er maar van maken? Bijna de helft van Amerika werkt er zo’n een beetje.
Colocatie Belgie zegt
volgens het officiele persbericht van GM zit GM begin 2009 zonder cash niet midden 2009. Maar nu is het idd zoals V6.R zegt dat de regering obama reeds een plan heeft om de amerikaanse autoindustrie financieel bij te staan
Autofans.be zegt
Nationaliseren, bijna geen twijfel :)
Rick zegt
Kunnen ze niet lenen op krediet, doet toch half amerika?!
RobertJ zegt
Mijn ouders hebben een Opel, lijkt me genoeg donatie :x
Citrofiel evil twin zegt
Ah ja GM schuift de belangrijkste modellen “eventjes” opzij. Ah ja het zijn toevallig wel de modellen die de toekomst kunnen maken jullie ************! :x
lp 640 zegt
Nee ze hebben een kaspositie nodig van 11 miljard om gewoon te kunnen blijven functioneren en aangezien er 4,8 miljard het laatste kwartaal eruit gevlogen is en ze nu nog 16,2 miljard hebben zal tegen het huidige tempo ergens in januari de bodem bereikt zijn dus nationaliseren. Next one is Ford.
fructis zegt
Bwa persoonlijk vind ik toch dat GM geen enkel mooi automerk heeft, dus tja…
michiel zegt
kan iemand nog eens die link geven met dat schema welke automerken bij welke groep behoren?
Gerard zegt
Op de Amerikaanse markt is geen plaats meer voor drie mega-grote autofabrikanten. Dat één van drie failliet gaat lijkt me onvermijdelijk en op dit moment is GM de zwakste van de drie.
SPK zegt
Ik betwijfel of der regering Obama ze zonder voorwaarden zal helpen, het gaat Obama alleen maar om de werkgelegenheid in amerika zelf. Dus ik kan mij voorstellen dat een eis dan is dat ze eerst alles buiten amerika verkopen om daar geld mee op te halen en te voorkomen dat Amerikaans belasting geld naar bijvoorbeeld Saab gaat.
Verder heeft alleen geld geven geen zin, al jaren zijn de kosten velen malen hoger dan de inkomsten. Daar moet eerst verandering in komen anders verdwijnt het geld in een bodemloze put en dat weet Obama ook.
lincoln zegt
geld geven ??
waar komt het idee vandaan autoverkopers te vertrouwen ??
is het niet eens tijd dat autoblog medewerkers met de neus de zelfde kant op gaan wijzen ..
AtakanGül zegt
-edit: nee jij praat onzin-
Zeen zegt
Om eerlijk te zijn, de GM merken geven elkander constand interne concurentie. 8 merken + 1 merk dat anders noemt in europa. Enkel GMC en Hummer hebben een echte markt die ze bespelen maar de 6 andere vechten allemaal om de zelfde klanten.
Als je Kijkt naar hun concurenten over de Wereld, Toyota, Volkswagen, nissan, Honda, Fiat. Dit zijn merken waarvan ze een duidelijke doelgroep plaatsen per merk. Mooiste voorbeelden zijn Toyota en Volkswagen.
Je moet niet bij Audi of Lexus binnen stappen om een gezellige stads wagen te kopen die dient voor bootschappen te gaan doen of rond de kerk toren te rijden.
Als GM niet zijn merken in orde krijgt zal het bedrijf gedoemt zijn om te verdwijnen tegen beter georganiseerde Auto fabrikanten.
Chrysler zou beter op hun eigen blijven. Ze moeten gewoon downscalen, hun merken aanbod zit goed maar ze gaan gebukt onder de hoge arbeidskost in america zelf door de sterke positie van de vakbonden.
Citrofiel zegt
330.000 Buick’s in China?! Wat?! Dat is gigantisch… Ach, misschien hebben de Amerikaanse merken meer succes in China omdat ze beter overeenkomen met de slechte kwaliteit auto’s die de Chinees gewend is… :twisted: (Sorry Rob USA en C6.R ;) )
Laurens zegt
Valt me tegen dat onze Saab liefhebbers niet aanbieden om dat merk op te kopen. Wat, dan moet GM geld meegeven ;-)
DavidZ zegt
Doorgaan zoals luchtvaartmaatschappijen (“Chapter 11”-regeling) lijkt me lastig voor autobouwers: een klant die een retour vleigreis boekt koopt een simpele dienst van een luchtvaartbedrijf, en daarmee klaar.
Iemand die overweegt een nieuwe auto te kopen wil een product met jarenlange garantie hebben. En zal ook nadenken over de inruilwaarde, en beschikbaarheid van reserve onderdelen.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat klanten auto’s blijven kopen van een bedrijf dat Chapter 11 bankruptcy protection heeft aangevraagd.
Dus doorknoeien op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler lijkt me dan de enige uitweg.
Maar de “Big Three” hebben alle ellende aan hun eigen jarenlange of soms zelfs decennia lange wanbeleid te danken. Wat mij betreft mogen ze omvallen.
j compi zegt
/www.autoblog.nl/archive/2008/03/30/hoe-liggen-de-verhoudingen-in-autoland michiel hier is de link
Jesper zegt
@ fructis: *kuch* Corvette ZR1 *kuch kuch* :)
Het lijkt mij het meest logisch dat ze eerst en vooral Saab en Hummer (die laatste tegen elke prijs) de deur uit doen, die boeken enkel verlies.
Aan Opel (en daarmee dan ook Vauxhall en Holden trouwens??) heb je nog wel degelijk iets, en Chevrolet doet het de laatste tijd toch ook niet rampzalig.
Ik ben nog steeds van mening dat GM een mega boost gaat krijgen zodra de Volt bij de dealer staat ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Zeen: Ford kampt ook wat met dat probleem. Onbegrijpelijk dat men dit niet eerder zag aankomen, de interne concurrentie binnen de grote US-groepen is al jaren aan de gang. British Leyland had hetzelfde probleem en is er aan ten onder gegaan.
Bij PSA is het eigenlijk ook zo, maar daar hebben ze er blijkbaar toch geen zo’n last van.
DAT zegt
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Waarom kan GM niet failliet gaan? Doet heeeeel veeeeel pijn, maar des te eerder komen we uit de crises.
BaRa zegt
Tja, als GM de merken die verlies maken de deur uit moet doen, dan mogen ze onderhand wel alle merken er uit gooien. Er is er momenteel geen enkel merk van GM dat positief scoort. Ford heeft overigens dezelfde problemen, daar krijgen ze Volvo bijvoorbeeld voorlopig niet uit de rode cijfers.
JPM zegt
Het kapitalisme is ver te zoeken tegenwoordig. Ik begin het gevoel te krijgen dat we in een socialistisch systeem leven. Elk bedrijf dat drijgt om te vallen wordt geholpen om overeind te blijven. In ware kapitalistische traditie zeg ik, failliet laten gaan! Uiteindelijk wordt men daar sterker van.
GOD zegt
Het land betaald dat wel even, en dat geld lenen ze weer ergens in de wereld, en die kunnen er na fluiten.
Jandepandaman zegt
Twee en een half MILJARD verloren in 3 maanden tijd…?
Waar hebben die lui al die tijd gezeten dat ze zo achter de actualiteit aan hobbelen? Ik bedoel- dan heb je als bedrijf toch alle contact verloren met je werkveld of zo als je dit niet kon voorkomen? Hoe lang blijf je hangen aan het leveren van voertuigen die duidelijk niet meer kloppen met de gestegen btrandstofprijzen en de reacties van het publiek daarop? Ze bouwen pickups die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen, ze bouwen Hummers waarvan al tijden duidelijk is dat bijna niemand ze meer wil omdat die in deze tijd lachwekkend zijn, ze komen met concepten voor voertuigen in “de toekomst”, maar niet nu en intussen worden ze links en rechts ingehaald door buitendlandse bedrijven zonder dat ze daar op reageren. In plaats daarvan is het enige wat ze doen, klagen dat de brandstofprijzen zo stijgen, zeuren dat buitenlandse bedrijven zulke domme auto’s bouwen die wel door het publiek gekocht worden en alles en iedereen verwijten dat het ze niet goed gaat.
Heel misschien is het dan wel alleen maar goed dat zo’n bedrijf uitsterft als het zo ver met de kop in het zand niet op de feiten van afgelopen tijd is ingegaan.
Nick Name zegt
Maar dit is gweldig nieuws.
De wereld moet schoner.
Als GM wegvalt wordt de wereld een stuk schoner, zowel de luchtkwaliteit als de horizonvervuiling.
No Time zegt
GM staat voor Give Money
V8 for life zegt
@Nick Name
Gayness called, its for you!
Het zou toch spijtig zijn als GM falliet zou gaan, Chevy en Cadillac zijn volgends mij een van de mooiste merken ooit! Denk maar aan hun laatste creaties zo als de Corvette, CTS-V, Escalade en natuurlijk de Camaro om nog te zwijgen over hun klassiekers zo als de Impala, Fleetwood en Chevelle
kadett rijdt beter zegt
Lekker failliet laten gaan!
Laat die Amerikanen maar bloeden voor die hun jarenlange arrogantie!
Zijn we inderdaad van een groot deel van de pick-up trucks en andere asociale benzineslurpende bakken af.
Het wordt hoog tijd dat die Amerikanen een lesje in nederigheid krijgen.
Al dat geleuter over die Chevrolet Volt, ineens gebombardeerd tot reddende engel van het concern, terwijl er nooit enige interesse is geweest in elektrische of milieuvriendelijke aandrijving.
Schijnheilig ten top.