Dat was een verdomd spannende ontknoping afgelopen weekend. We hebben allemaal mogen juichen, alleen veel mensen moesten er na twintig seconden alweer mee ophouden. Lewis Hamilton pakte de wereldtitel ondanks de superieure overwinning van Massa, die op zijn thuiscircuit ontzettend hard ging en niet te verslaan was.
Wat ik opvallend vond was dat Hamilton zo vreselijk passief was in Brazilië. Je kan je afvragen of iemand die zo rijdt in zijn laatste race de titel echt verdiend heeft. Natuurlijk was hij een aantal maal briljant snel dit seizoen, maar hij had in Brazilië gewoon net als anders moeten racen, in plaats van dat besluiteloze gesukkel rond de vijfde plek. Hij heeft geen seconde de touwtjes in handen genomen dit weekend en hij heeft geluk gehad dat de gok van Glock net iets minder goed uitpakte dan men bij Toyota had gehoopt. Overigens was Glock wel het levende bewijs dat het sneller was om door te rijden in plaats van regenbanden te halen. Hij won er immers een plaats mee en ook zijn teamgenoot Trulli profiteerde.
Na afloop van de race hoorde ik iemand zeggen dat het zo slap was dat het publiek zo anti-Hamilton was. Ook de vader van Hamilton kon het niet laten dat later tegenover de pers te verklaren: “Het is jammer dat het publiek zo moest reageren, ze hadden zich wel wat sportiever mogen gedragen.” waren zijn woorden. Ten eerste vond ik het vreemd dat hij niet een beetje begrip had voor de teleurstelling dat hun landgenoot op het nippertje de titel misliep. Daarnaast hadden ze gewoon gelijk. Sorry, maar als Hamilton gewoon een goede race had gereden en een beetje karakter getoond had, dan hadden ze een reden gehad om voor hem te klappen. Hij had niet hoeven winnen, maar met zijn talent, zijn kwaliteiten in de regen en zijn auto had hij moeten strijden om het podium. In plaats daarvan reed hij slap zijn rondjes en maakte hij wederom een -bijna fatale- blunder toen hij onder druk van Vettel te wijd ging en zijn vijfde plaats verloor. Niet één moment heeft hij het kampioenschap af weten te dwingen en bijna had hij het verloren en herhaalde hij de blamage van vorig seizoen.
Nee, op basis van het laatste weekend was het misschien beter geweest als Massa kampioen was geworden. Die heeft nota bene meer wedstrijden gewonnen dan Hamilton dit seizoen! Maar aangezien Ferrari dit seizoen teveel fouten maakte en ook nog eens betrouwbaarheid mistte was ook dat geen terechte winnaar van het kampioenschap geweest. Daarnaast zullen de fanboys van McLaren roepen dat als Massa kampioen was geworden, het allemaal de schuld was van de FIA die Ferrari een handje boven het hoofd houdt. Persoonlijk vind ik dat McLaren niet meer of minder is geholpen dan Ferrari. Ook de McLaren rijders hebben enkele twijfelachtige acties gemaakt waar ze mee weg zijn gekomen of waarmee ze Ferrari hebben benadeeld. Voordeel is in ieder geval dat de FIA deze week heeft verklaard dat ze voortaan de regels beter gaan uitleggen bij opgelegde straffen en berispingen aan de rijders en de teams. Hopelijk geeft dat de conspiracy-denkers wat minder voer tot discussie.
De andere teams kwamen er eigenlijk nooit écht aan te pas, hoewel het gevoelsmatig wel lang geleden is dat zoveel verschillende rijders en teams in één seizoen een race wisten te winnen. In ieder geval was het in Brazilië erg spannend en een fraaie ontknoping van een fraai seizoen. Wellicht kan BMW komend seizoen eindelijk definitief aanhaken bij het tempo van de topteams en kan Vettel het Red Bull team op scherp zetten zodat er in de toekomst nog meer strijd vooraan te vinden is. Ik verwacht ook nog wel wat van Toyota die héél stilletjes vooruit geslopen zijn op de grid de afgelopen twee seizoenen. Toch zullen ze daar eerst Jarno Trulli moeten wippen voordat ze écht resultaten kunnen gaan boeken. Ik snap niet dat die vent nog in die auto zit. Hoe ver wil je over je hoogtepunt zijn voordat je stopt? Hetzelfde geldt overigens voor een aantal andere mensen. Fisichella probeert zijn kennis nog te delen met een team dat dat nodig heeft. Maar mannen als Barrichello, Webber en Button hebben wat mij betreft hun kansen gehad. Geef die stoeltjes aan talenten of mensen die een team kunnen laten groeien want ze hebben dit seizoen weinig interessants gedaan.
Feit is dat het winnen van het kampioenschap ervoor zorgt dat Hamilton de grote favoriet is voor komend jaar. The man to beat, constant onder druk van de rest. We zullen zien of Lewis dan zijn zenuwen genoeg in bedwang weet te houden. Maar goed, het is weer voorbij. Op 29 maart begint er weer een nieuw seizoen. Op slicks en met motoren die weer een race langer mee moeten gaan. Laten we overigens wel hopen dat de voorgestelde standaardmotor er nooit komt, dat zou de ziel uit de Formule 1 halen.
Olav Mol en Allard Kalff hoeven de liefhebbers waarschijnlijk niet te “missen” want die zullen ons hoogst waarschijnlijk in Wheels on 7 blijven “informeren”. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er een Alfa Romeo C8 is? En dat die binnenkort als cabrio wordt gebouwd? De schijnbaar dysletcis lysdectische redactie wist de Citroën Alfa 8C cabriolet namelijk als nieuwtje te melden en dat nam Mol met liefde klakkeloos over. Of zou het allemaal al in maart zijn opgenomen? Het vertoonde internetfilmpje was ook weer ouder dan het zaadje wat het eitje bevruchtte waaruit de opa van de uitvinder van het internet geboren werd. Of het ooit goed komt met dat programma? Geen idee.
laurens zegt
Button uit de F1? Hij is juist een van de grote talenten! Als hij een goede auto heeft maakt hij denk ik kans om kampioen te worden!
En ja, volgens mij heeft Hamilton veel last van z’n zenuwen. Maar ik gun het hem wel, meer dan Massa…
wilco zegt
Ja, een kritisch stukje. Ik ben het er ook nog deels mee eens. Hamilton was volgens mij als de dood om weer in herhaling te vallen, ik denk dat dat zn overdreven voorzichtigheid verklaarde. Massa deed wat ie moest doen, het was een vaag seizoen, waarin wel heel vaak straffen werden uitgedeeld. Ik vond daarom eigelijk ook dat Hamilton er wel meer recht op had, aangezien die wel erg vaak het deksel op de neus kreeg.
Button moet of een betere auto krijgen, of naar een ander team. Hij is nog niet oud, ik denk dat hij nog wel wat laat zien.
Aston Martin Rapide zegt
Dat Hamilton niet voor de race-winst ging, was ook te wijten aan de risico’s die met zich meebrengen:
– hij gebruikt zijn oude motor nog, terwijl het meerendeel van het veld nieuwe motoren gebruiken.
– hij heeft veel aartsvijanden die maar al te graag voor Massa willen strijden
– in het regen kan er veel gebeuren, ook al is Hamilton een prima “regen”-rijder.
– Bovendien wilde hij geen herhaling van vorige jaar meemaken.
Dus al met al heb ik er zeker wel begrip voor dat McLaren defensief opgesteld heeft om de wereldtitel op een veilige manier te veroveren.
Omdat de bovengenoemde artikel nogal erg persoonlijk is, kunnen we wel uren over discussieren of de acties van McLaren reglementair terecht waren. 1 ding staat wel vast: de race die Hamilton is ontstolen, is nogal bizar. McLaren heeft de wedstrijdleiding tot tweemaal toe gevraagd of de actie correct was, en tot tweemaal toe met een “ja” bevestigd. Anders had Hamilton wel te horen gekregen dat hij opnieuw z’n plaats moet afstaan aan Raikkonen. Je gaat toch ook niet de voetbalwedstrijduitslag omzetten, wanneer het al gespeeld is?
Marco zegt
Mooi verhaal en geef je groot gelijk. Oude dwazen mogen ze er inderdaad uitflikkeren en Button heeft gewoon zijn kans gehad. Hij een paar jaar geleden een goede auto maar heeft er niks meer gedaan. Vettel rijdt ook in een kutauto maar rijdt wel supergoed. Dus het ligt niet alleen aan je auto. Piquet heeft naar mijn idee wel zijn kansen verspeeld en mag er zo uit. Hopelijk wordt het volgend jaar nog wat spannender, als naast Ferrari en McLaren ook Renault weer mee gaat doen, die waren de laatste races enorm sterk met Alonso en was leuk om te zien. BMW kakte een beetje in maar hopelijk komen zij ook weer sterk terug volgend jaar voor wat mooie gevechten.
Als het maar niet weer die passieve drol van een Hamilton wordt of iemand van het McLaren team. Of Alonso, Massa of Kubica wereldkampioen wordt, prima, als het maar niet dat Britse team is met een baas met teveel ego en een mietje achter het stuur.
Bruinsma zegt
Ik zie het al weer, Casper is helemaal Ferrari fan. Hamilton is wereld kampioen en daarmee basta. Probeer nou niet Ferrari in het zonnetje te zetten. En over de uitlatingen die het publiek heeft gedaan jegens Hamilton vindt ik niet passen.
shrink zegt
Vorige week heb ik me nogal gestoord aan die Kalff bij RTL. Ik kan er wel begrip voor hebben dat je een favoriet hebt en dat je dan blij bent dat die wint, ook journalisten zijn tenslotte maar mensen.
Maar dat heftige leedvermaak ten opzichte van Massa, dat vind ik echt niet kunnen. Nog even die beelden terugvragen waarop je de teleurstelling goed kunt zien en als Massa dan sportief reageert hem nog even een vette trap nageven. Dat allemaal op de toon van “zie mij eens een kritische deskundige zijn”. Erg naar.
Als je je zo laat gaan deug je wat mij betreft niet als journalist, maar ook niet als mens.
Zoepie zegt
@Aston Martin Rapide: Ik geef je volledig gelijk.
Ik ben benieuwd of de mensen die nu zoveel commentaar hebben op zijn passief gedrag niet net hetzelfde zouden doen als zij in zijn plaats waren.
Of anders gezegd als het een dag heel hard regent en je bent meer dan op tijd vertrokken om op je bestemming te geraken wat doe je dan: doorrijden of veilig rijden.
I rest my case.
Sidney zegt
Zeker na die laatste GP zal mijn TV bij de F1 meer op BBC staan dan op RTL, en dan niet alleen door die reclame’s.
JoMe zegt
Button een groot talent?? Als dat werkelijk zo is had hij waarschijnlijk wel wat meer in de picture gestaan van de “grote” teams. Vanaf 2000 is hij actief in de F1 waarvan de laatste 5 jaar bij Honda dat bij mijn weten slecht één fantastisch seizoen beleefde (2004) en sindsdien alleen maar aan het kwakkelen is. Wanneer Button echt zo talentvol zou zijn was er vast wel een team geweest die het grote talent in een auto met potentie had gezet. Ik denk dat Button het zo langzamerhand meer van zijn ervaring moet hebben na 8 jaar formule 1.
Alle jongens in de F1 kunnen geweldig auto rijden. Zet een achterhoederijder in een Ferrari of McLaren en hij rijdt ook vooraan mee dat heeft niet zo veel met het “groot” talent zijn te maken. Groot talent ben je in mijn ogen wanneer je zo nu en dan memorabele races kunt rijden en met kop en schouders boven je teammaat uit steekt of je nu in een Ferrari rijdt of een Toro Rosso c.q. Force India.
Ringfan zegt
Casper, moet jij niet eens snel solliciteren bij de Azijnbode???
Je bent een verschrikkelijke zuurpruim…
clijde zegt
Ik vind het een slecht stukje, te veel negatief, zeker op Hamilton. Je wint allen maar als je het hele seizoen goed rijdt en de meeste punten pakt, en wie staat er boven aan? Misschien slecht geslapen vannacht casper?
Laurens zegt
Ik vond het een leuk seizoen. Als een team alle geluk heeft en de andere niet, krijg je zo’n afgetekende kampioen. Leuk ook dat McLaren weer eens wint, dat was al weer zo’n 9 jaar geleden.
Harjan zegt
McLaren nam een berekend risico door Hamilton voor de 4e-5e plaats te laten rijden. Dat leek een moment te ‘backfiren’, maar de winnaar heeft altijd gelijk en dus bleek dat de juiste strategie.
Hamilton maakte inderdaad een bijna fatale fout (niet erg lastig om te doen in die omstandigheden) waardoor Vettel erlangs kon. Maar hield zich daarna zich rustig, hetgeen volledig te wijten was aan de rust die het team hem bracht door aan te geven dat hij Vettel moest vergeten en voor Glock moest gaan.
Massa reed een briljante race in Brazilie, zeker gezien de druk waaronder die presteerde maar hij heeft dit jaar toch ook een paar keer aardig in de schaduw van Hamilton gestaan. Denk aan echte rijderscircuits als Spa en Silverstone, waar Hamilton hem volledig overklaste. Of denk aan de sullige manier waarop hij zijn plek verdedigde tegenover Hamilton in Duitsland.
Beide rijders hebben hun ups en downs gehad, maar over het algemeen heb ik bij Hamilton toch meer het gevoel dat hij in het rijtje; Lauda, Prost, Senna, Hakkinen, Alonso thuishoort dan Massa.
Olav Mol maakt zich ieder jaar weer belachelijk en ik verheug me op de dag dat er iemand op staat met het kennisniveau zoals je dat in Duitsland en op de BBC ziet. Paar blundertjes uit Brazilie in zijn verslaggeving;
– tijdens de kwalificatie rijdt in Q1 Nelsinho een tijd die langzamer is dan ’s ochtends. Dat zou weleens kunnen komen doordat die meer benzine aan boord heeft, zegt onze Olav dan. Wanneer vertelt iemand hem eens dat de auto’s in Q1 en Q2 met zo min mogelijk benzien rijden? Hij heeft deze denkfout al zo vaak gemaakt dit jaar.
– hij merkt op dat de verschillen in de tijden erg klein zijn in de kwalificatie. Als een mogelijk reden hiervoor geeft die aan dat het wellicht wat lastig in halen is (waar is dat tegenwoordig niet in de F1? en kan je juist niet redelijk goed inhalen op Interlagos?). Dat zogenaamde lastige inhalen zou voor de rijders volgens Olav weleens in kunnen houden dat de rijders harder hun best doen om verder naar voren te staan in deze kwalificatie… WTF; is dat niet al decennia het doel van een kwalificatie?
Een schitterend seizoen in ieder geval. Met voor mij als uitblinkers Hamilton, Massa, Kubica, Vettel en niet te vergeten Alonso. Frappant dat met het verbieden van de TC de grote talenten weer boven lijken te drijven. Gaten met teamgenoten zijn velen malen groter geweest dan in de afgelopen jaren. In bijna ieder team kan je een rijder aanwijzen die stukken beter was dan zijn teamgenoot.
Zin in volgend jaar; minder downforce, slicks, meer mechanische grip. Kortom de gebeden van F1 fans zijn eindelijk gehoord. Kijken of ze al die jaren gelijk hebben gehad.
Nijntje zegt
Het was een leuk, en spannend seizoen! Ik hoop dat volgend seizoen er eentje is waarin er verschillende rijdens een wagen hebben die “goed” genoeg is voor de concurentie met de topteams aan te gaan. Zodoende denk ik dat we nog veel gaan zien van Vettel ea.. Als het begint zoals het dit jaar geeindigd is, dat gaan we een schitterende seizoen tegemoet!
JPM zegt
Je vergeet naar de feiten te kijken over de zogenaamde oude rotten. Feit is dar barrichello en trulli hun teamgenoten gewoon om de oren rijden. Trulli heeft geen moment moeite met de ooit zo grote belofte Glock. Het zou stom zijn om hem weg te doen.
Fortuna zegt
Mooi, die kritiek op Wheels on 7, kan je net zo goed op autoblog.nl projecteren!
Thibaut zegt
@ JPM, volledig met je eens!
niet omdat je al lang meedraait of al een dagje ouder word, dat je daarom niet meer in de F1 hoort. barrichello heeft gewoon de pech gehad nooit bij het juiste team te zijn op het juiste moment. want talent heeft hij zeker. net als button. toen honda nog BAR honda was, dan reed button ook vooraan en streed hij mee voor overwinningen. en trulli, hij heeft talent, maar mist het echte talent om ooit door te breken.
maar zoals ik al zei, als je wereldkampioen wilt worden moet je bij het juiste team zitte op de juiste moment, je mag nog zoveel talent hebben, als de wagen slecht is, zal je er weinig van bakken,
Bert zegt
Sorry, ik ben een beetje Hamilton moe.
Die jongen word gedeeltelijk onterecht zo de hemel ingeprezen!
Als je aan iemand vraagt wat ie dan precies zo goed aan Hamilton vind komt er vaak nog een racisitisch getint anttwoord uit ook. “Leuk dat een neger goed F1 kan rijden”
Word spannend aankomend jaar iig! Wordt vor mij ook BBC denk ik, de finale was weer es bizar slecht, Olaf met zijn mobiele telefoon op de tribune leek het wel.
mashell zegt
“barrichello heeft gewoon de pech gehad nooit bij het juiste team te zijn op het juiste moment”
Als ik me niet vergis heeft ie jaren bij Ferrari gereden en werd telkens zijn team genoot kampioen. Maar misschien was zijn teamgenoot wel gewoon beter? Ze hebben allemaal talent en kunnen met het juiste materiaal allemaal de race winnen. Ik heb het idee dat er nu niet iemand in de F1 rijd die tot het niveau van Prost, Senna of Schumacher zal stijgen. Hamilton, Raikonen, Massa zijn een beetje als Hakinnen, een tussenpaus.
KVdB zegt
Niet vergeten dat al deze piloten tot de wereldtop in autosport behoren… Oudere piloten zomaar afschrijven is in deze optiek nogal kort door de bocht. Ook het materiaal en een factor geluk zijn zeer belangrijk in deze sport. Wat kan je Webber verwijten ? Alleen al het feit dat hij zo constant rijdt en weinig brokken maakt bewijst dat hij tot de wereldtop behoort en met een betere autol wel op het podium terecht zou kunnen komen.
Iets wat mijn inziens van Fisichella en Button minder kan gezegd worden…
Het was nooit mijn grote favoriet maar Alonso is voor mij nog steeds de beste piloot van het pak.
Rick dos zegt
Zo zo. Een heel verhaal en het enige wat feitelijk juist is, is de kop van deze column.
Knap hoor. Is ook een kunst…
Machoman zegt
Button heeft dit seizoen echt geen deuk in een pakje boter kunnen rijden, natuurlijk was de honda een beroerde wagen maar Barrichello heeft tenminste nog enkele resultaten neer kunnen zetten dat valt van Button niet te zeggen
VonStroke zegt
Volgend jaar hoop ik op de definitieve terugkeer van Alonso. Renault moet in staat zijn om opnieuw een topwagen te bouwen en dan kan er echt niemand met hem mee.
Dennis zegt
ik ben niet helemaal met dit stukje eens. ik heb de eerste 20 sec niet zitten juichen later wel. En dat Hamilton passief heeft gereden is gewoon om geen risico’s te nemenen kampioen te worden. misschien waren dat zijn teamorders wel.
verder kan ik me herinneren dat Ferrari ook de nodige stunten uit heeft gehaald om kampioen te worden in het verleden. De 2e rijder van Ferrari die van het gas afging om de eerste rijder te laten winnen ed.
Ik ben blij dat het McLaren is geworden en Ferrari weer even met de neus op de feiten wordt gedrukt.
Hamilton heeft goed gereden dit seizoen (Massa ook) en het is maar een sport en moge de beste winnen.
Als het andersom was geweest dan hadden de Ferrari fans de genialiteit van dit stuntje de hemel in geprezen.
fructis zegt
Ja Barrichello moet weg, Button moet weg, Webber moet weg, Trulli moet weg, een grote opruim moet daar gebeuren!
En voor volgend seizoen verwacht ik ontzettend veel van honda die ondertussen al 5 jaar bezig zijn met hun F1 voor 2009!
Een betere ontwerper zegt
Ik heb btw die aflevering van wheels on 7 wel gezien ja, was me te doen omdat ze met de F600 Hygenius en F700 gingen rijden, dat heb ik tot zover geen ander blad programma of site zien nadoen.
josje zegt
Hamilton verdiende het kampioenschap net zo min als Massa. Teveel fouten om op dit niveau WK-waardig te zijn. Dat ik het dan Hamilton meer gun dan Massa heeft te maken met de sympathie die Hamilton uitstraalt. Massa vind ik persoonlijk een arrogante kwal die, wanneer hij wint, met zijn vingertjes naar zichzelf wijst maar bij verlies allerlei redenen opnoemt waardoor hij niet heeft kunnen winnen.
Nee, Kubica bijvoorbeeld, veel constanter, altijd, op de laatste races na, in de punten. Dit waarschijnlijk door een update die goed uitpakte voor Heidfeld. Goed, de BMW was dan niet snel genoeg…
En als we het dan toch gaan hebben over mensen die uit de F1 moeten verdwijnen, is de 1e naam die ik noem Raikkonen! Deze man kan niet rijden, hij heeft gewoon doodsverachting. Dit seizoen totaal niets laten zien, en oh wat heb ik hem vaak zien falen! En van zijn ritme snap ik ook geen hol. Schrikt die man pas nadat hij 5/6e van de race heeft afgelegd wakker en gaat hij nog even snel het ronderecord aanvallen? Want vaak heeft hij dan een pace waarmee je de race kan winnen, ALS je constant kan zijn… Daarnaast totaal geen uitstraling. Dit kan toch nooit gezien worden als een voorbeeld?
Volgend jaar met slicks, andere achtervleugel waardoor hopenlijk slipstreamen door bochten niet meer onmogelijk is, en teams die KERS gaan inzetten. BMW heeft aangegeven hiermee op schema te liggen. Hopelijk zien we dat volgend jaar terug.
Suprageex zegt
@Haryan: Goed, Hamilton is wereldkampioen geworden, maar om hem nu direct te vernoemen in het rijtje “Senna, Prost ,… (waar staat Schumacher eigenlijk?)” vind ik erover gaan. Hij is getalenteerd, maar als we nu naar rijders-activiteiten moeten kijken (zonder inmenging van extracircuitionele invloeden) kan ik enkel stellen dat Massa de betere rijder van het seizoen was. Als puntje bij paaltje komt , is het gewoon dat McLaren haar coureurs meer gesteund heeft dan Ferrari. Pitcrew was niet afgestemd op Massa in Signapore (wat hem het WK heeft gekost), en het development team van Ferrari was niet afgestemd op de wensen van Raïkonnen. Wie zijn gat brandt,…
ICEFARMER zegt
Eigenlijk verdiende Massa de wereldtitel meer dan Hamilton.
Ik ben van beiden geen grote fan,want ik vind dat het de F1 de laatste jaren aan echte karakters ontbreekt(Nelson Piquet,Senna,Irvine,…)de laatste verdwijnt nu ook nl.Coulthard.
Maar iedereen verwachtte dit jaar dat Hamilton wereldkampioen zou worden met de vingers in de neus.
Het feit dat Massa hem tot in de laatste bocht heeft kunnen bevechten en zelf meer overwinningen scoort,bewijst gewoonweg hoe slecht Hamilton bezig is geweest dit jaar.
Vorig jaar vond ik hem nog indrukwekkend,dit jaar niet,moest hij nu reeds in september reeds wereldkampioen geweest zijn,dan had hij pas indruk gemaakt.
Michael zegt
@ Rick Dos : Ik stel voor dat u het stukje nog enkele malen herleest en dan met een zinnigere reactie komt dan dat u nu gedaan heeft.
On topic : Ben ik het er helemaal mee eens wat Casper hier schrijft. Hamilton heeft als een bange wezel de laatste race gereden. Is dat dan de mentaliteit van een superieur talent in de formule 1? Als een angsthaas op plaats 5 blijven rijden en daardoor nog bijna de wereldtitel verspelen. Ik dacht dat men in de F1 als doel heeft om als eerste over de finishlijn te komen.
Persoonlijk ben ik er dus van overtuigd dat Hamilton veel beter kan, hij is één van de beste rijders van het moment dus waarom niet ‘racen’?
Ik heb andere én betere F1-rijders gekend hoor…
Klassiekerrally zegt
Lijkt me een goed onderbouwd stukje, waar ik helaas de laatste alinea een beetje bij uit de toon vind vallen…
Tinuuuuussss zegt
Heel verhaal! Stage gelopen bij de azijn bode Casper? Wat een gehuilebalk zeg..
Nick zegt
De ziel van Formule 1? Dat was jaren geleden.
The Apple zegt
Wat een gelul…
Hamilton was de enigste die het echt verdiende om kamipoen te worden, hij was vorig jaar 2de geworden met een puntje verschil en dat op een 22-jarige leeftijd.
Deze jaar heeft hij veel vijanden gehad en veel “Hamilton haters”. Maar deze 23-jarige held heeft zich goed op stand kunnen houden tot hij een foutje maakte in de laatste ronde… Tja, wie maakt geen fouten.
En ik denk dat iedereen wel blij zal zijn als ze die “Nicole” meer in beeld zullen gaan zien ;-)
Stefan zegt
nice column casper :D
en tja diegene met de meeste punten aant het einde van het seizoen is vaak tog wel de terechte kampioen!
Greg zegt
Wat een negatieve-hater column is dit zeg!
Jeez, Hamilton is kampioen geworden, deal with it… Damn. Life goes on!
En hij is het verdiend geworden. Het hoefde niet eens neer te komen op op de laatste GP. Hamilton was namelijk een aantal weken terug al bestolen door de FIA. Hamilton heeft de afgelopen 2 jaren een constant hoog niveau racing laten zien op de circuits en is een held.
Als Massa de beste was, zou Massa nu de wereldkampioen zijn ;-)
Dus kappen met deze troep..
Spuit11 zegt
Massa verdiende het wel om kampioen te worden aangezien hij zelf de minste fouten gemaakt heeft dit seizoen. 3 ronde voor het einde je auto aan de kant moeten zetten en aanrijden in de pits als het licht op groen staat maar de slang er nog inhangt kan hem niet aangerekend worden. Dat zijn samen al genoeg punten om allang kampioen te zijn geweest.
Met / zonder straffen voor Hamilton, die dit seizoen Schumacher trekjes krijgt door ten koste van wie dan ook te willen winnen, zou hij meer punten hebben gehad maar aangezien het team dat de wagen bouwt en er tijdens de pits voor zorgt ook belangrijk is verdiend Hamilton het natuurlijk wel want wie op het einde van alle races bovenaan staat is gewoon de terechte kampioen (omkoop/fraudeschandalen daargelaten).
Al met al is het wel een prachtig formule 1 jaar geweest met zelden saaie races en genoeg verassingen! Kubica die bovenverwachting presteert en zelfs de WK-stand leidde, Vettel die laat zien over uitzonderlijke klasse te beschikken, Massa die Raikonen vaker dan verwacht verslaat, Kovalainen die helemaal niets laat zien en anoniem rondrijd, een comebackje van Alonso, Ferrari die grove fouten maakt, de straffen van de FIA…. Er zijn jaren geweest dat we het met minder moesten doen :)
Rick dos zegt
@Michael
“Wat ik opvallend vond was dat Hamilton zo vreselijk passief was in Brazilië.”
“Hij heeft geen seconde de touwtjes in handen genomen dit weekend”
Lag dat aan Hamilton of aan het feit dat de auto gewoon niet in staat was om vooraan mee te vechten? Zelfs in de kwalificaties zag je dat de top tien niet meer dan een paar tiende van een seconde van elkaar lagen. Daarnaast kun je je hardop afvragen of de wijzigingen die ze vlak voor de race aan Hamiltons auto hadden doorgevoerd wel goed hebben uitgepakt.
“Overigens was Glock wel het levende bewijs dat het sneller was om door te rijden in plaats van regenbanden te halen.”
O ja? Waarom is Glock dan nu het centrum van alle speculatie? O ja, omdat hij in de regen met droogweerbanden is gespind.
” “Het is jammer dat het publiek zo moest reageren, ze hadden zich wel wat sportiever mogen gedragen.” waren zijn woorden. Ten eerste vond ik het vreemd dat hij niet een beetje begrip had voor de teleurstelling dat hun landgenoot op het nippertje de titel misliep. Daarnaast hadden ze gewoon gelijk. Sorry, maar als Hamilton gewoon een goede race had gereden en een beetje karakter getoond had, dan hadden ze een reden gehad om voor hem te klappen.”
Het hele weekend wel gevolgd? Vanaf het moment dat Hamilton het circuit opkwam werd hij al uitgejouwd. Het leek net een voetbalstadion. Het had dus noppes, nakkes, nada met het feit te maken dat hij op de vijfde plaats gefinished was.
Daarnaast is het te schandalig voor woorden dat Massa iemand naar de Toyota rew heeft gestuurd om hun te adviseren geen Toyota kleding naar het vliegveld te dragen…
“In plaats daarvan reed hij slap zijn rondjes en maakte hij wederom een -bijna fatale- blunder toen hij onder druk van Vettel te wijd ging en zijn vijfde plaats verloor.”
Onder druk van Vettel? Volgens mij had Kubica ineens het briljante idee om zich met een strijd tussen Vettel en Hamilton te gaan bemoeien terwijl hij in een kansloze positie lag en dat ook nog 3 of 4 rondjes voor het eind. Daarnaast had Kubica al ver van tevoren aangegeven dat hij liever Massa zag winnen. Als je dan al in complottheorieën wilt denken dan is dat eentje die hoger zou moeten staan dan die van Glock.
“Nee, op basis van het laatste weekend was het misschien beter geweest als Massa kampioen was geworden. Die heeft nota bene meer wedstrijden gewonnen dan Hamilton dit seizoen!”
Dus als je 6 wedstrijden gewonnen hebt en voor de rest heb je het allemaal verprutst, dan mag je je nog steeds als winnaar bekronen? Beetje vreemd, niet?
“Ook de McLaren rijders hebben enkele twijfelachtige acties gemaakt waar ze mee weg zijn gekomen of waarmee ze Ferrari hebben benadeeld.”
O ja? Wanneer dan?
“Maar mannen als Barrichello, Webber en Button hebben wat mij betreft hun kansen gehad.”
Dus als een team niet een behoorlijke auto op de weg kan zetten, dan is het de schuld van de rijder? En waar geven we Ross Brawn bij Honda dan de schuld van?
“Geef die stoeltjes aan talenten of mensen die een team kunnen laten groeien want ze hebben dit seizoen weinig interessants gedaan.”
Dus als je team niet lekker loopt dan stort je jezelf maar op een rookie? En dan zal je miraculeus wel vooruitgang boeken?
Nou vooruit dan Michael. Die laatste alinea is feitelijk wel correct. Je hebt gelijk. De volgende keer zal ik wat zinnigers neerplempen.
Michael zegt
@ Rick Dos : Bedankt voor de uitgebreide en beter onderbouwde reactie :) en natuurlijk zijn er punten waar je gelijk hebt. Maar als F1-fan vond ik toch echt een ondermaatse prestatie die weinig wereldkampioen waardig was.
Rick dos zegt
@Michael
No problem. ;)
Wat de redenen voor die prestatie ook moge zijn, wellicht een combinatie van verschillende factoren, het was jammer.
Aan de andere kant, voor een jongen die in z’n eerste jaar de tweevoudig wereldkampioen meerdere malen naar huis reed om vervolgens dit jaar het team te moeten leiden is zo’n prestatie hem gauw vergeven. ;)
Thomas zegt
iedereen is opeens F1 epxert… conclusies maken zonder alles te weten, is geen manier van werken…
w0o0dy zegt
Voor iedereen die kritiek heeft op het optreden van Hamilton in de laatste race: Iedere professionele rijder bij een professioneel team zou hetzelfde doen. En terecht. Er staat teveel op het spel. En liever één keer minder glorieus naar de titel dan altijd runner-up in het kampioenschap.
Het zou me verbazen als McLaren NIET tegen Hamilton had gezegd dat als hij de opdrachten niet zou uitvoeren en één van de Ferrari-rijders de kans zou hebben gegeven hem van de baan te rossen, dat hij dan niet op een contractverlenging hoefde te rekenen.
Ze zijn bewust zo gaan rijden dat ze geen Ferrari op de baan tegen zouden komen. Dat kun je laf noemen, maar denk eens na over de reden voor dat gedrag…. Dat doen ze omdat ze er zondermeer vanuit gaan dat Hamilton de finish niet zou zien als ze wel een confrontatie op de baan zouden aangaan….
Wie is er dan laf: degene die eieren voor zijn geld kiest of degene die zelfs de concurrent van de baan zou rossen om de titel (af) te pakken?
De belangen voor McLaren waren gigantisch en dus pak je het professioneel aan. Dat een aantal jeugdig overmoedige racefans dat niet snappen… pech hebben. Zij zitten dan ook niet in de F1.
CasperH zegt
Holy crap Rick, moet ik je echt alles uitleggen dan? Ok!
Wat betreft de onhandelbare auto: als je voor 7 miljoen in een auto steekt mag je toch verwachten dat het ding het dan goed doet lijkt me. Daar komt bij: in de vrije trainingen deed hij het heel aardig met een twee maal een tweede tijd.
Glock is niet gespind, hij verloor alleen veel tijd in de laatste ronden. Maar overall over de laatste ronden, vanaf het moment dat de mensen voorin naar de pits gingen, heeft hij het beter gedaan dan de rest de top 6.
Wat betreft de Toyota-kleding: dit gebeurde er in 2006: http://www.autoblog.com/2006/10/22/gunmen-ambush-toyota-f1-team-members-in-sao-paulo/
Ik vind het met die geschiedenis in het achterhoofd best vriendelijk dat hij ze even waarschuwt. Zeker in een situatie waarin er een aantal mensen zijn die niet bepaald blij waren met Toyota. Brazilië is in de basis al een onveilig land voor westerlingen.
Toen Hamilton wijd ging was Kubica al lang en breed Hamilton voorbij. Hij was zeker niet de reden dat Hamilton de controle verloor.
Wat betreft Massa’s winsten: ik schrijf toch echt “op basis van de laatste wedstrijd”. Hetzelfde schreef ik over Hamilton. Over het hele seizoen gezien is Hamilton een constantere coureur gebleken met betrouwbaarder materiaal en een sterker team achter zich. Daarom is hij kampioen geworden. Verdiend.
Twijfelachtige acties van McLaren? Hamilton die achterop Alonso rijdt, die met zijn ogen dicht de pits probeert te verlaten in Canada en die ongestraft wegkomt met het uit de race / kampioenschap rijden van Raikkonen in Japan met hulp van Kovalainen.
De sleutel in de ontwikkeling van een goede auto is de rijder. Die moet zijn team vertellen wat beter moet omdat hij degene is die ermee moet werken. De genoemde heren lijken daar niet bepaald toe in staat.
Ik ben niet anti-McLaren, noch pro-Ferrari. Ik ben pro-Raikkonen maar die verdiende het dit jaar ZEKER niet en die zal komend jaar echt wat meer zijn kop erbij moeten houden. Maar ik vond Hamilton in Brazilië gewoon slappe hap. Ik denk dat iedereen die het objectief bekijkt dat kan concluderen. Alleen niet de mensen die fanboy zijn van welk team dan ook, omdat die nu eenmaal een monopolie op de waarheid lijken te willen hebben.
Ganryu zegt
Het ging de laatste jaren tussen Hamilton, Massa en Raikkonen.
En volgend jaar zal Alonso erbij komen…
Maar feit is wel dat Hamilton vergeten is te racen waar ie dat normaal wel doet. Ik kan me nog herinneren dat zelfs Damon Hill in zijn laatste kampioenschapsrace met alle geweld wou winnen, om zo te laten zien dat hij een echte kampioen was.
Dat ontbreekte er bij hamilton…
Tombnolz zegt
Jongens, Massa heeft één puntje minder gehaald dan Hamilton (96 & 97). Ik kan zeggen dat ze eigenlijk evengoed zijn. Maar dat betekent dat Hamilton evengoed is als de andere beste, dus is hij echt wel de beste en verdient hij de overwinning.
Iedereen heeft het hier – terecht – over Vettel, maar m.i. verdient Kubico evenveel lof. Hij heeft met z’n BMW zomaar eventjes 75 ptn weten bijeen te sprokkelen! En teammate Heidfeld deed het ook goed, dus ik denk dat we volgend jaar veel gaan mogen verwachten van BMW, yes!
Tedje zegt
Eindelijk verlost van de RTL reclame, op naar de BBC \o/
Markus zegt
@ iedereen die op Casper zeikt: Nou ja, Casper legt zijn gezeik tenminste nog uit, dat kan van de meeste van jullie niet gezegd worden.
MC zegt
wat een geneuzel allemaal over wel terecht/niet terecht, hij heeft gwoon geprobeerd zo safe mogelijk te spelen en gelijk heeft ie, de grote jongens bij ferrari zijn ook zo kinderachtig… bijv remmen op last van de teambaas om je teamgenoot voor te laten gaan(ferrari) om te titel te bemachtigen… er is de laatste tijd zoveel gezeur geweest rond hamilton.. .niemand schijnt het hem echt te gunnen… DAT is echt kinderachtig en slap… AFGUNST
Beatel zegt
“barrichello heeft gewoon de pech gehad nooit bij het juiste team te zijn op het juiste moment”
“Als ik me niet vergis heeft ie jaren bij Ferrari gereden en werd telkens zijn team genoot kampioen. Maar misschien was zijn teamgenoot wel gewoon beter?”
Op het juiste moment staat er in de eerste quote. Dus niet bij ferrari zitten op het moment dat ene M. Schumacher je teamgenoot is. Nog al wiedes dat je het waar niet van wint.
topless zegt
Charlie Whiting wilde achteraf beweren dat ze tegen Hamilton hadden gezegd dat hij Vettel maar voorbij moest laten, omdat hij Glock nog voorbij zou gaan. Ze wisten dat namelijk, zei hij. Terwijl Hamilton zelf zei dat het team juist riep dat hij Vettel terug voorbij moest zien te komen. De McLaren boys willen graag uitstralen dat ze alles onder controle hadden, maar hebben vergeten de verhalen op elkaar af te stemmen.
Fortuna zegt
Het lijkt me of Casper wel het monopolie op de waarheid heeft.
Rick dos zegt
Casper, je moet natuurlijk niks. Maar je MAG me natuurlijk altijd het één en ander uitleggen, zodat ik misschien de onzin die je uitkraamt kan begrijpen.
Maar goed, over de auto. Dus ik begrijp uit jouw woorden dat véél geld ergens insteken gelijk staat aan betere prestaties zo niet de beste prestaties? Oké, wil je die wijsheid dan ook uitleggen aan het team van Toyota? Aangezien zij het grootste budget hebben, maar blij mogen zijn als de laatste tien in quali halen. Daarnaast kun je die beredeneirng ook anders leggen. Alonso verdient miljoenen bij Renault, dan mag je op z’n minst toch wel een wereldtitel verwachten!
Je weet trouwens ook dat vrije trainingen en qualificaties twee totaal verschillende dingen zijn? Zo heeft Alonso en Heidfeld en Kubica en anderen ook bovenaan de lijsten van de vrije trainingen gestaan maar in qualificatie waren ze dan rond de zesde plek te vinden.
Je mist mijn punt even over Brazilië zelf. Dat het een onveilig land kan zijn dat weten we allemaal wel. De reden dat ik het opbracht was echter om de situatie en spanning rondom het circuit te illustreren. Waarmee gelijk je argument of je onbegrip zo je wil:
“Ook de vader van Hamilton kon het niet laten dat later tegenover de pers te verklaren: “Het is jammer dat het publiek zo moest reageren, ze hadden zich wel wat sportiever mogen gedragen.” waren zijn woorden. Ten eerste vond ik het vreemd dat hij niet een beetje begrip had voor de teleurstelling dat hun landgenoot op het nippertje de titel misliep. Daarnaast hadden ze gewoon gelijk. Sorry, maar als Hamilton gewoon een goede race had gereden en een beetje karakter getoond had, dan hadden ze een reden gehad om voor hem te klappen.”
Teniet wordt gedaan.
Kubica incident…
http://video.google.nl/videosearch?q=kubica+overtakes+hamilton+in+brasil&hl=nl&emb=0&aq=f#q=brasil%20gp%202008&hl=nl&emb=0
..Hoor ook het commentaar op 1.02…
Je schrijft inderdaad het volgende:
“Nee, op basis van het laatste weekend was het misschien beter geweest als Massa kampioen was geworden.”
Maar gezien je reactie in je comment erken je nu ook dat die zin een beetje veel onzin is…toch?
“Twijfelachtige acties van McLaren? Hamilton die achterop Alonso rijdt, die met zijn ogen dicht de pits probeert te verlaten in Canada”
Het was Raikkonen maar goed…
Je weet ook dat ie daardoor in Frankrijk 10 plaatsen terug is gezet?
“McLaren’s Lewis Hamilton and Williams’ Nico Rosberg will drop 10 places on the grid at the next round of the championship in France as penalty for their pit-lane incident in Canada.”
Er zijn maar weinig coureurs die een auto ook écht beter kunnen maken. Alonso is er één van Schamacher de ander. Dus om hun nou om die reden eruit te halen is gewoon vreemd.
“Alleen niet de mensen die fanboy zijn van welk team dan ook, omdat die nu eenmaal een monopolie op de waarheid lijken te willen hebben.”
Nou ja, ik denk dat ik met deze comment je laatste zin tot grote stierenschijt kan bombarderen…
Fortuna zegt
En waarom heeft een team testrijders? Juist, om de wagen beter te maken. Als je piloot én testrijder in één persoon hebt, des te beter, maar de piloot hoeft in eerste plaats alleen maar de rondjes zo snel mogelijk af te malen, de testrijder brengt voornamelijk de wijzigingen aan.
josje zegt
@ Rick Dos
Casper bedoelde waarschijnlijk het incident dat Hamilton tot 2x toe achterop Alonso rijdt in de GP van Bahrain. Daarnaast het incident in Canada.
en over Kubica in Brazilie. De man was gewoon vele male sneller opeens met de BMW. Moet hij er dan als een kuiken achteraan blijven hobbelen? Of pleit je ervoor dat mensen die geen uitzicht hebben op punten hun auto linea recta in de pits moeten zetten zodat ze titelkandidaten niet voor de voeten rijden?
josje zegt
@ Rick Dos
trouwens, dat gelul (want commentaar kan je het nauwelijks noemen) van die Olaf Mol is toch ook niet om aan te horen?! Kubica hinderde Vettel evenveel, zoniet meer, dan Hamilton (check je clip). En hij verzuimt te vertellen dat Vettel al enkele ronden van tevoren halve seconden per rondje inliep op Hamilton.
Daarnaast met zijn gelul dat Hamilton overal rechtdoor moet gaan, “steek die baan af”… En in plaats van naar de telemetrie te kijken, lult hij over achterblijvers die hem teveel kosten (waar Glock bijzit)… Te schreeuwen over teleurstelling bij team van McLaren en daarna dat Glock van zn gas was gegaan…. in de regen… op slicks. Dat Olaf wielrennen van commentaar voorzien. Misschien dat hij dat wel bijhoudt
Rick dos zegt
@josje
Ik denk dat je een paar punten even mist.
Ten eerste is het het volste recht van Kubica om Hamilton in te halen. Dat staat buiten kijf. Maar als hier de complottheorie (niet in de column overigens)wordt gehanteerd dat Glock op één of andere manier omgekocht is door McLaren dan zou je toch nog maar eens naar dat incident moeten kijken ALS je al in complotten wilt denken.
Daarnaast is het incident in Bahrain niet meer dan dat; een incident. Als dat het argument van Casper is dan vind ik die nog zwakker dan die van Canada waarvoor, zoals ik al zei, hij in Frankrijk bestraft is. Dus ook daar is ie er niet mee weggekomen.
Rick dos zegt
Wat overigens niet wil zeggen dat het slim is wat Kubica daar gedaan heeft. Het was gewoon niet nodig, want wat wint hij er feitelijk mee? Niets. Maar beinvloed wel een strijd tussen 2 coureurs die om de punten strijden en zelfs een wereldkampioenschap.
Maar goed, met deze zin:
“Kubica hinderde Vettel evenveel, zoniet meer, dan Hamilton (check je clip).”
ben je het dus met me eens dat de fout die Hamilton maakte niet door de druk van Vettel kwam, zoals in de column wordt beweerd, maar door het inhalen van Kubica. Immers als Vettel zoveel hinder van Kubica had, hoe kan hij dan druk op Hamilton hebben gezet?
Kleine Techno zegt
Casper, je bent gewoon een zielige Ferrari fan met te weinig hersens die probeert zijn geweten te sussen door zijn frustraties weg te schrijven in onsamenhangende complotten die niet te weerleggen zijn. Feit is dat Hamilton kampioen is en daar doe je niks meer aan! Accepteer je verlies en hoop op volgend jaar, dan heeft iedereen weer 0 punten en mogen we weer met een schone lei beginnen. Maar val ons aub niet meer lastig met die hersenloze verhalen van je!
Dankjewel!
josje zegt
@ Rick Dos
klopt, we zitten weer op een lijn ;)
Rick dos zegt
@josje
Mooi. ;)
R. zegt
Zet Button in een Ferrari en hij wint alles, Button is een goede coureur in een slechte auto. vind beetje onterecht om hem zo af te schrijven.
Vindt het knap van Hamilton dat hij het kampioenschap pakt met zo weinig ervaring heb er respect voor, jammer dat hij alleen zo laf reed in Brazilië.
Dat gelul hierboven is een simpel meningsverschil waar jullie het vast niet over eens worden veel plezier:p
Massa fan.
ej zegt
@ Rick dos ,
Ongelooflijk, wat een pannekoek ben jij. Heel irritant zeg.
OT: Massa verdiende het mijn inziens zeker wel. Vraagt niemand zich af waarom het is dat Hamilton onder zijn conculega’s zo gehaat wordt?? Dat is vast niet voor niets…
ej zegt
@ casper.
goed stuk.
Rick dos zegt
@ej
Ik heb begrip voor het feit dat je me irritant vind.
Aangezien ik jou, als Massa fan zijnde, je met je neus fijntjes op de feiten druk.
So, no hard feelings man. ;)
Mr Hyde zegt
Het stukje is niet slecht, maar 1 ding wil ik nog wel even aanvullen. Dat Hamilton wijd ging was niet alleen de druk van Vettel alswel de gekke actie van Kubica zich te un-lappen.
ej zegt
@ Dick Ros
Nee. Naast de onzin die je uitkraamt vind ik voornamelijk je houding jegens Casper irritant.
En omdat je zo graag commentaar op anderen hebt,
” Er zijn maar weinig coureurs die een auto ook écht beter kunnen maken. Alonso is er één van Schamacher (??) de ander. Dus om hun (die in hunne-bedden slapen??) nou om die reden eruit te halen is gewoon vreemd.”
ej zegt
@ Dick Ros
Bovendien was je bijdrage nuttiger geweest als je mijn vraag beantwoordde.
Jan C. zegt
Leuk stuk.
Hamilton wordt – omdat hij wereldkampioen kan worden, evenals Massa – in Brazilie uitgejouwd. Was het in Groot-Brittannie dan werd Massa waarschijnlijk uitgefloten. Misschien niet in de mate als in Brazilie, maar ik geloof dat we weten dat Brazilianen iets mer heethoofden zijn dan Britten.
Er is een verschil tussen berekenend rijden en geen deuk in een pakje boter. Berekend rijden is er voor zorgen dat je zonder risico wereldkampioen wordt en zonder daarvoor te moeten wachten op fouten van anderen. Daarmee zeg ik niet dat Glock Hamilton probeerde te helpen, maar meer dat Hamilton te passief was. Als hij de hele race 4e had gereden was hij niet afhankelijk geweest van andermans prestaties. Mocht iemand hem inhalen wist hij op dat moment dat ie een tandje hoger moest schakelen. Wat dat betreft mag hij lessen nemen bij Lauda.
Massa reed eigenlijk een fantastisch seizoen, maar een kapotte motor en een slangenincident deden hem de das om. Hamilton reed een iets meer alles of niets seizoen. Uiteindelijk won Hamilton, conclusies laat ik aan anderen over – beide hadden het kunnen worden en eentje werd t.
Raikkonnen reed een slecht seizoen en moet oppassen. Kovalainen reed soms aardig, vaak slecht. Niet het talent naar mijn mening waar hij voor gehouden wordt.
BMW’s Kubica is natuurlijk de echte verrassing van het seizoen, al was het maar vanwege de eerste BMW overwinning en het feit dat hij zelfs even nummer 1 in het kampioenschap was. Hij reed een puik seizoen en het is bijzonder jammer dat BMW compleet wegzakte na de overwinning in Canada. Heidfeld heeft veel problemen gehad in de kwalificaties die zijn races niet hielpen, toch haalde hij ook veel punten binnen. Halverwege het seizoen zag hij er getergd uit en moe, het einde leek hij zich veel beter te voelen en dat betaalde zich uit in betere prestaties.
Renault had ik enerzijds meer anderszijds minder van verwacht. Alonso deed het best aardig en twee overwinningen zijn natuurlijk goed te noemen. Maar de auto was niet zo goed als de prestaties lieten zien. Piquet is in het diepe gegooid en had moeite hoofd boven het water te kunnen houden.
Sebastien Vettel was de 2e verrassing van het seizoen. Bepaalde Formule 1-kenners wisten te melden dat hij overschat werd, maar de prestaties en zeker zijn geweldige overwinning op Monza laten wat mij betreft zien dat dit potentieel een kampioen is, maar een zwaluw maakt nog geen zomer. Zijn teamgenoot Bourdais vind ik een kwal, maar heeft gewoon pech gehad om eerlijk te zijn. Als hij volgend jaar er weer bij mag zijn kunnen we hem beter beoordelen. Ik vond hem niet slecht en op Spa liet hij ook goede dingen zien. Uitbetaald werd dat nauwelijks.
De grote broer Red Bull daarentegen was dit jaar volgens mij een teleurstelling. Coulthard was slecht, Webber had veel pech, maar had eigenlijk niet het juiste tempo.
Toyota deed het tot Canada ook niet bijzonder, daarna kon Glock eindelijk wat aan met de auto en kwamen betere prestaties. Laten we hopen voor Toyota dat volgend jaar deze prestatielijn blijft bestaan.
Honda was slecht en de coureurs niet beter. Het spijt me, maar beide coureurs hebben me niet veel vertrouwen gegeven in hun prestaties. Misschien is het puur de auto en rijden ze juist fantastisch, maar ze hebben ondanks dat de schijn tegen.
Fisichella verbaase mij met zijn overstap en nog meer met zijn prestaties. Ondanks dat het niet uitbetaald werd was hij dit seizoen best goed en overklaste hij Sutil. Ik denk wel dat Sutil een talent is en dat de wagen boven zijn limiet gereden werd.
Williams dit jaar was ondanks de puntenstand niet het jaar van Nakajima en is ook niet het talent waar de f1 op zit te wachten. Rosberg had pech, maar zijn 2e plaats in Shanghai maakte veel goed. Zowel Rosberg als Williams moeten denk ik toch beter presteren willen ze niet verder afglijden.
CasperH zegt
Grappig dat bepaalde mensen blijven roepen dat ik Ferrari-fan ben terwijl ik al meermalen heb aangegeven dat ik vind dat Hamilton over het hele seizoen gezien waarschijnlijk terecht heeft gewonnen. Sterker nog: ik prefereer Hamilton als rijder boven Massa, maar een klein beetje kritiek op Hamilton’s laatste race en je bent meteen anti, schijnbaar.
@ Rick Dos: Dus omdat Olav Mol het zegt is het waar? Ok. Dan was dát Kubica’s fout. Neemt niet weg dat hij had kunnen zorgen dat hij nooit in die positie terecht kwam.
Handig dat je alleen op het moment terugkomt waarvoor Hamilton gestraft werd. Niet dat dat overigens Raikkonen zijn punten terug gaf die hij daardoor verloor maar dat terzijde. Daarnaast is juist dát wel een prima illustratie van Hamilton’s onnodige fouten. Ik bedoelde in dezelfde zin het gegeven dat Alonso tot twee keer toe geramd werd door Hamilton, ik geloof inderdaad dat dat Bahrein was zoals josje zei.
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. McLaren gekleurde leesbrillen maken mijn teksten schijnbaar deels onleesbaar.
Rick dos zegt
@ej
Gewoon even een algemeen vraagje hoor…
Vind je het zelf ook niet zielig dat je zo gefrustreerd kan raken in een virtuele wereld als het internet?
@Casper
Wat doe jij nou ineens verongelijkt?
Wel grappig dat je eerst jezelf met deze woorden wil vrijwaarden van blaam:
“Sterker nog: ik prefereer Hamilton als rijder boven Massa, maar een klein beetje kritiek op Hamilton’s laatste race en je bent meteen anti, schijnbaar.”
Maar vervolgens als mensen het niet met je eens zijn zonder dat ze per se McLaren fans hoeven te zijn (zoals in mijn geval), dan zijn ze ineens tóch McLaren fanboys of hebben ze en bepaalde kleur bril op…
“Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. McLaren gekleurde leesbrillen maken mijn teksten schijnbaar deels onleesbaar.”
Of heb je toch écht zelf een monopolie op de waarheid?
“Alleen niet de mensen die fanboy zijn van welk team dan ook, omdat die nu eenmaal een monopolie op de waarheid lijken te willen hebben.”
:roll:
Maar goed…
“Handig dat je alleen op het moment terugkomt waarvoor Hamilton gestraft werd.”
Uhm je draagt zelf dat argument aan gozer…
“Ik bedoelde in dezelfde zin het gegeven dat Alonso tot twee keer toe geramd werd door Hamilton, ik geloof inderdaad dat dat Bahrein was zoals josje zei.”
Zoals ik ook al tegen josje zei: Dat argument is nog zwakker dan je voorbeeld van Canada.
“Dus omdat Olav Mol het zegt is het waar? Ok. Dan was dát Kubica’s fout.”
Zeg ik dat dan? Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat het illustreert dat andere het ook zo zagen. Je weet wel, mensen die geen McLaren fanboy zijn of een gekleurde bril op hebben…
ej zegt
@ rick
Haha, wie is hier gefrustreerd (gezien je reactie op casper)?? Gekort op je uitkering?
mvg
Rick dos zegt
@ej
Je hebt helemaal gelijk. Kusje op je voorhoofd en nu fijn buiten gaan spelen.
Tombnolz zegt
fjoewwwwwwwwwwww, effe stoom aflaten heren!