Tuner 9ff dacht dat we wel toe waren aan een Porsche 911 GT2 met wat meer pk’s. Dus hebben zij de GT2 eens grondig aangepakt.
De zescilinder boxer werd hevig geupgrade om de vermogensstijging van 530 naar 670 pk mogelijk te maken. Ook het koppel stijgt van 680 nm naar maar liefst 800 nm. Om dit voor elkaar te krijgen monteert 9ff V670 turbo chargers met variabele turbine geometrie en een speciaal inlaatspruitstuk. De uitlaat kreeg titanium dempers, een sportkat en een klep om het geluid aan te passen.
De cijfers van de 9ff GT2 zijn indrukwekkend, in 3,6 seconden staat 100 km/u op de klok en in 9,8 seconden is de 200 km/u barriere geslecht. Van 0 tot 300 duurt slechts 25,8 seconden, wat sneller is dan een Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT!
Der 9ff GT2 – Top athlete for daily routine and race track
In order to optimise a perfect top athlete like the Porsche GT2 in a sustainable way, it is necessary to make extensive changes which have to be based on many years of know-how. A kind of expert knowledge the Dortmund-based Porsche refiner 9ff undeniably has. With the 9ff GT2, the owner and head developer Jan Fatthauer and his team once again undermine their skills and present a vehicle which has been optimised in all its driving abilities. The objective was to build a GT2 which is able to render best performance on both the race track and also on public roads. With its 670 hp strong “bold on kit” and a running gear which has been perfected at the Nordschleife of the Nürburgring, the 9ff GT2 impressively demonstrates that road capability and racing can be very close to each other without having to accept losses in comfort.
Extensive engine modifications lift the Porsche´s strength to 670 hp and max. 800 Nm (the serial model has 530 hp and 680 Nm). For this reason, 9ff equips the therefore specifically developed V670 turbo chargers with variable turbine geometry. The air inlet system with 9ff manifolds was accordingly adapted to it. Also, the sport exhaust system underwent a drastic change: In-house racing headers, 100-cell sport catalytic converters and titanium mufflers optimise the 9ff flap exhaust system whose sound can be adjusted to the concept of a race car for every day use. The driver has the possibility to switch between a close-to-production sportive sound or a powerful racing sound. The package is amended by the adjustment of the control unit and its increase of a maximum number of 7,200 rpm.
The Dortmund-based engineers use a light single-mass sport flywheel and a clutch disk with organic coating. The special surface allows a judder-free start in everyday use and therefore differs from other sport clutches in a positive way.
As far as the running gear is concerned, 9ff uses double chassis springs at the front- and also at the rear axles. The coilover kit has especially been optimised for the 9ff GT2 on the demanding Nordschleife. With the 9ff GT2, the ambitious GT2 driver has the perfect arrangement of a race car for everyday use.
The driving performance of the 9ff GT2 is impressive. The rear wheel driven two-seater sprints from naught to a hundred in 3.6 seconds. And from naught to 200, the GT2 only needs 9.8 seconds and therefore stays under the mark of 10 seconds. Hereby, it is nearly two seconds faster than its serial counterpart. And it only takes 25.8 seconds from naught to 300. Even top competitors such as Ferrari Enzo or Porsche Carrera GT have to admit defeat here.
Rule zegt
Prachtige prestatie!
GekkeHenkie zegt
Super snel wagentje! Maar krijg je die paintjob er ook standaard bij of kan hij ook gewoon black on black :P?
-edit: we know, is inmiddels gefixt-
technopatat zegt
hmm, jeremy vond de gewone gt2 al gevaarlijk, wat moet dit dan worden :o? khoop dat ze meer hebben aangepast dan enkel de motor …
Laurens zegt
Weet niet wat ik mooier vind, die zeecontainers of de 9ff striping.
dotternetta zegt
Leuk dat opvoeren, hoe zit het met de betrouwbaarheid? Of doet dat er niet toe ;)
sars zegt
Jammer dat ie zo lelijk is (de standaard gt2 niet overigens !)
Rik zegt
Oei, onscherpe foto’s…
Neal zegt
Binnenkort komt er ook nog een intercooelr upgrade v van 9ff (gemaakt door t bedirjf van een vriend) waarbij de inlaatlucht temperatuur nog eens wordt teruggebracht van 73°C naar 42°C (max temperaturen).
Dit was een meting van de originele GT2 intercoolers tov de ‘upgrades dus ze gaan er nog meer uit halen.
De GT2 intercoolers zijn trouwens al een upgrade tov de originele Turbo
Pieter-Jan zegt
Zijn het watergekoelde intercoolers misschien?
Nijntje zegt
Sneller als een Enzo of een GT..
Dan tunen we die toch gewoon even? ;)
Neal zegt
nee air to air… maar met aangepaste end tanks aan in en uitlaatzijde en aangepaste diameters in en -uitlaatkanalen.
Plus het gebruik van zeer goeie cores
Ter referentie.. die jongen maakt ook de IC’s voor de Gumpert Apollo en EDS motorsport (Opel,VW,Porsche)
Edje® zegt
Gaaf… hoop alleen dat 9ff een fohn meelevert voor de stickers te verwijderen… barf…
Palla zegt
heerlijk die bak..en wat betreft die paint en sticker job..fuck it, als je geld hebt om die gt2 te kopen dan laat je em gewoon in de originele kleurenschema’s van de gt2 spuiten
Steve zegt
Van de week heb ik de GT2 ook in Top Gear gezien en zoals al gezegd vond Clarkson hem redelijk gevaarlijk. (understatement)
Weet iemand welke tijd hij uiteindelijk op het bord heeft gezet, ik heb namelijk het vermoeden dat deze belachelijk snel was en de Lambo ver achter zich liet.
Zou dit zondag misschien nog naar voren komen in de uitzending?
JeejEm zegt
Het is wel vreemd dat ze er GT2 CS op hebben staan. Dacht dat CS toch een beetje voorbehouden was aan de Porsche racewagens. Vind het er niet eens slecht uitzien.
Blitz zegt
Blah…. zit er niet iets beters in die containers??!?!
wh159 zegt
@JeejEm
CS = club sport
hoeft niet perse race variant te zijn.
VonStroke zegt
Tjah, of dit een prestatie is van 9ff? Ik ben geneigd om te zeggen van niet. Nogal lelijk trouwens.
Jordey zegt
@ nijntje
Probleem daarvan is dat het extreem duur is. Omdat bij de CGT en de ENZO de fabrikanten de duurste materialen en technieken hebben gebruikt. Het kán wel. Maar nuttig is het niet echt want ze worden in iedergeval niet sneller. De Gembala mirage met 670 pk is net zo snel als een gewone CGT. En de enzo daar heeft niemand ooit wat mee gedaan voor zover ik weet.
Pieter-Jan zegt
@Jordey: EDO competition
VonStroke zegt
Je mag nog 1000pk uit deze GT2 trekken door te klooien met turbo’s, superchargers, intercoolers en weet ik niet wat nog allemaal. Volbloeden zoals de CGT en de Enzo zullen ze op circuit nog steeds achter zich laten.
Zulke auto’s zijn van kop tot teen ontwikkelend, getest en de onderdelen ervan afgestemd op elkaar.
phantom zegt
de 0 naar 100 sprint word er geen haar beter op..
Tommeke zegt
Als ze nu nog eens alle tekens van 9ff en van GT2 en wat weet ik allemaal ervan halen mogen ze hem gerust voor mijn deur zetten :D
AtakanGül zegt
Rij je zolangs een school, denken ze: Wtf?? wat is nou in godsnaam een Porsche 9FF GT2
fructis zegt
hoeveel lelijke dingen zien we hier de laatste tijd wel???
lincoln zegt
@fructis ..
op die achterlijke infantiele schrijfsels van jouw na ..
eigenlijk geen 1 ..
hoezo ??
Jorden zegt
De stickers zijn best gaaf!
Maar ze jagen je bij 9ff de dood in met deze creatie!!!
De standaard GT2 is al op het randje van het uiterste wat een 997 aankan!
Cantago zegt
Dat klinkt goed!
nick zegt
9ff heeft al een nieuwe optie voor alle 911 porsches voor 910 pk!