Na xenonlampen en ledverlichting zetten we de volgende stap naar “magnetronlicht”. Dan hebben we het uiteraard niet over het lampje dat in iedere magnetron te vinden is, maar een nieuwe verlichtingstechniek gebaseerd op de microgolftechniek die ook in magnetrons wordt gebruikt. Onlangs zijn de eerste testen uitgevoerd met een BMW raceauto uitgerust met de nieuwe verlichting.
Hoe de nieuwe techniek in elkaar steekt is een vrij technisch verhaal, waar ik jullie niet mee zal opzadelen en dan vooral omdat dat ik zelf niet zo technisch ben. De verlichting met behulp van microgolftechniek is ontwikkeld en gepatenteerd door Ceravision. Het kan worden gebruikt voor diverse vormen van verlichting van 5 W tot 5 kW. Dit jaar hoopt Ceravision een eerste industriepartner te hebben gevonden, want zelf maken ze geen lampen. Ze verkopen uitsluitend licenties voor hun Continuum 2.4-techniek.
Net als bij xenonverlichting speelt gasontlading een rol, maar het licht is hierbij net zo helder als witte leds, dus witter dan xenon en gelijk aan daglichtkleur. De lampen moeten straks minstens dezelfde of langere levensduur hebben dan leds, tot zo’n 25.000 branduren en het stroomverbruik zal lager liggen dan bij led-verlichting. Daarbij veroudert de lamp niet, waardoor de lichtkleur en helderheid constant blijven. Om de lamp te ontsteken worden namelijk 2,4 GHz microgolven gebruikt in plaats van metalen elektrodes die slijten.
Anders dan bij xenon dat een blauwig licht geeft, kan de nieuwe techniek licht in iedere kleur produceren, van ultraviolet tot infrarood. Tot nu toe was het nog niemand gelukt om de techniek tegen acceptabele kosten te produceren, maar daar heeft Ceravision dus iets op gevonden. Wil je een meer technische uitleg, kijk dan even op Auto & Motor Techniek, maar check eerst nog even onderstaande video.
Bert zegt
heb ik net Xenos lampen erin laten zetten verdoemme.
Chris zegt
Scherp ligt, is het makkelijk te bundelen, zodat het niet zo wijdt straalt? Ben benieuwdof t de toekomst heeft, klinkt wel goed iig
Rick zegt
Zie je helemaal niks meer als er iemand met deze verlichting je tegemoet komt.
Jaws149 zegt
Hmm, dan moet dat maar weer aangeschaft worden :P . En wat mag dat kosten, xenon bevalt zeer goed hoor, vooral in het begin kon je het goed merken, maar nu ben ik er wel aan gewend.
Nijntje zegt
Amai! en ik rij nog rond met halogeenlampjes ^^
Emile_Benz zegt
Weet je hoe asociaal deze verlichting is? … t.o.v. je tegenliggers…
Mja, aan de andere kant: bevestigt weer de reputatie van BMW… :lol:
Alle gekheid op ’n stokje, als het de veiligheid bevordert; doen!
Altron zegt
Idd Rick….
Frank deH zegt
Kan je er ook lekker snel iets mee opwarmen?
-niels- zegt
nou ik ben nog heel tevreden met mijn gele h4 lampjes :D
Chris zegt
ligt=licht
Apache zegt
Zo, heeft BMW dat uitgevonden? … Binnenkort op elke Audi!
-edit: EERST LEZEN voordat je wat roept!-
Roffa zegt
Worden dan de voorgangers niet verblind door de koplamp van de auto, want het is zo sterk.
T-rocks! zegt
daardoor word je echt blind, en dan hoef je nog niet te denken aan het grote licht
JesperF zegt
Aan alle analfabeten en eventuele zwakzinnigen:
BMW heeft het niet uitgevonden, het bestaat al langer, Ceravision heeft het ‘gebruiksklaar’ gemaakt. Het is alleen getest op een BMW raceauto.
Dennis-maar-niet-de-auteur zegt
Audi is ferm afgezopen :-P
DEEF zegt
straks ook in mijn laptop ;-)
Roadronner zegt
Nee, dat gebeurt bij xenon toch ook niet? Je kunt zo’n lichtbundel heel precies richten waardoor je tegenligger niet verblind wordt.
sus zegt
Mmmm, diepvriesmaaltijden voor onderweg meenemen is nu ook al geen probleem meer :-)
(iemand moet eerst zijn met de flauwe moppen hé ;-))
tom zegt
@roadronner
vandaar dat ik altijd nachtblind ben nadat er een X5 langskomt….
echt Xenon is ontzettend goed, (ook ik heb het) maar stel het aub wel goed af… en ik heb zomaar het idee dat meer dan de helft van de weg gebruikers dat niet doet…
Een betere ontwerper zegt
@sus: ja idd, wou net zeggen, ik blijf gewoon wat maaltijden meenemen, hoeven we ook niet meer te koken op de motorkap.
Krispi zegt
Korte samenvatting van de video:
Ze testen een nieuw soort koplampen. Hiervoor racen ze overdag wat rond op het circuit en wanneer het donker wordt laden ze de wagen terug in en zijn ze weg.
Hm, héél efficiënt jongens…
AtakanGül zegt
De nieuwe mode voor auto’s? interessant. Dus: Ich habe magnetronverlichting in mein BMW.
Stephan Tast zegt
Deze continuum-techniek, is dat wat anders dan de techniek van de sulphur plasma lampen ( http://www.plasma-i.com/index.htm ) die al enkele jaren bestaat?
DennieFR zegt
Intressant verhaal!
Ben benieuwd of dit idd de toekomst is..
Over de kleur;
Ik vind het toch meer 8000k-achtig dan daglicht als ik het zo bekijk.
Over het verblinden;
Deze lampen zijn gemonteerd in unit’s waar normaal gewoon halogeenverlichting in zit,en dan schijnen deze EN xenonlampen altijd kut,de afstelling komt namelijk niet over een en dat vergeet 99%.
DennieFR zegt
Nou ja 8000k,bij nog een keer kijken lijkt het meer op 6000k,en dus nog steeds niet echt helder wit.
Raptor zegt
Ik heb Philips Blue Vision lampjes er in gestopt. Het licht is zo wit als xenon, de zichtbaarheid is stukken beter en het is veeeel goedkoper dan xenon.
Ook je koplampen regelmatig poetsen doet al veel ! Zelfs bij een dun laagje vuil zie je het verschil. Vooral op een onverlichte weg of in de regen. Hier in België is er zo veel straatverlichting dat je gerust zonder licht kan rijden zonder dat je het merkt… ;-)
Zoepie zegt
Moet je dan wachten tot je *ping* hoort vooraleer je mag beginnen rijden in het donker? :p
Fortuna zegt
Leuk, 2.4 GHz, storingen in je bluetooth en kankergezwelletjes links en rechts.
Melvivio zegt
xenon, pff, das niks.
Paar asociaale bouwlampen verlichten veeeeeeeeeeel meer :P
Fortuna zegt
Trouwens, als je een artikel dan toch bijna letterlijk overneemt, waarom dan ook niet de naam van de oorspronkelijke schrijver?
-edit: Man waar heb je het over. Allereerst niet letterlijk overgenomen en bovendien staat de bron erbij.-
Jimmie zegt
Xenon fabrieksaf is bij de Fiat groep 4300k en waarschijnlijk ook bij VAG en dat is gewoon spierwit en benadert gewoon daglicht.
Beetje ik moet tekst hebben dus ik zuig maar wat uit m’n duim tekst :|
Fout zegt
niet mee zal opzadelen en dan vooral om dat ik zelf niet zo technisch ben.
omdat?
dekster zegt
En dat om medeweggebruikers te verblinden in de stad en everzwijnen te laten stilstaan temidden van de weg in de ardennen.
Gewoon een peertje dat een zacht warm licht afgeeft is genoeg, tenslotte moeten lichten er alleen voor zorgen dat je gezien wordt, niet dat jij ziet.
Rick zegt
Als je zendamateur bent word je hier ook niet echt vrolijk van, zet de buurman de auto aan is het enige wat je kan horen RUIS!
Nick zegt
2,4 GHz UHF golf? Dan hoop ik dat het ook zo netjes is afgeschermt als een magnetron…
Guido zegt
Het lijkt me maar irritant zo’n felle lichtbundel ;)
AudiSport.be zegt
Mensen klagen al over xenon. Laat maar links liggen deze magnetron bundel.
Twan zegt
Als het het zicht verbeterd, kan het de opvolger van xenonverlichting worden.
Toch zal het even duren voordat dit bij auto’s toegepast zal gaan worden.
Betere verlichting is altijd veiliger, en een goed afgesteld koplamp mag de mede weggebruikers nimmer verblinden. Mensen met xenonverlichting die andere verblinden hebben gewoon een slecht afgestelde koplamp.
Twan de Rijke
Well Done Xenon Autoverlichting
Ary zegt
2,4 ghz
das de kloksnelheid van de cpu van mijn macbook :P
M-lover zegt
zuiniger dan leds? nice!
de meesturende xenons die in de huidige (bmw) series zitten waren al heel mooi!
Echt een geweldig zicht ’s nachts!
Als deze nog beter worden, en minder verbruiken, zie ik er een grote toekomst voor!
JanJansen zegt
Waarom zou dit nieuwe systeem in hemelsnaam verblinden?
Xenon verblindt omdat er veel licht in het blauwe spectrum zit waardoor pupilvernauwing en verminderde sensibiliteit van de retina wordt veroorzaakt.
Witter licht (eigenlijk; meer naar het gele/rode spectrum) zal het zicht juist verbeteren.
Ps Blauw licht is onzin voor het menselijk oog, het staat alleen “stoer” omdat het anderen verblindt/intimideert. Wel eens afgevraagd waarom ze in Le Mans met geel licht rijden en er gele nachtzicht brillen worden gemaakt voor de luchtvaart?
slisse zegt
@dekster: das waar jo! Je moet alleen gezien worden, en als je op een onverlichte weg bent da jij nu in de beek sukkelt ofni maakt voor u niks uit ofwa?
Denk eerst een beetje na voor je wat schrijft!!
Pim zegt
Jongens snappen jullie nou echt niet het principe van Xenon??
Xenon stelt zichzelf af zodra je de lichten aandoet…Is jullie nooit opgevallen dat zodra je dit doet, de lichten op en neer bewegen om de juist afstelling te vinden??
Als jij een caravan meesleurt met Xenon op je auto, kan het niet zijn dat de lampen naar boven schijnen omdat ze automatisch op de goede hoogte worden afgesteld!
Dus kun je onmogelijk verblind worden, tenzij de garage bijv. na een aanrijding inderdaad de lichten niet goed gemonteerd heeft, maar af-fabriek zijn ze altijd goed gemonteerd!
Gr.
Laue zegt
Binnenkort op elke golf 3 en honda civic.
Fuel86 zegt
kan ik eindelijk mijn theelichtjes vervangen !
Simpson zegt
Ik zie persoonlijk meer in technieken die de situaties beter verlichten dan een nog feller lampje dat nog meer op daglicht lijkt.
zoals meedraaiende koplampen of een bredere lichtbundel in de stad of 80km weg wat op die nieuwe opel zit.
Sorcerer zegt
Pim: af-fabriek klopt het wel ja, maar als een tegenligger een heuvel oprijdt dan is het toch wat minder om in te kijken, maarja…
En retro-gemonteerde xenon is al helemaal een ramp. Van die Golf-sjonnies die die lampen achter een half-matte behuizing zetten waardoor het 1 en al felheid is.
Mij valt sowieso erg op dat steeds meer mensen rondrijden met slecht afgestelde lampen. Erg irritant, vooral als het een heel klein beetje mistig is zoals de laatste paar dagen.
vergelijkingsmongool zegt
Die verblinding heeft meer te maken met slecht afgestelde koplampen. Zelfs reflector koplampen i.c.m. xenon is prima af te stellen. Het beste is natuurlijk xenon i.c.m. lenskoplampen waarmee je veeeel minder strooilicht hebt dan met reflectoren.
Vincegail zegt
@Janjansen:
De reden dat ze op Le Mans met gele koplampen rondrijden is om onderscheid te maken tussen de LMP1/2 categoriën enerzijds (witte lichten) en de LMGT1/2 categoriën anderzijds (gele lichten).
Wouter zegt
Ik heb inderdaad al eens een Audi zijn lichten op en neer zien dansen nadat hij gestart was. Maar als er een Q8 ofzo voorbijkomt ben ik toch enkele seconden verblind. Dus goed stellen ze zichzelf dan toch niet af.
Ben voor laatst een R8 met led’s tegengekomen, en die dingen geven veel licht, maar verblinden totaal niet! (maar dat kan ook zijn omdat die op 20cm hoogte hangen. ;) )
dekster zegt
@slisse
Grootlichten aanzetten?
Als je vroeger niet in een beek sukkelde, waarom nu wel? ;)
Trouwens, iedereen zit hier bezig over “goed afgestelde lichten”, maar als bv een auto met xenon een verkeersdermpel overgaat zie ik toch even vlekken voor mijn ogen.
dekster zegt
@slisse
Hoeveel mensen rijden er nu nog geregeld op een onverlichte weg in the middle of nowhere? Dat die dat hebben op hun auto versta ik, maar zowat 99,99% van de bestuurders in de lage landen rijdt 99% van de tijd in de stad of verlichte wegen.
dekster zegt
@slisse (ff verderdoen)
Als je ’s nachts in een beek sukkelt zal dat niks met je koplampen te maken hebben, eerder met de hoeveelheid alcohol in je bloed.
Dries zegt
Ik snap niet dat ze die lampen ín de avond testen terwijl het donker is maar ja…
Het ziet er wel leuk uit.
Gr,
Dries
wimbers zegt
@dekster iedereen buiten de randstad? zeker nu het weer vroeg donker is rijdt ik ´savonds de laatste 10 kilometer zonder straatverlichting. en ik woon erg dicht bij amsterdam.
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
“zodra je de lichten aandoet…Is jullie nooit opgevallen dat zodra je dit doet, de lichten op en neer bewegen om de juist afstelling te vinden??”
@ Pim, dat is ook bij gewone lichten voor een auto, bestaat al een tijdje trouwens.
dennis zegt
gewoon 6000k xenon erin meest efectief je ziet alles en iedereen ziet jou :D
ok je moet dan ook niet recht in de koplampen gaan staren als er 1 op je af komt …
en kijk als je links voor een auto staat met xenon aan dan is er niets aan de hand ..rechts wel omdat je dan “verblindt” wordt maar dat hoort omdat recht ook de berm wordt verlicht en die “lichtlijn” loopt schuin omhoog…dat heb je met dimlicht ook alleen die stralen zijn wat zachter.
dennis zegt
btw die bmw foto…boven daar branden ook de 2grootlichten van..allicht dat je dan verblindt wordt
donzobar zegt
de opvolger van de broodrooster verlichting
Edje® zegt
@ Wouter en Tom:
Ben het met je eens, Xenon is goed, maar afstelling is alles. Ik heb ook Xenon op mijn VW maar ook automatische hoogteverstelling. Ik heb nog nooit iemand naar mij zien knipperen i.v.m. verblinding.
Rij ik gisteren naar huis, komt er een oude gare Fiat Uno tegemoet met van die oude doffe koplampen, echt een hok van 100 euro… heeft ie er van dat keiblauwe megafelle aftermarket Xenon in zitten… Godv****… ik zag werkelijk niks meer… vind dat dat gewoon niet moet mogen… vind het er anyways niet eens uit zien op zo’n oude roestbak… kwartjesvolk…
jasper zegt
leuk idee. Zijn ze hier druk bezig uitlaatgassen uitlaat gasse uit de lucht te krijge, gaan ze n paar radioactieve lampen op de markt brengenXD
vdb zegt
Is mss wa te verblindend en enkel voorlopig in race wagens. Xenon heeft ook die mooie blauwe schijn dat ook belangrijk is voor sommige mensen en beschouwd wordt als statussymbool mss. …
Grote Smurf zegt
Er is een Europees regeltje dat alle fabrikanten verplicht Xenon lampen alleen te verkopen in combinatie met een automatische niveauregeling; die moet snel genoeg zijn om zelfs bij een drempeltje à la belge de voor- of tegenligger niet te verblinden.
Nu is het probleem wel dat ’n GL, Q, X5, evenals al die Crafters en andere white van assassins … met hun koplampen hoger zitten dan mijn spiegels dus niveauregeling maakt geen zak uit.
DM zegt
@ Wouter schrijft, 6 November 2008 om 20:40
Mocht je die Q8 nog eens zien, neem er dan wat foto’s van want dat zou groot nieuws zijn!
:D ;)
Timmie zegt
Kan je dan je lamp ontsteken met je draadloze router? :) (zit ook op de 2.4 GHz)band!)
BmwMPower zegt
Voordat ik ga racen, moet ik even mijn kant en klaar maaltijd Saté met Nasi even opwarmen. 800 W, 7 minuten.
Vroeeeeeeeeem!
///BMWMPOWERweesp/// zegt
het word steeds gekker wat is het volgende