En dat is nog niet alles. Ford zag een daling van 30% en de verkopen van Toyota gingen 26 procent naar beneden. Deze dalende verkopen sleepten de Amerikaanse autoindustrie naar zijn zwakste prestatie in een kwart eeuw, volgens Mark LaNeve (Vice President verkoop en marketing GM) is dit zelfs de slechtste maand sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog… Naast GM zagen ook Porsche, Isuzu en Suzuki een daling van 45 procent. In totaal werden er afgelopen maanden 2 miljoen minder auto’s verkocht in Amerika (YTD).
Er waren echter ook stijgers, naast een kleine stijging van Audi (1 procent) zag alleen Mini (BMW) een stijgende verkoop van 56 procent. Dat doet me denken aan een tip die we afgelopen weekend via de mail binnenkregen: gaat BMW het merk Opel overnemen?
Hoe zal deze crisis gaan aflopen? GM begint deze week met een uitgebreide uitverkoop (red tag sale starts early this year) en fabrieken worden stilgelegd, maar is dat voldoende? Welke autofabrikant gaat als eerste omvallen? En welke Amerikaanse fabrikant wordt als eerste gekocht door de Chinezen? (via autonews.com)
Willem dL zegt
BMW en Opel, hmm, misschien eindelijk fatsoenlijk rijdende Opels.
AllAutomotive.nl zegt
In Nederland liggen de registratie’s tot en met oktober 2008 nog steeds op hetzelfde nivo als vorig jaar. Ik denk wel dat de maand januari 09 fors lager zal uitvallen.
opel-lunatic zegt
BMW en Opel, laten we het hopen liggen voor beide bedrijven kansen en voordelen in het verschiet bij deze overname.
Bunzing zegt
bmw powerrrrrrrrrr
freude am fahren:D
Bartholomeo zegt
@ bunzing :
constructieve commentaar
Eric zegt
Ik begrijp die amerikanen niet. Ze zijn groot gebracht met de gedachte van “buy american” maar toch laten ze hun eigen autoindustrie in de steek. Ik heb nooit begrepen waarom een amerikaan japanse auto’s kopen. Nu gaan de Amerikaanse constructeurs hun auto’s dumpen op de markt. Ze zouden ze in Europa ook mogen dumpen. Geen nevenimport maar officiele import tegen lage prijzen zodat de Europese merken moeten volgen en op het oude continent ook hun prijzen moeten laten dalen. Het is natuurlijk hun eigen schuld in de US door overcomsumptie.
Laurens zegt
Misschien kan de nieuwe president het tij keren en de Amerikanen hun gebruikelijke optimisme teruggeven!
Summer Sky zegt
Ik hoop dat ze de nieuwe Camaro ook gaan dumpen dan – bij mij op de oprit welteverstaan…
VonStroke zegt
Optimisme? De troep moet er gewoon uit. Zo simpel is dat.
Citrofiel zegt
BMW en Opel? Lijkt mij een wat vreemde combinatie… Maar ja, de rest van het aanbod dat je krijgt als GM zou omvallen is nog minder…
De hele (auto)wereld zal iig veranderd zijn als we aan het eind komen van deze crisis…
T-Bird zegt
Ik las een artikel waarin gesteld werd dat iedere officiële Buick dealer maar 3 auto’s per maand verkoopt. Stekker d’r uit zou je roepen, maar de waarheid is complexer dan dat. Er zijn namelijk ook 2700 wederverkopers (soort franchisers) en die zouden een claim in kunnen dienen als Buick zou stoppen en u raadt het al, die afkoopsom kan GM niet betalen. Ziedaar de uitdagingen van GM.
Bovendien, maar dat hoor ik graag van experts, is het volgens mij zo in de US dat als het bedrijf stopt ook het pensioenfonds stopt en er dus honderduizenden hun pensioen kwijtraken.
MRP zegt
Concerns en merken(Mini, Audi) vergelijken is als appels en peren vergelijken
JPM zegt
De Chinezen hebben (nog) niet genoeg geld om een Amerikaanse gigant te kopen tenzij ze worden gesteund door de Chinese overheid.
Ik ben sowieso erg tegen chinezen die dingen in het buitenland kopen. Ze passen een vorm van kapitalisme toe van wel de lusten maar niet de lasten. Zij kopen van alles en nog wat in het buitenland maar buitenlanders zijn nog steeds niet welkom in hun bedrijven op wat economische zones na (hongkong, shanghai).
SPK zegt
In Amerika koopt nog steeds het grootste deel van de bevolking Amerikaans, maar daar ligt nu juist het probleem. Er is bijna geen amerikaan die zijn auto contant af rekend, vrijwel iedereen koopt op krediet en dat is nu juist zo lastig te krijgen daar. Dus de krediet crisis heeft meteen effect op de autoverkopen daar. In Nederland zijn er veel meer mensen die eerst sparen en dan een auto kopen, daarom daalt de verkoop hier minder hard. In Nederland zal de verkoop pas gevoelig dalen als de krediet crisis effect begint te krijgen op de reeele economie en dat is nu zo’n beetje wel aan de gang.
Daarbij komt nog eens dat GM in Amerika werkelijk geen één fatsoenlijke gewone auto bouwt, die ook nog een beetje zuinig is. Zo’n camaro is leuk, maar dat zijn natuurlijk niet de aantallen. Ze hebben al hun geld op de Volt gezet, als dat geen succes wordt is het denk ik afgelopen met GM.
JPM zegt
@ SPK
Vergeet niet dat GM zich steeds meer gaat toeleggen op het financieren van auto’s dan het werkelijk produceren. Relatief gezien wordt er bij GM bijna 10x zoveel geld verdiend met het financieren dan met het produceren. Ze zijn langzaam maar zeker wel aan het veranderen. Maar je hebt gelijk een krediet crisis is natuurlijk killing voor een bedrijf dat op krediet leeft en waarvan zijn consumenten ook op krediet leven.
Apache zegt
Isuzu is in GM… dacht ik.
Mpower zegt
Ik begrijp alleen het plaatje niet, waar slaan de drie pasjes van CJD op als het bericht voornamelijk over General Motors gaat?
donkeyKONG zegt
Hey….eigen schuld dikke bult.
Als je miljarden aan subsidie laat verdwijnen die bedoelt zijn voor de ontwikkeling van zuinige motoren en je hebt dan op het juiste moment nog geen `groene` motor, dan komt de klap hard aan.
Laat de amerikaanse droom maar ff een nachtmerrie worden, als ze dan wakker worden denken ze misschien anders over hun totaal uit de hand gelopen levensstijl, al betwijfel ik dat want Bush is ook herkozen.
SPK zegt
@ JPM
Financieringen was de meest winst gevende arm van GM, maar ze hebben ze in 2006 noodgedwongen 51% van GMAC moeten verkopen omdat ze geld nodig hadden, dus daar halen ze steeds minder mee op. Bovendien schijnt het dat Ceberus de overige 49% van GM wil gebruiken in een deal ivm de verkoop van Chrysler, dan is het helemaal gedaan met de financierings inkomsten van GM. En met auto’s maken verdienen ze idd al jaren niks meer, dus dat wordt een lastig verhaal straks.
six-trey zegt
Ik ben zelf eigenaar van een klein bedrijfje dat Amerikaanse wagens aankoopt/hersteld/verkoopt/customized en ik merk die dalingen amper op, ik heb maandag namelijk een F150 nog verkocht. Hopelijk blijft het zo ;)
Het zou zeker spijtig zijn als één van de grote 3 zou failliet geraken of zouden samen werken. Ze zijn nog een van de laatste bouwers die nog echte wagens bouwen. so save the V8 monsters
Victor zegt
Ik heb het al eerder gezegd, de echt grote daling in de autoverkopen gaat straks komen als leasemaatschappijen geen nieuwe auto’s meer kunnen financieren. Dit gebeurt namelijk grotendeels met geleend geld.
Victor zegt
Owja, en met GM is het afgelopen. Binnenkort zullen de verschillende onderdelen en merken verkocht worden tegen het hoogste bod. Voor onderdelen die niet verkocht kunnen worden zal faillissement aangevraagd worden.
Opel is één van de sterkste merken binnen GM, met Europa als afzetmarkt. Hier zal dus wel interesse voor zijn. Overname door BMW zou kunnen, maar ik denk dat BMW dat niet durft. We zullen zien.