Sinds ik me voor autojournalist uitgeef kom ik op de gekste plekken. Vorige week nog, stond ik opeens op de Hockenheimring als cursist van de AMG Driving Academy!
En dat is volgens Wouter maar goed ook, want volgens hem kan ik helemaal niet autorijden. Dus om de Autoblog-aansprakelijkheids-verzekeringspremie een beetje te drukken ben ik maar eens wat skills gaan leren in de Basic Training. Met mijn inmiddels klassieke auto zat ik in een klasje met vier C63 AMG’s, en we weten allemaal waar die dingen toe in staat zijn…
Het eerste wat ik leerde is dat ik inderdaad niet kan rijden. Om dat extra te benadrukken miezerde het en het was koud waardoor de baan van de Hockenheimring, mede na het achtergelaten rubber van de finale van de DTM het weekeinde ervoor, letterlijk spiegelglad was. Zo glad dat zelfs tijdens het op- en neerschakelen in volle vaart de achterkant van de auto’s telkens dreigde uit te breken door de koppelverandering op de achteras. Winterbanden maken onder dit soort omstandigheden vast een wereld van verschil, bedacht ik mij al glibberend op mijn tot hockeypucks uitgeharde P-Zero Rosso’s.
Dit soort omstandigheden maken dat voluit gaan vrijwel onmogelijk is. Maar het leert je wel hoe gevaarlijk een auto onder minder dan optimale omstandigheden reageert. ABS en ESP bewijzen opeens overduidelijk hun nut, helemaal in een auto met meer vermogen dan strict noodzakelijk. De rijvaardigheidstraining (accelereren, remmen, bochten, ideale lijn, rijdynamiek) heeft, zelfs bij deze doorgewinterde autojournalist, toch weer een hoop bruikbare leermomenten opgeleverd.
Tijdens de circuitrondjes in het tweede deel van de cursus, waar het hele Hockenheim-circuit gebruikt werd, mochten we onze geleerde skills in de praktijk brengen. Beetje bij beetje, niet in de laatste plaats omdat het circuit steeds droger werd gereden, begon het erop te lijken alsof de cursisten iets hadden opgestoken van een intensief dagje rijlessen.
De dag werd afgesloten met een rondje of twee over het circuit met onze instructeur achter het stuur van de C63 AMG ronde-taxi, waarvan jullie mee kunnen genieten in dit filmpje, hij had ESP wel uitgezet…
Enkele aanvullende foto’s van het evenement vind je in de gallery.
Aanvullend zou ik iedereen in het bezit van een sportieve auto wiens merk zulke trainingen aanbiedt willen adviseren hiervan gebruik te maken. Je steekt er ongetwijfeld wat van op, maar belangrijker, je kunt onder gecontroleerde omstandigheden en onder toezicht je auto gebruiken waar die eigenlijk voor gemaakt is.
Met dank aan Stern Auto en Hank Kanters in het bijzonder voor het organiseren van deze reis.
Zapp zegt
Wat een geluid zeg, die C63.
VonStroke zegt
Leuk verslag, moet ik ook eens doen. Je kan er maar van bijleren en het is nog leuk ook.
Bohica zegt
Jezus heb het filmpje halverwege maar uitgezet zeg .
Auto rijd echt suf zo met die automaat en die instructeur vind ik maar slecht rijden.
Stuurt telkens heel raar in en bij het remmen kan hij hem amper recht houden.
AMG Powerrr zegt
Die voorbumper onder die ene C63 is mooier dan de standaard bumper.
slk zegt
Wat een auto die c 63.De m3 verbleekt helemaal vergeleken dit.
mikey zegt
eind van het filmpje: “it was slow, but i hope you enjoyed it”
prachtig! lijkt me ontzettend gaaf om te doen! en was het verschil in snelheid groot tussen zo’n C AMG en jouw SL? Het zijn natuurlijk ook auto’s met totaal verschillende karakteristieken! ben wel benieuwd…!
Citrofiel zegt
Ach arme Sacha. Voelde je je buiten de boot vallen in je ouwelullenbak, tussen die yuppen (ach, dat ben je zelf ook) in hun splinternieuwe C-tjes? :P
Nee, maar lijkt me een heel leuke en nuttige ervaring. Trouwens, geef jij je wel uit voor autojournalist? Dat is wat de meeste autobloggers nu juist zo vaak mogelijk ontkennen… Nou ja, ontkennen als het je uitkomt (als je een foutje maakt) en bekennen als het je uitkomt (als je erdoor in een snelle auto kan rijden). Toch?
CrazyHenkie zegt
@ AMG Powerrr
Jij zou als AMG-liefhebber moeten weten dat de MedicalCar-circuit bumpers zijn ;) gemaakt van koolstofvezel, geen mistlampen en met extra grote gaten om de remmen te koelen (die overigens ook anders schijnen te zijn, maar het fijne weet ik daar niet van
Een betere ontwerper zegt
Ik als MB fanaat zou daar echt graag bij willen zijn ooit, jammer dat laatst die Acadamy in Zandvoort was, en ik het pas later hoorde…:(
Thomaz zegt
@ mikey:
Beter luisteren, hij zegt short. Toch netjes van Stern dat ze dit hun klanten aanbieden.. ;-)
AMG Powerrr zegt
@CrazyHenkie,
ik wist het niet maar nu dus wel.
Niels zegt
Geweldige auto.
Mijn c220je verbleekt ook helemaal bij deze denk ik zo :P
Bohica zegt
@SLK
Als je alle testen een beetje bekijkt zie je dat de M3 gehakt maakt van die opgevoerde taxi.
Het leuke van die v8 van de mercedes is dat ie een hoop herrie maakt waardoor het lijkt dat ie hard gaat en met nadruk op lijkt alsof ie hard gaat !!!
sacha zegt
Hee wat leuk! Een troll…
Riess14 zegt
kan die foto van die AMG taxi ook in wallpaper-formaat?
Larrs zegt
Tweede gedeelte van de video is wel leuk, iets meer driften door de bochten. Al deed dat nog voorzichtig. Volgens mij kan die man dit wel beter dan dit.
En die Mercedes klinkt lekker. Daar houd ik wel van. Van dit soort trainingen ook wel, lekker rond rond rijden op een circuit in je “snelle” auto en er ook nog wat van leren.
sacha zegt
@Riess14:
Welke, deze: http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/AMG_Driving_Academy/AMG_Driving_Academy_C63-AMG-taxi.jpg ?
Timmah zegt
Die C63 heeft dringend een handgeschakelde bak nodig , die automaat klinkt zo bagger.
CrazyHenkie zegt
@ AMG Powerrr
Geen dank ;)
hier als DTM safety car
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/18/mercedes-c63-amg-gekozen-als-dtm-safety-car
En hier de Medical Car die ik bedoelde
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/07/f1-2008-mercedes-c63-amg-medical-car-en-sl63-safety-car
Emile_Benz zegt
Owww yeeaahhh 8) I like it…and I like it LOUD!!! :P
C30CDIAMG zegt
@autoblog,
Jullie hebben dus eens zo’n artikel geplaatst dat je een halve dag amg experience kan winnen door een beste tijd neer te zetten via een special Mercedes game, CLCdreamstestdrive.com geloof ik. De maand augustus had ik dus de beste tijd!!! Ik weet niet meer precies de tijd, maar meen 1.02.33 Maar heb tot op heden nog niets van Mercedes nog AMG reactie mogen vernemen. Gek he…….
marvin zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Neal zegt
Leuk.. mar ik blijf een automaat (ook al zijn het flippers) NOT DONE in een sportauto
edgar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Motje zegt
@Neal
Als je er sneller mee opschakelt (flippers) zie ik het nut niet van een handbak in een sportauto…
michel zegt
Mercedes het merk he ;)
zegt genoeg
michel zegt
ohja, en luister het Filmpje maar!
zet je boxe aan!
en oordeel zelf?
audio instalatie van Harman/Kardon overbodige luxe ofniet ?;)
michel zegt
@ bohica
jij zegt dat de m3 gehakt maakt van de C63 AMG?
ik denk het toch niet hij is zoiezo sneller, ik weet niet waar jij het over hebt!?
en dat harde geluid, lijkt niet dat die hard gaat, want het is zo!
en een Auditje rs6 rijd je er op het rechte stuk ook nog mee weg!
dus ik weet niet waar je het over hebt?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/07/video-rs6-avant-vs-c63-amg-estate
het bewijs, op 3.50 min
veel kijk plezier :)
Tombnolz zegt
@ Sacha:
Rij jij nog altijd niet met winterbanden rond? Respect man! Dat je het aandurft om met 476 pk (of is het 500?) zonder winterbanden het Nederlandse kutweer te trotseren? Dan denk ik dat je toch wel een potje kan rijden…
Hoeveel km staan er trouwens al op de teller?
sacha zegt
@Tombnolz: Uiteraard heb ik winterbanden, alleen zitten die er nog niet onder. Hier gaat het nu nog net, maar op dat circuit ging het echt helemaal NIET.
81K Km op de teller inmiddels.
Tombnolz zegt
@ Sacha:
Ah okay, hou het veilig hé! En is je SL betrouwbaar gebleken of vraagt een AMG toch veel onderhoud?