Gordon Murray, vooral bekend van de Mclaren F1, runt tegenwoordig zijn eigen design bureau. Onder de naam GMD zijn ze op het moment bezig ’s werelds zuinigste auto ooit te maken. Het is dus geen supercar onder de traditionele noemer, maar wel een supercar om de prestaties die geleverd worden.
De driecilinder verbruikt slechts 3,5 liter op 100km. Zeer indrukwekkend en de uitstoot van het gehate CO2 is daardoor ook erg laag. Per kilometer wordt er slechts 78 gram de lucht in gespoten. Erg lekker voor de wegenbelasting.
Bij de supermini is alles gericht op efficiëntie. Vanaf de productie van het eerste onderdeel tot en met het afbreken van de auto, de gehele levenscyclus, moet het karretje 40% minder (evil!)CO2 produceren. Er worden verschillende grote componenten gebruikt om de auto samen te stellen. De voorwiel aangedreven basis is altijd hetzelfde maar een groot deel van de carrosserie kan relatief makkelijk verbouwd worden. Een pickup moet voor het huis met simpel gereedschap zelfs tot busje omgebouwd kunnen worden. Doordat vrijwel alle onderdelen uitwisselbaar en hetzelfde zijn voor alle modellen uit de T25 reeks wordt alles op grote schaal geproduceerd, efficiëntie ten top!
In Groot-Brittannië moet de iQ-concurrent €6930,- gaan kosten. Veel BPM zal daar in de toekomst, in Nederland, niet bij komen gezien de geringe uitstoot en de huidige kortingen. Bovendien staat de T25 pas voor 2012 op de planning en eigenlijk zouden we dan helemaal geen graaibelasting meer mogen hebben. Europa en Japan krijgen de primeur voor de vriendelijke stadsauto, Amerika zal nog minimaal twee jaar op een officiële introductie moeten wachten.
Iedereen die niet tevreden is met de 51pk driecilinder hoeft overigens ook geen dagen in rouw te zitten. Er is genoeg vertrouwen dat er gaandeweg iemand gek genoeg is een hayabusa blok achterin het 550kg lichte autootje te stoppen!
Overigens is Gordon Murray Design ook van plan weer een snelheidsgerichte supercar op de markt te brengen. Het ontwerpen is begonnen. Deze zal echter minimaal een jaar na de T25 geïntroduceerd worden en is ook betrekkelijk onconventioneel. De toekomstige lichtgewicht moet F1 prestaties voor de openbare weg gaan bieden maar bezit slechts over twee liter motorinhoud. (bron: carmagazine.co.uk)
JCD zegt
Peugeot 107 leeft weer ;)
wapz zegt
kunnen er wel twee mensen in? anders is het ook en beetje jammer, alhoewel je grotendeels van de tijd alleen in de auto zit.
Wat_een_gezeik zegt
Kan ie ook tussen de paaltjes van het fietspad door?
vla zegt
Gordon Murray, vooral bekend van de Mclaren F1, heeft runt tegenwoordig zijn eigen design bureau.
Je moet er 1 van kiezen, Alwood… Welke wordt het? Als je de juiste kiest, krijg je een handjevol lucht… Als je de foute kiest, krijg je een handjevol salpeterzuur…
–edit: you choose;) het is in ieder geval aangepast nu, dank u–
RenesisHP zegt
Ja… Ik ga ff dom doen… :roll:
Dit ding is bij voorbaat gewoon helemaal cool. 8)
Al is het alleen maar omdat ik Gordon Murray niet wil afkraken. ;)
Mardec zegt
Dus een 2 liter V12 ?! :p
sansebastiano zegt
@Mardec: een 2 liter V12 is geen probleem hoor. In de jaren 50/60 racete Ferrari met 1,5 V12 motoren als ik me niet vergis..
Zorn zegt
Is het iemand al opgevallen dat het niet mogelijk is de advertentie van telfort te scrollen?
wapz zegt
BRM zelfs met een 1,5l v16! En dat klonk zo:
http://www.youtube.com/watch?v=Tk8qPlOKB0I&feature=related
sebastianchubasco zegt
motoguzzi met 500 cc V8!
sebastianchubasco zegt
daar kan je nog een 1000 cc V16 van maken :)
japp zegt
“In Groot-Brittannië moet de iQ-concurrent €6930,- gaan kosten. Veel BPM zal daar in de toekomst, in Nederland, niet bij komen gezien de geringe uitstoot en de huidige kortingen.”
nice.. mooie prijs.. mooi verbruik.. prima 2e auto.. gewoon voor de vrouw op en neer naar werk.. of voor de kinders op en neer naar school.. nice.. :p goed karretje :p
VonStroke zegt
Wel stoer om te kunnen zeggen dat je met een Gordon Murray auto rondrijdt. :P
Emmanuel zegt
Eigenlijk, 51kg/550kg komt neer op bijna 100pk/ton. Dat is even goed als een Golf 2.0 TDI met 136pk, om maar iets te zeggen. Dit bakje moet onder de 10seconden naar de 100 kunnen. Niet slecht voor iets dat 3.5l/100km verbruikt.
Esprit_de_Flandre zegt
Laat maar komen. Het werd tijd. Waarom komen grote producenten niet zelf op dat idee? Of moeten die de oliebelangen beschermen?
thom zegt
“Het AutoWeek-team verbruikte op het 24 kilometer lange, licht geaccidenteerde traject gemiddeld 2,41 liter per 100 kilometer; dat is 1 op 41,5!!!”
Juist
Vorsprung durch technik
Ik ben niet onder de indruk van dit geval :)
lincoln zegt
hallo .. moet er niet gezeken worden over veiligheid ??
of moeten we respect hebben omdat deze man niet toevallig in China ter aarde is geworpen ofzo ..
lijkt mij iig lastiger te ontwikkelen dan een supercar ..
Klassiekerrally zegt
51 pk op 550 kilo is niet slecht!
Onze Cuore moet ’t met 44 pk op meer gewicht doen, en die is in ’t stadsverkeer best lekker vlot.
Laat maar komen, ik verkies ‘m boven een Smart…
En off topic: die BRM V16 is lekker he? En dat uit 1,5 liter! :)
Het geluid staat (ook) op de cd die bij Nick Mason’s boek ‘Into the red’ zit.
Moet dat boek toch nog eens aanschaffen…
Huin zegt
Ehmn… revolutionair?
Ik denk de hele tijd alleen maar; “En wat is er mis met een Smart Micro Hybrid?”
Edje® zegt
Leuk karretje… en de uitstoot en de bouw en recycle cyclus zal ook wel allemaal goed doordacht zijn. Ben alleen niet onder de indruk van het verbruik. VW had lang geleden al een Lupo 3L. En die kwam even ver met hetzelfde aantal liters. Dat had wat mij betreft nog wel iets revolutionairder gemogen.
Ibexx930 zegt
@Huin
Het onderstel
hubert zegt
@Japp,
doe niet zo egoïstisch en geef je auto je leasebak aan je vrouw en rij zelf in dat ding.
Of laat je liever je vrouw in dit miniscuul auto-tje de kids rondbrengen?
Beetje kortzichtig…
Klint wel stoer trouwens : een leuk karretje voor de vrouw…
Dit zegt eigenlijk meer over de man.
rikkon zegt
Klein en veel? Dan moet je bij de Suzuki 50cc Grand Prix brommert van 1968 zijn.
Dat dingetje (RP68) had een 3-cylinder 50cc blokje met 14 versnellingen.
http://www.yamahaclassictwostrokes.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=32
Doewap zegt
Gordon Murray is een God in mijn gedachten, maar ik ben niet onder de indruk van dit ding.
Neem nou bijvoorbeeld de Loremo:
Citrofiel zegt
‘Dit ding’ is anders wel een meer praktische variant. Hij heeft gewoon goed nagedacht. In plaats van voluit te focussen op het milieu (zoals de Loremo) is dit ding nog een best normale auto, en gewoon goed bruikbaar. De Loremo (om verder te bouwen op de reactie hiervoor) is een coupé, een aparte vorm, is klein en laag en heeft een rare deur -> Vervelende instap. Om maar iets te noemen. Ook had die dacht ik een dieseltje. Minder verfijnd dan een benzinemotortje. En duurder ook nog. Nee, Murray heeft gewoon gebruiksgemak met milieuvriendelijkheid én een goede prijs willen combineren.
Alwood zegt
@Edje
en lees het nu nog eens, kijk dan op welke brandstof het gemiddeld verbruik behaald wordt :)
Jan C. zegt
Issah interessant, maar het lijkt wel een verbouwde Nano… crashtest anyone?
JH zegt
De Loremo is echter nog lang niet rijp als productievoertuig; de constructie van het voertuig is nog niet voorbereidt om kostengunstig in productie genomen te worden, iets waar je je bij Murray geen zorgen om hoeft te maken (hij heeft tenslotte al een paar auto’s op de markt gebruikt in tegenstelling tot de loremo-groep)
Brian zegt
Miss een domme vraag, maar betref dit een driecilinder diesel of benzine?
Citrofiel zegt
@ Brian; Ik neem aan benzine. Voor diesel lijkt het verbruik me wat hoog, en diesel lijkt me niet het meest logisch in de VS en Japan.
@ Jan C.; Zoals in een eerder artikel op Autoblog (zie link ‘T25’ in artikel) gemeld, wordt er gemikt op een EuroNCAP score van vier sterren.
Citrofiel zegt
@ Brian; Als je in deze calculator ( http://www.moly-premium.nl/co2_calculator.html ) benzine en diesel probeert, met een verbruik van 3,5 L/100 km en 100 km gereden, dan zie je dat de uitstoot van benzine dichter bij de gegeven waarde van de T25 ligt. Nog een aanwijzing richting benzine.
Timmie zegt
Vreemd hoor… sommige diesels van pakweg VW zitten ook net onder de 100g/km en die zijn een stuk krachtiger… En de Golf is geen kleine auto meer…
Nick zegt
Dit zou heel goed de volgende generatie Tata Nano kunnen zijn.
Gordon Murray werkt immers voor Caparo Vehicle Technologies en die mede-ontwikkelen de huidige Nano.
En natuurlijk de Caparo T1, waar ik al een ruime tijd niks meer over gehoord heb.