Pas over drie weken wordt de winnaar officieel bekend gemaakt, maar het is natuurlijk allang bekend wie met de eer gaat strijken in de Auto van het jaar verkiezing. Dus doe je handjes maar in de lucht voor de Alfa-Romeo MiTo!
De Detroit Free Press meent dat de MiTo (video) met een verbluffende meerderheid heeft gewonnen. Totaal scoorde de Alfa volgens hen 462 punten, de hoogste score ooit. Zo goed is de MiTo dus. (Kelly, je hebt ons bankrekeningnummer nog?)
Op nummer twee eindigde de Lancia Delta en tot groot verdriet van alle Bond Girls van de hele wereld bleef de Ford Fiesta op nummer drie steken. Wil je zien welke auto’s nog meer niet Auto van het Jaar werden? Klikkerdeklik naar de lijst met voorlopige kandidaten van 2009. Die zal in print nog in een paar blaadjes worden afgedrukt, waarna in het volgende nummer definitief de winnaar bekend gemaakt zal worden.
UPDATE: oh wacht, dit is een andere auto van het jaar verkiezing! Hoe veel van die wedstrijdjes zijn er? En nog belangrijker: verschillen de uitslagen veel van elkaar?
Bartholomeo zegt
is het niet VERbluffende meerderheid ?
Mr. Marteen zegt
Wederom een Italiaan… zoals zo vaak met de auto van het jaar, overigens heb ik daar geen problemen mee hoor. Rijd zelf ook Alfa
Alfa Corse zegt
Terechte winnaar…
autoblogger zegt
Voorspelbaar? Nee joh. De autojournalistjes aller landen hebben zich weer laten verwennen om u, de consument, duidelijk te maken wat de beste auto is. Next!
Quirein zegt
terrecht gewonnen!
Waxweazel zegt
Lijkt net het Eurosongfestival, daar weet ook iedereen al dat enkel vriendjespolitiek de winnaar aanduid en dat de kandidaten eigenlijk niet zoveel te “zeggen” hebben..
Voorspelbaar zoals altijd
Smokin zegt
Dus geen Ford Feestje
RRRobert zegt
Tja, ik weet het niet hoor met die MiTo, toen ik de allereerste persfoto’s zag vond ik het een erg mooie auto, maar nu ik deze laatst IRL heb kunnen aanschouwen, ben ik m’n enthousioasme wat verloren…
Robert zegt
MiTo –> Mensen in Trendy ondergoed
kortom: dames in leuke lingerie en mammetje in een Bjorn Borg’s kopen deze auto. Qua vrouwen: Mmmmmmm
Pino zegt
de auto van de EEUW zelfs !!! :-)
EL Loco zegt
Robert, welke situatie in je persoonlijke levenssfeer heeft geleid tot dit verzinsel?
jurrian zegt
nou indd zeg, dit is echt de meest inovatieve auto die ik in tijden heb gezien. meest nutteloze verkiezing in autowereld. Als alfa het maar niet in zijn hoof haalt om zo’n stomme sticker op de achterruit te plakken met: Auto van het jaar 2008.
bozewolf zegt
Ach, dat soort lijstjes zegt niet zoveel.
Veel interessanter is een discussie over het maatschappelijk belang van vissticks en de invloed daarvan op de samenleving.
Robert zegt
@ El Loco
Geen flauw idee. Waarschijnlijk veroorzaakt door mijn eigen fantasieen over vrouwen die Alfa’s rijden. Of is het de “schuld” van Aimee die ooit Alfa’s plugde op de Rai.
dotternetta zegt
Ik ben benieuwd hoe die zich gaat houden, qua betrouwbaarheid ed
Dennis zegt
was wel te verwachten. Ik vind het eigenlijk wel een mooie (chick)auto
SJ zegt
De Lancia Delta haalde het überhaupt al niet tot de tweede ronden met slechts 7 auto’s, dus ik betwijfel de geloofwaardigheid van dat artikel.
Rob zegt
Ik snap niet waarom iedereen zo enthousiast is over deze auto. Persoonlijk vind ik het echt helemaal geen mooi design.
AlfaGT zegt
Helemaal goed! Is ook fantastisch de nieuwe MiTo.
johnnyt-jet zegt
Alfa is gelukkig een merk die niet de zoveelste massa ontwerp heeft gemaakt , maar zelfs een aantal USP”s heeft toegevoegd. Dat mag toch beloont worden .
super zegt
zie ik nou goed (op autoweek) dat de 1.4 motor geen injectie heeft maar een carburateur? of is dat een foutje? nouja 80pk uit een 1.4 motor is eigenlijk ook niet erg veel, andere fabrikanten halen daar makkelijk 100pk uit en dat nog zonder turbo.
verder qua wielophanging ook nogal teleurstellend, voor mcpherson, achter semi-onafhankelijk. Ik heb het niet zo op mcpherson en semi-onafhankelijk is natuurlijk ook niet zoals het hoort in een sportieve auto.
super zegt
en dit is pas een echte mooie alfa:
http://www.alfaspeed.nl/wp-content/070508_d1.jpg
werkelijk alles klopt aan dat ontwerp, echt een kunstwerk!
Bellie zegt
De bond Girl rijd toch in een Fordje Ka en niet in de Fiesta !
Menno zegt
Is deze auto al 12 maanden in productie dan?
Revan zegt
Van mij mocht inderdaad ook de MiTo winnen! Vet het een tof karretje dat het straatbeeld weer wat op zal leuken, in tegenstelling tot een hoop saaie auto’s.
Revan zegt
Edit: vet=vindt
Pino zegt
@ Menno
welke auto is WEL al 12 maanden is productie die waren genomineerd??
viola robbemondt zegt
Goh, dus die vrouwenauto met de sullig kijkende Fiat-koplampen heeft gewonnen? Ik zal ’t meenemen op Carwoman… ;-)
GOD zegt
hoe kan en nieuwe auto die zig zelf nog niet heeft bewezen winnen?
dat is het zelfde als ik vandaag begin met hardlopen, en morgen al de olympische spelen win.
Tripple zegt
er is nog niks gewonnen of verloren..
Mean Green zegt
@Viola: Jij weet de echte uitslag toch wel? Heb je Ton nog niet even uitgehoord? ;)
Karaya zegt
@super
Die 1.4 80 pk is een geknepen motor die precies binnen een gunstig verzekeringstarief valt in Italië. Alfa haalde 30 jaar geleden al 95pk uit een 1.3.
Weer je huiswerk niet gedaan.
Dana zegt
Peugeot 307, Renault Laguna, Fiat Stilo, Renault Mégane, Mazda 6, Citroën C3, Fiat Panda, Mazda 3, Volkswagen Golf, Toyota Prius, Citroën C4, Ford Focus, Renault Clio, Volkswagen Passat, Alfa Romeo 159, Ford S-Max, Opel/Vauxhall Corsa, Citroën C4 Picasso, Fiat 500, Mazda 2, Ford Mondeo.
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom het altijd dit soort auto’s zijn die winnen. Waar selecteren die lui op? Welk merk het het hardst nodig heeft?
Of hij wel voldoende op de winnaar van vorig jaar lijkt? Voor mij is het simpelweg een ordinaire manier om troep aan de man te brengen!
Waarom is het nooit een auto die echt iets toevoegd? Of een echte innovatie?
PDK? Hybride’s? V12 Diesel’s? Bleu Motion? Efficient Dynamics?
Waarom is de Veyron nooit gekozen? Als je een willekeurige nederlander 2 foto’s voor de neus houd: 1x Mito en 1x Veyron….. Kiezen we dan de Mito?
Ik kijk nog liever naar een rondje Nürburgring of Engine of the Year http://www.ukipme.com/engineoftheyear/
Laat de auto van het jaar verkiezing maar over aan autoweek en wheelz op 7.
JH zegt
Is auto van het jaar niet synoniem voor weinig verkopen? ;)
Alfa Corse zegt
Dit is niet HET car of the year award… Maar een verkiezen gehouden door het L’Unione Italiana Giornalisti dell’Automobile (Uiga).
Het lijstje ziet er zo uit:
Auto Europe 2009 final points:
1 ALFA ROMEO MITO 462
2 LANCIA DELTA 348
3 FORD FIESTA 295
4 CITROËN C5 248
5 JAGUAR XF 165
6 VOLVO XC60 162
7 PEUGEOT 308 SW 154
8 MERCEDES GLK 103
9 FIAT QUBO 87
10 MASERATI GRANTURISMO 85
11 AUDI A4 AVANT 80
12 FORD KUGA 79
13 BMW SERIE 1 CABRIO 72
14 IVECO CAMPAGNOLA 72
15 DACIA SANDERO 61
16 OPEL AGILA 59
17 VOLKSWAGEN PASSAT CC 52
18 CHEVROLET AVEO 51
19 KIA SPORTAGE 41
20 AUDI A3 CABRIOLET 33
21 SEAT NUOVA IBIZA 33
22 RENAULT KOLEOS 30
23 SUZUKI SPLASH 29
24 RENAULT LAGUNA GT 26
25 SKODA SUPERB 20
26 SEAT IBIZA SPORT COUPÉ 7
BOL zegt
@ JH, je vindt dat er van de Fiat 500 weinig worden verkocht?
OT; wel fijn italiaans feessie :)
Menno zegt
Geen 1 genomineerde is 12 maanden oud. Maar dat was toch wel een voorwaarde??
Birger Alfa 147 zegt
YES
Menno zegt
Hoe kan zo’n auto dan winnen??
Gewoon een pr stunt van de fabrikanten dus.
Ramshoek zegt
@ Dana,
Eind 70-er jaren is de Porsche 928 nog eens auto van het jaar geweest en in een grijs verleden zelfs een Rolls.
Maar ja, wat heb je daar nu aan als Jan met de Pet…
JH zegt
@BOL: heb je verkoopcijfers van de 500 buiten Italie?
DAT zegt
Ik zeg de Opel Insignia. Dit is de namelijk de finale in Opel’s Fight Against Bad Design. Vanaf nu zijn er dus geen lelijke Opels meer. Ik herhaal het nog een keer: Vanaf nu zijn er dus geen lelijke Opels meer. Een wereldprestatie !
Pino zegt
@ JH
ik werk bij Fiat in België, alleen het feit al dat de fabriek origneel een productie van 60.000 units per jaar voorzien had voor de 500 en nu op 140.000 !!!! draait zegt genoeg wereldwijd me dunkt
Marc van der Haak zegt
Pff.. say what?
De zijaanzicht is prima.. Maar de voor- en achterkant zijn niet om aan te zien.
Zou er dood niet in willen gevonden worden.. Nee doe mij dan maar de Lancia Delta, prachtig stukje design!
GerreLekker zegt
Blijft een ongeloofelijk lelijke wijven- en coiffeursauto…
johnnyt-jet zegt
zo is het pino (zonder veren neem ik aan ..)
Tripple zegt
@ pino
dacht dat de 500, ergens in polen werd geproduceerd..
JH zegt
@Pino: dat is wat Fiat zegt ja, maar wat zijn de echte verkoopcijfers? Een hype is eenvoudig te starten maar ik heb nog geen cijfers gezien en in Duitsland zie ik ze echt heeel weinig…
johnnyt-jet zegt
de eerste 9 maanden van 2008 is de 500 binnen gekomen in de top 100 meest verkocht auto”s in nederland op de 27 ste plaats met 4584 exemplaren. Fiat is daarom nu de 8 ste op de plek best verkochte merk van nederland.
bmw zegt
@JH: mijn lokale dealer heeft nog nooit zoveel autootjes verkocht dankzij de 500 (in Belgie ook).
En hij krijgt nu ook ineens strontvolk over de vloer, dat vroeger nooit van fiat moest weten ;-)
super zegt
@Karaya
op die manier. en is het nu een motor zonder injectie?
jasper zegt
echt verdient supermooie auto;-)
SPK zegt
Niet minder dan terecht lijkt mij, ontzettend mooie auto. Misschien voor de rest wat betreft techniek niet zo bijzonder, maar als de andere deelnemers dat ook niet zijn wordt uiterlijk toch een belangrijkpunt denk ik. Als de Volvo XC60 er met een zuinigere, en goedkopere, motor was geweest had die ook een goede kans gemaakt denk ik.
Rob zegt
Ik snap het niet! waarom altijd die negativiteit naar Fiat – Alfa – Lancia toe!
Wat is er mis met een Mito? ik ben 2 weken geleden op de Autoshow van Parijs geweest en zag daar de Mito Naast de 8C en 8C spider stond op een apart platform.
Volgens mij zijn er maar weinig tot geen andere merken die hun (kleinste) naast de Supercars kan zetten.
En ook met de nummer 2 is niets mis!
Selespeed zegt
Zoals Alfa Corse al schrijft: dit is niet de uitslag van de Europese Auto van het Jaar verkiezing zoals wij die kennen.
Dat kon ook niet, want hoe kan de Delta anders tweede worden als ie niet bij de laatste zeven zat?
Desalnietemin: leuk voor de MiTo!
phantom zegt
wel leuk alleen die heupen zijn echt veel te hoog
Jan Rap zegt
Het blijft een lelijk ding.
En gezien de kwaliteit van andere Alfa’s hoef er verder ook niet veel van te verwachten, maar kennelijk zijn dat allemaal geen issues voor zo’n verkiezing, er zijn ten slotte belangrijkere dingen in het leven.
Pino zegt
@ JH
dat is wat ik zeg, want ik werk voor Fiat !! idd de 500 wordt in Polen gemaakt, als je nu een 500 volledig naar keuze bestelt is het levering tenvroegste APRIL gewoon omdat de fabriek de vraag niet kan volgen !! als ge echt verkoopscijfers wilt google’t dan ff
btw tis ni omdat ge hem ni in Duitsland ziet rondrijden, dat hij ni in de rest van de wereld aanslaagt !! in Belgie, Nederland & Italie bijv valde op elke hoek van de straat over ne 500
johnnyt-jet zegt
pino, maak je niet zo druk. Ze willen dit juist nou net niet horen ….
Revan zegt
@ Rob
Ben het met je eens Rob! (kon ik die Alfa’s maar zien) ;)
Maar ik zie inderdaad de Mercedes A-klasse niet naar de Mercedes SLR-Maclaren staan op een beurs.
Marvin zegt
Maar de MiTo is zeker wel een heerlijke auto om in rijden!! ben geen alfa fan, maar ze hebben goed werk afgeleverd!
Audrey zegt
Hoe verzinnen ze het om een auto te vernoemen naar een ongeneeselijke energiestofwisselingsziekte.
Ik mag hopen dat deze auto ook energie tekort gaat komen zodat hij snel uit de verkoop gaat !!!!
Brenda zegt
nou nog in 4-deurs en ik koop hem!
Timo zegt
Heb een Mito getest, de diesel op de Dynamic stand….Prachtig rijd echt super , superstrak echt een sportief wagentje ….accelereert heel vlot en is dan nog niet de sterkste motor!!
echt een terechte winnaar.
sjon zegt
De Opel Insignia is gekozen tot Auto van het Jaar 2009. Hij had met 321 punten een nipte voorsprong op de Ford Fiesta, die 320 punten kreeg. De nieuwe Volkswagen Golf bereikte de derde plaats, met 223 punten :|
arjan zegt
Een 166 voor de man…en een MiTo voor de vrouw als stads auto? leuk toch? klein en toch leuk design.