Het zijn momenteel bizarre tijden. Zo bizar dat de beurzen zelfs de Autoblog redactie bezig houden. De waarde van het aandeel ING -nationale trots en één van ’s werelds grootste banken- koerst zo langzamerhand steeds verder richting de nul euro. Het is dus afwachten totdat Wouter weer een Bos poen tevoorschijn tovert. Ondertussen weten we ook dat wereldwijd tal van banken met kunstgrepen overeind gehouden worden en dat ook de niet-financiële bedrijven het zwaar te verduren hebben. Behalve autobouwer Volkswagen dan, want die was geheel tegen de wind van vandaag in eventjes het grootste bedrijf ter wereld, gemeten naar marktwaarde.
De koers van het aandeel Volkswagen was vandaag op de effectenbeurs in Frankfurt opnieuw niet te stuiten. Gisteren boekte het aandeel al een winst van 146 procent en vanmorgen verdubbelde het aandeel in de ochtendhandel tot een hoogtepunt van 1.005 euro.
De totale marktwaarde van Duitslands grootste autobouwer steeg hierdoor tot 296,06 miljard euro. Omgerekend is dat 370,4 miljard dollar en daarmee passeerde Volkswagen ruimschoots olieconcern ExxonMobil, dat gisteren bij het sluiten van handel ’s werelds grootste bedrijf was met een waarde van 343 miljard dollar. Later op de dag zakte het aandeel weer wat in en sloot uiteindelijk met een winst van 81,73% op 945 euro, wat overeenkomt met een marktwaarde van 275,3 miljard euro.
Eerder dit jaar betaalde je voor een aandeel Volkswagen 144 euro. De enorme stijging heeft natuurlijk alles te maken met de aankondiging van Porsche dat zijn belang in Volkswagen wil uitbreiden tot 75 procent.
Dan nu wat beurstechnisch gereutel voor de liefhebbers:
De forse koerssprongen lijken vooral te worden veroorzaakt door zogenoemde short-sellers die hun posities willen afdekken. Deze beleggers speculeren met aandelen Volkswagen die ze niet in bezit hebben, maar uiteindelijk wel moeten aankopen om aan hun verplichtingen te voldoen. Het voornemen van Porsche verkleint het aantal ‘vrije’ aandelen dat de short-sellers hiervoor nog ter beschikking zou staan, waardoor de prijs in hoog tempo wordt opgejaagd. Het zijn allemaal paniekaankopen, aldus een Duitse analist. Totdat alle posities zijn afgedekt zullen we het aandeel Volkswagen verder zien stijgen, meent hij. Volgens het Londense onderzoeksbureau Data Explorers is bijna 13 procent van de aandelen Volkswagen uitgeleend aan beleggers. (via: zibb)
mckroket zegt
sick je zou maar 1000 aandelen hebben… verkopen die handel
Endlezz zegt
’t blijft één groot casino die beurzen…
MATSS zegt
en Toyota is achteruitgegaan geloof ik
Mr Hyde zegt
@ Enlezz
met het verschil dat je bij het casino dmv kansberekening enigzins kunt inschatten wat er gaat gebeuren.
Holy Cow zegt
Later op de “zag” zakte
-edit: dank u, is gefixt!-
Een betere ontwerper zegt
Lol @ VW Globe
-edit: Thanks! Lang leve Photoshop-
robbie zegt
Wie weet met hoeveel procent ze morgen zullen stijgen ;)
VW World Domination!
PS Leuk weetje, de beurswaarde van Porsche is ‘slechts’ zo’n 9 miljard euro. Toch grappig dat je een bedrijf koopt dat ruim 30 groter is!
erik zegt
Ik heb een paar jaar geleden voor 50000€ VW aandelen gekocht en dit is momentteel ver 20 voudigd, wat nu te doen?
robbie zegt
Aan mij geven :D
Stef_4 zegt
@ erik
er in ieder geval geen volkswagen van kopen..
Dennis zegt
@erik: Twee opties:
1. Zo snel mogelijk cashen en jezelf feliciteren met het feit dat je miljonair bent geworden.
2. Verder dromen dat het werkelijk waar was dat je een paar jaar geleden voor 50.000 euro Volkswagen aandelen had gekocht die nu vertwintigvoudigd zijn.
JPM zegt
Bladen als de Telegraaf en The Sun veroorzaken deze economische recessie en niemand anders.
HJD zegt
IK dacht al, Waarom is mn leraar handelswetenschappen zo blij maar nu weet ik t:P
Ik zal em morge ff feliciteren(A)
Dennis zegt
@JPM: Interessante uitspraak. Ik dacht dat Bush de oorzaak was.
robbie zegt
@JPM & Dennis, ik dacht dat autoblog de oorzaak was.
Eric zegt
ook bijzonder is dat Porsche over 2007 meer winst heeft gedraaid dan omzet
JPM zegt
Neen, Bush heeft hier vreemd genoeg niets mee te maken. Als je een Amerikaan de schuld wilt geven moet het Greenspan zijn die trouwens officieel zijn excuses heeft aangeboden voor het (obviously) mislukte beleid dat hij heeft gevoerd.
Nee wat ik bedoel met de Telegraaf is dat daar angst gezaaid wordt met shockerende koppen en grote afbeeldingen. Het is de consument die het laat afweten niet de bedrijven. Er zijn genoeg bedrijven die goed lopen momenteel, niet iedereen is afhankelijk van kortlopende schulden. Maar als er eenmaal angst heerst bij het plebs houdt men de portomonnee strak dicht. Neerwaartse spiraal etc. Een economische recessie wordt niet doorgezet door bedrijven maar door consumenten. De media geeft dat laatste duwtje.
JH zegt
Denk niet dat Porsche vandaag aandelen heeft gekocht voor 1000 Euro per stuk ;)
Vincent996 zegt
Godver. Had ik nou toch maar afgelopen jaar die ‘in de toekomst kijkende’ magische spiegel op e-bay gekocht. :P Dan was ik rijk…. RIJK!!!!! (zucht) ;)
Tommy zegt
Best wel grappig dit, stond zelfs een heel stuk over in de krant bij ons. Jammer genoeg nog niet gelezen maar dat ga ik nu zeker doen.
RA999 zegt
@ JH
Hebben ze ook niet, ze hadden al een optie op de aandelen en mogen ze dus kopen voor een veel lagere prijs dan die 1000 Euro ;)
Die hoge prijs nu komt puur door de marktwerking want er is nu veel vraag en weinig aanbod…
MGT zegt
Dan ben ik benieuwd hoe Porsche denkt nog ruim 40% van de aandelen in handen te krijgen. Laatste gerucht is toch dat ze hun belang willen uitbreiden naar 75% (ruim 40% is nu zo’n 120 miljard euro waard). Kan me niet voorstellen dat aandeelhouders nu ver onder de koers afstand doen van hun goudmijntje om Porsche te pleasen…
MGT zegt
@RA999 Zag je reactie net niet…
robbie zegt
@RA999, het schijnt zelfs zo te zijn dat Porsche vandaag dus aandelen heeft verkocht (a 1000e per stuk) om vervolgens weer terug te komen voor een vooraf afgesproken prijs (principe van opties). De prijs waarvoor Porsche die aandelen kocht lag waarschijnlijk meer in de richting van 100e. Oftewel 900e per aandeel verdienen. Kassa voor Porsche!
Op deze manier verdienen ze dus genoeg geld om de aandeeltjes VW met gemak te kopen. Knappe boekhouders daar bij Porsche ;)
Stefan zegt
@MGT:
Lees ook even het Zibb-artikel (dus via de link), dat verduidelijkt een hoop!
JPM zegt
@ robbie
Knappe boekhouders of mazzelaars bij Porsche. Niemand heeft voorzien dat shortsellers zo veel afdekten met VW aandelen. Moet je nagaan het als het tegenovergestelde gebeurt. Dan koopt Porsche de aandelen veel te duur in. Eigenlijk is het aandeel VW dus een opgeblazen zeepbel omdat die hedgefunds het aandeel helemaal niet vanuit strategisch opzicht kopen maar omdat ze verplicht zijn. Een daling kan dus niet uitblijven.
RA999 zegt
@robbie
Heel erg slim inderdaad, als ze bij Aegon nou even zo slim waren geweest hadden ze Wouter niet van z’n ziekbed hoeven bellen :)
Rick dos zegt
Mazzelaars bij Porsche? Niemand heeft dit kunnen zien aankoemn?
Als je een aandelenmarkt hebt die op drift is geslagen en je ziet in die woelige zee een boei waar je je aan kan vastklampen dan is het ogisch wat het gevolg zal zijn.
Als het waar is wat robbie zegt, dan is het geniaal wat Porsche heeft gedaan. Het neemt voor mij in ieder geval vraagtekens weg waarom Porsche nú al verkondigd dat ze over een jaar 75% van de aandelen van VAG wil hebben.
RA999 zegt
@JPM
Nu is het nog de vraag wanneer het gaat dalen, je weet niet wanneer alles weer is afgedekt. Het aandeel kan dus zomaar de komende dagen weer zo gaan stijgen…
@ Rick dos
Precies, gewoon reuring in de markt brengen en daardoor lekker geld verdienen…
robbie zegt
@JPM, idd verwacht ook dat de koers binnen niet al te lange tijd weer zal dalen tot een niveau rond de 100e. Als je naar de koersontwikkeling van de afgelopen tijd kijkt zie je dat er in september ook al een keer zo’n bubbel was. Dat had toen te maken met het ineenstorten van Lehman Brothers. Die moesten toen ook snel opties omzetten.
Volkswagen’s largest gain in almost two decades was a 27 percent jump on Sept. 18. People familiar with securities lending said at the time that the collapse of Lehman Brothers Holdings Inc. caused the increase by triggering recalls of borrowings.
Ook opvallend:
About 12.9 percent of Volkswagen’s common stock was on loan as of Oct. 23, mostly for short sales, the highest proportion of any company on the DAX, according to London-based Data Explorers.
Bron: Bloomberg
Bob zegt
@Erik … ik zou wat aandeeltjes Icesave kopen.
Gregorius zegt
@ Robbie (en dus ook op RA999). Als het waar is dat ‘Porsche’ zelf nu daadwerlerlijk aandelen verkoopt op 1000e om ze vervolgens terug te kopen omdat ze zelf al short zijn gegaan; dan is dat volgens mij niet helemaal legaal: Als ze zelf zoveel macht hebben over een bepaald aandeel, dat mogen ze daar officieel niet in handelen: handelen met voorkennis. Zeker niet als het gaat om het verkopen op 1000 terwijl ze weten dat ze een recht hebben op 100.
Overigens doen banken als MS dit wel vaker: op het moment zij cijfers naar buiten brengen, hebben ze al lang posities ingenomen afhankelijk van de verwachte respons van de markt.
Kortom, als Porsche strak daadwerkelijk VAG kan overnemen en VAG staat nog daadwerkelijk, zeg, boven de 800, dan zal dat zeker verdacht zijn.
Overigens zou ik graag willen dat ik nog in Volkswagen zat: 18 september had ik namelijk geen Volkswagen aandelen meer… Leuke winst; maar wat er vandaag gebeurde…
Peter zegt
Het werkt ongeveer als volgt:
Porsche wilde graag een flinke pluk aandelen Volkswagen kopen. Porsche had all 42% in handen.
Op het moment dat ze die beslissing namen gingen ze niet de aandelen zelf kopen, maar kochten zogenaamde call opties, het recht om die aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Porsche blijkt nu ruim 31% call opties te bezitten. Het vooraf kopen van die opties zorgt ervoor dat je niet veel meer gaat betalen, wanneer je de intentie om te kopen bekend maakt en het aandeel gaat stijgen.
Stijgt de koers van Volkswagen, dan oefen je de opties uit. Daalt de koers van Volkswagen dat laat je de opties aflopen zonder ze uit te oefenen en ben je niet meer dan een paar euro per aandeel verzekeringspremie kwijt en koopt de dan goedkopere aandelen rechtstreeks op de beurs.
Er zaten echter een hoop speculanten in de markt, die speculeerden op een koersdaling van Volkswagen, in lijn met de totale auto-industrie. Dat deden ze door bijv. aandelen te lenen en die alvast te verkopen, of door puts Volkswagens te kopen of door call opties Volkswagen te schrijven (die Porsche dus aan het kopen was).
Met een oplopende koers moeten al die potentiële tegenpartijen van Porsche nu aandeeltjes Volkswagen die ze nog niet bezitten alsnog gaan kopen. Hun risico is dat Porsche niet alle 31% call opties uitoefent, maar bijv. een procent of 10 en de rest laat zitten. Dan hebben ze peperdure aandelen Volkswagen gekocht die ze niet meer verkocht krijgen, terwijl het Volkswagen aandeel weer normaal gewaardeerd wordt.
Nog vervelender is echter als Porsche met zijn bij een hoge koers waardevolle call opties voor een deel gaat vragen om maar niet in aandelen te worden uitbetaald maar in harde cash. Dan moeten ettelijke tegenpartijen straks, op de afloopdatum van de call opties, samen even een paar miljard schuiven naar Porsche.
Porsche en Volkswagen worden door deze manoeuvre binnenkort vrijwel zeker de best gekapitaliseerde autofabrikanten ter wereld. De bedragen waar het nu om gaat zijn ordes groter dan de heer Soros ooit verdiende aan de val van het pond.
Alle zogenaamd slimme financiële tovenaars mogen het geld gaan ophoesten.
Maar het finale punt is dat dat geld uiteindelijk altijd ergens vandaan komt en meestal is dat deels uit jouw pensioenfonds.
JPM zegt
@ Rick dos
Geniaal? Porsche kon de afdekkingen van de hedgefondsen niet zien dus dat kunnen ze niet geweten hebben. Hebben ze dat wel geweten dan noem je dat handel met voorkennis en krijgen we binnenkort een rechtzaak.
JPM zegt
En momenteel staat het aandeel alweer bijna 400 euro lager :P
Rob zegt
Winst zal wel in de ontbrekende Designers zitten???
autoblogger zegt
Iemand vandaag dat verhaal gelezen in De Pers?
Copy-Paste: Met honderden euro’s tegelijk schoot de koers van Volkswagen (VW) gisteren omhoog. Tot grote verbijstering van de beurshandelaren passeerde hij nog voor tien uur ’s ochtends de grens van duizend euro. Opeens was niet meer oliegigant Exxon (marktwaarde 275 miljard euro), maar een kwakkelende Duitse autofabrikant (296 miljard euro) het grootste beursfonds ter wereld. Met een recordkoers van 1.005 euro was de Duitse autobouwer en passant meer waard geworden dan BMW, Daimler, Fiat, Ford, General Motors en Peugeot samen. Dat alles als gevolg van een slim beleggingsspel gespeeld door de financiële afdeling van concurrent Porsche.
Dat spel begon eigenlijk al in 2005. Sindsdien kopen de financiële whizzkids van Porsche aandelen VW, omdat het naar eigen zeggen de macht bij VW wil overnemen. Door deze mededeling en de continue aandelenaankopen bleef de koers van VW stijgen, ook toen de Amerikaanse en Europese auto-industrie rampzalige cijfers bekend maakten. Hedgefondsen roken geld: ze gingen massaal short op VW omdat Porsche zijn overnameplannen zou opschorten en VW zou laten vallen.
Dit weekend kregen ze de schrik van hun leven. Porsche maakte bekend dat het nu 42,6 procent van alle aandelen VW binnen heeft en daarnaast via optieposities recht heeft op een belang van nog eens 31,5 procent. Daarmee heeft het een belang van 77,7 procent voor het grijpen.
Omdat de Duitse deelstaat Nedersaksen 20,2 procent van VW bezit, zijn er
nog maar 14,1 miljoen VW-aandelen vrij verhandelbaar. Gisteren verwisselden tijdens een krankzinnige beurs dag in Frankfurt meer dan twaalf miljoen aandelen van eigenaar. Het gaat waarschijnlijk om hedgefondsen die hun pessimistische scenario zien vervliegen. Om hun short posities terug te draaien, moeten ze aandelen terugkopen. Die zijn echter bijna niet meer te verkrijgen. Ze zit ten muurvast in een zogenaamde ‘short squeeze’.
Eén van de getroffen speculanten is Michael Kraland, oprichter van beleggingssite inveztor.nl en columnist voor zakenblad Quote. VW heeft hem nu ruim een miljoen euro gekost. De goeroe heeft het er hoorbaar moeilijk mee. ‘Ik ben net gebeld door mijn bank, of ik geld bij wilde storten’, bekent hij. ‘Ik wil er zo snel mogelijk uit, maar ik weet niet hoe.’
Net als alle andere speculanten op een koersdaling wist Kraland niet dat Porsche zoveel VW-callopties had gekocht. ‘De financiële jongens van Porsche zijn veruit de slimste jongentjes van de klas. Dat bedrijf verdient meer geld met speculeren dan met de autoverkopen. In elk land zou dit verboden worden, maar ik neem aan dat de mannen van Porsche wel hebben uitgezocht of dit juridisch kan. Ondertussen hebben ze mij bij de ballen. Het is een nachtmerrie.’ Het aandeel VW sloot gisteren op 945 euro. Meer dan twaalf miljoen VW-aandelen verwisselden gisteren in Frankfurt van eigenaar.
audi-fan zegt
de beurs is eigenlijk gewoon gebakken lucht, het gaat alleen over het vertrouwen in een fonds van de mensen
RA999 zegt
@audi-fan
De beurs is absoluut geen gebakken lucht, als dat zo was was er nooit een crisis geweest. En natuurlijk gaat het om het vertrouwen op de beurs, jij koopt toch ook niks dat je niet vertrouwt en als je iets zou hebben dat je niet zou vertrouwen zou je er toch ook zo snel mogelijk vanaf willen?
JPM zegt
@ audi-fan
Tot op een zekere hoogte wel, maar bedrijven hebben wel degelijk waarde aangezien activa hebben. Eigenlijk is dat de ‘bodemprijs’ van een bedrijf tenzij de schulden hoger zijn natuurlijk. Alles wat boven op die prijs komt is het vertrouwen in de toekomst van een bedrijf.
Rick dos zegt
@JPM
Handel met voorkennis? Waarom zo moeilijk denken?
Zie het bericht van Autoblogger.
Geniaal dus.
Jurjen zegt
Peter, bedankt voor je verduidelijking.
JPM zegt
@ Rick dos
Ze konden niet weten dat hedgefondsen short gingen op het aandeel VW! Dat is mijn hele punt. Dus waarom ze geniaal zouden zijn weet ik nog steeds niet. Ze doen gewoon wat ze willen en dat is VW overnemen. Dat daar bij toeval veel hedgefonden in short gingen konden zij immers ook niet weten.
HaveMercy zegt
Niet ’s wereld grootste dus, maar ’s werelds duurste.