Januari 2009 zal Volvo een conceptcar van de nieuwe S60 onthullen op de Detroit motorshow. Om het Scandinavische design te benadrukken heeft Volvo de wereldberoemde Zweedse glasfabriek Orrefors betrokken bij de ontwikkeling van de S60 Concept. Het resultaat van de samenwerking is een zwevende middenconsole van handgemaakt kristal…
Dit enorm geile stukje kristal is voor het eerst te zien op de Detroit International Motor Show in januari 2009. Ergens in 2010 kunnen we misschien een productieversie verwachten. Op dat moment gaat de huidige en immer saaie S60 al bijna 10 jaar mee, het zal dus tijd worden.
De gracieuze, kristalheldere middenconsole is een aangename en rustgevende verschijning die vanaf het instrumentenpaneel tot aan de leuning van de achterstoelen doorloopt. ‘Het heeft nog het meeste weg van een waterval die vanuit het instrumentenpaneel naar beneden en door het midden van de auto vloeit’, omschrijft Design Director Steve Mattin van Volvo Cars de noviteit. Het kristallen paneel lijkt boven de slim ingerichte en functionele middenconsole te zweven, maar rust op rubberen steuntjes. Met het inschakelen van onzichtbaar weggewerkte lampjes kan de bestuurder de console naar eigen inzicht een glinsterende gloed geven. ‘Als je spreekt van Scandinavisch design dan is Zweeds glaswerk een natuurlijke bron van inspiratie. Grote oppervlakten glas zijn een belangrijk en terugkerend onderdeel in de moderne, Zweedse architectuur. Ze geven de ontwerpen een speciale, lichte transparantie’, legt Steve Mattin uit. Hij vervolgt: ‘Bij het ontwerpen van een conceptauto kun je de verbeelding en creativiteit de vrije loop laten. Onze iconische, superdunne middenconsole was een dankbaar onderwerp. We hebben hem opnieuw gedefinieerd en een nieuwe, geraffineerde vorm gegeven. Daarna was het aan Orrefors om er hun ongeëvenaarde vakmanschap op los te laten en ons idee om te zetten in realiteit.’
De experts van Orrefors gingen de uitdaging gretig aan. Het resultaat is een van de ongebruikelijkste en arbeidsintensiefste objecten in de 110-jarige geschiedenis van de glasfabriek. Het vervaardigen van de middenconsole was zelfs voor de ervaren experts van Orrefors een ongekende uitdaging. Volgens traditioneel gebruik worden de mallen voor het kristal met de hand gemaakt van dikke planken hout van de elzenboom. Na het gieten wordt het glas zorgvuldig gepolijst, voor een kristalheldere schittering als eindresultaat.‘De golvende, licht gebogen vorm van de middenconsole en zijn precieze afmetingen waren twee prikkelende uitdagingen voor ons. Kristal is levend materiaal, gevormd door mensen. We zijn het niet gewend om met waarden van tienden van millimeters te werken. Bovendien hebben we hier te maken met een exceptioneel groot stuk glas’, legt Orrefors designmanager Gunilla Arvidsson uit.
thijs zegt
Ik ben benieuwd naar de opvolger van deze grijze muis! Eens zien of ze de glamour van dit kristal kunnen evenaren,,
Kawouter zegt
Hmm, deze klont gebakken zand gaat niet helpen om het gewicht van de auto laag te houden…
LJ zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
StormRAM zegt
Die XC60 vind ik best een mooie wagen, dus ik verwacht, iig qua design en sowieso qua veiligheidssystemen, veel van deze wagen. :)
Weer een leuke wagen om naar uit te kijken! :D
Giuliettalover zegt
grijze muis??
Lout zegt
@ Giuliettalover
Blauwe muis dan!
Rene zegt
Ik vind de S60 juist nog steeds mooi na al die jaren! Maar dit zal dan ook het einde betekenen van de S40. Hoe moet je een S60 positioneren tussen de S40 en de S80? De nieuwe S60 zal echt een veel sportievere auto moeten worden zodat het model een echte toegevoegde waarde heeft tov de S80. Zoals de A5 bij Audi zeg maar.
Bertus zegt
Hoezo saai? Qua belijning heeft Volvo met deze modellenlijn een fraaie richting ingeslagen die alles behalve saai is. Voor saai moet je bij de duitsers zijn, met name bij het VAG concern. Maar die worden hier natuurlijk enorm “strak” en “sober” van belijning genoemd, niet “saai”.
De grote otobloggert mag natuurlijk ook best een mening hebben, maar wees wel een beetje consequent wanneer je weer eens roept dat iets saai is.
autoblogger zegt
@Bertus: waarom ben ik niet consequent dan?
Het is inderdaad een mening, maar ik denk dat we best kunnen concluderen dat Volvo rijders redelijk conservatief zijn. De vormgeving van Volvo’s is immers ook conservatief… en daarom tevens saai te noemen.
@StormRAM: ik snap even niet wat de XC60 ermee te maken heeft?
autoblogger zegt
PS: hier nog een consequent linkje uit het archief ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/10/volvo-rijders-saai-maar-wel-een-hoog-beleggingsrendement
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi!
Ik vrees alleen dat dit niet de productieversie zal halen ivm veeeel te duur…
Misschien als optie?
Wat zou het kosten? Milletje of 8?
slk zegt
Ik als benz fan kan niet ontkennen dat de s60 nog steeds een fris model heeft.Dat kan je van andere merken niet zeggen.Model is 8 jaar in productie en oogt nog steeds fris.Volvo saai echt niet.DAn moet je bij de duitse vag specialisten zijn.Die zijn pas saai.
RobertJ zegt
De S60 is inderdaad een behoorlijk tijdloos karretje. Na al die jaren vind ik hem nog steeds mooi.
Brammutjuh zegt
@autoblogger: Het huidige model is zeker tijdloos, maar zeker niet saai. Er zitten genoeg spannende lijnen in en afwijkende zaken (zoals grille, schouders, bolle daklijn) die de auto karakteriseren. Uiteraard helpen een paar mooie velgen daar prima bij. Saai is datgene wat uit Japan/Zuid-Korea komt en waar je iedere willekeurige badge op kunt hangen.
Gelukkig is tijdloos ook niet synoniem aan saai. De S60 is de voorbode geweest van de huidige lijn bij de Volvo’s, die zeker niet saai zijn. En destijds ook zeker niet als saai werden aangemerk!! Het was een revolutie, zeker voor Volvo. En ik hoop net als StormRAM dat de designlijn zoals die bij de XC60 wordt voorgezet ook weer terug komt bij de nieuwe S60.
vla zegt
Dan mag ik een grijze muis zijn, maar dit, samen met een DB9 en een zeilboot en nostalgischer wordt het haast niet voor mij!
Ik heb hem gezien, erin gezeten, ik heb ermee gereden maar helaas mocht ik niet rijden in de S60 R. :P
De T5 gaat van 0-100 in 6.9 seconden en topt bij 250 km/u (begrensd natuurlijk), that’s a spicy meatball!
tss68nl zegt
Wat zal je dan balen dat naast je airbags ook je middenconsole in stukken ligt als er weer eens een malloot z’n auto achterin parkeert :)
Vrees dat dat een hoop gaat kosten, en waarschijnlijk niet eens in een productieversie te krijgen zal zijn. Doodzonde :)
RenesisHP zegt
Laat Volvo lekker saai blijven met hun nieuwe modellen.
Dan kunnen ze weer van die leuke sleepers als een Volvo V70R op de markt zetten. :D
Jandepandaman zegt
Mooi stuk kristal.
Het lijkt me dat dit nou typisch iets is wat door de Pimpers zou kunnen worden nagemaakt in hoog-kwaliteits-optisch-acryl met wat interessante belichting er in- Dat is een stuk goedkoper – iets krasgevoeliger, maar wel net zo in het oog springend en in ieder geval een stuk veiliger tijdens ongelukken.
Ben zegt
Vroeg me al af wanneer ze eens met een opvolger kwamen. Als het in de lijnen van de XC60, S80 en V70 komt, dan verheug ik me zeker!
Jaap zegt
‘Waterval’, ‘Zweedse architectuur’, ‘Lichte transparantie’. Beetje vaag gelul. Zweeds design = Ikea toch?
Maak dan een Volvo zelfbouwpakket en zet er een zweedse-balletjes automaat in.
En geef de satnav de stem van de Swedish Chef!
http://www.youtube.com/watch?v=mbs64GvGgPU
Peter zegt
@ mx5/rx8owner: de V70R AWD uit ’99 is voor mij nog altijd de beste R die ooit gemaakt is.
sure de S60R heeft een handbak… maar daar kan je geen R/C race gear mee meenemen ;-)
ofzoals mijn vader zegt: als er geen strobaal in past hoef ik hem nie!
RenesisHP zegt
@Peter.
Als ik het goed herinner is het ook de snelste standaard R van de laatste jaren. Het is een beest. :twisted:
Bazzz zegt
In de Zweedse krant Aftonbladet staat een impressie van de nieuwe S60:
Ik las in een interview met een Volvo chef dat het Volvo gamma 50% kleiner gaat worden in de toekomst. Zo zouden er geen opvolgers komen voor de S80, XC90 en de matig verkopende C30.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jaap: ‘Zweeds design is Ikea toch’?
Voor de mentaal beperkte 16-jarigen die geen verstand hebben van design:
http://www.swedishdesignaward.se/page/244
Scandinavië in het algemeen en Zweden specifiek is het land met de meeste internationale invloed op het gebied van design, op zo ongeveer elk gebied…
Zelfs de Zweedse dames zijn een toonbeeld van perfectie in design
;)
MC zegt
ben wel benieuwd wat voor score deze zou krijgen in een crashtest… lijkt me een beetje gevaarlijk om een groot stuk glas midden tussen de inzittenden te zetten.
Ziet er wel vet uit, dat wel.
Tombnolz zegt
Nee, ik vind ‘m ook niet saai. Sober, klassiek, rustig, gedistingeerd… die termen passen beter.
Hij begint op leeftijd te komen, maar doet dit in alle rust. De vorige Passat bijvoorbeeld, die was hopeloos verouderd, of de Peugeot 406, maar deze kan in mijn ogen nog een paar jaar mee. Het enige dat ‘m tegen zit is het feit dat de V70 & S80 al een generatietje nieuwer zijn.
De S60 heeft me steeds gefascineerd, de lijnen kloppen beter dan bij de vorige S80, enkel verkrijgbaar met 5 cilinders, holle flanken, brede schouders. Uniek gepositioneerd en uiteindelijk zie je ‘m toch nog veel rijden. Enkel de achterlichten zijn me te groot.
Veel mensen zijn niet voor Volvo, maar degenen die er ooit een gehad hebben zitten voor de rest van hun leven met een microbe. Ze durven wel eens naar een ander merk gaan, maar het blijft kriebelen. En ik ken mensen genoeg die bij Volvo zweren. Noem het maar conservatief, ik noem het indrukwekkend.
http://www.torquetronix.co.uk/shop/images/Volvo%20S60.jpg
http://www.kfz.net/autobilder/volvo/s60/volvo-s60-7.jpg
Neemt niet weg dat ik zeer uitkijk naar z’n opvolger. En volgens mij gaat hij verder op hetzelfde elan: een heerlijk interieur, een klassevol uiterlijk en lekker degelijk.
Henk zegt
Ik ben het met autoblogger eens… ik vind hem saai… altijd al gevonden trouwens. Tijdloos design of niet.
The Netherlands For Sure® zegt
Dit is de nieuwe Volvo S60:
–edit: dit is dus de echte bron–
sjazz zegt
de s60 is een hele fijne auto voor de rijder. achterin wellicht wat weinig plek. ik heb vaker in de 163pk diesel gereden en die was erg lekker. Tevens heb ik ooit het geluk gehad in een s60R te mogen rijden. Die was volstrekt gestoord. Echt heel bruut.
Al met al vind ik de S60 een trendsetter in de volvo range. Qua design heeft deze een stap gezet net zo als met de s/v40. En het knappe is… het zijn tijdloze auto’s.
Peter zegt
@mx5/rx8owner:
klopt… zeker met een ander chipje ;-)
de ’99 R modellen zijn niet alleen het snelst…. maar ook het mooist imo.
persoonlijk vinik die dikke dijen maar niets.
om over de laatste v70 maar te zwijgen, redelijk versaabt… jammer.
SPK zegt
Er is een verschil tussen saai en degelijk en onder dat laatste vind ik de huidige S60 vallen.
Ben erg benieuwd naar de nieuwe S60, hoop dat het net zo’n mooie goede auto wordt als de XC60. Alleen mag de S60 wel iets minder zwaar worden en daardoor iets kleinere motoren hebben en iets minder duur zijn dan de XC60.
@ Svenska Aeroplan AB
Niet laten opfokken door mensen met een iets te beperkt wereldbeeld en een totaal gebrek aan kennis van design. Tot 10 tellen en bedenken dat die jongen er waarschijnlijk ook niks aan kan doen.
kowalsk zegt
Ik vind de huidige S60 ook nog steeds mooi, hij heeft zelfs iets sportiefs in mijn ogen.
De laatste modellen van Volvo vallen mij keer op keer tegen, ik verwacht niet anders deze keer…
Nick zegt
@Autoblogger: Conservatief omdat ze jarenlang hetzelfde platform hebben gebruikt, daardoor kon de vorm van de carrosserie maar lichtjes veranderen.
Kijk bijv. naar de Golf V en Golf VI. Hetzelfde platform, dus grotendeels hetzelfde uiterlijk.
Technisch gezien kun je niet, zonder de aerodynamische eigenschappen te verstoren een andere vormgeving gebruiken op hetzelfde platform.
Sorcerer zegt
Ik rij niet voor niets een S60. Ideaal voor lange stukken die ik vaak rij, en alle motoren die je in de S60 krijgt zijn gewoon lekker pittig, onderaan een 140pk 5cilinder met toch nog 230 Nm koppel, bovenaan een S60R met 300pk (0-100 in 5.7, of gechipt 330pk en 0-100 in 5.4s – sneller dan de huidige Audi S4, en dan helemaal wolf in schaapskleren (met een kleine R in de iets sportievere grill)).
En inderdaad… als je ooit Volvo hebt gereden (dan heb ik het over de wat grotere, niet de kleintjes), dan blijf je er bij terugkomen…
Mensen die het er niet mee eens zijn, jammer… maar je kijkt toch wel ff lullig als je ineens bruut wordt ingehaald door een Volvo waarvan je niet had vermoed dat er zo veel power in zat (de D5 diesel met 185 pk heeft trouwens ook een koppel waar je u tegen zegt, echt enorme prestaties terwijl je nog ruim onder de 2000 toeren zit).
mashell zegt
“Kijk bijv. naar de Golf V en Golf VI. Hetzelfde platform, dus grotendeels hetzelfde uiterlijk”
Ehh. De Seat Leon (Altea, Toledo), Audi A3 en Skoda Octavia staan ook op dat PQ35 platform dus heel anders van vorm kan wel, je moet alleen willen.
mashell zegt
Is er eigenlijk nog wel ruimte voor de S60? De S40 is klein maar zo extreem groot is de S80 nou ook weer niet. Die is er ook met kleinere 2 liter motoren dus eigenlijk is de S60 al vervangen.
Bertus zegt
@Otobloggert: Je bent niet consequent in wat je saai noemt, dat doe je ten opzichte van bepaalde merken, termen als conservatief en saai houden dan vooringenomenheid in, dat mag natuurlijk, maar het valt me op dat hier op Autoblog wel vaker maar wat wordt geroepen en nagebauwd.
Zo is Volvo in de 21e eeuw helemaal niet zo conservatief (wat jij gelijkstelt aan saai, en dat is ook al niet hetzelfde) meer, zeker niet vergeleken met veel teutoonse merken waarbij je dan niet roept dat ze saai zijn. Het is een beetje gemakkelijk om een persberichtje over Volvo standaard te voorzien van “saai” en *gaap*, daarmee maak je van een persbericht nog geen goed artikel.
Misschien wil ik alleen maar zeggen dat ik meer van je verwacht. Niet op een achterhaald stokpaardje de makkelijkste weg nemen. You’re better than that…
christof zegt
Saai, rij met S60 2.4 diesel getuned tot 225pk en 460NM daar kunnen weinig diesels tegenop. power op overschot van 1750opm tot 4500opm. Je ben t misschien wel de underdog maar als een bmw 525D terplekke blijft ben je dat al lang niet meer!!!
Martijn zegt
@ autoblogger, Er staat een klein foutje in je tekst:
“Op dat moment gaat de huidige en Nimmer saaie S60 al bijna 10 jaar mee”
Schrijffoutje is je vergeven, blijft een prachtige tijdloze auto die vooral qua interieur wel een beurtje nodig heeft maar dat mag ook wel met deze looptijd. Volgens mij was de intro overigens in 2000 dus dat is bijna 9 jaar geen 10.
De nieuwe is trouwens een waardige vervanger!
De getoonde foto’s (shops) lijken overigens wel maar geen van beide ’the real deal’.
Sorcerer zegt
mashell: een nieuwe S80 rijdt minder sportief en meer comfortabel. Interieur e.d. stralen dat ook uit, en ook de prijs is hoger.
Je moet ze wel allebei rijden om het te ervaren, want als je alleen naar de buitenkant kijkt dan kom ik ook tot jouw conclusie. Gaat om de binnenkant en het rijden dus :) S60 rijdt namelijk nog sportiever dan je zou verwachten (behalve dan dat het stuur niet echt communicatief/direct is, maar met lange stukken snelweg wil ik dat ook niet).
René zegt
@Autoblogger: ‘Het is inderdaad een mening, maar ik denk dat we best kunnen concluderen dat Volvo rijders redelijk conservatief zijn. De vormgeving van Volvo’s is immers ook conservatief… en daarom tevens saai te noemen.’
Zo kunnen we ook best concluderen dat sommige autobloggers nou eenmaal geen gevoel voor design hebben maar dit wel denken te hebben en zich daarmee nogal belachelijk maken……
Bazzz zegt
@Martijn:
“De nieuwe is trouwens een waardige vervanger!
De getoonde foto’s (shops) lijken overigens wel maar geen van beide ‘the real deal’.”
Dat de S60 niet zal worden zoals de afbeeldingen wil ik best geloven, maar wat weet jij dat wij niet weten?
Rick dos zegt
Misschien een stom vraagje…..maar waar is eigenlijk de XC60 (?) (het kleinere broertje van de XC90) gebleven?
Citrofiel zegt
@ Rick dos;
“XC60, vanaf 1 november bij uw Volvo-dealer.”
http://www.volvocars.com/NL/ALL-CARS-MY09/VOLVO-XC60/Pages/default.aspx
Rick dos zegt
@Citrofiel
Aha! Ik kon zweren dat dat ding al maanden geleden geïntroduceerd was….My bad. ;)
Tombnolz zegt
De S60 heeft veel gemeen met de vorige V70 en het toeval wil dat er zo-eentje thuis op de oprit staat. Ik kan jullie garanderen dat die veel indruk maakt, dus de S60 zal dat ook doen. Geen merk levert betere zetels (ok, misschien RR wel of Mercedes in hun duurste modellen) en de dieselmotor is werkelijk geweldig. De onze is gechipt tot 198 pk, maar ik heb ook meegereden in een 163 pk-variant en die klonk even lekker. En het leukste is dat het verbruik zéér goed meevalt, gezien de prestaties en het gewicht (6,5l / 100 km gehaald in de bergen en absoluut niet op verbruik gelet en 600 km Autobahn resulteerde in net geen 8l…)
Sorcerer zegt
René: Volvo-rijders conservatief? De S60 was zowat de eerste sedan die een mooie coupévorm had. De Merc CLS en Passat CC zijn tuurlijk veel meer coupé, maar als je in 2001 een coupévormige sedan wilt nemen, dan was de S60 zowat eerste keus.
Bovendien ben ik het totaal niet met je eens: BMW en vooral Audi/Mercedes, hebben die zo’n mooie designs dan? Ik vind ze vooral gekenmerkt worden doordat niemand ze echt lelijk vindt, maar ook echt mooi? Volvo’s hebben veel gedurfdere designs en vallen imo ook op positieve manier op in het straatbeeld.
En heb je het interieur wel eens gezien van een met wit leder uitgeruste Volvo? Ontzettend mooi, vooral ook de hoofdsteunen en hele vorm van de stoel. En dat terwijl ze ook nog eens enorm lekker zitten (je kunt echt uuuuuuuuuuuuuuuren rijden zonder pijn aan je achterste te krijgen, nadeel is wel dat je slaperig kunt worden als je ’s avonds rijdt… je valt er bijna in in slaap zo lekker zitten ze).
Ben benieuwd naar de nieuwe S60, en ik ga stiekem ook een kijkje nemen bij de nieuwe XC60 komende zaterdag (elke Volvodealer heeft dan open huis en zweedse hapjes bij de presentatie). Hopelijk ook even een proefritje in de T6 scoren ;)
autoblogger zegt
Zozo, veel Volvo rijders met lange tenen :D
Bertus zegt
@Otobloggert: Niks lange tenen, gewoon tegengas! Zolang iedereen hier maar blijft roepen dat BMW, MB en VAG zo geweldig zijn, en Opel en Volvo en SAAB saai kunnen die roeptoeters ook tegengas verwachten.
Sorcerer zegt
Ach, voor een groot deel is het ook imago. Je merkt het ook telkens aan de presentatoren van programma’s/sites als Petrolhead en Wheels on 7…
“Audi/BMW/Mercedes leveren kwaliteit en de rest moet niet denken dat ze zich ermee kunnen vergelijken”. Dat is dus bullshit, want er zijn andere merken die niet BEKEND staan als sportief oid, maar die ook hele goeie auto’s maken. Michael Pilarczyk is een beetje de overtreffende trap hiervan… telkens even zeggen “maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met de kwaliteit van Audi of BMW”, maar intussen toch telkens zeggen “deze stoelen zitten wel enorm lekker” en “die motor trekt wel heel erg goed voor een 2.0” etc. … Ik geef toe dat Audi/BMW er vaak net wat beter uitzien, van buiten en van binnen, en dat je liever daarin voor komt rijden. Maar denk dat gedeelte eens weg….. Juist, dan is een Audi ineens niet meer zo sportief (vaak indirect stuurgevoel) en een BMW niet zo comfortabel of handig (lekker aquaplaning corrigeren met je RWD en kloten met de navi/menu met die rotknop) en zijn die andere merken misschien wel eens de moeite waard om te bekijken :)
Tombnolz zegt
Het leuke aan Volvo is dat het eigenlijk niet eens een onderschat merk is. Het heeft een legioen fans dat hondstrouw is en wie er niet van moet weten, blijft er best met z’n fikken vanaf. Zou er nog zo’n merk zijn? Ik zeg u van niet.
René zegt
@Sorcerer: mij hoef je niet te overtuigen dat Volvo ok is hoor! Rij zelf al jaren Volvo en heb in juni weer een nieuwe V70 op mogen halen!
@Autoblogger: kijk, dat is dus wederom jammer. Jij hebt je mening en dat hebben anderen ook, zelfs saaie Volvo rijders. Heeft niets met lange tenen te maken maar met het hebben van een mening.
Ik ben het overigens volledig eens met Tombnolz: Volvo-rijders zijn bijna altijd enthousiast over hun auto. En wat Sorcerer schrijft over Audi kan ik ook onderschrijven. De A6 vind ik nou niet bepaald indruk maken als het gaat om wegligging. Dan moet je die luchtvering als optie nemen. Standaard niet. BMW vind ik echter bijzonder goed rijden. Precies de juiste mix tussen sportief en comfortabel en nog mooi ook.