Het geduld van de Amerikanen met betrekking tot de terugkeer van Alfa Romeo wordt zwaar op de proef gesteld. Al jaren wordt er gesproken over een terugkeer van het Italiaanse merk naar het land van Uncle Sam. In eerste instantie werd er gedacht aan eind 2009 of uiterlijk 2010, maar Fiat CEO Sergio Marchionne heeft vandaag bekend gemaakt dat de introductie is uitgesteld tot 2011. De reden laat zich raden, de Amerikaanse automarkt ligt momenteel op zijn gat en Fiat heeft momenteel ook last van oplopende schulden en dalende afzet.
Gelukkig voor de Amerikanen zal de 8C wel gewoon uitgeleverd worden. Stel je toch eens voor dat je daar tot 2011 op zou moetten wachten. Ik zou gek worden.
En ook voor de Chinese markt worden de plannen van Fiat aangepast. Twee jaar geleden had Fiat zichzelf tot doel gesteld om in 2010 300.000 auto’s per jaar te verkopen in China. Maar dat doel wordt nu verlaagd naar 50.000. Het probleem is dat Fiat momenteel geen auto’s in China bouwt. Alle auto’s die ze verkopen worden geimporteerd en met verlies verkocht op de Chinese markt.
Fiat en Alfa zijn wel bezig met het opzetten van lokale productie. Alfa Romeo is in overleg met Chery over het opstarten van de productie van de 159 en de 149 (Project 940). Fiat is in onderhandeling met Guangzhou Automobile om de Linea lokaal te gaan produceren. (via: Automotive News)
Citrofiel zegt
De reden van beide aanpassingen is zeker begrijpelijk, maar ik hoop dat het er toch wel echt van komt. Het moet geen eeuwig vooruitschuiven worden (Italiaans hè :P ).
Trouwens, zouden ze de Alfa’s voor de VS minder sportief maken, zoals Amerikaanse merken voor Europa hun modellen juist sportiever maken?
Birger zegt
Boeien dat ze die dingen daar niet leveren… Ik woon in Nederland en daar zijn ze wel verkrijgbaar.
NEXT.
Citrofiel zegt
@ Birger; Heb toch medeleven met die arme Amerikanen met hun troep… :| :P
Citrofiel zegt
O, trouwens, @ autoblog; Bij mij is er geen banner te zien.
Reclame noch een AB-banner. Ff fixen?
RobTWo zegt
Ik zie de problemen al voor me: Alfa Romeo, made in China….
RobTWo zegt
@Citrofiel, bij mij ook niet, maar ik zie dankzij AdBlock Plus ook nooit Saabs en Seats, dus daar weet ik het aan.
Citrofiel zegt
@ RobTWo; Aha! Dank je. Natuurlijk. Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Ik heb voor de grap een proefje met een adblock. Maar vreemd dat dan ook de gewone banner van AB wordt geblockt…
Zoef zegt
@Birger:
Dàt noemen ze nou provincialisme kijk.
Weet je wat wél “boeieueueuhhh” is?
Eens wat surfen met car configurators van diverse merken op hun US sites.
Huiver en ween bij de prijzen die je dan te zien krijgt. Dàn zal je wensen dat je in de US woonde, of dat Bush hier baas was ipv Bosh.
w0o0dy zegt
Tja, met de lage dollar en de lage prijzen zou je toch weinig verkopen en al helemaal niets verdienen. Verder moet je verplicht een % zero-emission auto’s maken om in de California de markt op te mogen.
Lijkt me een goede zaak als men zich richt op het product en evt. wat doet met grijze import incl. fatsoenlijke ondersteuning. De echte fans kunnen het dan toch voor elkaar krijgen.
w0o0dy zegt
@robbie: het beeld dat je schetst over de positie van Fiat group is niet helemaal juist…. Zoals jij het beschrijft lijkt het net of Fiat grote schulden heeft en die alleen maar oplopen…. In werkelijkheid heeft Fiat juist in 2007/2008 zijn schulden compleet afgelost. Dat er verliezen gedraaid worden en dat er in de loop van 2008 toch (waarschijnlijk) weer leningen moeten worden afgesloten dat is waar, maar het beeld is toch duidelijk anders dan er uit jouw tekst blijkt…
Fiat staat er op zich prima voor, maar moet wel stappen ondernemen net als alle andere fabrikanten om goed in te spelen op de dramatische marktomstandigheden.
w0o0dy zegt
Ik lees net trouwens wel dat de schuld al weer 3,3 miljard bedraagt, dus lang genieten van het schuldenvrij zijn hebben ze niet kunnen doen. De verwachting is wel dat de schuld eind van het jaar weer terugloopt omdat ze op dit moment vrij veel werkkapitaal hebben en een erg hoog investeringsniveau (1,1 miljard dit jaar) ivm de ontwikkeling van de product portfolio. Het werkkapitaal moet omlaag gaan door gereduceerde productie en lagere voorraden.
Rick dos zegt
Van uitstel komt???
Ik moet het eerst nog allemaal zien óf Alfa ooit weer terugkeert naar Amerika.
Trouwens, het effect dat de 8C zou moeten hebben (namelijk Alfa in Amerika weer op de kaart zetten) is bij deze gelijk weer teniet gedaan asl daar geen gevolg aan wordt gegeven…
En waar blijft trouwens de 169?
robbie zegt
@w0o0dy, gelukkig vond je die schuld informatie zelf al ;)
Birger Alfa 147 zegt
Waarom worden die Alfa’s in China met verlies verkocht?? Volgens mij hebben ze daar tegenwoordig meer koopkracht dan bij ons! Daar groeit de economie, hier daalt hij..
robbie zegt
@Birger Alfa 147, omdat er heel veel importbelasting op die auto’s zit. Daardoor zouden ze zo duur worden dat niemand ze wil kopen. En dus wordt de prijs kunstmatig laag gehouden en neemt Fiat het verlies.
w0o0dy zegt
@robbie: aangezien Fiat groep er beter voor staat dan de afgelopen 15 jaar of zo blijft je formulering wat mij betreft veel te negatief klinken. De winstgevendheid is bijvoorbeeld in verhouding tot het branchegemiddelde duidelijk beter. Daarnaast is de hoge voorraad iets wat zich relatief eenvoudig laat oplossen… daarom stelt de directie dan ook dat de schuld richting het einde van het jaar juist weer LAGER uitkomt dan die 3,3 miljard.
Da’s toch iets anders dan het beeld dat je krijgt bij “Fiat heeft momenteel ook last van oplopende schulden en dalende afzet.”
Alle fabrikanten hebben met dezelfde problemen te kampen en de problemen bij Fiat zijn relatief beperkt.