Kredietcrisis, tegenvallende economie en gestegen gedaalde brandstofprijzen. Niets houdt ons tegen om onszelf af en toe te verwennen met wat fijn nieuw blik voor de deur.
De autoverkopen in de eerste twintig dagen van de maand oktober vallen mee. Er was weliswaar een kleine min (24.150 nu tegen 25.590 in oktober 2007), maar in de eerste tien dagen was er nog een plus ten opzichte van 2007. In totaal staat de teller in 2008 dik hoger dan in 2007. Zelfs als de verkopen in de laatste twee maanden erg tegenvallen is het per saldo nog geen slecht jaar.
Toch hebben de autodealers wel wat te klagen. De occassionverkopen gaan namelijk niet bepaald van een leien dakje. Die gaan ook nog wel een knauw krijgen als wij definitief van start gaan met ons Autoblog Occassion Label. Aimee is daar even een fantastisch marketingconceptje voor aan het bedenken, dus U hoort nog van ons. (cijfers via autokompas)
Esprit_de_Flandre zegt
Hoezo? Ik dacht dat veel verkopers in de problemen zaten door tegenvallende verkopen? Wat zit Febiac (autolobby Belgique) dan eigenlijk te zagen heel de tijd??
Graficon zegt
Mja, het is niet omdat je DIK MEER verkoopt als vorig jaar dat je GENOEG verkoopt om uit je kosten te komen (ivm iedere keer volledig nieuwe reeks auto’s binnen te halen bij nieuwe modellen)
tim-> zegt
Veel dealers zitten in de problemen vanwege de daling van de verkoop van grote auto’s waar meer marge/winst op zit, want het zijn vooral kleine auto’s die nu goed verkopen.
Beetje dubbelzinnig dus!
Hugo zegt
Dealerrendement is tov vorig jaar wel gezakt van 1,5% naar 1,42% van de omzet…
W!d zegt
@tim-> precies.
Daarnaast zijn er steeds meer particulieren die in plaats van een 2e hands golf nu een nieuwe aygo koopt..
johnnyt-jet zegt
tot nu is het enkel psychologisch , de mensen hebben volop werk in nederland en dat kan natuurlijk veranderen en dan wordt het echt.
sjazz zegt
ik denk dat er wereldwijd stukken minder verkocht wordt. Vooral amerika heeft hieronder te lijden. Ik denk dat bij ons de klap later komt. En inderdaad mensen kiezen vaker voor een kleinere auto bij een aanschaf. De gemiddelde aanschafwaarde daar ben ik ook benieuwd naar.
Daarnaast blijven de lease aantallen redelijk constant.
AutoInformatief zegt
Er zijn al genoeg autobedrijven over de kop gegaan met die kredietcrisis. En ook nog niet eens alleen wat kleine flutbedrijfjes.
De auto’s die nu meer verkocht worden zijn inderdaad de budget boodschappenwagentjes.
AllAutomotive.nl zegt
Denk dat er twee begrippen door elkaar worden gehaald. De bovengenoemde cijfers gaan niet over de auto verkopen, maar over de autoregistratie’s. Deze auto’s zijn dus al veel eerder verkocht. Tussen het moment van de handtekening en de aflevering zit bij een voorraadauto gemiddeld 3 weken en bij een nieuw te bouwen auto minimaal 2 maanden. Deze auto’s zijn dus praktisch allemaal nog verkocht voor de grote kredietcrisis van twee weken geleden. Dit betekent dat we pas in de laatste twee maanden gaan merken dat er minder auto’s worden verkocht.
Aangezien er in de laatste maanden relatief weinig autó’s worden verkocht zal het effect nog niet direct zichtbaar worden, maar de grootste impact zullen de registratie’s in januari 2009 hebben. Hier kun je straks duidelijk de gevolgen van de onzekerheid terugzien.
el español zegt
Hier in Spanje is dat met die credietcrisis al een stuk langer aan de gang, de huizenmarkt zit al lang op z’n gat en de autoverkopen zijn nu dus ook DRASTISCH gedaald. 30 a 40% in de laatste maanden tov dezelfde maanden van afgelopen jaar. Het grote probleem is dat de banken de hand op de knip houden en nauwelijks kredieten verstrekken. Dit zie ik dus inderdaad in NL ook gebeuren
Eric zegt
Wie een auto op krediet koopt leeft boven zijn stand. Dit is ook de grote schuld van de huidige crisis in de USA. Veel kredieten verstrekt voor auto’s, Plasma-tv’s,…. aan mensen die dit niet konden permiteren. Als particulier moet je alleen lenen voor je huis aan te kopen. Een TV of auto moet je hebben op je spaarboek en daarmee uit.
Als je nu een nieuwe wagen wil kopen kun je wel veel korting vragen want ze geraken toch niet af van hun voorraad!!!!
slk zegt
Het merendeel is lease .De particulieren kopen meer kleine modellen,en daar zijn de dealers niet blij mee