Dat is natuurlijk een overbodig en dubbelop pleonasme, want iedere Alfa is sportief.
Toch brengen onze vriendjes en vriendinnetjes van Alfa Romeo de 159 Sport uit, een nog sportiever actiemodelletje, waarmee het merk naar eigen zeggen de punt-op-de-i zet. De 159 Sport onderscheidt zich zowel qua interieur als exterieur. Zo heeft de 159 standaard 17 inch lichtmetalen velgen, exclusieve sportstoelen en speciale Brembo-remklauwen. Om de wegligging nog verder te verbeteren krijgt de 159 Alfa’s Electronic Q2 uitgerust, maar in plaats daarvan hadden we liever het echte Q2 gehad.
De 159 Sport wordt leverbaar in combinatie met vijf motoren: de 1.8 en 2.2 benzine en de 1.9 JTDM (in twee varianten) en de 2.4 JTDM. De prijzen voor de vierdeurs Alfa 159 Sport starten bij € 31.295,- en voor de vijfdeurs Sportwagon bij € 32.395,-.
Alfa 159 Sport creëert het verschil
Elke Alfa 159 heeft het dynamische design dat van Alfa Romeo bekend is en verwacht wordt. Met de introductie van de Alfa 159 Sport zet het merk de punt-op-de-i. De ‘Sport’ onderscheidt zich qua interieur en exterieur. De auto heeft standaard onder andere 17 inch lichtmetalen velgen, exclusieve sportstoelen en speciale Brembo-remklauwen. Alle Sport uitvoeringen zijn standaard met Alfa’s Electronic Q2 uitgerust. De Alfa 159 Sport wordt gecombineerd met vijf motoren (twee benzine- en drie dieselmotoren) en is er als vierdeurs sedan en vijfdeurs Sportwagon; hij is leverbaar vanaf € 31.295,-.
Marketing Manager Pim Bleijenberg: “Dankzij de introductie van de Alfa 159 Sport bieden we in ons 159-gamma een auto die dát stukje extra in huis heeft waarvan we merkten dat er regelmatig vraag naar is. De Alfa 159 Sport is uiterlijk direct herkenbaar aan zijn dubbel-vijfspaaks 17 inch lichtmetalen velgen met 225/50-serie banden, speciale Brembo-remklauwen mét Alfa Romeo-opschrift en verchroomde uitlaat. Zijn afkomst steekt de ‘Sport’ ook niet onder stoelen of banken. In het interieur blinkt hij uit met sportieve extra’s zoals exclusieve zwart/rode bekleding, lederen sportstuur met rode stiksels plus audiobediening, witte dashboardverlichting, zwarte hemelbekleding en aluminium pedalen en voetsteun. Met de komst van de Alfa 159 Sport bieden we onze klanten een veelomvattend gamma.”
De standaarduitrusting voldoet met bi-zone Climate Control, Cruise Control, RDS radio/CD-speler met acht speakers, elektrisch bediende ramen vóór en achter met tiptoetsbediening en zeven airbags aan de hoogste wensen. De Alfa 159 Sport scoort uiteraard vijf sterren in de EuroNCAP test, terwijl de dieselversies standaard een roetfilter hebben.
Electronic Q2
Qua motorisering levert Alfa Romeo de Alfa 159 Sport met de 1,8 liter en 2,2 liter benzinemotor of de 1,9 liter 8V en 16V en 2,4 liter JTDM dieselmotor. Alle Sport modellen hebben standaard Alfa’s eigen Electronic Q2 systeem: een elektronisch geregeld limited slipdifferentieel dat de aandrijfkracht, afhankelijk van de grip tussen band en wegdek, optimaal verdeelt tussen de voorste aangedreven wielen. De 1,9 JTDM en 2,4 JTDM kunnen ook in combinatie met de Alfa Romeo Q-Tronic automatische transmissie geleverd worden. De Alfa 159 Sport is er al met een B-label. Voor de Alfa 159 Sport kan worden gekozen uit zeven verschillende lakkleuren. De prijzen voor de vierdeurs Alfa 159 Sport starten bij € 31.295,- en voor de vijfdeurs Sportwagon bij € 32.395,-.
FrankW zegt
Hij is nog een stukje mooier geworden!
Lout zegt
Best leuk! Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de duurzaamheid en kwaliteit van de huidige alfa’s!
Ibexx930 zegt
Ho ho, ik heb een 147 1.6 en die is dus alles behalve sportief. Vroegah waren Alfa’s sportief. Een 156 is bijvoorbeeld per definitie een waterbed.
Toch kan ik er niet afblijven.
Esprit_de_Flandre zegt
euh.. Sportwagon Sport?
BG 75 zegt
Wereldse schoonheid, maar voor een serieuze aanschaf ben ik nog niet helemaal overtuigd door de vriendjes en vriendinnetjes van Alfa. Dan is design namelijk niet de enige afweging…
Ralph zegt
Een voorwielaangedreven auto is toch niet écht sportief, hoe hard de marketingboys ook hun werk doen…
thijs zegt
Idd, wat ik mij ook afvraag is hoe het zit met de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten bij de huidige alfa’s. Het zijn zeer mooie auto’s namelijk!
Bert zegt
@ Lout, ik rij nu een paar jaar Alfa…. eerst een GT en nu sinds een jaar een 159.
Geen noemenswaardige problemen gehad en nog nooit zoveel complimentjes bij de pomp enzo. Stuurt knetterstrak, superstijf onderstel… ik ben echt tevreden!
Heb veel meer problemen gehad met “gerenommeerde” merken voordat ik alfa ging rijden toevallig. Sterker nog, toen mijn “onverwoestbare” auto compleet kapot ging heb ik maar besloten dat ik net zo goed alfa kan gaan rijden dan als dat andere merk ook al kapot kan gaan :)
Bert zegt
@ Ralph, sportief FWD is zeer goed te doen. Kijk maar naar de Seats, Type-R etc.
RWD is pas echt handig als je boven de 300PK komt, en +300PK is voor 99% gewoon niet te betalen in Nederland.
Verschil tussen sportief en exoot is bij jou denk ik zoek.
k33z zegt
Over pleonasma’s gesproken………… Een dubbelop pleonasme?????? Haha :)
No Time zegt
Hmm, ik ruik marketing. En wanneer komt de 159 GTA?
Willem dL zegt
Wat een innovatie
Sjoerd zegt
@wouter:
een ‘dubbelop pleonasme’……………
Op zich is een pleonasme al dubbelop, dus de term ‘dubbelop pleonasme’ is opzichzelf ook weer een pleonasme….
;)
jurrian zegt
@bert.
hoe kom je bij al die onzin? met 170pk en achterwielaandrijving kan je al meer lol beleven als 300 op de voorwielen. als de auto maar licht genoeg is. daarbij komt dat een auto met achterwielaandrijving beter in balans is en lekkerder stuurt en dus een betere rijdersauto zonder er mee te kunnen driften, Mx5 bijvoorbeeld.
johnnyt-jet zegt
de duurtesten (100.000 km) van 3 VW”s waren katastrofaal , met de 156 heb ik nagenoeg probleemloos 300.000 gereden en ik hou niet van een waterbed.
ZeRoo zegt
Speciale modelletjes als Upgraded Quality [UQ] of Reduced Weight [RW] zouden het waarschijnlijk beter doen dan al deze poespas…
SPK zegt
Zeer mooie auto, en heeft wat betreft kwaliteit niks meer met de Alfa’s van 15 jaar geleden te maken, mensen die daar nog steeds naar terug verwijzen moeten hun auto kennis maar eens bijspijkeren.
@ Ralph en Jurrian
Ik denk dat jullie een sportwagen en een sportieve auto door elkaar halen, maar dan nog heeft het soort aandrijving inmiddels weinig meer met al dan niet sportivitief te maken. Een voorwielaangedreven Mini Cooper John Works is vrij sportief, terwijl aan een achterwiel aangedreven Mercedes E200CDI weinig sportiefs valt te ondekken.
RenesisHP zegt
Op de 8C na heeft Alfa vanaf de SZ/RZ geen echte sportauto’s meer gemaakt.
Het is wel een mooie auto. Hij oogt lekker aggresief en gebalanceerd.
Maar door de aandrijving zal ik hem nooit kopen.
RenesisHP zegt
@Bert.
“RWD is pas echt handig als je boven de 300PK komt, en +300PK is voor 99% gewoon niet te betalen in Nederland.”
WTF :|
Ik rij met +-250pk. Dat kun je goed plaatsen met achterwielaandrijving en sperdifferentieel. Alleen kun je ook zeer makkelijk over de grens heen door dat vermogen. Overstuur is peanuts.
Hetzelfde vermogen in een voorwielaandrijver is bijna niet te plaatsen. Je hebt te weinig tractie en een berg onderstuur. Daar is nauwelijks normaal mee te rijden.
Dus leg mij maar eens uit waarom achterwielaandrijving pas vanaf 300pk nuttig wordt.
Zelfs voor de mx5 met 120pk is de achterwielaandrijving nuttig.
Denk maar aan haarspeldbochten die je op smalle bergweggetjes tegenkomt. ;)
Achterwielaandrijving komt het stuurkarakter van de auto ten goede.
Achterwielaandrijving betekend niet automatisch sportief.
Eric zegt
32.000 euro voor een Alfa station???? Basis dan nog. Ze zijn gek die Italianen!!!!
HaJee zegt
Hyperbool toch? Of ben ik blijven hangen in mavo nederlands?
LaTiNo156 zegt
Wat een lelijke velgen! En waarom die poeha? Je hebt nu toch ook al de TI-versie? Die ziet er 5x dikker uit dan dit ding.
Blue! zegt
Al dat gezeik over de betrouwbaarheid van Alfa’s. Ik heb iig nooit problemen gehad met mijn 159 en hij rijd echt heerlijk! Sowieo stuurt ie heeeeeeeel direct!
En het enige wat ik van de posts hierboven herken, is de vele complimenten! Laatst stond ik naast een BMW 3 geparkeerd, ik was toen echt blij met mijn keuze. ;-)
Scimitar GTE zegt
@ ibexx 930
Hier thuis staat 156 sportwagon uit 2005. Geen TI. Als dat een waterbed is dan zijn auto’s uit dezelfde tijd hovercrafts en wolken op wielen.
AlfaGT zegt
Hier nog 1! Ik rij al jaren met gigantisch veel plezier in een fantastische Alfa GT (de legende van de toekomst!) en heb nog nooit problemen gehad. Verder bijzonder mooi deze Sport! Keep up the good work Alfa Romeo.
Arie Nap zegt
Elektronische Q2 is zeker niets anders dan een aangepast ESP programma wat voorkomt dat je binnenste wiel gaat spinnen wanneer je op het gas gaat ?
Dr.156 zegt
Als ik het goed begrijp is de “sport” dus Alfa’s poormans ti ? Als ik het geld had, dan ging ik toch voor de ti met z’n 19″ en side-skirts, is net iets meer af.
en @ibexx930, zeker nog nooit in iets anders dan een AR gereden ? De 156 is zeker comfortabel voor een Alfa (zelfs met sportpakket), maar vergeleken met 90% van de andere merken gewoon stevig geveerd.
CSL zegt
Ik wist niet dat er nog 4cilinders met 8klepen gemaakt werden!!
johnnyt-jet zegt
in de regel is dat nog beter dan 16 kleppen ….
marruk zegt
Hahaha, ”een dubbelop pleonasme”! Geniaal geschreven! :P
Thomas II zegt
Super mooie auto! En goed dat ze Alfa’s weer wat sportiever gaan maken.
Ik rij een 156 maar het waterbed laat ik toch altijd thuis ;)
Thomas zegt
Super mooie auto! Goed dat Alfa’s wat sportiever worden.
Verder rij ik een 156 maar het waterbed laat ik toch altijd thuis ;)
Citrofiel zegt
Een een overbodig en dubbelop pleonasme… Dat is een pleonastische orgie op zich!
wimbers zegt
prachtige auto, hij zou alleen 300 kilo minder moeten wegen, zelfs de 2.2 met 180 PK wil niet echt. k heb hem een tijdje als lease auto uit de pool mogen rijden, in TI uitvoering, ziet er strak uit, stuurt ook strak, maar het gaat niet echt.
veel en veel te zwaar. auto´s moeten weer terug richting 1000 kilo en achterwielaandrijving krijgen, dan is 180 pk meer dan genoeg.
The.T zegt
Ik weet niet waarom maar, k heb zo’n hekel aan alfa:S, en k heb al gelijk gemerkt dat de achterlichten elke keer op elkaar lijken.
L-Fred zegt
Porno !!!
hape zegt
wimbers,
Er is hier al zo vaak aangehaald dat de alfa zwaarder zou zijn dan concurenten, in het geval van de door jou aangehaalde 2.2:
Een Alfa 159 Sportwagon 2.2 weegt 1470 kg, een BMW 320i touring 1435 een Audi Avant 1.8 TFSI 1470.
230nm tegen 210nm tegen 250nm.
185pk tegen 170pk tegen 160pk.
Oja…. en dan heeft de Alfa carroserie met afstand de grootste torsiestijfheid.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/20/alfa-romeo-kan-profiteren-van-aankoop-jaguar-door-tata
Best knap van die italianen.
johnnyt-jet zegt
het papagaaie gehalte is in autoland nu eenmaal een significante factor.
CHRISS zegt
Alfa Romeo blijf zo doorgaan! Jullie maken te gekke auto’s vol passie en emotie. Auto’s koop je met je hart, en niet met je portemonnee.
Alfa 156 waterbed? kom maar in die van mij rijden!
D zegt
156 waterbed???
Zoals Chriss al zei….
Ok die van mij heb ik wel af fabriek wat laten verlagen voor
de looks en de wegligging…. als een HUIS
159 komt aan het eind van het jaar ( en zo te zien word het de sport!)